Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#45: 13 Aralık 2020, 15:53:52
Tam pupa hariç ben geniş apaz ve apaz seyrininin kimse için zor ve tehlikeli olduğunu düşünmüyorum .
Geniş apazda tecrübesiz biri elde dümen tutarken sohbet muhabbet sırasında pupaya yaklaşıp bir dalganın tokadı ile fena kavança tecrübem var.

Apaz-pupa arası her durumda dümen işi ciddi konsantrasyon gerektiriyor. Otopilot dışında tecrübesiz birine dümeni vermek istemem ki pupada da otopilot büyük dalga tokadına yetişemediği için sıfır Elan 445'in tüm anayelken arabasını koparttığım da oldu! :D

öZgür (mobil)



Anladım şimdi ne demek istediğini ama bu yanlış anlaşılabilir dümen tutmayı bilmeyen yada dikkatini veremeyen birine dümeni vermeyin diyelim bence yoksa az tecrübeli birisi yelken açmaya çekinir Araba kullanmakta aynı yola bakmayan kaza yapar..
  • IP logged

M
  • *
  • İleti: 6
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#46: 13 Aralık 2020, 16:06:14
Pupa palangası diye dilimize geçmiş .Pupa seyrinde sert havada boşlayarak ana yelkeni depower etmek dışında bir işe yaramazmı  bu palanga .Ben bildiklerimi kendime saklamadan eksiksiz yazıyorum teşekkür bile eden yok biz biliyorduk zaten diye yazanlar bile çıkıyor.. Hadi ben yazmadan birisi anlatsın tam konusu.
The boom vang takes over the job of pulling down on the mainsail clew and controlling twist when the boom is eased out for off-wind sailing. Just as you would with the mainsheet upwind, use enough tension on the boom vang to keep the top batten parallel to the boom. Upwind in light to moderate conditions, the vang is not used and is simply kept snug. In heavy air upwind it can be used to help the mainsheet pull down on the boom and maintain leech tension. Pull the vang on hard, and you can ease the mainsheet rapidly in big puffs to keep the boat on its feet without giving away the whole leech. This technique is referred to as vang sheeting

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.quantumsails.com/getattachment/Resources-and-Expertise/Articles/Downloadable-Sail-Trim-Guides/QuantumSails_TrimGuide_Mainsail.pdf.aspx%3Flang%3Den-US&ved=2ahUKEwj13bPfgcvtAhVEXhoKHVjABqMQFjABegQIARAB&usg=AOvVaw2TWI00bH9MwY_0AUiAwN_L

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#47: 13 Aralık 2020, 16:15:07
Pupa palangası diye dilimize geçmiş .Pupa seyrinde sert havada boşlayarak ana yelkeni depower etmek dışında bir işe yaramazmı  bu palanga .Ben bildiklerimi kendime saklamadan eksiksiz yazıyorum teşekkür bile eden yok biz biliyorduk zaten diye yazanlar bile çıkıyor.. Hadi ben yazmadan birisi anlatsın tam konusu.
The boom vang takes over the job of pulling down on the mainsail clew and controlling twist when the boom is eased out for off-wind sailing. Just as you would with the mainsheet upwind, use enough tension on the boom vang to keep the top batten parallel to the boom. Upwind in light to moderate conditions, the vang is not used and is simply kept snug. In heavy air upwind it can be used to help the mainsheet pull down on the boom and maintain leech tension. Pull the vang on hard, and you can ease the mainsheet rapidly in big puffs to keep the boat on its feet without giving away the whole leech. This technique is referred to as vang sheeting

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.quantumsails.com/getattachment/Resources-and-Expertise/Articles/Downloadable-Sail-Trim-Guides/QuantumSails_TrimGuide_Mainsail.pdf.aspx%3Flang%3Den-US&ved=2ahUKEwj13bPfgcvtAhVEXhoKHVjABqMQFjABegQIARAB&usg=AOvVaw2TWI00bH9MwY_0AUiAwN_L

Sent from my SM-N950F using Tapatalk



Bunu neden bana gönderdiniz ben zaten biliyorum siz bildiğinizi yazın  copy  paste yaparak birşey anlatılmaz .Yaptığınız işe yarayan deneyim sahibi olduğunuz şeyleri yazıp paylaşın .

