Yok yok, ben kesinlikle karşı değilim hatta
bu mekanik aletlere hayranım ve senin tersine bunun kullanımını
romantik, keyifli, denize-tekneye-denizciye yakışan geleneksel bir yöntem olduğunu düşünüyorum,
kullananlara hayranlık duyuyorum. Biraz fazla teknoloji tarafından bakarak yorum yaptığım için böyle bir intiba oluşturmam normal.
Seni eleştirmek için değil tam tersi bu bilgiler, ihtiyaçlar, amaçlar ortaya çıksın diye sordum son soruyu..
Ha kendi teknene takar mısın dersen, emin değilim, sanırım takmazdım.
İhtiyacını doğru belirleyip doğru cihazı bulup doğru şekilde kullanıyorsan teknolojiye ve kendime güvenirim.
Yani teknolojik bir yardımcının yetmediği, su koyvereceği yerde o boşluğu ben doldurabilirim, bozulmasına izin vermem, bozulursa derdini anlar çözerim diye düşünüyorum. Yani
teknoloji ile kendimi toplayınca güvenilir bir çözüm oluştuğunu düşünüyorum.
Bu açıdan biraz daha mekanik düşünerek
fayda-maliyet hesabı yapıp elektronik otopilot tercih ederdim sanırım.
ama bekara eşini boşamak kolay tabi, ne kendi teknem var ne uzaklara gitme hayallerim..
Sanırım meslek icabı ortalamanın üstünde sayıda farklı tekne modellerini kullandım, en eskisinden en yeni modeline kadar her çeşit otopilot kullandım, dediğin
güvenilmez otopilotlara elbette rastladım ama
sert pupa seyir şartlarında ağzım açık oturduğum yerden izlediğim otopilotlar da oldu.. Ki hiçbiri öyle ocean race standartlarındaki gyrolu hareketi insandan daha önce ve hassas hisseden modellerden değil, herkesin bildiği standart markalar idi..
Sanırım elektronik otopilotların hassas noktası tekne modeline
uygun tip/güçte cihaz seçilmesi ve ayar/kalibrasyon işlerinin iyi yapılması.Elbette hiçbirşey mükemmel değil ki otopilot dünyasında kabul gören şöyle bir söylem var;
"sizin dümen tutmakta zorlandığınız şartlarda otopilot da zorlanır.."Rüzgar dümeninin
varlık sebebi olan pupa seyirde elbette standart otopilotlardan daha güvenilir olabilir ama yeni jenerasyon, okyanus yarışlarında da kullanılan
gyro sensörlü (yalpa, baş-kıç hareketleri dahil tüm teknenin hareketini takip eden ve işlem gücü yüksek) otopilotlar en sert koşullarda
en az rüzgar dümeni kadar güvenilirdir.Öyle olmasa
kükreyen kırklarda 25kts ortalama hızlarla giderken Alex Thomson
uyumaya gidemezdi sanırım!
Ki bu
Gyropilot denilen yeni aletlerin fiyatları da konfigürasyona göre 3-5bin euro civarında, kaliteli bir rüzgar dümeninden daha ucuza mal edilebilir.