Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: denizci Admiralti ve yat çapaları

  • *
  • İleti: 3573
denizci Admiralti ve yat çapaları
OP: 25 Mayıs 2021, 07:45:55
Şu kıçtan kara demirleme konusunda en son konulan videoyu görünce resmen asvalyelerim attı.

Önce iddayı ortaya koyalım sonra ispatını yapalım.

Ama önce baştan uyarayım , yazdıklarımı sulandırmaya ve alaya almaya kalkmayın lütfen. Valla sıkı küfür yersiniz. Bir fikriniz varsa yazın.

Bir de lütfen bunu genel bölümünden kaldırmayın daha önceki gibi de herkes okuyabilsin.

Bu yazıyı yazmamın nedeni takıntı değil. Diğer çapaların kullanım yerlerine göre avantajları da var. Ancak sorun şu ki bu avantajları ortaya koyarken admiralti çapayı küçük görmek, eleştirmek adet haline gelmiş durumda. Oysa durum öyle değil.

Bu yazı diğer çapaları kötülemek ya da işe yaramaz olduğunu kanıtlamak için yazılmıyor. Bir nevi admiraltiye iade-i itibar gibi üşünün.

Admiralti çapa hangi açıdan bakarsanz bakın piyasada satılan tüm çapalardan daha üstün özellikleri olan bir çapadır.

Bakın neden?

Öncelikle Admiralti çapa binlerce yıllık bir denizcilik geleneğinin ürünüdür. Kimse tarafından tasarlanmadı. Diğer çapalar özel amaçlar için (deniz uçağı, petrol platformu v.s. ) ya da sonuçta para kazanmak için bulunan çapalardır. Hiçbirinin tarihi muhtemel 100 yılı geçmez.

Öncelikle admiralti çapa "denizci " çapadır. diğerleri "yat " çapasıdır.

Bir çapanın en önemli özelliklerinin başında ağırlığı gelir. diğeri de geometrisidir. Birini ihmal edip diğerini öne çıkarırsanız istenen sonucu elde edemezsiniz. Yat çapaları diye tabir ettiğim çapaların tamamı pulluk tip çapa olup, yumuşak deniz tabanında iş görürler. Mümkün olduğunca hafif imal edilip, kolay kullanım amaçlandığından geniş yüzey alanları vardır. Daha önce örneğini verdiğim Çanakkale Morto koyu gibi koylarda yani üzeri 5 cm. kum, altı zert zemin olan deniz tabanına hafif oldukları için tutunamazlar.

Yine eriştelik olan deniz tabanında da tutunamazlar. Yüzeyleri geniş olduğundan kayalık zeminlerde de kayaların arasına giremezler. ancak girdiklerinde de çıkartmak zor olur. Admiralti ise uzun kolları sayesinde kaya zeminlerde de kaya aralarına rahatlıkla girer ve çıkarılması da kolay olur

Admiralti, çiposu sayesinde her durumda deniz zeminine doğru şekilde oturur. Üstelik bu en basit yöntemdir.
Yat çapalarına göre daha ağır olduğundan iyi tutnamadığı zeminlerde ağırlığı ile iş görür.

Demirler için nerelerde tuttuğu anlatılırken zemine göre sınıflandırma yapılıyor. Oysa bir koyda çoğunluklatarif edilen her yüzey bulunabiliyor. Kum diye bildiğiniz bir koyun bir bölümü eriştelik ya da sert zemin olabiliyor. Bu durumda her zeminde iş görebilen admiralti diğerlerine göre ciddi avantaj sağlıyor.

Admiraltiniz varsa sadece tek bir yedek çapa yeterli oluyor. Aksi durumda bir demir gardrobu bulundurmanız gerekiyor.

