Yeni videolar görmek çok güzel, elinize sağlık. Eski listeye bakarken aşağıdaki vinç videosunu gördüm.
Hem teoriden hem pratikten iki küçük itirazım var. Birinci itirazım vince kaç tur atılacağı halatın kalınlığı ile alakalı deniyor videoda. Burada eğer yükü belli bir miktar düşürebilmek için kaç tur atılması "gerekliliği" kast ediliyorsa bu ne vincin çapı ne de halatın kalınlığı ile alakalıdır diye düşünüyorum. Çünkü bunun sadece tur sayısı ile alakalı olduğu bilinen bir teorik sonuç. Aşağıdaki videonun 22. dakikasından itibaren gösteriliyor.
Kendi çektiğim minik bir deney videosunu da ekliyorum. (Saç sakal birbirine karışmış kusura bakmayın
İkinci itirazım esasında tam itiraz değil ama kendi pratiğimden gözlemlediğim bir şey. Vince gerektiğinden fazla tur attığım durumlarda halat doğru açıyla bile gelse çaparizle karşılaştım. Örnek olarak benim cenova ıskotalarım makaralarından geçip vince geldiğinde 2,5 tur atılması gerekiyor. Vinç, 3-4 turu kaldıracak kadar geniş ancak daha fazlası her zaman yük altında sıkışma yapıyor bende. Her donanımın kendine has özelliğine göre tecrübeyle karar verilmesi gereken durumlar var bence.
Doğan Hoca ile yaptığımız telefon görüşmesine istinaden burada istemeden de olsa sebep olduğum yanlış anlaşılmayı düzelteyim.
Gerektiğinden fazla tur atmak yapılan işi ve gücü değiştirmez.
Burada anlatmaya çalışılan konu eğer ince bir halatı alıp büyük bir vince koyar ama sadece 2-3 tur sararsanız sıyrılmaya engel olamayabilirsiniz.
Olayı basitleştirmek için self tailing yani kıstırmaçlı da olmasın vinç, bir arkadaşımız eliyle tutuyor olsun....
Ona rağmen kol ile sararken örneğin 8 mm lik bir halatı aynı cenova iskotası gibi sdece 3 tur sardığınızda boşunu alamadığınızı göreceksiniz.
Cenova iskotası örneğini özellikle verdim, çünkü genelde bizim gibi yelkenli teknelerde en kalın halat cenova iskotasıdır.
Bunun sebebi de yukarıda anlatmaya çalıştığım olaya dayanır.
Hiç bir cenova iskotası yelken yüklerini karşılamak sebebiyle kalın değildir.
Hatta günümüzde yeni teknik halatlar ile incecik iskotalar ile bu yükü karşılamak mümkündür.
Keza yarışçılar cenocadan çok daha geniş yelken alanına dolayısıyla yüke sahip balon iskotalarında incecik iskotalar kullanırlar.
Cenova iskotalarının kalın olmasının sebebi vince en az tur sarmak ile kaymayı engellemek içindir.
Okyanus yarış teknelerinde gep geniş ama kısacık vinçler kullanılmasını da mantığı aynıdır "sürtünme yüzeyini genişleterek tutunmayı arttırmak, kaymaya engel olmak"
Umuyorum açıklayıcı olabilmişimdir..