Eski bavaria'ların bumba boyu dümene yetişir. Bu durumda ana yelkeni küçültseniz de ağırlık merkezi düşündüğünüz gibi öne kaymaz. Cenovanız %110 ise ağırlık merkezi bu nevi bumbalarda yine öne kaymaz. Hatta torunuza göre ortaya yakın bile kalır.
Rüzgar etki merkezi , yani yelkenin ağırlık merkezi , ana yelken direğe sarıldıkça puruva yönüne doğru yer değiştirir.
Matematik ,mahkeme kararı dinlemez.
Aslında bir şey yazmayacaktım.. Ancak biraz önce başka bir forumda (
sanki başka bir forum daha var.. GEKO da.. yani ) bir direk kırılması hikayesi var.
Kaza geçiren dostumuz çok tecrübeli bir yelkenci değilmiş. Kendisi öyle yazmış, Yazısının bir yerinde ise Cenova -motor diye bir tabir kullanıyor. Şöyle yazmış,
" cenova - motor 5 knot hızla ilerliyorduk "
Takıldığım detay şu. Bu yelkenci dostumuz bunu o kadar rahat ve doğal olarak yazıyor ki.. Bu artık Türk kası gibi birşey oldu. Açık denizde böyle bir yelkenliyi seyir sırasında görsem kesin Türk diye el sallarım o derece artık.
O yüzden Bülent'in yazdıklarını tekrar gündeme taşıdım.
Cenova , floğun büyültülmüş halidir. Direk gerisinde doğru geçtiği durumlarda Cenova adını alır. İlk kez Amerika da bir yarışta kullanılmıştır. adı, İtalyan şehri Genova dan gelir. O yüzden Türkçe yazılışı cenova dır. Bunları Tayfun Timuçin 'in kitabından öğrenmiştim. ancak bir de Genoa diyenler vardır ki ben en çok bu arkadaşlara gülerim. Bu tür bir aksanı, Amerikancayı dünyadaki tek dil sanan , Cenova diyemeyen Amerikalılardan duymuş olmalılar.
Bana göre , özellikle tek başına kullanıldığında çok tehlikeli bir yelkendir. Tekne tipi v.s. den bağımsız olarak yazıyorum. Markoni arma da , ana yelken olmadan cenova kullanmak son derece tehlikelidir.
Tek başına Cenovayı açtığınızda, Pupa ya da geniş apaz seyirlerinde belki kolayına bir seyir yapabilirsiniz. Ancak bu durumda dahi motor çalıştırmanız gerekir.
Cenova motor seyri Tek başına cenova seyrinden de daha tehlikelidir.
Tek başına cenova seyri yaparsanız , palanıza gereksiz yük bindirirsiniz. Motoru açarsanız palanıza daha fazla yük bindirirsiniz. Skeg olmayan pala tiplerinde ki çoğunuzun yelkenlisi böyle , ileride sıkıntı yaşayabilirsiniz.
Markoni armada asla ama asla tüm yelkenleriniz açık iken , camadan vurmaya ana yelkenden başlamayınız. Tüm yelkenli tekneler, yelkenleri açık iken rüzgar üstüne dönmeye meyilli bir şekilde tasarlanırlar. Aksi durumda sert havalarda başınız belaya girer, yelken toplayamazsınız.
Yelkenler açıldıkları sıra ile kapatılırlar. Önce ana yelken sonra cenova açılır. Toplanırken ve camadan vurulurken önce cenova , sonra ana yelken kapatılır. Bunun tekne markası , bumba uzunluğu ile alakası yoktur.
Bakın, hala Bülent gibi katır inadı olan birisi iseniz şöyle düşününüz. Maliyetleri düşürmek adına , binlerce yılda oluşmuş, tekne formlarını terk eden, modern tekne tasarımcıları, gerek olmasa , kesinlikle ana yelkeni de kaldırırlardı.
Kaldırmıyorlarsa, kaldıramıyorlarsa, vardır bir bildikleri. Boşuna koymamıştır onlar onu.. Kullanın.
Son önemli bilgi. Ana yelkeninizi kumanda etmek, cenovanızı kumanda etmekten daha kolaydır. Acil bir durumda ana yelken iskotasını boşlar , durumu kurtarırsınız. Cenova da böyle bir şansınız olmazzzzz....
Hem , mis gibi sarma sistem.. Niye korkuyorsunuz ki.. asılın açılsın, asılın kapansın.. Çok kolay..