Admiralti çapa ucuz. Zaten o kadar boklanmasının nedeni de bu. Pulluk tip çapalar hem çok pahalı hem de her yerde tutmuyor. Denize attığınız çapanın ucuz bir aksam olması çok önemli. Gerektiğinde feda edilebilir olmalı. Kullandığınız krom ya da galvaniz çapaların fiyatlarını hepiniz benden daha iyi biliyorsunuz çünkü bir kaçına sahipsiniz zaten.

admiralti çapa, her zemşinde iş gören " denizci " bir çapadır. Kimse tarafından tasarlanmadı. Para kazanmak için yapılmadı. denizciler bu çapanın şeklini deneye deneye binlerce yılda bu hale getirdiler.

BU çapayı onlarca kez kullandım. Hala da kullanıyorum. Bir kez bile taramadı. Zincir kopar belki ama çapa yerinden kımıldamaz.

Bir tekneniz varsa bir tane ADMİRALTİ edinin ve teknenize koyun. Aldığınız ıvır zıvırlar yanında bedava. Gün gelir lazım olur. İyi ki almışım dersiniz. Sonra geceleri mışıl mışıl uyursunuz. Sonra da bu kardeşinize teşekkür etmeyi de ihmal etmeyiniz.







  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#1: 25 Mayıs 2021, 10:10:11
Bu öyle belalı bir mevzu ki, bir iki defa elim gitti "fizikçi gözüyle denizcilik kavramları" konusu altında benim gözümden nasıl göründüğünü yazmaya ancak bilimsel bir iddiaya temellendirmeden sadece "gut feeling"e güvenerek iş yapınca yamulduğum bir sürü durum oldu fizikte daha önce o yüzden temkinliyim. Dolayısıyla aşağıda detaylandıracağım tarzda bir mukayese sonucu görmeden sadece bir takım prensipleri yazabilirim.


Bir çapanın en önemli özelliklerinin başında ağırlığı gelir. diğeri de geometrisidir.


Yani doğru, sonuçta bu iki özelliğe indirgenebilir... (Gibi görünse de ikisi de aynı kapıya çıkar bence. Şöyle arz edeyim:) Önce varsayalım ki ağırlık mı şekil mi diye kurguladık sorumuzu ve buna yanıt arıyoruz.

20 kg admiralti ile 15 kilo delta mukayesesi yapmak anlamsız. Mukayese şöyle yapılır:

20 kg admiralti alırsın onun karşısına 20 kg delta koyarsın öyle kıyaslarsın. Bu size sadece geometrinin etkisi konusunda birşeyler söyler...

İkinci bir tür karşılaştırma 15 kg delta ile 20 kg delta arası olabilir mesela sadece ağırlığın etkisine bakmak için. Ama burada ben olsam çok dikkatli olurum. Aynı geometriye sahip bir çapada ağırlığı 1.33 kat ölçeklediğimde sadece ağırlığı ölçeklemiş olmuyorum yüzey alanını da 1.21 kat arttırmış oluyorum. (1.33^(2/3) ) Yani ağırlığın etkisi salt ağırlık mı yoksa alanı da büyüttüğünden dolayı mı?

Bakın işler karıştı! O yüzden bu ikinci tür kıyas şöyle yapılabilir: Aynı geometriye ve büyüklüğe sahip iki delta yaparsın biri demirden biri alimünyumdan olur, biri 15 kg, diğeri 5 kg ama boyutları aynı olur o zaman salt "ağırlık"ın etkisini görmüş olursun.

Bu tip karşılaştırmalarda en kafa karıştıran hususlardan biri bu. Bunları detaylandırmadan salt "ağırlık" veya "geometri" indirgemesi biraz havada kalıyor bence.

Bir de Ersin Reis'in aynı cümlesine tekrar atıfta bulunacak olursam:

Bir çapanın en önemli özelliklerinin başında ağırlığı gelir. diğeri de geometrisidir.


Benim meşhur "gut feeling"im sırasını değiştirmemi söylüyor mesela. Şeklin etkisi o kadar büyük ki sonuçta admiraltiyi de karakterize eden şey düşük tırnak alanı ama uzun kolları. Şekil daha ön planda yani. Ondan sonra teknede taşıyacağım için sırasıyla ağırlık ve erogonomiye (atma-çekme, depolama vs...) bakmak gerekiyor diye düşünüyor aynı hissim.