Hangi teknede hangi armada yukarıda yazılan şeyleri denediniz veya yapıyorsunuz  ve hangi havada bunu anlatın lütfen.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 13 Aralık 2020, 16:22:50 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#48: 13 Aralık 2020, 17:18:09
Hadi açalım biraz daha soruyu  pupa palangası ayarıyla neden oynamanız gerekiyor.Ne sorunu var teknenin hızmı az tekne mi çok yattı bu ayarla ne düzelsin diye oynayacaksınız ?  Ana yelkenimiz sarma pupa palangası ayarları klasik yelkenle aynı sonuçlarımı verir Gezi tekneleri ile yarış tekneleri arasında kullanım amacı aynımı?  Balançinayı ne için kullanıyorsunuz ?
  • IP logged
« Son Düzenleme: 13 Aralık 2020, 17:25:05 Gönderen: Burak Doneray »

M
  • *
  • İleti: 6
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#49: 13 Aralık 2020, 17:23:43
Hadi açalım biraz daha soruyu  pupa palangası ayarıyla neden oynamanız gerekiyor.Ne sorunu var teknenin hızmı az tekne mi çok yattı bu ayarla ne düzelsin diye oynayacaksınız ?
sizin gibi bilen birisine bizim hattimiz degil konuyu actiniz bilen kisilerin yazili kaynagini refere ettim elimden gelse kaldirirdim. Siz kendi kendinize tartisin sayin hoca. Hatta yazin biz okuyalim.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#50: 13 Aralık 2020, 17:27:01
Hadi açalım biraz daha soruyu  pupa palangası ayarıyla neden oynamanız gerekiyor.Ne sorunu var teknenin hızmı az tekne mi çok yattı bu ayarla ne düzelsin diye oynayacaksınız ?
sizin gibi bilen birisine bizim hattimiz degil konuyu actiniz bilen kisilerin yazili kaynagini refere ettim elimden gelse kaldirirdim. Siz kendi kendinize tartisin sayin hoca. Hatta yazin biz okuyalim.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk



Anlamamışsınız ne desem boş.Savunma süper.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 13 Aralık 2020, 17:28:36 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#51: 13 Aralık 2020, 17:27:12
Az tecrübeli olarak düşündüğüm kişi tekne üstündeki her iş konusunda az tecrübesi olan demek istedim. Seyir saati düşük kişi diyelim.

Kötü dümen tutan (tutamayan) ama yelken trimi uzmanı biri olabileceğini sanmam (ya da doğrusu beklemem diyeyim..)

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#52: 13 Aralık 2020, 17:33:54
Trimle ilgili konuşmuyoruzki Özgür rüzgarın geldiği yönü bilsin gideceği rotayı tutsun yeter adam dümende zaten trim yapacak hali yok. 180 e git dersin tutar rüzgar değişirse yelkenlerdeki adam zaten ayarlamayı yapar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#53: 13 Aralık 2020, 21:24:32
Seyir saati düşük kişi sağlıklı dümen tutamayabilir diyorum işte.

Bi de her zaman teknede her görevin başında bir ekip üyesi olmayabilir. Aile, arkadaş gruplarında bir kişi biraz biliyor, diğerleri hiç bilmiyor gibi çok ekip denize çıkıyor.

Hatta charter dünyasında öyle şeyler görüyorum ki teknedeki herkesin hayatında ilk defa denizi gördüğüne yemin edebilirim! :D

Velhasıl, apaz-pupa arası seyirlerin dümenci açısından daha az hata kaldıran, dikkat gerektiren seyirler olduğunu söylüyorum sadece.

