Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Teknede Yıldırım Düşmesi

  • *
  • İleti: 2553
Teknede Yıldırım Düşmesi
OP: 15 Nisan 2017, 14:01:47
Can Deniz hoca dan alıntılarla işleyelim bu konuyu. 

Can hocam sana açık mektup , gel bu açtığın başlıkta konularını tamamla eğer bunlar seninse , değil eğer bizimse ; Biz istiyoruz gel ve tamamla , yarım bırakamazsın kurucusu olduğun forumumuz da konuları.  8-)

Konuya gelirsek ;
1- yıldırım yeryüzüne düşmez aksine yeryüzünden yükselir. ( yeryüzüne düşme söz konusu olsaydı pratonerler yüksek yapıların tepesinde osmanlı yataganı gibi sipsivri bir yapıda değil şemsiye gibi yapıyı tamamen örter durumda olurdu)
2-teknenizde direkten daha yüksekte değiseniz yada akımın geçtiği yoldaki bir yalıtkan hat üzerinde değiseniz sizlere önemli bir zarar vermez. (bakınız yüksek gerilim hatlarındaki kuşlar. Diregi söküp elinizde mızrak gibi taşımadığınız sürece akım teknenizde sizden daha iyi yardımcı olucak materyal bulacaktır.)
3-Elektronik aletleriniz için ne yaparsanız yapın hasar oluşmaması mümkün değildir. (belki sadece el telsizleriniz cep telefonlarınızı yada dizüstü bilgisayarlarınızı manyetik alandan etkilenmeyecek bir kutuya koyabilirsiniz ama bu kutu kesinlikle bir fırın değil manyetik alandan etkilenmeyecek sözgelimi kurşun bir kasa olabilir.)
4-birinci şıkta değindim yıldırım düşmez yükselir. (%95 oranında ) o yüzden akımın teknenizi terkedeceği en yüksek noktalara eşdeğer ıslak materyal oluşumundan kaçının. Islak yelken gibi, hele orsa seyrinde yatmış bir teknenin rüzgarla şişmiş yelkenlerin, yeryüzü düzlemini baz alırsak direkten dahada yüksek olduğu anları olabilir.
5- yelkenleri indirip motor seyrine dönmek mantıklı bir yoldur.
6- Motor seyrinde iken şarj dinamosunu sistemden ayırma sistemi kurmanız gerekir.
(sarş dinamosu kablo bağlantı jaklarını sökmek gibi- ayrıca akü bağlantılarını şalter ile değil kutup başlarını söküp kablolarını akülerden uzaklaştırarak korumak bir ölçüde mümkün olabilir.
7- yıldırım voltaj ve akım olarak ölçülmesi mümkün olmayan değerlere ulaşabilir. Bu değerleri izole edebilecek yalıtkan madde henüz bulunmadı.
8-Son olarak eğer teknenizi yapım aşamasında değiseniz mevcut siteminizi göz önünde tutarak makul çözümler bulmak olası ancak tekrar ediyorum makul çözümler sıfır riski vaad eden çözüm yok

Soru : Tekne de artıyı ve eksiyi kesen şalterler koysak yıldırım esnasında cihazlarımızı koruyabilirmiyiz. ?

Cevap : Engelleyemeyiz çünkü çift kutupluda olsa yani hem artıyı hem eksiyi kesen şalterde olsa şalter kontakları açıldığında iki kontak arası mesafe en büyük şalterlerde bile 2-3 cm i geçmez bu aralıktan milyonlarca voltluk gerilim çok rahat atlar. Tüm elektroniklerin yandığı bir vaka da Eksper in ortalama değer olarak verdiği 300.000 volt  gerilim değeri en küçük çaplı bir yıldırım geriliminin türevinin türevidir.
Bu yüzden Kabloları akü kutup başından çıkarmak ve artı ile eksi ucu birbiriyle kısa devre etmek gereklidir.
Yani kapalı bir çevrim yaratacaksınız.
Manyetik alan içinde bulunan bir bobinde gerilim  oluşur ama bu bobinin iki ucu birleşikse bu bobin tek bir iletken gibi davranacağı için üzerinde akım dolaşmayacağı için bağlı bulunduğu aletler nisbeten yüksek gerilimden korunmuş olur.
Önemli cihazlarınızı   seyir halinde iken hava bozduğunda kurşun levhalarla yapılmış bir kasa içinde korursanız (el GPS'i el telsizi, cep telefonu otopilot ana panel gibi) nisbeten korunabilirsiniz.