Neyse güzel konu, denizci milletinde çapa muhabbeti bitmez...  :)
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 291
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#2: 25 Mayıs 2021, 14:10:06
Kayaya takılınca kolay kurtulur kısmı ile ne kast ediliyor?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#3: 25 Mayıs 2021, 15:39:44


Ama önce baştan uyarayım , yazdıklarımı sulandırmaya ve alaya almaya kalkmayın lütfen. Valla sıkı küfür yersiniz. Bir fikriniz varsa yazın.


Valla sen de sıkı küfür yiyeceksin ama.
Herkes aptal; bir sen akıllı.
Al admiratini, koy yastığının altına rahat rahat uyu.

Admiralti kullanmayan milyonlar zaten salak; kafaları bassa admiralti kullanırlardı. Basmadığı için sen ne söylesen boş.
Doktor, olmuş, mühendis olmuş, şirket sahibi olmuş ama bir admiralti meselesini çözecek zekaya ulaşamamış.
Üstelik bu global sorun; sadece Türkiye'ye has da değil.
Neyse ben emziğimi alıp çizgi film seyredeyim.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

B

Burak Doneray

Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#4: 25 Mayıs 2021, 17:03:40
Videoyu paylaşan benim . Paylaşma nedenim adam gayet net bir şekilde zincir kullanılırsa Fisherman çapanın hiçbir şekilde tututanamadığını çapanın şeklinden dolayı olduğunu anlatmış .Sadece Halatla kullanılması ve  1:12 kaloma ver diye anlatmış .Bahçenizde güzel durur demesi sonunda  kendi fikridir. Bu adamın testleri bence tarafsız diğer videolarınada bakın bence ben çok ilgilenmiyorum .Admiralti tutar da tutma gücü nedir bunu test ile yada hava patladığında tarayıp taramadığında anlarsın.

Admiraltiye zinciri nasıl takıyorsunuz onuda tartışalım ?
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#5: 25 Mayıs 2021, 17:28:16
Konu Admiralty halatla kullanılır dediğim için açıldı  . Buna itirazın varsa bunu konuşalım .Paylaştığım videoda seyrettiyseniz sonuna kadar zincir ilede denemesini yapıyor ve sonucunu paylaşıyor.Diğer videolarında kum zeminde çamur zeminde tutuşu ve tutunma gücü net bir şekilde anlatılmış.Fortress içinde çok iyi şeyler söylemiyor mükemmel çapa aramıyoruz bu konuda doğru kullanıma bakıyoruz .

https://heyamolahey.com/index.php?topic=2820.msg62396#msg62396

Videoda adam test yaptığı zeminde diğer çapalarında kötü olduklarını baştan anlatarak başlıyor teste. Bu videoyu yayınlama nedenim halat ile kullanır demiştim bunun doğru olduğunu işkembeden atmadığımın bir nevi kanıtı olması.

Ne admiralty imiş  arkadaş  bende de var Fisherman kullan kullanabilirsen tekne ufak olsa tamam kullanalım bel fıtığı olmaya niyetim yok.Hulusi abinin çözüm arayışıda zaten ağırlığından tutmamasından değil.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2021, 17:48:03 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#6: 25 Mayıs 2021, 18:22:53
Ersin artık 35 feet bir tekne bile ufak  onda bile Admiralty , Fisherman 27 kg kullanman gerekiyor.Büyük tekne sahipleri ne yapsın bide bu gözle bak .Sen hep kendi teknen üzerinden bakıyorsun olaya sorun bu.35, 40 feet üstü tekne sahibi nasıl ve neden kullansın bu çapayı ırgatı halata uygun değilse zincirliğe sığması mümkün değil zaten . Kullanan kullanır.Kullanmayana yada istemeyene ne diyebilirsinki .Bu devirde teknen büyükse bahçe dekorasyonu için alınabilir bana küfür edebilirsin yazdığım şeylerin arkasındayım.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#7: 25 Mayıs 2021, 22:07:24
Daha net anlaşılması için özet.