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#54: 13 Aralık 2020, 23:37:13
Nazlı Bahar'ın tam balenli klasik ana yelkeni vardı. Ana yelkeni pupa ve geniş apaz da dahil olmak üzere performanslı kullanabildiğimi düşünüyorum. Gerçi gurcatalar tam 90 derece idi çoğu teknede olduğu gibi açılı değildi, 90 dereceye yakın açabiliyordum bumbayı sadece üst gurcata değiyordu yelkene.

Bence rüzgar altına doğru seyirlerde ana yelkeni kanat modunda mı yoksa paraşüt modunda mi kullandığınızın bilincinde olmak önemli trim açısından. Nazlı Bahar hızlı bir tekneydi ve 150-160 gerçek rüzgar açılarına kadar kanat modunda çalıştığı olurdu ana yelkenin 10 knot gibi havalarda. Bu niye önemli eğer kanat modunda çalışıyorsa büküm meselesi önemli hale geliyor.

İşte pupa palangası orada işe yarıyor. Arka yakayı açıp kapayabiliyorsunuz büküm ayarında. Palanga benim kafamda rüzgar altına seyirlerde büküm trim aracı. Rüzgar üstüne seyirlerde bir esprisi yok çünkü zaten ıskota + araba kombinasyonu yapıyor o işi...

Hafif havalarda da balançina trimi kullandığım oldu. Şöyle: 3-5 knot esiyor ama tekne de gidiyor 3 knot ile filan işte o zaman bol miktarda büküm gerekiyor üst taraf da çalışsın diye ama bumbanın ve yelkenin kendi ağırlığı mani oluyor arka yakayı açmanıza full boşlasanız bile palanganızı. Çünkü rüzgarın kuvveti yetersiz,  şekil veremiyor kumaşa bumbanın ağırlığından. İşte o zaman balançinayı kastığım ve bumbayı yukarı kaldırdığım oldu. Yani hafif hava triminde lazım birşey benim anlayışımda balançina trimi. Onun haricinde yelkeni ne zaman bassam boşlardım elbette balançinayı.

Tam pupa meselesi ise paraşüt modu dediğimiz olay. Orada outhaul un (Türkcesi neydi arka yaka gergisi mi) biraz boşlanması en etkili bence, keza mandar da... paraşüt ne kadar bombeli o kadar etkin oluyor çünkü...
  • IP logged
« Son Düzenleme: 13 Aralık 2020, 23:51:13 Gönderen: Doğan Erbahar »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#55: 15 Aralık 2020, 16:56:48
Weather helm ( orsaya çeken ,boca,boci) İle ilgili olduğu için Boom vang (pupa palangası,baskı palangası) doğru kullanmayı bilmek gezi yelkenciliği için seyir konforu ve dengeli dümen açısı ile seyir hızını korumak için bilinmelidir Yarış için ise kullanmayı bilmekteki amaç rakiplerimizden daha hızlı olmak ve  daha iyi rüzgara girebilmek ve darbeli rüzgarlarda orsa, pupa ,geniş apaz seyrinde boom vang kullanarak teknenin hız kaybetmesini azaltarak bizlere avantaj sağlar.

Boom vang deyince aklımıza yelkendeki twist (büküm) ve Leech (Güngörmez yakası)  gerginliği gelmeli Yelken derinliği ile karıştırmayın yelken derinliği alt yaka iskotası ve cunningham ile yapılır ve birlikte düşünülmelidir. Yelkenimizi tek parça olarak düşünemeyiz 3 parça olarak görmeliyiz üst ,orta ve alt.boom bang ile verilen Twist bu üç parçanın hücum açısını dengelemeye yarar .Boom vang yelkenin en üst bölümünün hücum açısı ile oynamamızı sağlar.

Ana yelkene Twist (büküm) vermek için ana enstrümanımız ana yelken arabasıdır ikinci olarak iskotadır fakat Boom vang ayarınız hatalıysa yelkenin hücum açısı tam doğru olmayacaktır . Orsa seyrindede böyledir pupa ve geniş apazdada teknenin koştuğu seyirde  zaten tek  büküm enstrümanı palangadır.

