Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ

  • *
  • İleti: 2553
FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
OP: 31 Mart 2017, 00:49:40
  • IP logged

C

Cengo

Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#1: 31 Mart 2017, 00:58:24
Zor is fiber tamiri,

Ahsap super kolay ben bile yapabiliyorum ⛵️
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#2: 31 Mart 2017, 01:00:54
Zor is fiber tamiri,

Ahsap super kolay ben bile yapabiliyorum ⛵️

Öğrenene kadar zor gerçekten. :)
  • IP logged

R

Recep Ertürk

Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#3: 23 Şubat 2018, 14:03:42


Üstadım bu işin burada açık öğretim okulunu açıp derslerini vermek korkarımki size düşüyor.. :)

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#4: 23 Şubat 2018, 14:45:52


Üstadım bu işin burada açık öğretim okulunu açıp derslerini vermek korkarımki size düşüyor.. :)

Bizim öğrenciler başına gelmedikçe ders çalışmaz Recep reisim. :) ,
Bir ara konuların hepsini bir araya toplarız , isteyenler iyice okuduktan sonra forumda ki diğer bilgili reislerle beraber aklımız yettiği kadar soru cevap şeklinde işleriz konuyu .

Kısaca söylemem gerekirse konunun özü ; İyi bir yüzey hazırlığı , ortam ısısına göre reçine karışım oranı ve uygulama süresine dikkat etmek , elyafı uygun şekilde uygulamak olarak söylenebilir.
Gerisi biraz da el becerisine kalmış.  C:-)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#5: 23 Şubat 2018, 22:26:05
Öcal abi birşey sorucam.. Genelde benim gördüğüm uygulamalarda ters döndürülmüş kalıp üzerinde elyaf epoksi rahatlıkla uygulanıyor.. Yer çekimi sonuçta elyafın iyice yapışmasına yardımcı..

Ancak tekne normal durduğunda bu yapışma nasıl sağlanıyor?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#6: 24 Şubat 2018, 02:32:16
Öcal abi birşey sorucam.. Genelde benim gördüğüm uygulamalarda ters döndürülmüş kalıp üzerinde elyaf epoksi rahatlıkla uygulanıyor.. Yer çekimi sonuçta elyafın iyice yapışmasına yardımcı..

Ancak tekne normal durduğunda bu yapışma nasıl sağlanıyor?

Önce reçine sürülüp kullandığın reçinenin teknik özelliklerine -hava sıcaklığına göre beklenerek parmak yapışma moduna gelmesi bekleniyor (elyafı bırakmasın diye) , sonrasında elyaf lastik eldivenli elle sıvanarak kıvrım kalmaksızın  ve kumaşın örgü şeklini bozmadan iyice yapıştırılıyor , sonrasında yine elyafı ağırlaştırıp sarktırmayacak (aynı zamanda esnekliğini bozmayacak) fakat hava kabarciği da kalmayacak miktar-şekilde epoksi rulosu ve gerekirse tırtıklı rulo ile  reçine sürülüyor ve yediriliyor . (Elyaf saydam renge bürünecek hiç beyazlık kalmadan)
Tabii elyaf katlarını da birbiri üzerine 10 cm. Binecek şekilde uygulamak lazım bir yan elyaf katına geçince. Ben onu 25 cm. lik katlar halinde attım. Yani her 50 cm. de bir 25 cm.lik çift kat elyaf kuşağım oldu daha iyi direnç için tekneyi saran.

Diğer bir sır da , elyaf katlarıni  tekne su hattının 35 cm. Gibi üzerinden başlattım , ve başladığı yeri 3M in bantıyla yarısı elyafta olmak üzere tekneye tutturdum böylece yukardan tutan bir şey oldu kumaşı.
Epoksi tam kurumadan da falçata ile elyafla beraber temizledim onları.