Admiralti kayalık ve erişte zeminde diğer çapalardan daha iyi tutunur buna itiraz yok yanılgı tutunurda ne kadar tutunur konusu rüzgar 20 knot üstüne çıktığında hala tutunurmu yoksa tararmı evet tarar kayalık zeminde ise nereye takıldığı ile alakalı ne kadar güvende olduğunuz.

Halatla kullanılma nedeni ise Her çapanın doğru bir duruş şekli vardır maksimum tutunmayı sağlayabilmesi için shank admiralti de yukarda durması  gerekiyor zemine yatmayacak  halat ağırlık yapmadığı için doğru şekilde duruşunu bozmuyor çapanın .Zincir kullanırsanız zincirin ağırlığı tekne her yüklendiğinde admiraltinin shank kısmını türkçesini bilen yazsın shank nedir. Kol mu deniyor aşağı bastırıp çapanın zemine tutunan kısmını kurtarmaya çalışıyor sebebi bu.

Kısaca söylemek gerekirse erişte ve kayalık bölgelerde hiç bir denizci rahat uyuyamaz çapası ne olursa olsun .Doğru demir yeri seçimi çapa seçiminden daha önemlidir.

Teknesi tarayan kayalara sürüklenen başkaları tarafından kurtarılan daha tecrübeli denizciler aramızda vardır onlarda fikirlerini bildiklerini yazarlarsa çapa konusuda sorun olmaktan çıkar diye düşünüyorum

Benim bilgim bu kadar gerisi sizde.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2021, 22:13:49 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#8: 25 Mayıs 2021, 22:44:01
Burak diğerileri admiralti kadar tutmuyor sonuçta.

Admiralti ile ilgili halat ile kullanın önermesi doğru değil. Admiralti çapanın diğer tüm çapalar gibi ciddi bri koloma ile atılması gerekiyor. Admiralti de eses tehlike tam da senin dediğin konuda. Admiralti çapanın ucundaki demir en az bir iki metre hiç yerinden kalkmayacak şekilde deniz tabanında kalıyor olmalı. Eğer zeminde serili değilse tekne döndüğünde zincir çapaya dolanıp yerinden sökebiliyor.

Admiralti çapanın da diğper demirler gibi zincir ile kullanılması ve zincirin her durumda demire bir iki metreden az olmamak kaydı ile deniz zemininde her durumda serili kalması gerekiyor. Halat kullanımı ise özellikle kayalık zeminde halatın ciddi şekilde yıpranmasına ve kopmasına dahi neden olabilir. Ben halatla teknemin ana demirini asla atmam.

Paylaştığın videoda kullanılan demir 60 libre değil. 60 libre 27 kg eder. 27 kg demiri tek elle demire bırakmak ciddi iş.

Admiralti zemine takıldığında genelde sadece kollarından birisi takılmış oluyor. Kol ile beden arasındaki açı çok dar olmadığından pulluk tipi çapalara göre yerinden daha kolay çıkıyor. Pulluk tipi çapaları 120-180 derece yukarıya döndürmek gerekiyor. O yüzden bu tür çapalarda ayrıca özel kurtarma ekipmanları satılıyor.

  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#9: 25 Mayıs 2021, 23:11:55
Rocna marka çapada da aynı muhabbet var üreticisi fırdöndü takmayın diyor biz bildiğimizi okumaya devam ediyoruz . Bu adamın videolarını daha önce görmemiştim halat konusuna dayanak ararken buldum şu ana kadar gördüğüm en iyi testleri yapmış adam .Herkes paşa gönlü ne istiyorsa öyle yapar yeni mottom bu ben bildiğimi söyler istediğimi yaparım bu herkes için geçerli .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#10: 25 Mayıs 2021, 23:24:17
Guletçilik hayatımda bir sezon boyunca 80 kg luk admiralti (13mm 150m zincir + hidrolik yatay ırgat) kullandım.
Kayalara çok takıldım ama çok sert havalar dahil hiç taramadım.
(örnek: gemilede gece kaçak yapan doğu fırtınasında çevremdeki büyük küçük 20 gulet demir tarayıp kaçtı, biz iki tekne fırtınayı sadece kıçı çözüp alargaya geçip taramadan atlattık)

Liman içi haricinde 100m'den az kaloma verdiğimi hiç hatırlamıyorum.

