Sigortacı gözüyle cevap vereyim ama hoşunuza gitmeyecek, peşinen söyleyeyim.
Sigorta şirketleri sigortaladıkları risklerin çoğunu reasüre ederler; yani toptancı sigorta şirketine satarlar. Bu reasürans anlaşmaları toptan olduğu için, tek tek risk (sigortalı şey) kontrolü yapılamayacağı için genel kurallar konur. Mesela yanıcı, parlayıcı kullanan işletmeler, bilmem ne coğrafyasındaki evler (bir ara Antalya çok sıkıntılıydı), sel-su hasarlarında %5 kesinti vb gibi. Eğer bir sigorta şirketi de tekne sigortasında bir reasürans anlaşması varsa, bu yaş orada yer alabilir.
Bazı sigorta branşları ise reasüre edilmez. Konservasyonda saklanır. Yani sigorta şirketi riski üzerinde tutar, beklenen riske karşı, rezervleri yeterlidir. Genelde kasko branşı böyledir. Bazı şirketlerde tekne sigortaları da konservasyondadır. Ama bu durumda da ticari denge öne çıkar.
Bir teknenin hasarlanma ihtimali, yaşından bağımsız neredeyse aynıdır; hatta eski teknede daha fazladır. Vanalar, bağlantı noktaları, arma vb eskimiş, yorulmuş olabilir. Tekne sigortalarında "ikame" şartı geçerlidir. Yani bozulan/kırılan parçanın aynısı yerine konur. Eskime uygulanmaz. Mesela bir fırtına neticesi 2 ve 22 yaşında iki benzer teknenin cradle'dan düştüğünü varsayalım. Bu durumda, 2 yaşında 40 ft bir teknenin gövde tamiri ile, 22 yaşında 40 ft bir teknenin gövde tamiri aynı maliyet olacaktır. Ama sigorta şirketinden birinden (örnek olarak) % 1 fiyatlar 120.000 euro x 0,01 = 1.200 euro prim alırken, diğerinden 40.000 euro x 0,01 = 400 euro prim alması gerekir.
E risk yaşa bakmaksızın aynı iken hatta yaşlı tekne aleyhine iken, hasar tamir bedeli aynı iken, nasıl üçte bir fiyata poliçe satsın ki... Dolayısı ile, 40.000 euro'luk tekneden de , 1,200 euro fiyat bekliyor. O zaman da yeni tekne için % 1 olan fiyat, risk arttığını da varsaydığınızda %5'e çıkıyor.
Bu da sürekli müşteri-acente-sigorta şirketi arasında tartışmaya yol açıyor.
E toplamda piyasada kaç tane böyle tekne var? toplam kaç para konuşuyoruz sorusu sorulduğunda, "yapmayalım daha iyi" cevabı çıkıyor.