Bunu mu sormuştun Ersin. ?
.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Şubat 2018, 02:39:04 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#7: 24 Şubat 2018, 03:00:33
Buldum kumaşın asılmış resimini,






Bu kumaş ,



epoksi yiyince böyle oldu ,





Bu da motor su emiş ağzından benim teknenin gövde kalınlığı , hani bu tekne bir şey yapmasam da benden fazla yaşardı demiştim ya :)




  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Şubat 2018, 03:19:17 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#8: 24 Şubat 2018, 09:39:13
Yerçekimi epoksi elhyaf uygulamasında gerçekten sorundur, elyaf eposi ile doyurulduktan sonra tekne gövdesine yapıştırılır ve yerçekimi özellikle yatay zeminlerde görevini yapar ve elyafı gövdeden ayırır. Büyük çaplı elyaf uygulamalarında mutlaka vakumlama kullanılmalıdır. Küçük çapta ise uygulama ince bir sünger tabakası üzerine polietilen market torbası yayılıp zemine alttan bir destekle bastırılır. sünger kalınlığı bölgenin şekline göre kalınlaştırılmalıdır böylece sünger tüm zeminer baskı uygular.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#9: 24 Şubat 2018, 12:44:16
Dediğiniz husus ,elyafın yerde bir naylon üzerinde reçineye doyurulup , plastikten  elyaf eninde  bir ruloya sarılarak tekne gövdesine uygulanması veya  ,  300 gr. m2 den ağır kumaşlar uygulaması için doğru Çelenoğlu reisim , hatta teknenin kıvrım ,özellikle gövdenin altında salmaya doğru dönen büküm yerlerinde destek uygulanması lazım .

Ancak hafif kumaşlarda , bekleme süresine dikkat edilerek (yazın Ege ve Akdeniz Bölgesinde 10 ika 20  Dk. arasında değişir) uygulama yaptığınızda ,  önceden gövdede uygulama yerine sürdüğünüz reçine sayesinde kumaş gövdeye çok iyi yapışıyor ve sonrasında reçineyi rulo ile dikkatlice yedirdiğimizde sarkmıyor.

Hiç bir yerde yazmayan ve marina ustalarının da akıl edemediği  :), benim kendi icadım olan bantlama sistemi ise önceden çıkardığım şablona göre kesip numaralandırdığım kumaşın tekne gövdesine (önce bir taraf sonra öbür taraf ) boydan boya asılması şeklinde (rüzgarsız olacak hava veya kapalı alanda) olduğundan , makas vs. İle o yapışkan ellerle fazla uğraşmadım ,   elyafın düzgünce oturtulması , yapıştırılıp epoksi yedirilmesi ve sıvazlanmasına uğraşmak için daha çok vaktim oldu.

Ersin reis sanırım lamine ahşap üzerine en fazla 50-75 gr m2 tül veya 100 gr. m2 atacak ki ,  onlar hiç sarkmazlar dikkatli çalışırsa. (Ben 300 gr.m2 kullandım) .

Tabii ,kullandığımız  kumaş ve epoksinin kalitesi de çok önemli.

Not: Ersin reis in bir yemek borcu olmuştur. :)


  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Şubat 2018, 12:54:22 Gönderen: Öcal Turan »


R

Recep Ertürk

Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#11: 03 Mart 2018, 22:34:54


Şöyle bir şey gördüm.

Karbon elyaf teknelere uygulanır mı? Pahalı mıdır? Uygulama farklı mıdır? Sağlamlık, dayanıklılık açısından ayırt edici bir yanı var mıdır?


https://www.youtube.com/watch?v=AHpUEY8QQaw

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#12: 04 Mart 2018, 01:00:17


Şöyle bir şey gördüm.

Karbon elyaf teknelere uygulanır mı? Pahalı mıdır? Uygulama farklı mıdır? Sağlamlık, dayanıklılık açısından ayırt edici bir yanı var mıdır?


https://www.youtube.com/watch?v=AHpUEY8QQaw

Oldukça amatör bir çalışma olmuş. :)

Soruya gelince ; Karbon elyaf en sağlam ve hafif malzeme Recep reisim. Okyanus yarışlarında limitleri zorlayan teknelerin yapımında (özellikle u tekneyi uçuran kanatların yapımında ) kullanılıyor ve bu malzeme ile yapılan tekne fiyatları milyon dolarlar ile telaffuz ediliyor.
Normal tekneler için gerek yok bu malzeme kullanmaya. Çok sağlam olsun derseniz polyester reçine yerine epoksi  reçine (Ucuzladı artık nispeten)kullanmak yeterli.

