Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması

  • *
  • İleti: 1049
220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
OP: 28 Ağustos 2019, 13:52:12


Şimdi bizim (benim dışımda, bu konuda sorun yaşayan İlkay da var), şöyle bir konumuz ve tartışmamız var.
Sizlerinde görüş ve tecrübelerini rica ediyoruz.

1. Akülerimizin yeni olmasına rağmen, ısınma/kaynama problemi yaşadık. Bunun nedeni karadan gelen 220 v bağlantıdaki voltaj düzensizliği/dalgalanması olabilir mi? Redresör bundan etkilenip, saçmalayabilir mi?

2. Taner'in önerisi, tüm elektriği kapatmak. Ancak benim endişem, bu durumda çalışmayan buzdolabı gaz kaçırır mı? Zamanında elektriksiz geçen bir kış sonunda, buzdolabı gazı sorun çıkartmıştı. Tesadüf mü, yoksa bir ilişki var mı?


 
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 69
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#1: 28 Ağustos 2019, 16:49:44
Kaliteli bir redresörün normal şartlar altında AC şebeke tarafındaki dalgalanmalardan etkilenip akülere zarar vermemesi gerekir. Ancak bazı yüzer gezer topraklama hatlarının ( Floating ) varlığında yaşanacak referans kaymaları bazen redresör problemlerine dolayısıyla akü problemlerine de yol açabilir.

İhtiyaç olmadıkça her şeyi kapatmak oldukça doğru bir çözüm olabilir. Aküler ya güneş panellerinden ya da düzenli periyotlarda mümkün olduğunca bizzat teknenin başında bulunularak redresör üzerinden şarj edilebilir.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

  • *
  • İleti: 975
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#2: 28 Ağustos 2019, 17:10:21
Servis akülerim yeni, motor aküsü eski idi benim teknede (Yani şarj 13 üstüne çıkmıyordu).  Sahil elektriğine bağlandığımda, güneş enerjisinden de motor aküsüne besleme olduğunda sağlam servis aküleri kaynama yapıyordu benim teknede. Bu nedenle geçen hafta motor aküsünü yeniledim.

Şarjı kesmesi için her iki gurubun da belirli bir voltaj değerine ulaşması gerekiyor sanırım yoksa yükleme devam ediyor sanki.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Ağustos 2019, 17:12:05 Gönderen: Hasan Toparlak »

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
1. Akülerimizin yeni olmasına rağmen, ısınma/kaynama problemi yaşadık. Bunun nedeni karadan gelen 220 v bağlantıdaki voltaj düzensizliği/dalgalanması olabilir mi? Redresör bundan etkilenip, saçmalayabilir mi?

2. Taner'in önerisi, tüm elektriği kapatmak. Ancak benim endişem, bu durumda çalışmayan buzdolabı gaz kaçırır mı? Zamanında elektriksiz geçen bir kış sonunda, buzdolabı gazı sorun çıkartmıştı. Tesadüf mü, yoksa bir ilişki var mı?

1) Normal şartlarda olmaz. Redresörün işi bu zaten, karadan gelen saçma sepet kaynağı düzeltip düşürüp aküleri beslemek.
Genelde bu tip sorunlar redresör değil aynı akülere bağlı güneş paneli regülatörlerinin saçmalamasından oluyor.
Bizim eski eğitim teknesinde 2 tane Victron 140A aküyü regülatör arızası nedeni ile çöpe atmıştık. (tekne yanmadığı için şanslıydık tabi!)

2) Muhtemelen tesadüf. Buzdolabı sistemleri kapalı sistemler. Bir gaz kaçağı varsa çalışırken de etkileri görülür. Kullanılmayan cihazın kapalı tutulması en doğrusu.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 69
O zaman bu konu ile ilgili bir sorum olacak.

Bağlı olduğumuz marinette dönem dönem elektrik kullanım yoğunluğundan galiba, 190 v geliyor. (Yan tekne bavaria, panelinde böyle bir özellik var sanırım. O iletti)

Motor akümüz öldü. Neden öldü onu da anlamadım :) Bu elektrik dalgalanmasından kaynaklı olabilir mi, öyle ise servisleri de kaybedebiliriz. Aki yakın zamanda 2-3 yıl önce servisler ile birlikte değişmişti.

Marmariste 110 amper akü bulamadık. Neyse bir akü bayi beklersem 105 amper akü geleceğini bu sürede motoru çalıştırabilmem için de elindeki çıkma 75 amper aküyü kullanabileceğimi söyledi.

75 lik aküyü bağladım. Diğer aküler 110 amper, sorun yaşar mıyız. Bence yaşarız gibi geliyor.