Hazırlık, fundo vira işleri zordu. Toplayınca kollarından birinden askıya alınırdı. Ayrı mataforamız yoktu, elle ağır ve zor iş.

Iskarça limanlarda sık sık 2-3 gulet birbirimize dolanırdık, oldukça zor ve tehlikeli olurdu çözmek.

Vira ederken sık sık kol alma (veya kapma) denilen, zincirin kollara veya çipoya dolanma olayı olurdu, çözmek zor ve tehlikeli olurdu.

Velhasıl, gulette bile sıkıntılı bir iş iken fiber, düz bodoslamalı bir yelkenlide düşünemiyorum bile.

Tayomar tip ve boyunda belki olur, yakışır da, ama 'modern' teknelerde yeri yok ne yazık ki.

öZgür (mobil)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2021, 23:33:34 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

B

Burak Doneray

Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#11: 25 Mayıs 2021, 23:37:44
80kg çapaya metresi 4 kg  zincir etki etmez tabi biz zincirle kullanıyorduk diyorsan.  Gemileri karıştırmayalım lütfen 80 kg çapa nedir yahu.600 kg da zincir maşallah.Sizin tekne taramaya çalışmıştır deplasmanı yetmemiştir bence 😀
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2021, 23:46:20 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#12: 26 Mayıs 2021, 00:15:39
Bizimki 25m guletler içinde en az zincir miktarıydı, genelde 200+m zincir oluyor guletlerde ve çoğu denizdedir. Öyle kaloma hesabı yapmazlar, derinlik göstergesi de yoktur çoğunda zaten, göz kararı kıyıya 50-60m mesafeden atarlar demiri, carrr diye. Sonra vira ederken gıy gıy 30dk demir alınır! :)

Sırf kullanma zorlukları nedeni ile admiraltiden göz demirine geçen çok gulet biliyorum. Fiyatı pahalı olmasa CQR filan isterler ama admiralti veya gözdemiri ucuz.

Elle kaldırılabilecek ölçüler dışında admiralti kullanışlı değil. Yeni dik bodoslamalı teknelerde imkansız zaten.

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#13: 26 Mayıs 2021, 00:21:36


Ama önce baştan uyarayım , yazdıklarımı sulandırmaya ve alaya almaya kalkmayın lütfen. Valla sıkı küfür yersiniz. Bir fikriniz varsa yazın.


Valla sen de sıkı küfür yiyeceksin ama.
Herkes aptal; bir sen akıllı.
Al admiratini, koy yastığının altına rahat rahat uyu.

Admiralti kullanmayan milyonlar zaten salak; kafaları bassa admiralti kullanırlardı. Basmadığı için sen ne söylesen boş.
Doktor, olmuş, mühendis olmuş, şirket sahibi olmuş ama bir admiralti meselesini çözecek zekaya ulaşamamış.
Üstelik bu global sorun; sadece Türkiye'ye has da değil.
Neyse ben emziğimi alıp çizgi film seyredeyim.

2013 yılından beri forumlarda yazı yazarım. Kendi deneyimlerimi paylaşırım ve bir Allahın kuluna küfür etmişliğim yoktur. Yukarıdaki yazdığım yazıda da " küfür ederim " deki ironiyi farketttiği halde farketmemiş gibi davranılması ve şu üsluba muhattap kalmam son derece sıkıcı ve üzücü.

