Pratik Denizcilik Bilgileri

Başlatan Taner Özer, 21 Ekim 2019, 13:59:14

« önceki - sonraki »

Serkan Güvenen

Ellerinize sağlık , teşekkürler

Mustafa Ertör

Bu seriyi cd ye çekip satışı yapılabilir.Başkası yapmadan düşünülmeli.
Emekleriniz için teşekkür ederim.
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

Ahmet Kabaalioğlu

Kaptanın yaş almasına tanık olmuşuz. Ama son hali en iyisi. Elinize emeğinize sağlık. :)xx :)xx :)xx
S/Y  Pruva S / Fatih / İstanbul
M/V Espadon / Fatih / İstanbul
M/V Deli Ağa  / İnebolu / Kastamonu

"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Taner Özer

Kaliteli şarap gibidir Mehmet, yıllanmaya gelir.. :D

TANER

Mehmet Erem

Uyyyy... Şımardım.
Sağolun varolun, iltifatlar güzellmiş  ))))

Çetin Kent

Meremimin zaman içinde Eric Tabarly'e dönüşümü. Yakışıklılık ve tecrübe olarak.
Yaşayıp gidiyoruz.

Taner Özer

MÜLTECİLER İLE KARŞILAŞMA




Atilla Gökova karşılaşma anında yaptıklarını özetlemiş.

Mehmet Erem

Alıntı yapılan: Doğan Erbahar - 22 Ekim 2019, 13:04:33
Yeni videolar görmek çok güzel, elinize sağlık. Eski listeye bakarken aşağıdaki vinç videosunu gördüm.



Hem teoriden hem pratikten iki küçük itirazım var. Birinci itirazım vince kaç tur atılacağı halatın kalınlığı ile alakalı deniyor videoda. Burada eğer yükü belli bir miktar düşürebilmek için kaç tur atılması "gerekliliği" kast ediliyorsa bu ne vincin çapı ne de halatın kalınlığı ile alakalıdır diye düşünüyorum. Çünkü bunun sadece tur sayısı ile alakalı olduğu bilinen bir teorik sonuç. Aşağıdaki videonun 22. dakikasından itibaren gösteriliyor.



Kendi çektiğim minik bir deney videosunu da ekliyorum. (Saç sakal birbirine karışmış kusura bakmayın  :))



İkinci itirazım esasında tam itiraz değil ama kendi pratiğimden gözlemlediğim bir şey. Vince gerektiğinden fazla tur attığım durumlarda halat doğru açıyla bile gelse çaparizle karşılaştım. Örnek olarak benim cenova ıskotalarım makaralarından geçip vince geldiğinde 2,5 tur atılması gerekiyor. Vinç, 3-4 turu kaldıracak kadar geniş ancak daha fazlası her zaman yük altında sıkışma yapıyor bende. Her donanımın kendine has özelliğine göre tecrübeyle karar verilmesi gereken durumlar var bence.

Doğan Hoca ile yaptığımız telefon görüşmesine istinaden burada istemeden de olsa sebep olduğum yanlış anlaşılmayı düzelteyim.
Gerektiğinden fazla tur atmak yapılan işi ve gücü değiştirmez.
Burada anlatmaya çalışılan konu eğer ince bir halatı alıp büyük bir vince koyar ama sadece 2-3 tur sararsanız sıyrılmaya engel olamayabilirsiniz.
Olayı basitleştirmek için self tailing yani kıstırmaçlı da olmasın vinç, bir arkadaşımız eliyle tutuyor olsun....
Ona rağmen kol ile sararken örneğin 8 mm lik bir halatı aynı cenova iskotası gibi sdece 3 tur sardığınızda boşunu alamadığınızı göreceksiniz.
Cenova iskotası örneğini özellikle verdim, çünkü genelde bizim gibi yelkenli teknelerde en kalın halat cenova iskotasıdır.
Bunun sebebi de yukarıda anlatmaya çalıştığım olaya dayanır.
Hiç bir cenova iskotası yelken yüklerini karşılamak  sebebiyle kalın değildir.
Hatta günümüzde yeni teknik halatlar ile incecik iskotalar ile bu yükü karşılamak mümkündür.
Keza yarışçılar cenocadan çok daha geniş yelken alanına dolayısıyla yüke sahip balon iskotalarında incecik iskotalar kullanırlar.
Cenova iskotalarının kalın olmasının sebebi vince en az tur sarmak ile kaymayı engellemek içindir.
Okyanus yarış teknelerinde gep geniş ama kısacık vinçler kullanılmasını da mantığı aynıdır "sürtünme yüzeyini genişleterek tutunmayı arttırmak, kaymaya engel olmak"
Umuyorum açıklayıcı olabilmişimdir..

Taner Özer

23. Pratik Denizcilik Bilgileri videosu yayında.
Konumuz tonozlara bağlanma, Merem'in anlatımı ile..




TANER

Gökyay Kepenek

Bu videolardan çok faydalanıyorum. Emeği geçenlere çok teşekkür ederim.

