Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Elektrik Motorları Green star marine Batmassan

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ancak yukarıda anlattıklarım bire bir kasnak la aktarım içindir.
Oysa DC seri motorlar kalkınma momentleri yüksek
ve fırça eksenine göre 18.000 dv/dk kadar çıkabilen motorlardır.

Bu ne demek;
3000 dv/dk maksimum devri olan 30 HP lik bir dizel motor
2:1 şanzımana sahipse, tam yükte çalışırken pervanesinden alınan güç
(kayıpları göz ardı edersek ) 60 HP dir.
Başka bir deyişle pervanemiz dizel motorumuz tam güçte 3000 dv / dk ile çalışırken
pervanemiz 1500 dv/dk dönmektedir. (altını çizerek tekrar ediyorum kayıpları ihmal ettiğimizde)


Bizim kullanacağımız 5 hp elektrikli motorun 9000 devir döndüğünü varsayarsak
Yine kayıpları ihmal ederek  pervanemizi 1500 devirde döndürmesi için
6:1 şanzıman ya da bu devri sağlayacak kayış /kasnak sistemi ile donatılır.
Bu durumda 5 HP lik elektrik motorumuz pervanede 30 HP lik bir güç sağlamış olur.

Ancak bu söylediklerim işin teorisi,  oysa gerçekte aynı motorun pervanede yaratacağı güç
oldukça düşük olacaktır.

Son zamanlarda fırçasız DC motor sistemlerinde inanılmaz güç ve tork elde edildi.
Anlayabilmeniz için örneklemem gerekirse;
Eski nesil klozet büyüklüğünde bir DC motorun verdiği güç ve torku,
tuvalet kağıdı topu ebadında yeni nesil motorlar vermekte.


Bütün bu açıklamaların sonunda  maalesef bu tip donanımları satan firmalar,
distribütörler ( adı her neyse ) genelde bu kayıplar hiç olmayacakmış gibi algı yaratıp,
teknik bir sanı yaratarak pazarlama yaparlar.

Bakınız;  Tekne botları için satılan elektrikli motor teknik verilerinde güç olarak watt ya da HP
değil de, itiş gücü olarak Lbs teleffuz edilir.

Bu arada elektrikli motor sistemlerine karşı olan biri değilim.
Bir çok ülkede özellikle iç sularda fosil yakıtlı motorların kullanımı durduruldu,
gelecek elektrikli ve hybrid motorlarda.

Benim kendi yaptığım teknemde şafta akuple bir adet 4 Hp lik elektrik motor/DC dinamom var.
Akü bankım dizel motor marş aküsü hariç 1200 amp/h.

Ancak benim amacım elektrikli motorla seyir yapmak değil.
Liman giriş çıkışında kullanmak ya da olmadık anda dizel çalışmazsa,
güvenli bir yere kaçma amacı. Ayrıca yelken seyrinde şarj dinamosu olarak kullanmak.




  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

T
  • *
  • İleti: 2171
Elektrik işlerinden anlamayınca ne karışık geliyor şu işler.
Site de hesabı şöyle yapmışlar mesela ;

Ne kadar bataryaya ihtiyacım var?

LMC 24V - 48V ve 72V sistemler üretmektedir. Kullanılacak sistemin voltajı ve tahmini kullanım süresi dikkate alınıp bir hesaplama yapılması gerekmektedir.

Örneğin 48V maksimum 140A akımı olan Marlin Single sistemi için 5 saat yarım yol kullanım yapacağınızı düşünürsek,

48V*70A*5h = 48V*350Ah Enerjiye ihtiyaç vardır.

12V 140Ah saatlik jel aküler kullanacaksak,

(48V/12V) * (350Ah/140Ah) = 4 * 2,5 = 10 Adet bataryaya ihtiyacımız vardır.

Bataryları şarj etmek için ise 10*12V*140Ah =16800Wh enerjiyi 5 saatte (ideal şarj süresi) verebilmek için 16800/5=3360W lık 48V bir redresöre ihtiyacımız olacaktır.



Marlin single dediği motor, 48v DC, 5kw, 140 A, 10-20 bg arası
Marlin single 13 ise, 72v DC, 13kw, 200A, 35-50 bg arası.


Bu durumda 13kw'lık olan motorda yarım yol ve 5 saat gitmek için 21 aküye ve 7056 W 'lık 72V bir redresöre mi ihtiyaç var anlamına geliyor ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Bahsettiğim kayış kasnak sistemleri şunlar.



  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Şunlarda yaklaşık 9 sene önce bir diğer forumda paylaştığım hybrid motorlar.











  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 33
Şöyle bir şey buldum. İkinci bölümünde seyir performansı da var.

https://www.youtube.com/watch?v=1Y1_TSdR2j4

12 beygir Yanmar yerine konan elektrik motorunun yerleşimi, performansı üzerine.

Sistemin toplam menzili %70 güçte- 4 mil hızda- 4 saat civarı.