Biz yelkencilerin kafasını karıştıran ne zaman büküm verilmesi gerektiği kısmıdr. Buna açıklık getirelim yelken trimi dendiğinde aklımıza şartlar gelmelidir hafif hava. 10knota kadar  ,orta hava 15 knota kadar sert hava 18 üstü olarak bir ortalama verelim bunun yanında dalga varmı yokmu tüm bu parametrelerde ne yapmalıyız.

Çok büküm az güç demektir bükümü  azaltmak daha hızlı gitmenizi sağlar ama Sadece ORTA HAVADA  Ayarlar nelerdir herşeyi tam yazacağım çünkü hepsi birbiriyle alakalı . Balançinanız varsa boşlayın yelkeniniz açıkken hiç bir işlevi yoktur sadece camadan vururken kullanacaksınız yada yelkeni indirirken .boom kicker varsa teknenizde zaten tutmanıza yada olmasına gerek yok.

Orta  hava triminde  ilk yapmanız gereken ana yelken mandarını kasmak  sonra derinliği azaltmak için alt yaka iskotası gerilir :Bu yaptıklarımız  yelkenlerimizin formunu düzleştirmeye yaradı . Sıra bükümde ana yelken arabasını ortaya yaklaştırdık  iskota ile ilk açısını ayarladık pupa palangasını kasarak yelkenin üst kısmının açısını düzelttik. Artık daha hızlıyız ve rüzgara daha iyi giren bir yelken ayarımız var.

Hafif  hava  ve sert hava  çok büküm az güç burda kafamızı karıştıracak bükümü arttırmak her iki hava koşulundada  işimize yarıyor.

Önce hafif hava trimini yazacağım .

Hafif hava trimine başlarken ilk yapmanız gereken yelkenin şeklini koruyarak ayarlamak bumba çok yüksek olmamalı yelkenin şeklini korumalısınız .Orta havada mandar ile başlamıştık burda boom vang boşlayarak başlıyoruz sonrasında yapacağımız şey alt yaka iskotasını ayarlamak boşlayarak yelkene derinliğini veriyoruz sonra mandar gerginliğini bumbanın yeni yüksekliğine göre ne çok gergin ne çok bol olacak şekilde ayarlıyoruz.Anayelkenin orsa yakasında kırışıklık oluşmaya başlayacak kadar çok gergin olmayacak.

Orsa seyre başlıyoruz Ana yelken arabasını rüzgar üstüne taşıyarak yelkene bükümünü veriyoruz iskota ile hücum açısını ayarlıyoruz sonrasında en üstteki balenin arkasındaki tüy düzenli uçana kadar boom vang (pupa palangası )ayarını tekrar kontrol ediyoruz Boşlamıştık gerekirse yani tüy düzgün uçmuyorsa biraz kasıyoruz.
Balançina ile bumbayı kaldırmak mantıklı gibi gözüksede pratikte yarardan çok zarar verebilir  hız olarak denemek istiyorsanız bir iki cm çok hafif havada belki işe yarar ben kullanmıyorum.

Sert hava Trimi ne demiştik çok büküm az güç  yelkene büküm vermek leech yani Güngörmez yakasını açar az büküm gün görmez yakasını kapatır güç artar kafanız karıştı biliyorum daha iyi anlamanız için yelkenin en üst kısmının metrekare olarak az olsada teknenin yatmasına en çok etki eden alandır .bunun nedenleri moment ve yüksekte yarattığımız rüzgarın (zahiri )daha fazla olmasıdır.