Yapabilecekleriniz yıldırım esnasında size makul bir koruma sağlar.

Daha önceaktardığım gibi yıldırım oluşması beklenen havada seyre çıkmamak seyirde yakalanılmışsa ve demirliysek hemen demir toplamak seyir halinde isek yelken seyrinden motor seyrine geçmek motoru çalıştırdıktan sonra akü kutup başlarını ve şarj dinamosu uçlarını ayırmak  size önemli bir koruma sağlar.
Açık denizde değilseniz Kıyıya yakın bir alandaysanız yükseltileri tekneniz direğinden yüksek olan bölgeler sizin için daha emniyetlidir. Bu durumda direk limana gideyim diyeceğinize o bölgede motor seyriyle yıldırım olayı sakinleşene kadar dolanın derim.

Ve son bir uyarı bazı balıkçılar ardından zincir salıp öyle yıldırımdan korunuyorlarmış lafı şehir efsanesidir. Sakın ola böyle birşey yapmayın teknenizi cazibe merkezi haline getirirsiniz.
Tamam deniz suyu iletkendir ama yıldırıma neden olan zıt kutup yükü toprakta oluşur yani deniz üzerinde zincir uzatarak dolanmak deniz dibinden deniz suyunun nisbeten iletkenliği yardımıyla yüzeye çıkacak akımı kendi elinizle tekneniz üzerinden taşırsınız.

Not : Bu konuda güzel bir ingilizce döküman var elimde , çeviri yaparım diyecek reis varsa göndereyim , yoksa ingilizce yayınlayayım burada ne dersiniz reisler ?

  • IP logged
« Son Düzenleme: 15 Nisan 2017, 21:34:56 Gönderen: Hasan Toparlak »

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#1: 07 Eylül 2017, 15:40:46
Şimdi okuyabildim, çok değerli bilgiler Öcal Reis. Elektroniklere yapılabilecek birşey yok. Sigorta poliçesinde gol yememek gerekecek herhalde


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#2: 07 Eylül 2017, 16:17:36
Bu konuyla ilgili şöyle bir yazı okumuştum.
Burada yazılanlar, hiç yoktan iyidir, en azından ve en önemlisi olan can güvenliğini sağlamada yardımcı olabilir diyebilir miyiz ?

Tekneye Yıldırım Düşerse Ne Olur ?

Metal gövdeye (omurgaya) sahip bir tekne, doğal bir "Faraday Kafesi" gibi davranıp, yıldırımları iyi bir iletken olan denize aktarabilirler. Ancak tekneler her zaman metal gövdeye sahip değildirler. Ahşap teknelerde; genel bir düşünce yıldırımın şaft sisteminden denize ulaşacağıdır. Arma üzerinden denize yönelen darbeler ahşap kısımlarda patlamalar (açılmalar) ile yanmalara ve bunun sonucunda ise teknenin batmasına sebep olacaktır.

Fiberglass teknelerde de durum farklı değildir. Korumasız bir fiberglass tekne üzerine düşen yıldırım her ne kadar şaft sisteminden denize deşarj olsa da; elektrik kabloları üzerinde ısınmalar oluşturarak fiberglass aksamın yanmasına sebep olacaktır. Yangın sonucunda zehirli kimyasallar açığa çıkarak insan sağlığını da tehlikeye atacaktır.

Yıldırımın nadiren çarmıh üzerinden aktığı görülür. Yaygın olarak motor-şaft-pervane sisteminden akar. Oysa ki bu durumda oldukça risklidir. Düşen bir yıldırımın  motor, marş (starter), dinamo ve bazı elektriksel parçalara zarar verme ihtimali  yüksektir. İşte bu yüzden teknenin yıldırımdan korunması kaçınılmaz bir gerçektir. Teknelerde yıldırımdan kaynaklanan can ve mal kaybını en aza indirmek için uygulanan tedbirler şunlardır.
 
1) Topraklama
 
2) Faraday Kafesi

Tekne Topraklaması Nasıl Yapılır ?

Deniz vasıtalarında topraklama yapılırken önce içeride yer alan cihazların topraklamasıyla başlanır. Cihazların toprak hatları tali panolardaki toprak barasına, tali panolardaki toprak baraları da ana dağıtım panosunun toprak barasına bağlanır ve buradan da teknenin su hattının altına monte edilen “bakır alaşımlı metal levha”ya bağlanır. Bu levha tuzlu suya dayanıklı yapıda olmalıdır ve kesinlikle boyanmamalıdır (Bazı tekneler tamamen metal gövdeye sahip olsalar bile, gövdeleri boyandığı için iletkenliğini kaybederler bu nedenle yıldırım düşmelerinde ciddi hasar görebilirler). Çok sık yapılan diğer topraklama türü statik elektriğe karşı yapılan topraklamadır. Bu yöntemde yakıt tankları, makine şaftları, dümen vs. aynı topraklama barasına bir iletken vasıtasıyla bağlanır.



Soldaki şekilde topraklaması yapılmamış bir tekneye düşen yıldırım iletken olan tüm yollardan denize akacaktır. Bu durum teknede istenmeyen can ve mal kayıplarına yol açar. Ancak düzgün bir topraklama ile bu sorunun önüne geçilebilir. Sağdaki şekilde topraklaması yapılmış bir tekneye düşen yıldırım topraklama barası üzerinden denize aktarılıyor.

Teknelerde Topraklama Yapılırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

- Yıldırımın favori yolu olan (alüminyum) direğin, salma ucuna kadar topraklanması gerekir. Aynı şekilde baş ve kıç ıstralya ve çarmıh tellerinin en az 16 mm² kesitli topraklama kabloları ile salma saplamalarına bağlanmalıdır.
 
- Kıç ıstralyanın anten olarak kullanıldığı teknelerde ıstralya üzerinde biri direk başına yakın olmak üzere elektrik akımına mani olacak iki izolatör vardır. Bu izolatörlerin, yıldırım neticesi oluşacak aşırı akımların geçmesine olanak tanıyan ve bu amaçla üretilmiş özel izolatörler ile değiştirilmesi gerekir.

- Teknede metal toe-railler ve bunlara bağlı baş ve kıç pulpit varsa yine topraklanmaları tavsiye edilmektedir. Motor ve tüm metal depolar (su ve yakıt) asgari 4 mm² kesitli bakır kablolarla topraklanmalıdır.
 
- Salma kasası, gövdesi gibi fiberglass olan ve metal safranın salma kasası içinde olduğu teknelerde salmanın alt ucuna veya karinanın altına en az ¼ m² yüzey alanı olan bir bakır levha monte edilmeli ve karina içinde bir araya getirilen tüm topraklama kabloları en az 25 mm² kesitli bir ana kabloyla bu levhayla bağlanmalıdır. Salma, karinaya alttan bağlanmış kurşun veya demir döküm salma ise bu tedbire gerek yoktur. Tüm kablolar salma saplamaları üzerine bağlanabilirler.


- Faraday Kafesi

Korunacak tekne; tıpkı binalarda olduğu gibi, yıldırımın düştüğü noktadan salma kasasına kadar bir iletken ağ ile sarılır. Bu şekilde teknenin (kafesin) iç kısmında kalan nesneler yıldırımdan korunmuş olurlar. Bu koruma türü topraklamaya göre daha güvenlidir.



Üsteki şekilde faraday kafesi yapılmamış sıradan bir tekneye, alttaki şekilde ise faraday kafesi uygulanmış olan bir tekneye yıldırım düşüyor. Görüldüğü gibi kafes içerisinde kalan "Canlı ve Cansız" herşey koruma altında.


Amper elektrik alıntı
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#3: 07 Eylül 2017, 17:12:52
Al işte.. Şimdi Tayo Mar ın direği ahşap, bi dolu çarmıh var ve bu çarmıhlar baş ıstralyadan , sakalı taşıyan paslanmaz çelik bant ile denie kadar gidiyor. Bu faraday kafesi mi değil mi.. ?
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#4: 07 Eylül 2017, 17:22:43
Valla bana sorma.

Rahmetli elektronik mühendisi idi. Ben küçükken, yeni evimizde bir elektrik anahtarını değiştiriyordu. Üzerlerinde nereye ait olan sigortalar vardı. Ama o anahtar o sigortaya bağlı değilmiş. Bana nasıl değiştirdiğini filan anlatırken elinde ki pense metale değdi, bir gürültü ve duman çıktı. Pense'nin üzerinde 5 kuruş büyüklüğünde, 1 mm derinliğinde bir eriyik oluştu.
İşte o gün bu gündür elektrik konusunda tedbirli davranır, basit işler haricinde fazlasına burnumu sokmam  ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#5: 07 Eylül 2017, 17:36:52
 :)

Bu işle ilgili benim de bir hikayem var.

Bir çalışanımız vardı. Hem çok hızlı konuşur , hem de kekeme gibi idi sanki. Donanım işlerimizi yapardı. Tüm bu işler ile uğraşanlar gibi ilginç bir karekterdi.

Ben ne söylediğini anlamaz, ya tekrar ya da iki kez söyletir, ya da Rojda ya sorardım ne dedi diye?

Bir gün bizim eleman geldi.. Konuşmaya başladı , tane tane kesiksiz konuşuyor. Resmen şok oldum. Dedim ne oldu?

Uzatmayalım, evde ampul değiştiriyormuş, karısına sakın lambanın düğmesine dokunma demiş. O da buna mı demiş ve dokunmuş. Karısı da bilgisayarcı idi.

Bizim eleman ampul gibi aydınlanmış bir anda.  :) sonrasında da düzgün konuşmaya başladığını farketmiş.

Gerçi bir iki gün sonra eski haline döndüydü.. :)
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#6: 07 Eylül 2017, 17:40:17
 ;D ;D ;D

Karısı hafta da bir elektrik verirmiş ;D ;D ;D
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#7: 07 Eylül 2017, 17:53:28
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#8: 07 Eylül 2017, 17:57:06
...pense metale değdi, bir gürültü ve duman çıktı. Pense'nin üzerinde 5 kuruş büyüklüğünde, 1 mm derinliğinde bir eriyik oluştu.
Hah! İşte tam bu sebepten dolayı yıldırımdan korunmak mümkün değil.

Penseyi bu hale getiren 220v ve olsa olsa 80-100A 'lik bir akım sadece.. (kabaca 20-25kW'lık bir güç)

Yıldırım denilen ise normal şartlarda yalıtkan olarak bilinen hava, tahta gibi malzemeler üzerinden bile geçebilen MİLYON volt ve geçtiği herşeyi kömüre çeviren YÜZBİN amper seviyesindedir.

(Yani TERRAWATT seviyesinde bir güç!! Algısı kolay olsun: watt, kilowatt, megawatt, gigawatt, terrawatt. Her biri öncekinin bin katı!)

İnsanoğlunun yıldırımdan tek korunma yöntemi uzak durmak. :)

Topraklama, faraday kafesi filan (evet, Tayomar'ın arması çok basit bir faraday kafesi sayılır) gerçek bir yıldırımdan değil yakınımızda çakan şimşekler ve statik elektrik yüklü bulutların, hareketli hava kütlelerinin tekne metalik aksamlarına elektrik yüklemesi ve küçük deşarjlar (elmo ateşi) için faydalıdır.

öZgür (mobil)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 07 Eylül 2017, 17:58:53 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#9: 07 Eylül 2017, 18:14:56
Özgür, hazır seni yakalamışken, bir soru. Belki çok cahilcedir bilmiyorum ama merak ediyorum

Hani şu akülerden kutup başlarını sökme mevzuu vardır ya bazı durumlarda. Çeşitli ihtimaller dahilinde..
Şimdi bu kutup başlarını sökmek genelde herkesin üşendiği bir şey.
Peki çok kısa ama uygun bir kablolama ile, endüstriyel fiş-priz takımı daha ilk şaltere gelmeden konulsa, aküleri ayırmak gerektiğinde, kablolarıda birbirinden uzaklaştırmak adına, kullanılabilir bir şey midir ?

Şöyle bir şey,



  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#10: 07 Eylül 2017, 18:20:09
O zaman yıldırımdan nasıl korunacağız... ? Şimdi Ahmet ten öğrendiğim bir detayı paylaşma zamanı. Aslında yağmurda yelken yapmak çok keyifli. Ama bu yıldırım işi ödümü kopartıyor benim.

Karedenizli balıkçılar  bulut içinde görünen şimşek ya da yıldırımlara çakmakçı diyorlar.

Şimdi kritik olan bu çakmakçıların görüntüsü. Efendim bunlar yatay çizgiler halinde çakıyorlarsa çok sıkıntı değil. Bulut uzakta demek. Yani dünyanın yuvarlaklığını da düşünürsek, biz bulutu yanından görüyoruz. Yok bunlar dikine ise o zaman bulut , bize yakın demek. O zaman kaç kaçabildiğince demişti Ahmet..
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#11: 07 Eylül 2017, 18:33:10
Demek ödün kopuyor ha  ;D

Bak şimdi, Roy Sullivan adında bir adam varmış. Dünyada bilinen en çok yıldırım isabet eden insanmış. Tam yedi yıldırıma çarpılan paratoner lakablı Roy pek çok kalıcı hasar almış. İlk olarak 1942`de ayak baş parmağını kaybettikten sonra, 1970`de sol omzunu, 1972`de saçlarını, 1973`de yeniden çıkan saçlarını, 1976`da ayak bileği, 1977`de göğsü ve midesi yanmış.

Avlanmak üzere denize açılan bir balıkçı, saçlarının, bıyığının ve kollarındaki kılların dikleştiğini görünce hemen motoru çalıştırıp kıyıya yönelir. Birkaç dakika sonra gökyüzünü kara bulutlar kaplayıp gök gürlemeye başlar. O anda az önceki bulunduğu noktaya şiddetli bir yıldırım düşer. Hemen sonra saçlarının, bıyığının ve kollarındaki kılların eski haline döndüğünü görür. (Temmuz 1980, Yorkshire)

Edvin Robinson geçirdiği bir trafik kazasında işitme ve görme kabiliyetlerini kaybetmiştir. Kör ve sağır olarak yaşayan Edvin 4 Haziran 1980`de kendisine çarpan yıldırımdan sonra 20 dakika şuursuzca yerde yatmış ve kendine geldiğinde ise işitme ve görme yetilerini tekrar kazanmıştır.

(Haziran 1980, Massachusettes) Tarlasını sürmekte olan bir çiftçi, traktörüne düşen bir yıldırım neticesinde yaralanır. Hadiseyi fark edenler hemen bir ambulans çağırırlar. Hastaneye hızla yol almakta olan ambulansa bir süre sonra düşen ikici yıldırım hem ambulansın yanmasına hem de çiftçinin ölümüne sebep olur. (1979,Teksas)

Yani çokda korkulacak bir şey değil...


Tabii ki birisini kızdırdıysan o ayrı. Hani bir yere iki kere düşmez derler ya... İnanma  ;D ;D ;D

https://www.youtube.com/watch?v=us4hAQGLicg
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#12: 07 Eylül 2017, 19:03:09

Yıldırım sadece direk çarpınca etkilemez, yakın çevreye düşünce de yarattığı şiddetli akım sebebi ile elektrik ve elektronik cihazları bozar.

Mesela o nedenle sigorta poliçelerinde yıldırımın direk hasarında bahsedilir.

Sarıyaz da böyle bir hasara maruz kalmıştı.
Teos Marina'da bağlıyken, marina içine yıldırım düşmüş.
Ancak keşfetmek zor. Ve her ne kadar hasarı sigortadan alsam da, aylar sonra bile ortaya çıkan hasar oldu.

Hikayesi şöyle:

Kışın bir gün tekneyi kontrole diye Sığacık'a gittim. Bir gece kalıp, dönecektim.
Tekneye girdim, ana şalteri açtım, panodaki tüm ışıklar yandı. Biri hariç.
Şaşırdım, şalteri kapattım, bir daha açtım. Bu sefer tüm ışıklar söndü, o yanmayan yandı.  Bir anormallik var. Elektriği tekrar açtım, panonun  arkasına baktım bir küçük devreden hafif duman çıktığını gördüm; bir de üstüne minik bir alev çıktı. hemen üfledim söndürdüm. elektriği kestim. dedim herhalde pano arızalandı kös kös İstanbul'a geri döndüm. Bavaria'ya yeni pano ısmarladım. Bir kaç hafta sonra geldi, taktık. Bu sefer gördük ki, motorun elektroniği çalışmıyor. Uğraş, didin, kontrol filan olmadı.
Dedik, herhalde pano arızalanınca, motorun elektroniğini de bozdu.
Bir de elektronikleri kontrol edelim dedik, bazı fonksiyonlar çalışıyor, bazısı çalışmıyor. İsmini unuttum şimdi, destek aldığımız Raymarine servisi "bu anlattığınız yıldırım hasarına benziyor" dedi. Ama tekne üstünde, okuduğum, duyduğum is filan gibi hiç bir emare yok.
Marina ofis ve palamarlarla konuştuk ve öğrendik ki, benim ilk geldiğim günden 3 gün öncesinde marina içine yıldırım düşmüş.

Sonra eksper, hasar filan masrafları aldık.

Ama mesela Webasto'yu kontrol ettim, çalıştırdım, çalıştı. Ben de tamam dedim, kapattım.  Ama bir sonraki kış gerçekten kullanmak istediğimde gördük ki, Webasto'nun termostatı bozulmuş. 20 dk çalıştıktan sonra arıza durumuna geçiyor. Webasto tamirini sigortadan alamamış oldum.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#13: 07 Eylül 2017, 19:09:53
İşte böyle bir örnek.
Tamam direk düştüğünde şansımız yok denecek kadar az ama,
Mesela bu örnekte ki gibi tekne de faraday kafesi olsaydı, direk tekneye düşmediği için korunma ihtimali ortaya çıkıyor mu ? Bu durumda elektrikli cihazlar ve varsa içerisinde ki bir kişi korunabilir miydi ?

Eğer cevap evet ise, faraday kafesi yapmaya değer demektir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Teknede Yıldırım Düşmesi
#14: 07 Eylül 2017, 19:28:36
...Şimdi bu kutup başlarını sökmek genelde herkesin üşendiği bir şey.
Peki çok kısa ama uygun bir kablolama ile, endüstriyel fiş-priz takımı daha ilk şaltere gelmeden konulsa, ...
Fiziksel bir mecburiyet yoksa çok tercih edilen bişey değil.

Aküden çıkan ana hat en yüksek akımın geçtiği en kalın kablo. Bu hat üstündeki en ufak direnç noktası (ek, şalter, sigorta, klemens, pabuç vb.) ciddi güç kaybına sebep olur, bu nedenle tercih edilmemeli.

Ayrıca arada bir aküyü gözle görmek, kutup başlarını sökmek temizlemek vb gerekir. Gerektiğinde bahanesi olması iyi olur. :)


öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

 
Yukarı git