Bu menzil günlük seyir yapan herkese yeterli gelecektir.

Tekneyi bir yere transfer ederken rota planlamasına -rüzgar durumuna dikkat edilirse -seyir sırasında çanta jeneratör ile şarj yapılırsa bence kullanılmayacak bir sistem değil.

Akü teknolojileri geliştikçe; aynı boyuta daha hafif, daha yüksek amperli aküler konulunca daha da tercih edilebilir bir sistem olacak.

Çevreci teknolojilere meraklı, yaşadığı köy yerinde bile geri dönüşüm ve kompost yapan, zamanında elektrikli Fluence almayı ciddi düşünmüş birisi olarak kendi tekneme kesinlikle uygulayacağım.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 07 Mart 2018, 23:09:02 Gönderen: Onur Uzbaşaran »

  • *
  • İleti: 33
Benim kendi yaptığım teknemde şafta akuple bir adet 4 Hp lik elektrik motor/DC dinamom var.
Akü bankım dizel motor marş aküsü hariç 1200 amp/h.

Uygulamanızın fotoğrafı var mı Can Kaptanım?

Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Can Deniz'e  Hp konusunda katılmıyorum. Hp güçtür. Beygir gücü 75 kg ağırlığındak bir yükün 1 saniyede 1 metre kaldırılması için gereken güçtür. Redüksiyonla güç değişmez. İkiye bir redüksiyon kullanırsanız  150 kg'ı 1 saniyede 1 metre kaldırmazsınız. 150 kg'ı 2 saniyede 1 metre kaldırırsınız. Bu ideal koşullar içindir. Redüksiyon için kullanacağınız dişli, kayış kasnak, makara,  ne olursa olsun ek kayıplara da neden olacaktır. Özellikle redüksiyon oranı büyüdükçe kayıplar da artmaktadır, bu nedenle deniz motorlarında, düşük devirli pervane verimi çok daha yüksek olmasına rağmen, nadiren ikiye bir redüksiyon kullanılır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Uzun uzun yanıt vermek isterdim,
ancak nasıl olsa bir müddet sonra tezimi savunacağınızı bildiğimden,
( Kayıpları göz ardı ediyoruz diye kalın kalın harflerle yazdım da aslında ama )
tek bir örnek belki aydınlatabilir konuyu.

100 Hp motor gücüne sahip manuel vites bir araç
uygun bir yolda 5. viteste 200 km/h hıza ulaşabilirken
oldukça dik bir rampayı 3. viteste 80-90 km hızla bile tırmanamaz.

Eğer devir düştüğünde güç artmasaydı teknelerimizde ki vinçler, ırgatlar hiç bir işe yaramazdı.
Ayrıca araçlarda ki vites kutusu, teknelerde ki şanzıman, kayış/kasnak sistemlerine gerek kalmazdı

Sizin değişmez dediğiniz;
GÜÇ değil İŞ tir.
 
İş = Kuvvet x Yol olan İŞ yani.



 
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Beygir gücü = 75 kgm/s
Watt = 1J / 1s
1 hp(I) = 745.699872 W
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI


Motorun ürettiği, yani krank milinden alınan güç değişmiyor. 30 HP ise yine 30 HP
Motor krank devri 3000 devir.
Karank miline direk bağlı şaftımız ve şaftımıza bağlı pervanemiz teknemize yeterli itiş gücü veremiyor.





Burada şanzımanın giriş mili (sarı dişli )   3000 devir ile dönerken,
çıkış milinden (mavi büyük dişli ) elde ettiğimiz devir  1500 devir oluyor (2:1 oran için )
ve alınan güç arttığı için çıkış miline akuple şaft ve şafta bağlı aynı pervane teknemize gerekli
itiş gücünü sağlıyor.

Motorun ürettiği güç değişmiyor, ki hiç bir koşulda enerji yoktan var olmaz.
Ancak motorumuzun ürettiği gücü,
şanzıman marifetiyle motor devrinin yarısına düşürdüğümüzde şanzıman çıkış milinden
aldığımız tork artmış oluyor.  Yani döndürme momenti artmış oluyor.


İşte bu nedenle 9000 devir/dk dönen 5 HP lik elektrik motorumuza uygun şanzıman bağladığımızda,   ( 6:1  oranlı ) şanzıman çıkış milinde ( kayıpları yok sayıyoruz )
30  HP motorun krank milinden aldığımız güce ulaşıyoruz.





Bu arada mekanik  1 HP = 0,745699 kw iken
Metrik  1 HP = 0,73549875 kw  olarak hesaplanır.
Elektrik motorlarında  HP >>  kw dönüşümü 0,736 kw olarak kullanılır.

Kaldı ki;
hp(M),
hp(I), 
hp(E),
hp(S),
ps,
ch,
cv, 
gibi ülkelere, ya da ölçüm yapılan enerji kaynağına  göre çeşitlenir.