Sert hava triminde bakmamız gereken şey gene yelkenimizin şekli ve derinliği . Sert havada yelkenlerimiz zaten çok fazla güç üretiyorlar bu yanal sürüklenmeyide (drag) arttırıyor. Ana yelken mandarı ile trime başlıyoruz  mandarı kasabilgimiz kadar kasıyoruz Orsa yakasında en üstten en alta kadar hiç bir şartta kırışma oluşmayacak kadar hepiniz bilirsiniz hava sertledimi anayelken esnemeye başlar orta hatta ve en alt bölümde Orsa yakasına yakın kırışmaya sarkmaya başlar . Mandar bu kırışıklık oluşmayan kadar kasılmalıdır. İkinci yapacağımız trim alt yaka iskotası ile alt yaka maksimum gerilir.. yelken derinliğini azalttık ve CE öne kaydı böylece .3. Ayarımız arma kıç ıstıralya varsa gerilir bu ayar kesirili armalarda işe yarar bu aşamada boom vang kasılır ve güngörmez kapatılır. Şimdi soracaksınız çok büküm az güç demekti sen bükümü azaltıyorsun .Burda oynadığımız şey yelkenin üst kısmının hücüm açısı . Yelkene bundan sonra bükümünü gene ana yelken arabası ile veriyoruz  bu sefer rüzgar altına alıyoruz tamamen değil orta hattın rüzgar altı tarafında 5-10 cm kadar konumlandırıyoruz artık derinliği olmayan bizi rüzgara sokacak hücum açısında ama az güç üreten bir şekil elde ettik. Bu ayar yetmez ise yetmediğini rüzgara girmediğini gördüğünüzde boom vang kasılıysa yapabileceğiniz yelkeni küçültmeden son ayar cunninghamı kasmaktır CE maksimum öne kaydırmış yaklaştırmış olursunuz . Tüm bunları yapma sebebimiz yarıştığımız için değil tekne üzerindeki güçleri doğru ayarlamak ve dümen kontrolünü kaybetmeden teknenizin armasını zorlamadan yelken ile rotanıza optimum hızda gidebilmeniz içindir.

Darbeli bir rüzgar varsa hava dalgalıysa darbelerde tekne yatmasın dümen kontrolümüz kaybolmasın diye çoğumuzun yaptığı hata iskotayı boşlamaktır bu tip havalarda iskokota yerine ilk boşlamanız gereken ana yelken arabasıdır  nedeni  iskotayı boşlarsanz tüm hücum açısını bozarsınız hız kaybedersiniz armaya dengesiz yük bindirmiş olursunuz Arabayı rüzgar altına boşlayarak yelkenin üst kısmınına büküm verdik orta ve alt kısımların açısı daha az değişti en çok yatırma kuvveti en üst tarafta oraya müdahale ettik . Bunu sadece pupa palangası kullanarak yapmak çoğu kişinin bilmediği bir şey umarım yazdıklarım yelken yaparken sizleri mutlu eder.

Sevgiler.




  • IP logged
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2020, 17:14:35 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 5810
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#56: 15 Aralık 2020, 17:49:54

Darbeli bir rüzgar varsa hava dalgalıysa darbelerde tekne yatmasın dümen kontrolümüz kaybolmasın diye çoğumuzun yaptığı hata iskotayı boşlamaktır bu tip havalarda iskokota yerine ilk boşlamanız gereken ana yelken arabasıdır  nedeni  iskotayı boşlarsanz tüm hücum açısını bozarsınız hız kaybedersiniz armaya dengesiz yük bindirmiş olursunuz Arabayı rüzgar altına boşlayarak yelkenin üst kısmınına büküm verdik orta ve alt kısımların açısı daha az değişti en çok yatırma kuvveti en üst tarafta oraya müdahale ettik . Bunu sadece pupa palangası kullanarak yapmak çoğu kişinin bilmediği bir şey umarım yazdıklarım yelken yaparken sizleri mutlu eder.

Sevgiler.






Bu kısmı tesadüfen öğrenmiştim, doğru bir şey yapıyormuşum. Bu arada bu ileti çıktı alınıp duvara yapıştırılacak cinsten , eline emeğine sağlık.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#57: 15 Aralık 2020, 18:26:20
Çok anlaşılır ve derli toplu yazmışsın Burak, teşekkürler.

Sert dalgalı havada sağanakta ıskotayı boşlamak yerine arabayı rüzgaraltına kaydırmayı tavsiye etmişsin ama çoğu gezi teknesinde araba çok rahat çalışmaz (muhtemelen pek kullanılmadığı için) ve bunu yapmak ıskota boşlamak kadar pratik/hızlı bir hamle değil (bir kilidi aç, diğerini çek filan).

Bir de yeni Bavarialardaki gibi alman sisteminde zaten araba yok, iki ıskota var, mecburen ıskotayı boşluyoruz.

Bunun için arabayı rahat hızlı işler haline getirmek dışında bir tavsiyen olabilir mi? :)

öZgür (mobil)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2020, 18:28:13 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#58: 15 Aralık 2020, 18:45:13
Pupa palangasını sağanakta boşlayarak sağanak geçtiğinde tekrar alarak yapabilirsin  orsalamakta ilk yapılacak şeyler arasında aslında yelkenin sarma ise bunların bittiği yerde küçültmek tek çözüm. Her teknenin yapabilecekleri değişiyor koca kıçlı tekneler Pupada 180 derece dönebiliyor dümen kontrolü tamamen gidiyor. Baba Tunca Bidarka gibi kano kıç dar teknelerde bu kontrol kaybı 30 knottan sonra oluyor tam armada . 28 eserken babatuncada spinnaker basmıştık kontrol kaybolmuştu.

Bu gezi tekneleri için çok ekstrem tabiki verdiğim örnek kuzeyli havalarda sağanak çok olur 15 eserken 20 vurur ozaman işe yarar boşu boşuna camadan vurmamış hız kaybetmemiş olunur.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2020, 18:56:54 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#59: 15 Aralık 2020, 22:08:34
Özgür çok açık yazmamışım net anlaşılsın Kabul görür görmez bilemem benim bildiğim ve yaptığım yelkende ana yelken iskotası tekne dümen hakimiyetini kaybetmediği sürece hava artıkça yada sağanakta boşlanmaz .Tekne ne zaman kontrolünü yitirir bu kimi teknede 15-20 knot kimi teknede 30 knot rüzgarda olabilir .Teknenin yelken alanı o tekneye fazla geliyordur küçültülür .Ben böyle öğrendim yapılacak ilk değil son şeydir iskotayı boşlamak.

Yelkenler küçültüldüğünde zaten tekne gövde hızındadır sadece rüzgara girme yeteneği azalır. Türkiye’de ilk öğretilenlerden birisi iskotayı boşla çoğu yarış teknesinde sağanakta iskotayı boşlamayanı sağanakta döverler  Yelkende yeni olan biri yukarıda yazdığımız trimleri henüz bilmediği için çok yanlış olmayabilir bu öğreti bilemem.

Orsa giden bir tekne mümkünse camadansız ilerlemelidir .tekne hakimiyeti kaybedene kadar devam edilir yelkenler zaten tekne her yattığında fazla gelen gücü boşaltır yatmadan rüzgarı kaçırsın istiyorsak yukarıda yazdıklarım yapılır. Pupa. ve geniş apazda camadan daha önce bile vurulabilir nedeni 10 knot bir rüzgar bile teknenin gövde hızına çıkmasına yeterlidir.

Yelkenler küçültüldüğünde armaya binen yükler orsa seyrinde azalmaz tam tersi artar ve armaya farklı etkiler yapar .Olması gerekenden konfor için geniş yapılmış tasarlanmış teknelerin denizcilik kabiliyetleri dalgalı  ve sağanaklı bir havada azalır hata kabul etmez. Yelken küçülmek işe yarar ama daha önce seninde yazdığın dümen tutmayı bilmeyen birisi kolayca tekneyi ya köre düşürür orsada yada istemsiz kavança atabilir .Çok iyi bilende yanlış yelken alanıyla istemsiz aynı duruma düşebilir böyle bir tekneyle.

Sevgiler ve asıl ben teşekkür ederim tüm faydalı paylaşımların için.Yazdıklarımı biliyorsun zaten senin çözümlerin neler weather helm ve lee helm için ekleyeceğin bir şey olursa sevinirim Doğan reisede burdan teşekkürler benim tanıdığım yelken fanatikleri arasında ilk 10 da yer alıyor ve tüm yazdıklarını beğenerek severek okuyorum.
  • IP logged

 
Yukarı git