Şu aşağıdaki hususlar daha önce de bir çok başlıkta parça parça bahsedildi ama bu son bahsedilen kazadan sonra konuyu şöyle genel bir toparlama gereğini hissettim . Transfer yapan bazı arkadaşlara da yardımcı olurinşallah. Yazıyı bitireyim tartışmamız gerekenleri konuşacağız Hulusi reisim.ldu galiba.
Uzun bir yolculuğa çıkacak bir yelkenli tekne kaptanı olarak dikkat etmemiz gereken birçok önemli faktör var. Bunlardan aklıma ilk gelen başlıca konular:
1. TEKNE HAZIRLIĞI
a) Teknenin Genel Durumu: Teknenin su geçirmezliğini , gövde ve güverte sağlamlığını kontrol edin. Çatlak, delik veya zayıf noktaları tespit edip onarın , altında Kekamoz var ise temizleyin , sintine giriş çıkış kovan ve vanalar özellikle çok iyi kontrol edin.
b) Motor ve Yakıt Sistemi: Motorun bakımını yapın, yağ ve filtreleri değiştirin ,tuzlu ve tatlı su pompası ile kondanseyi kontrol edin,gerekiyorsa impelleri değiştirin.Kayışları inceleyin gözünüz tutmazsa değiştirin. Yakıt depolarını inceleyin yakıtta su ve salya olmasın ,depoyu doldurun ve yedek yakıt alın. En az bir değişime yetecek kadar yedek yağ , mazot filtreleri ,bu işleri yapacak kadar el aleti bulundurun. Motorun el bakım kitapçığı muhakkak olsun.
c) Yelken ve Donanım: Yelkenlerin durumunu kontrol edin, yırtık veya zayıf noktaları onarın. Halatlar, makaralar ve diğer donanımların sağlam olduğundan emin olun. Yedek bir iki makaranız olsun.
Zahmetsiz ve risksiz kavança ihtimaline karşı bumba palanga makaranız olsun, ters kavança ihtimaline karşı bumbaya yine preventer ( ters kavança önleyici halat ) donatın . Eğer başta ve kıçta ikinci bir ıstralyanız yok ise ; Balon mandarınızı baş üstünde sağlam bir yere sabitleyin . İskele ve sancak güverteye,kıçtan başa muhakkak bir emniyet halatı donatın.
d) Elektrik ve Elektronik Sistemler: Bataryaları kontrol edin, şarj sistemlerini test edin. Şarz dinamosunda ince de olsa bir ses duyarsanız bakımını yaptırın , rulmanı değişmek gerekebilir. GPS, derinlik ölçer , radar, VHF radyo, otopilot gibi elektronik cihazların çalıştığından emin olun. Su geçirmez ve batmaz el telsizimiz şarzlı olsun. Seyir fenerleri ampul yedeği , bir avometre , akü takviye kablosu ve iki metre kadar 3-4 mm. lik Kırmızı -Siyah kablo bulunduralım herhangi bir yerde lazım olma ihtimaline karşı.
e) Su ve Yakıt Depoları: Temiz su depolarını doldurun ve yedek su bulundurun. Yakıt depolarını kontrol edin ve sızıntı olmadığından emin olun.
Su yaşam kaynağıdır.
2. GÜVENLİK EKİPMANLARI
a ) Can Kurtarma Ekipmanları: Can yelekleri, can salı (veya Akdeniz de güverte den kolayca denize inebilecek ; çıkıp inemiyorsa arkadan çekilecek şişik bir bot ) , can yelekleri (eğer otomatik şişen cinstense karbondioksit tüplerini kontrol edin ).
EPIRB (Acil Durum Yer Belirleme İşaretçisi), PLB (Kişisel Yer Belirleme İşaretçisi) gibi ekipmanları çalışır durumda olduğundan emin olun. Teknede mürettebat sayısı kadar emniyet kemeri olsun ve güverteye emniyet kemeri olmadan çıkmayın arkadaşlar. Hele ki gece kesinlikle. Seyir sırasında denize düşmek çok büyük ihtimalle ölüm demektir
b) İlk Yardım Çantası: Bu iş için muhakkak temel eğitiminiz ve kapsamlı bir denizde ilk yardım çantası bulundurun ve içindeki malzemelerin güncel olduğunu kontrol edin.
c) Yangın Söndürücüler: Yangın söndürücülerin dolu ve erişilebilir olduğundan emin olun.Makina daireniz için otomatik açılan bir karbondioksit söndürücü edinin.
d) Acil Durum Malzemeleri: Fener, işaret çakarlar ,düdük, işaret fişekleri, yedek piller gibi acil durum malzemelerini hazır bulundurun.