Resimler netten alınmadır ben çizmedim
Emeğe saygı göstermeliyiz.

f-lohmueller.de
memeguy.com
imgur.com




  • IP logged
« Son Düzenleme: 08 Mart 2018, 10:02:31 Gönderen: Can Deniz »
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4257
    Ahmet ve Can hocalarım, açıklamalar için teşekkürler. Şimdi daha iyi anlıyorum. Ancak ben elektrik cahiliyim, forumda da bu konulara yeri geldikçe ve bahsedilen konuyla sınırlı bilgi veriliyor. Bir başlık açıp, çıraklık okulu gibi, temelden tekne elektriğiyle ilgili ders verilebilir mi?

Valla ya. Ama şey konusu olmasın, neydi o?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Bu konu başlığı , tam da cuk oturdu.. elektrikli motordan bahsetmiyorum.. Elektrik motoru olmasını istediğimiz , Avrupa da arabalarda cayır cayır kullanılmaya başlanan bir sistem.. Bu konuda teknoloji dur durak bilmiyor..

Beni ilgilendiren konunun gelişimi.. Hep , yazdıklarımız doğru olmak zorunda değil derken bunu anlatmaya çalışıyordum işte..

İnandığınız ya da bildiğinizi zannettiğiniz bir konuda yorum yaptığınızda , konuya daha hakim birisi de gelip önemli bilgiler aktarıyor.. Sonuçta bilgi sahibi olmayan ancak az biraz kafası çalışan birisi konu ile ilgili farklı görüşleri okuyor ve kafasında bir görüş oluşuyor..

Konuya dönersek.. Bence bu elektrik motorlarının denizcilikçilikte ilk kullanımı bence yelkenli teknelerde olacak.. Ciddi yelken kullananlar için çok önemli.

Her ne kadar su altında kalacak olsa da bu aküleri safra gibi kullanbilirsek önemli bir tekne maliyetinden de kurtulmuş olabilir.

Bana göre 5 saatlik bir süre yelkenli tekne için çok kötü bir rakkam değil. Kaldı ki en kötü ihtimal basit bir jeneratör acil durumlarda kullanılabilir.

Benim yaptırmayı planladığım teknelerdeki safra ağırlıkları hemen hemen bu tonajlarda.. Omurga salmanın bir avantajı daha çıkıyor böylece.. Beton salma yerine kapalı iyi yalıtılmış, ahşap ya da saç kutu şeklinde yapılmış salmaların içinde rahatlıkla bu akü gurupları yerleştrilebilir.

Kendi adıma , iki iki buçuk saatlik bir randıman bile iş görür gibi duruyor.. Kaldı ki İstanbul da en sık yelkene çıkan kişilerden biriryim.. Benim bile bir hafta tekeneye uğramadığım oluyor.. Bir haftada paneller aküleri jarj edebilirlermi merak ettim şimidi







  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
BU arada ben bir şey anlamadım.. Araba motorları daha mı güçsüz motorlar.. Özellikle Avrupa da cayır  cayır elektrikli motorlu araba kullanılıyor ve şarj süreleri 6-8 saat arasında.. Nasıl oluyor da oluyor ?
  • IP logged

e

erdal duran

Ersin hocam, bu futuristik tasarımı biliyorsunuzdur. Burada da aküler torpil salmanın içinde.

https://www.dahaiyiyasam.com/tasarim-fabrikasi-designnobisin-eseri-volitan-1126.html
  • IP logged

  • *
  • İleti: 33
BU arada ben bir şey anlamadım.. Araba motorları daha mı güçsüz motorlar.. Özellikle Avrupa da cayır  cayır elektrikli motorlu araba kullanılıyor ve şarj süreleri 6-8 saat arasında.. Nasıl oluyor da oluyor ?

Videolarda bahsedilen teknedeki akü grubunu şarj etmek için uygun redresör kullanılıyor ve ideal süre olarak 5 saat veriliyor. Daha kısa değil. Kısa olunca aküler için zararlıymış.

Elektrikli arabaların pahalı olmasının bir sebebi de akü teknolojisi. Artık 400 km. menzilli bir araç 380 V'luk daha uygun şarj istasyonunda, 2 saatte %80 şarj olabiliyor.

Hatta bu 400 km. menzil ve hızlı şarj teknolojisi ile senelerdir Türkiye'de Toyota platformu ile DMA üretim yapıyor.

İlk çıkan Fluence'ların menzili 140-150 km. idi ve şarj süresi 8 saat idi...

Pil teknolojisi geliştikçe daha da mantıklı olacak elektrikli araçlar.

Aynı şekilde tekne kullanımında bugünün teknolojisi ile üretilmiş aküler 5 senelik ömürlerini tamamladıklarında daha hafif, daha güçlü ve daha ucuz seleflerine bırakacak yerlerini.



  • IP logged

 
Yukarı git