Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Elektrik Motorları Green star marine Batmassan

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Rüzgar jeneratörü veya jeneratör aküleri ne kadar zamanda dolduruyor, daha doğrusu jeneratör çalıştığı sürece motor için yeterli enerjiyi sağlayabiliyor mu?

Yelkenli teknelerin Türkiye'de yelkenle seyirleri %50'nin altındadır. Bunun temel gerekçesi ise yeterli güçte rüzgarın olmamasıdır, tam rotada baştan esen rüzgarı da dikkate almak lazım. Kısa süre marinadan çıkıp yelken yapıp dönen tekneler için uygun olabilir. Bunun dışında jeneratör çalıştırılacaksa ve jeneratör tüketimi doğrudan karşılayacak kadar enerji üretiyorsa ek bir motor belki biraz daha fazla maliyetin bineceğini de unutmamak lazım.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 33
Biraz kullanıcıların blog yazılarına göz gezdirdim.

Yarım yolda 25 amper tüketen motora 15 amper üreten çanta jeneratör ile destek veriyormuş.

2013 yılında 4 senedir elektrikli motor kullanan birinin yorumları. O kadar sürede teknoloji daha da gelişti...

 http://www.oceannavigator.com/September-2011-1/Are-electric-motors-ready-to-replace-diesels/
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Teknolojinin geliştiğine katılıyorum ancak fizik uralları cdeğişmedi, hala güç = akım x volt ilkesi geçerli, denizde elektrik motoru kullanmanın kötü yanı motor açısından değil elektriği depolama açısındandır. Yukarda linki verilen yazıda 3KW jeneratör takılacağı yazılmış. 3 KW aşağı yukar 5HP motora denk gelir, dolayısı ile 5HP motor ile ne kadar yol yapabiliyorsanız elektrikli motorla da aynı miktarda yol yaparsınız.
  • IP logged

e

erdal duran

Ahmet korsanım, bilmediğim için soruyorum, 3 KW jeneratör aküleri şarj etmek için kullanılacak, motoru ise aküler çalıştırıyor. 3KW jeneratör aküleri ancak 3KW güç verecek kadar mı şarj eder demek istiyorsunuz?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Slovenya'da üretilen Greenline marka motoryatlarda hibrid motor teknolojisi kullanılıyor. Elektrik motorlarının verimi ve enerjinin depolama sorunu göz önünde bulundurulduğunda sanırım şu an için bu konuda en mantıklı çözümü hibrid motor teknolojisi sunuyor gibi görünüyor. Bu çift motorlu sistemde performans ve uzun seyirlerde dizel motoru kullanırken elektrik motoru için de güç üretiyorsunuz. Şayet elektrik motoru kullanmak isterseniz 8-9 knot hızlarda 25 mile kadar size kullanım imkanı sağlıyor.
  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 3573
Aküleri salma da safra niyetine kullanmak mümkün olur mu acaba?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 33
Özellikle merakımdan distribütörü aradım sordum.

10X130 Amper akü grubunuz varsa eğer 5 saatlik menzili var sistemin. Marlin 8 modeli için.

5 saatlik menzili 1 KW'lık çanta jeneratör ile en az 2 saat daha arttırabiliyorsunuz.

Ayrıca sadece yelkenle seyir yaparsanız da şarj oluyor.

Normalde kıyı bağlantısı yaptığınızda zaten tam şarj için 5 saatlik bir süre öngörüyorlar ve ona uygun redresör.

Bir de şu anda ellerinde çok temiz ikinci el bir 16 KW Swordfish (34-48 beygir) 20.000 TL'den satılık.

Normal fiyatı 6300 Pound+Kdv.

Alıp kenara koyasım var... :D

  • IP logged
« Son Düzenleme: 07 Mart 2018, 17:29:28 Gönderen: Onur Uzbaşaran »

  • *
  • İleti: 1049
Konuştuğunuz motorların yaklaşık beygir gücü 30-50 bandında.
Bu motorların tüketimi de saat 3-5 lt mazot yani yaklaşık 20 TL/saat.
Kaç saat kullanıp, ne kadar tasarruf sağlayacağız da, elektrikli motor maliyetini karşılayacağız.