Kimseye bilerek saygısızlık etmedim. Farkında olmadan kırdıklarım olduysa da çekinmeden özür diledim. Kimsye küfür etmedim ama bırakın dövmeyi üstüne düşsem altımda kalacak adamlardan bildiğiniz küfür işittim telefonda. Bu ego patlağı , her yaptığını en doğrusu sanan kişilerin aşağılamaları , alayları ve gerçek hakaretleri ile karşılaştım. Buna rağmen elimden geldiğince hoşgörülü davramnaya çalıştım. Böyle yaptıkça insanlar bana istedikleri gibi yazı yazabileceklerini düşündüler düşünüyorlar her halde.

Matay , sen benim yazılarımı takip edenlerdensin biliyorum. Kimseye küfür ettiğimi gördün mü? Şu senin benim yazdıklarıma karşı kullandığın üslubu sana karşı kullandığımı hiç gördün mü?  Seninle bir kere ofisinde, bir kere bir alışveriş merkezinde  görüştük. Bir kere de Tayo Mar 'a geldin Kalamış da. Kulüpte de ziyaret etmişliğim var galiba. Hepsi o. Gerisi forumdaki yazışmalardan ibaret.

Hal böyle olduğu halde yukarıdaki üslupla bana yazılar yazmayı hangi samimiyete dayandırıyorsun bilemiyorum. Üstelik bunu herkesin okuyabildiği bir mecrada çekinmeden yapabiliyorsun. Benim bunlara karşılık vermemem mi cesaretlendiriyor seni.

Yazdıklarımdan hoşlanmayabilirsin. Benden rahatsız da olabilirsin. Ancak bunların hiçbiri bana bu üslupta yazı yazma hakkını sana vermez.

Okuduklarımdan, yaşadıklarımdan burada ve kendi bloğumda bir şeyler yazıyorum. Yazdıklarımın doğru olduğu iddasında da değilim. Bir çok bilmediğiniz hiç okumadığınız konuları buralarda sizler ile paylaştım. Yazdıklarım yalnış ya da eksik dahi olsa birileri çıkıp doğrusunu anlattılar ya da hiçbirimizin bilmediği konular yazıldı. Herkes bir şeyler öğrendi en azından. Hala en çok okunan konular benim açtığım konular.

Yelken yapmaya insanları özendiren, hatta tahrik eden yazılar yazıyorum. Antik tarihten, o zamanki denizcilikten, Piri Reis'in Bahriyyesinden ilgi çekecek insanların bu konulara dikkatini çekecek yazılar yazıyorum. Foruma Demirel gibi beş kez gidip 6 kez gelmemin nedenlerinden biri de budur.

Üstelik bunları senin ya da senden daha beter üslupla aşağlayan alaya alan kimselerin her türlü gurur ve şevk kırıcı , küçümseyici üsluplarına rağmen yapıyorum.

Sana teknendeki ana çapayı at mı dedik? Yedek çapa olarak bir tane admiraltiniz olsun dedik diye yazdıklarına bir bak istersen. Allah bilir teknende vardır belkide yedek çapa olarak. Yoksa da sen beni dinle al koy bir tane. Günü geldiğinde lazım olur.

Benimle ilgili üslübun tanıdığım kadarı ile sana yakışmıyor ya da ben seni yeterince tanımıyorum.


  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: denizci Admiralti ve yat çapaları
#14: 26 Mayıs 2021, 00:37:19
Bu arada yeni teknelerde çapa taşıma şekli de son derece sakıncalı. Yine bildiğim kadarı ile yarışlarda teknenin pruvasına çekilmiş olan krom çapalar kazalarda çok ciddi hasar ve yaralanmalara neden olabiliyor.

Kullanım kolalığı açısından iyi hoş ama nemce çapaların böyle taşınması da doğru değil.


John Vigor 'un kitabından bir alıntı ile bitirelim bu geceyi. Ne diyor yazar;

Teknenizin boyu , denizden kendi kol gücünüzle çekebildiğiniz çapanın tutabildiği kadar olmalıdır.
  • IP logged

 
Yukarı git