  • IP logged
« Son Düzenleme: 02 Eylül 2019, 13:53:06 Gönderen: Derya Yenigun »

  • *
  • İleti: 1049
Bir bakır tel üzerinde akan elektronların, bu kadar kafalarına göre hareket etmesinden çok rahatsızım.

Ne güzel şu konuda aydınlacaktık... Güme gitti çeşitli sebeplerden.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 02 Eylül 2019, 15:38:11 Gönderen: Mehmet Atay »
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Bağlı olduğumuz marinette dönem dönem elektrik kullanım yoğunluğundan galiba, 190 v geliyor. (Yan tekne bavaria, panelinde böyle bir özellik var sanırım. O iletti)

Motor akümüz öldü. Neden öldü onu da anlamadım :) Bu elektrik dalgalanmasından kaynaklı olabilir mi, öyle ise servisleri de kaybedebiliriz. Aki yakın zamanda 2-3 yıl önce servisler ile birlikte değişmişti.

Marmariste 110 amper akü bulamadık. Neyse bir akü bayi beklersem 105 amper akü geleceğini bu sürede motoru çalıştırabilmem için de elindeki çıkma 75 amper aküyü kullanabileceğimi söyledi.

75 lik aküyü bağladım. Diğer aküler 110 amper, sorun yaşar mıyız. Bence yaşarız gibi geliyor.
Eğer çok antika model bir redresörünüz yoksa akü sorunlarınızın sebebi sahil beslemesindeki dalgalanmalar değildir.
yeni cihazların hepsi elektronik olarak aynı zamanda regülatör (dengeleyici) olarak çalışır, akülerinize dışarıdaki sorunları yansıtmaz.

bir ihtimal motor akünüz redresöre bağlı olmayabilir, sadece motordan (alternatör) şarj oluyor olabilir.
böyle ise alternatör arızası nedeni ile servis aküleriniz de tehdit altında olabilir.
redresörünüzün 2 çıkışı mı vardır, tek çıkış mı paylaştırılmıştır bilmiyoruz.
arada bir de güneş paneli regülatörü kullanıyor musunuz..
pek çok değişken var..

ne yazık ki bu teknik işler buradan böyle tarifle anlatmakla veya tahmin etmekle olmuyor, işinin ehli bir elektrikçiyi çağıracaksınız tekneye, kim kime bağlı, kim nasıl çalışıyor diye ölçecek bakacak ve çözecek..


lütfen yanlış anlamayın, konusu geçmişken genele yazıyorum;

herkes istiyor ki bilenler bir iki püf noktasını (ustalar arasındaki sırları!) buradan yazsın tüm elektrik problemlerimiz hiç usta çağırmadan çözülsün.. ne yazık ki böyle bir şey mümkün değil..
eğer yeterli temel teknik bilgi/tecrübe sizde mevcut değilse buradan alacağınız tarifler daha büyük sorunlara/tehlikelere yol açabilir..

google'dan nasıl doktorluk yapmak, kendi hastalığımızı teşhis ve tedavi etmek mümkün değilse (ve tehlikeli ise) teknik sorunlarımıza da çoğunlukla forumlardan çözüm bulmak mümkün değil..
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 69
:D

Soruna kendi başıma çözüm bulmaktan ziyade 110 a ile 75 a aküleri yan yana getirmek bir sorun yaratır mı diye düşünüyorum sadece...

Güneş paneli de var :D :D :D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Özgür,

Ben konuyu okudukça kafam karışıyor; o nedenle bilen birisinin anlatmasını ve gereğinde sorular sorabilmeyi arzu ediyorum.

Mesela diyorlar ki, alternatör çalıştı. O sırada motor akün 12.8v, servis akü grubun 12.3v; şarj sırasında alternatör her ikisine de aynı voltajı gönderiyor ve Motor aküsü zaten kapasitesi de servise göre daha düşük olduğundan kısa sürede şarj oluyor ama yüksek şarj akımı almaya devam ediyor. O nedenle, araya Akıllı Röle koymalısın?! Mantıklı mı? Okuyunca evet. Ama teknede servis, motor, ırgat, bowtruster diye bir çok akü grubu var. Bunları nasıl yöneteceğiz? Yönetmek gerekli mi?

Bir usta gördüm, tüm Victron ürünleri ile tekneyi doldurmuş, evinden bile cep telefonun üzerinden durumu izliyorsun. Bir usta gördüm, "geç bunları, değmez o kadar masrafa" dedi.

Bir usta "iyi güneş paneli önemli" dedi, bir başka usta "güneş panelinin kapasitesi önemli, %95 verimlilik diye iyi markaya dünya para vereceğime, %80 verimlikte ama onun %50 fazla kapasitesinde güneş paneli takarım, elde ettiğim toplam güç daha fazla olur" dedi.