Bence bizler için henüz uygun değil.

Belki Beşiktaş - Üsküdar hattı için olabilir. Yolcu indi-bindi esnasında şarj ve 10 dakikalık yol. Ama bunu günde onlarca sefer yapıyorsunuz.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 33
Konuştuğunuz motorların yaklaşık beygir gücü 30-50 bandında.
Bu motorların tüketimi de saat 3-5 lt mazot yani yaklaşık 20 TL/saat.
Kaç saat kullanıp, ne kadar tasarruf sağlayacağız da, elektrikli motor maliyetini karşılayacağız.

Bence bizler için henüz uygun değil.

Belki Beşiktaş - Üsküdar hattı için olabilir. Yolcu indi-bindi esnasında şarj ve 10 dakikalık yol. Ama bunu günde onlarca sefer yapıyorsunuz.

Hizmet tipi büyük motorlu tekneler değil de daha çok yelkenli ya da küçük keyifçi tekneleri için daha uygun sistem.

Halihazırda motorunu yenileyecek olana ya da yeni tekne yapana sisteme geçiş mantıklı.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ahmet korsanım, bilmediğim için soruyorum, 3 KW jeneratör aküleri şarj etmek için kullanılacak, motoru ise aküler çalıştırıyor. 3KW jeneratör aküleri ancak 3KW güç verecek kadar mı şarj eder demek istiyorsunuz?

Evet, enerjinin sakınımı kuralına göre yoktan enerji varedilemez. 3KW jeneratör 3KW yani yaklaşık 5hp üretir.  Yani benim 3KW jeneratörüm var, aküleri şarj ederim, elektrik motorunu da sonsuz kullanırım diyemezsiniz. Akülerden kullanmamak kaydıyla jeneratörün enerjisi elektrik motorunda kullanılabilir, bu da 3KW azamidir. Daha yüksek güç üretirseniz, aküden yersiniz
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Dalyan kanallarında elektrikli gezi tekneleri kullanılıyor.
http://dalamangazetesi.com/99487.html


öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

e

erdal duran

Teknolojinin geliştiğine katılıyorum ancak fizik uralları cdeğişmedi, hala güç = akım x volt ilkesi geçerli, denizde elektrik motoru kullanmanın kötü yanı motor açısından değil elektriği depolama açısındandır. Yukarda linki verilen yazıda 3KW jeneratör takılacağı yazılmış. 3 KW aşağı yukar 5HP motora denk gelir, dolayısı ile 5HP motor ile ne kadar yol yapabiliyorsanız elektrikli motorla da aynı miktarda yol yaparsınız.

     Ahmet reisim, ben soruyu yanlış sordum sanıyorum. Teknemizde elektrik motoru var ve 30 hp civarında. Akü bankımız var buna yetecek. Birde jeneratörümüz var 3 KW, gerektiğinde aküleri şarj edecek, motoru yürütmeyecek. Seyre çıktık, yaklaşık 5 saat sonra bir koya girdik, akülerin şarjı azaldı, çalıştırdık 3 KW jeneratörü, ne kadar sürerse, aküleri şarj ettik. Bu durumda bir 5 saat daha 30 hp güçle gidemez miyiz? 3 KW jeneratörle şarj ettik diye motor 3 Kw lık bir güçle mi çalışacak?
Benim yukarıdaki alıntıdan anladığım bu. Halbuki 3 KW jeneratör motoru yürütmek için değil aküleri şarj etmek için konulmuş. Dolayısıyla jeneratör direk motoru çalıştırmayacak. Benim biraz kafam karıştı. Yoksa aynı şeyi mi söylüyoruz?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Sorunun cevabı zaten kendi içinde gizli. Aküler bittiğinde bir yere girer şarj edersiniz, şarj tamamlandığında bir 5 saat daha yol yaparsınız. Jeneratör doğrudan motoru çalıştırmayacak sadece şarj için kullanılacaksa dedikleriniz doğru. Dur kalklı olarak 5 saat yol yapar, durur şarj eder bir 5 saat daha yol yaparsınız.

Yukarıdaki paragraf sanırım sizin yazdıklarınızı doğruluyor. Şimdi zurnanın zırt deliğine gelelim:

Akülerin şarj rejimi bellidir. Kurşun asitli aküler ortalama kapasitelerinin %10'u kadar şarj kabul ederler. Kullanırken ise kısıtlamaları yoktur. En hızlı şarj edilebilen aküler lityum iyon akülerdir ama onlar da beklediğiniz kadar hızlı şarj edilemezler. 3Kw jeneratörün üreteceği tüm akımı akülerin kabul edip etmeyeceğini derinlemesine incelemek gerekir. Diyelim ki 3KW gücün tamamını hiç kısıtlama olmadan bu aküler kabul ediyor. Siz beş saat boyunca yine sizin varsayımınızca 30hp elektrik motoru kullandınız yani 30hp x 5 saat = 150hps enerji tükettiniz. Bu enerjiyi yerine koymanız gerekiyor yani 3Kw yaklaşık 5Hp hesabı ile 150hps/5hp= 30 saat eder. Değerleri sizin verilerinizden aldım .Elektrik motorunun ne kadar güç ürettiğini bilirsek daha gerçekçi bir hesaplama yapabiliriz.  Bu değerlerle 5 saat yol yapıp 30 saat şarj etmeniz gerekir ki bu sürenin daha yüksek olacağını varsaymak yanlış olmaz çünkü aküler büyük olasılıkla 3kw gücü en azından %80 şarja ulaştıktan sonra almayacaklardır ve süre daha da uzayacaktır.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
30 hp  elektrikli motor;
30 x 746 =  22380 watt eder.

Denizde emniyetle kullanılabilecek Dc gerilim eşik sınırı 60 volt dc dir.
Yani 5 adet 12 voltluk aküyü seri bağlamamız gerekir bu voltaja ulaşmak için.

I = P / U  dan
I= 22380 / 60
I = 373 amper saatte çekeceği akım.

5 saat seyirden söz edildiğinde
toplam akü kapasitesi;
5 x 373 =  1865 amper / h olmalı.

200 amperlik  45 adet akü gerekli

Yani 200 amperlik 12 voltluk  5 akü seri bağlanacak,
oluşan yeni grup gerilimi 60 volt olacak
bu gruptan 9 adet olursa 1800 amper / h  60 voltuk akü bankamız olacak.

Buraya kadar anlattığım işin teorisi
Kurşun asit Aküler kapasitelerinin yüzde 50-60' ını güvenli olarak verebilir.
Yani kurşun asit akü kullanılacaksa 5 saatlik seyir için  45 değil 90 akü gerekir.

Böylesi bir güç için Traksiyon akü grubu kullanmanız gerekir .
Onlarda 2,2 voltluk 1000 amperlik hücrelerden oluşur.
Böyle bir ( foklift ) akü bankasının Toplam ağırlığı 1800 kg kadardır.

Diğer sorun, çok güçlü redresörlerle bile  foklift akü bankları yaklaşık 6 saatte şarj olurlar.
Hızlandırılabilirler ancak bu sefer topğlam şarj sayısı düşer.

Yani 3 kw lık jeneratörle bu akü bankını besleyip yola devam etmek günler sürer.
Filin su ihtiyacı için kahve fincanı ile su taşımaya benzer.

Yeni nesil lityum aküler biraz daha verimli olsa da sonuçta enerji yoktan var edilemiyor.

 
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

e

erdal duran

    Ahmet ve Can hocalarım, açıklamalar için teşekkürler. Şimdi daha iyi anlıyorum. Ancak ben elektrik cahiliyim, forumda da bu konulara yeri geldikçe ve bahsedilen konuyla sınırlı bilgi veriliyor. Bir başlık açıp, çıraklık okulu gibi, temelden tekne elektriğiyle ilgili ders verilebilir mi?
  • IP logged

 
Yukarı git