Tonozla ilgili bir sorum olacak. Ağır tonozlara kıçtan yanaşarak bağlansak ve tekne başına taşısak (birazcık tornistan yardımı ile) bir mahzuru olur mu?

Yani bu da bir yöntem olabilir mi?

Ahmet Kabaalioğlu

Alıntı yapılan: Gökyay Kepenek - 08 Kasım 2019, 10:26:09
Bu videolardan çok faydalanıyorum. Emeği geçenlere çok teşekkür ederim.

Tonozla ilgili bir sorum olacak. Ağır tonozlara kıçtan yanaşarak bağlansak ve tekne başına taşısak (birazcık tornistan yardımı ile) bir mahzuru olur mu?

Yani bu da bir yöntem olabilir mi?

Bence modern teknelerde ( yani kıçta platform yada dinlencesi olan teknelerde) tonozu kıçtan almakta  mantıklı. Hele tek kişiysek . Yine Merem Reisin anlattığı gibi rüzgar altından tornistanla yanaşıp , tonozun kasasına uzun bir halat vargel yapıp , yük binmeden başa taşırsak ve kayığı serbet bırakırsak  bence çok kolay olur.

Hatta denize bir şey düştüğünde de bu tip teknelerde tornistanla yanaşıp almakta çok kolay olur diye düşünüyorum. Bir de bu tip tekneler zaten tornistan da çok güzel dümen dinliyorlar.
S/Y  Pruva S / Fatih / İstanbul
M/V Espadon / Fatih / İstanbul
M/V Deli Ağa  / İnebolu / Kastamonu

"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Mehmet Atay

Alıntı yapılan: Ahmet Kabaalioğlu - 08 Kasım 2019, 10:59:22
.... Bir de bu tip tekneler zaten tornistan da çok güzel dümen dinliyorlar.

Çift pala ise üzerinde epey hareket olmadan dümen filan dinlemiyor. En az bir (ki bu da iyimser bir rakam) tekne boyu ilerlerdikten (geriledikten) sonra ancak dümen dinlemeye başlıyor. Bu süre zarfında, rüzgar, pervane yürümesi vb etki sebebi ile zaten kıç rotadan kaçtığı için, doğru manevra için çift palalı teknelerde en az 3 tekne boyu lazım benim yaşadıklarıma göre.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Ahmet Kabaalioğlu

Alıntı yapılan: Mehmet Atay - 08 Kasım 2019, 11:30:22
Alıntı yapılan: Ahmet Kabaalioğlu - 08 Kasım 2019, 10:59:22
.... Bir de bu tip tekneler zaten tornistan da çok güzel dümen dinliyorlar.

Çift pala ise üzerinde epey hareket olmadan dümen filan dinlemiyor. En az bir (ki bu da iyimser bir rakam) tekne boyu ilerlerdikten (geriledikten) sonra ancak dümen dinlemeye başlıyor. Bu süre zarfında, rüzgar, pervane yürümesi vb etki sebebi ile zaten kıç rotadan kaçtığı için, doğru manevra için çift palalı teknelerde en az 3 tekne boyu lazım benim yaşadıklarıma göre.

Çift pala meselesi benim modern tekne bakış açımın bir tık ilerisinde olunca.  :)  Ultra modern diyelim onlara da isim takalım :)
S/Y  Pruva S / Fatih / İstanbul
M/V Espadon / Fatih / İstanbul
M/V Deli Ağa  / İnebolu / Kastamonu

"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Mehmet Erem

Bu video serisinde aslında kapanışı tek başımıza tonozu nasıl alacağımızı anlatacaktık, ama şimdi burada açıklayamayacağım teknik nedenlerle yapamadık... )))
Necefli maşrapa durumu yani!!!

Ancak dediğiniz doğru tek başımıza almanın yegane yolu kıçtan
Kıçtan almanın şu hususu önemli pervane ve pala kıçta olduğu için çok dikkatli olmak lazım...

Diğer husus ise aldıktan sonra şamandırayı başa nasıl taşıyacağımız
Teknenin hangi tarafa kolay döneceğini hesaplayıp, onun tersi taraftan uzun bir halatla başa götürmek en sık yapılan yöntem .

şamandırayı kıçtan bırakınca uzun halat sebebiyle aşağıda bir diğer tekneye düşmeyeceğini iyi hesap etmek lazım.
Malum tonozlar genelde birbirlerinin dip dibine atılırlar hep

halatı baştan bağlamadan kıçtakini çözmemek önemli
kıçtaki çözer çözmez, koşmadan ama ivedi bir şekilde başa gidip varsa ırgatın fenerliği veya direk üstündeki vinç vasıtasıyla halatın boşunu almak bizim standart uygulamamız...

Bu aşamada karşılaşılacak en berbat senaryo ise denize düşmek!
Tek başınıza seyir ederken mutlaka botu suya atın ve/veya yüzme merdivenini açınız!

Mehmet Atay

Mecbur muyuz başa götürmeye...
Duruversin kıçta.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris