Admiraltinin zemin açısından tek avantajlı olduğu yerler yüksek eriştelik ve iri çakıl olan yerler.
Burada sanırım bir tercüme kaynaklı sorun var.
"Kayalık zeminde admiralti iyi tutar" sözü nereden alıntılandı acaba?
"Eğer kayaya takılırsa diğer demirlerden daha kolay kurtarılır" tespiti de ha keza, kesinlikle pratikte gerçekle örtüşmüyor.
Sanki "admiralti alın, kayalık zeminde bile atarsınız" gibi bir yanlış anlaşılmaya yol açmamak lazım.
Neden zincir ile atılmaması gerektiğini açıklamak kolay.
Ama bunun yöntemi var zaten, gulet ve tırhandil kaptanlarının senelerdir yaptığı iş.
Özgür gayet net açıklamış...
Bu konuda tartışma Burağın paylaştığı video sonrası başladı. Videoda admiralti çapanın çok kötü bir çapa olduğu söyleniyordu. Nitekim yapılan test videosunda ciddi yalnışlıklar olduğu da ortada. Teste konu olan çapanın 60 libre olmadığı çok açık. Yani yayınlanan video
güvenilir bilgi içermiyor Dahası admiraltinin işe yaraması için halat ile atılması gerektiği anlatılıyor. diğer konu başlığında Hulisi bey açıkça zincir olmadan admiralti kullandığında admiraltinin taradığını açıkça yazmış. Benim de tecrübem bu yönde.
Tekrar alıntılayayım;
Admiraltinin zemin açısından tek avantajlı olduğu yerler yüksek eriştelik ve iri çakıl olan yerler.
Geriye balçık ve kum zemin kalıyor zaten. Bu cümleyi okuyunca sanki 100 çeşit zemin var da admiralti bunlardan sadece ikiside işe yarıyor gibi anlaşılıyor.
Öncelikle hangi demir olursa olsun ben tekneyi demir değil zincir tutar sözünün doğru olduğuna inanıyorum.
Zincirlikte duracağına denizde dursun sözü bu yüzden söyleniyor.
Kum ve balçık zeminde uzun kolu neredeyse tamamına yakın gömülüyor ve bu sayede mümkün olduğunca koloma ile çok iyi sonuç veriyor.
Benim gördüğüm çoğu koy birden fazla deniz zeminine sahip, demirleme sırasında diğer teknelerin pozisyonu da dikkate alındığında hep istediğiniz noktaya demir atamayabiliyorsunuz. Üstelik kimi zeminer üstü kum gibi görünse de altı sert kaya olabiliyor. Alanya'da da çok fazla örneği var bu tür deniz tabanının.
İşte böyle zeminlerde ağırlık çok önemli bir faktör haline geliyor ve demirin geometrisi önemini yitiriyor. Böyle durumlarda ağır bir demir ve mümkün olduğunca uzun bir koloma ile tutunabilmek mümkün oluyor.
Evet, atması ve çekmesi zor belki ama doğru kullanım ile hemen hemen tüm zeminlerde iş görüyor admiralti.
Neden daha kolay kurtulduğuna gelince. Admiralti çapaların da iyisi ve kötüsü var. Bence iyi olanlar gagası yaprak formunda olanlar. Kimi gagalar daha köşeli oluyor. Yaprak şeklinde olan gagalar geri çekilirken takıldığı yerden daha kolay kurtuluyor.
Kolay kurtuluyor derken söylemek istediğim şudur. Admiralti atıldığında çiposu sayesinde bir kılu deniz tabanına dik gelecek şekilde duruyor. Zemine sadece bu kol saplanıyor. diğer kol dışarıda kalıyor. Zaten işte tam da bu yüzden admiraltinin mümkün olan en uzun koloma ile atılması gerekiyor. Aksi durumda tekne döndüğünde zincir ya da halat bu yukarıda kalan kola dolanıp çapayı yerinden çıkarıyor.
Bu benim başıma gelmedi hiç. Çünkü admiraltinin nasıl atılması gerektiğini Nejat Övütmen fuarda standında anlattıydı oradan biliyorum. Hep onun dediği gibi uzun koloma ile atıyorum bu yüzden.
Yaprak formundaki gaga kurtulma sırasında ciddi kolaylık sağlıyor. Köşeli olmayan ve yüzey alanı az olan admiralti bu durumlarda avantajlı oluyor. Anlatmak istediğim buydu.
Bir de işin ekonomik boyutu var. admiralti çapalar piyasada bulunabilen en ucuz çapalar. Yani kaybedildiğinde dalgıç bulup çıkartmaya gerek yok. dalgıç bedeline iki adet admiralti almak mümkün.
Herkesin 50 feet teknesi yok. Türkiye 'de 30 ila 40 feet arasında çok fazla tekne var. 13 ila 22 kg bandındaki admiralti yeterli koloma ile bu teknelerde çok iyi iş görür.
Kaldı ki kolaylık olsun diye yeni fiber teknelerde çapa ön tarafta ve bir koç boynuzu gibi son derece tehlikeli bir konumda tutuluyor. Oysa çapaların her durumda bir çatışma sırasında zarar cvermeyecek şekilde güvertede konumlandırılması gerekiyor. Kimse bu konuyu önemsemiyor fazla. Her şey rahatlık ve tembellik üzerine kurulu sanki. Başka tekneye zarar verebilirmiş ne gam! Aranızda çok az kimsenin çapasını güverteye aldığını düşünüyorum.
Zaten 40 feet üzerindeki teknelerin çapaları da ağır olduğundan bunları zaten güverteye almak kolay olmasa gerek. Bu detaya yarışlarda dikkat ediliyor mu Burak? en iyi sen bilirsin.
Ben admiralti çapamı her seferinde katlayıp güvertede bağlı tutuyorum. Gelenler mutlaka görmüşlerdir. Ne demiştik
önleyemiyorsan en azından sen öyle davranma. Admiralti iyi bir çapadır. Başka çapaların tutamadığı erişte ve sert zeminlerde diğerlerinden daha iyi tutar. Kum ve balçık zeminde de yeterli koloma ile son derece başarılı.
Bu arada Tayo Mar üzerindeki yükler ile birlikte 4,5 ton filan geliyordur her halde. 2013 yılından beri onlarca kez kullandım. Bana rüştünü Bademli'de gece demirdeyken dağdan inen civadrna da kendini kanıtladı.