3. METEOROLOJİK KOŞULLAR
a) Hava Durumu Tahminleri: Yola çıkmadan önce ve yolculuk sırasında düzenli olarak hava durumu tahminlerini takip edin. Fırtına, şiddetli rüzgar veya diğer olumsuz koşullara karşı hazırlıklı olun.
Hava raporları haflalar önce belli oluyor , son 1 hafta da neredeyse yanılmasız tutuyor artık raporlar. Canımıza, malımıza yazık.!
Temkinli olmak lazım, kötü havada çıkmamak gerek diye düşünürüm.
b) Rota Planlaması: Hava durumuna göre rotanızı esnek bir şekilde planlayın. Alternatif limanlar ve sığınaklar belirleyin. Meteoroloji çok önemlidir , şartlardan emin değilseniz bildiğini düşündüğünüz bir arkadaşınıza sorun. Barometre takibini muhakkak öğrenin.
4. SEYİR
a) Harita ve Seyir Planı: Güncel deniz haritaları ve seyir planı hazırlayın. Rotanızı önceden belirleyin ve alternatif rotaları da göz önünde bulundurun.
b) GPS ve Elektronik Seyir Cihazları: GPS, radar, derinlik ölçer gibi cihazların çalıştığından emin olun. Yedek pil veya güç kaynağı bulundurun.
c) Geleneksel Seyir Yöntemleri: Elektronik cihazlar arızalanırsa diye pusula, harita ve diğer geleneksel seyir yöntemlerini bilin ve kullanmaya hazır olun.
Kağıt haritanız , cetvel ve pergeliniz olsun.
5. MÜRETTEBAT ve İLETİŞİM
a) Mürettebat Eğitimi: Mürettebatın temel denizcilik bilgisine sahip olduğundan emin olun. Acil durum prosedürlerini önceden çalışın. Hatta yazılı olarak eline verin. Teknede nasıl davranacağını ve yaşayacağını öğrensinler .
6. İLETİŞİM
a)VHF radyo, uydu telefonu gibi iletişim cihazlarının çalıştığından emin olun. Acil durum frekanslarını (VHF Channel 16)kullanmayı bilin ve kullanın.
7. ROTASYON ve DİNLENME : Uzun yolculuklarda mürettebatın dinlenmesi için gözcü ve nöbetçi planı yapın. 4 saatten sonra dikkat dağınıklığının başladığı söylenir. Yorgunluk, kazalara neden olabilir.
8. YASAL ve RESMİ HAZIRLIKLAR
a) Tekne Belge ve Sigortaları:Teknenin tüm belgelerinin (ruhsat, sigorta, seyir izni vb.) güncel olduğundan emin olun.
b)Gümrük ve Liman Kuralları: Yabancı limanlara giriş çıkışlarda gerekli gümrük ve liman kurallarına uyun. Gerekli belgeleri hazır bulundurun.
9. YİYECEK VE İÇECEK
a) Yeterli Stok: Yolculuk süresince yetecek kadar yiyecek ve içecek bulundurun. Bozulmayan gıdalar ve konserveler tercih edin. Gece nöbetleri için çukulata , kek gibi enerji verecek atıştırmalıklar ve önceden termos a hazırlanmış çay ve kahve gibi içecekler bulundurun.
b ) Su Yönetimi: Su tüketimini dikkatlice planlayın. Temiz denizlerde bulaşık ve temizlik için deniz suyu kullanın ,sonrasında tatlı su ile durularsınınız. Yedek su bidonları veya su arıtma sistemleri bulundurun.
10. KİŞİSEL HAZIRLIKLAR
a)Kişisel Eşyalar: Uygun giysiler, yağmurluk, güneş gözlüğü, şapka, güneş kremi gibi kişisel eşyaları hazırlayın. Mevsime ve gideceğiniz bölgeye uygun ,karada kullandığınızdan daha kalın giysileriniz olsun. Özellikle yelkenli bir teknede yelkenlerden akan rüzgar insanı üşütür ve direncinizi kırar. Denizde en dikkat edilmesi gereken hususlardan birisi de üşümemektir.
b) Sağlık: Kişisel ilaçlarınızı ve sağlık malzemelerinizi yanınıza alın. Deniz tutması için önlemler alın. Özellikle solunum yolu enfeksiyonları kulaktaki denge sıvısını etkilediği zaman çok deniz tutmasına sebeb oluyor. Gerekirse çıkmayın yola.!
-Devam edecek