Karbon elyaf ayrıca zırh , uçak ve helikopter yapımı gibi yerlerde de kullanılıyor.
  • IP logged

R

Recep Ertürk

Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#13: 04 Mart 2018, 01:30:58


Çok teşekkür ederim.

Bu bilgilerim arttıkça yeniden "fiberin ömrü" tartışması aklıma geliyor. 4-5 sene filan önce Yelken Dünyası bir yazı yayınlamıştı. "Fiberin ömrü 30 yıldır" gibi bir yazıydı. O zaman 25'lerinin üstünde 8.5 metre bir tekne ile ilgileniyordum. Yazı soğutmuştu o tekneden. Sonuçta bana aynı paraya küçük ama sıfır kayık almak düşmüştü.

Tabii malzemelerin fiyatlarını filan bilmiyorum. Ama giderek yaşlı fiber teknelere daha sempatik bakmaya başladım..

Bir de Karbon elyaf tekne olunca, yok altını sürttüm. Yok kayaya çarptım, fırtınada suda yüzen bir kütük karinayı zedeledi gibi dertler de sonlanacak herhalde..



  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FİBERGLASS TEKNE TAMİRİ
#14: 04 Mart 2018, 14:37:43


Çok teşekkür ederim.

Bu bilgilerim arttıkça yeniden "fiberin ömrü" tartışması aklıma geliyor. 4-5 sene filan önce Yelken Dünyası bir yazı yayınlamıştı. "Fiberin ömrü 30 yıldır" gibi bir yazıydı. O zaman 25'lerinin üstünde 8.5 metre bir tekne ile ilgileniyordum. Yazı soğutmuştu o tekneden. Sonuçta bana aynı paraya küçük ama sıfır kayık almak düşmüştü.

Tabii malzemelerin fiyatlarını filan bilmiyorum. Ama giderek yaşlı fiber teknelere daha sempatik bakmaya başladım..

Bir de Karbon elyaf tekne olunca, yok altını sürttüm. Yok kayaya çarptım, fırtınada suda yüzen bir kütük karinayı zedeledi gibi dertler de sonlanacak herhalde..

Halen gezen 1955 model fiber tekneler var Recep reisim.
Usulünce yapılan fiber teknelerin ömrü tesbit edilemedi daha. :)

Sağlamlık işine gelince ;Karbon fiber tekneyi yeterince kalın yaparsanız dediğiniz doğru , aynı şey kevlar takviyeli veya cam elyafı  tekne için de geçerli ama onlar sırasıyla daha kalın olmak zorunda tabii.

Ancak , normal olarak karbon elyaf dahil yapılan tüm çeşitlerden de kayaya vurunca yırtılan , parçalanan tekneler var. 
Sebebi ; Karbon elyaf ın bazı bölümlerde ekstra sağlamlık için kullanılmasının yanı sıra , asıl amacın aynı kalınlıktaki fiber tekneden çok daha ince ve hafif bir yapıda ama aynı sağlamlıkta bir gövde elde edilmek istenmesi.
Kalın bir karton kağıt düşünün , onun inceliğinde gövde duvarları var ve hafif oldukları için müthiş süratlere çıkabiliyorlar.

Eğer kayalara vurduğu zaman etkilenmeyecek gibi karbon fiber bir gövde isterseniz bu sefer tekneyi ağırlaştırırsınız ve karbon fiber in hafiflik- sürat avantajını kaybedersiniz.

Böyle bir tekne istiyorsanız kalın gemi sacından yapılmış bir tekne aynı işi yapar , belki biraz daha ağırdır ama çok çok daha ucuza mal olur. :)

Netice de yine o söze geliyoruz Recep reisim ; ''Her seçiş bir vazgeçiştir.''
Orta kararı bulup onu uygulamak lazım.
 
 
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Mart 2018, 14:43:10 Gönderen: Öcal Turan »

 
Yukarı git