Bende sonuçta şaşkına dönüyorum.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 975
......

herkes istiyor ki bilenler bir iki püf noktasını (ustalar arasındaki sırları!) buradan yazsın tüm elektrik problemlerimiz hiç usta çağırmadan çözülsün.. ne yazık ki böyle bir şey mümkün değil..
eğer yeterli temel teknik bilgi/tecrübe sizde mevcut değilse buradan alacağınız tarifler daha büyük sorunlara/tehlikelere yol açabilir..

google'dan nasıl doktorluk yapmak, kendi hastalığımızı teşhis ve tedavi etmek mümkün değilse (ve tehlikeli ise) teknik sorunlarımıza da çoğunlukla forumlardan çözüm bulmak mümkün değil..

.....

Öğrenmenin yaşı yok, kendim yapacağım diyerek daha çook devre, alet bozacağım. Güç, kuvvet, fazla el becerisi istemeyen düşük voltajlı bir alan bulmuşum, sorduğum sorulara da ticari kaygı gözetmeksizin yanıt veren dostlar var ise neden sormayayım.

Ama 220 giriyorsa işin içine orada dururum..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 02 Eylül 2019, 17:25:32 Gönderen: Hasan Toparlak »

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#10: 02 Eylül 2019, 20:32:56
Ben konuyu okudukça kafam karışıyor; o nedenle bilen birisinin anlatmasını ve gereğinde sorular sorabilmeyi arzu ediyorum.
...
Bende sonuçta şaşkına dönüyorum.
Şaşkına dönmen normal, çünkü teknik olarak doğru tek olsa da buna pek çok ulaşma yöntemi (yoğurt yiyiş) ve tercihler (hızlı,yavaş,uzun ömürlü, performanslı, daha detay, az detay vb..) var. Dolayısı ile karşına çıkacak ustalar da farklı şeyler söyleyecektir.

Bilen birinin baştan anlatıp tüm elektrik konusunu herkesin anlamasını sağlamak kolay değil, okulda yıllar süresinde bile mümkün olmuyor. Ancak Can hoca gibi vermeyi/öğretmeyi seven titiz biri "uygun ortam" sağlanırsa belki yapabilir, ama forum ortamları da ne yazık ki okul gibi değil, hocanın eğitme motivasyonunu bozan pek çok etken var. (iyi biliyorum çünkü ben de bir konuda forum ortamının sorma-sorgulama geleneğine kapılıp bir konuya çomak sokup bozmuştum..)

Benim için teknesi olan herkesin temel elektrik, motor, tesisat, mekanik bilgilerini öğrenmesi, öğrenme ve/veya uygulama aşamasında takıldığı yerlerde daha detaylı şekilde sorusunu sorması güzel olurdu. Uzaktan çok az bilgi ile soru cevap şeklinde ilerleyip teşhis ve tedavi önerisi herkes için zor ve yanlış yönlere gitme ihtimali olan bir yöntem.

Hasan hocam, 12V 'u hiç küçümsemeyin lütfen, kullandığımız aküler ciddi bir enerji deposu.
12V'da yapılan yanlışlar ciddi yanık ve yangın tehlikesi içerir.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#11: 02 Eylül 2019, 20:55:41
Ben konuyu okudukça kafam karışıyor; o nedenle bilen birisinin anlatmasını ve gereğinde sorular sorabilmeyi arzu ediyorum.
...
Bende sonuçta şaşkına dönüyorum.


Bilen birinin baştan anlatıp tüm elektrik konusunu herkesin anlamasını sağlamak kolay değil, okulda yıllar süresinde bile mümkün olmuyor. Ancak Can hoca gibi vermeyi/öğretmeyi seven titiz biri "uygun ortam" sağlanırsa belki yapabilir, ama forum ortamları da ne yazık ki okul gibi değil, hocanın eğitme motivasyonunu bozan pek çok etken var. (iyi biliyorum çünkü ben de bir konuda forum ortamının sorma-sorgulama geleneğine kapılıp bir konuya çomak sokup bozmuştum..)

Benim için teknesi olan herkesin temel elektrik, motor, tesisat, mekanik bilgilerini öğrenmesi, öğrenme ve/veya uygulama aşamasında takıldığı yerlerde daha detaylı şekilde sorusunu sorması güzel olurdu. Uzaktan çok az bilgi ile soru cevap şeklinde ilerleyip teşhis ve tedavi önerisi herkes için zor ve yanlış yönlere gitme ihtimali olan bir yöntem.


Bence bu online eğitim meselesini bir masaya yatıralım. Ben de daha önceki örneklerde konunun dağılmasından rahatsız olduğum gibi, geçmiş başlıkları taradığımda da bu nedenle kayboluyorum.

Aklıma gelen, altına yorumun kapalı olduğu, soruların direk mesajla sorulabildiği ve eğitmenin uygun gördüğü soruları ve cevaplarını ilgili sayfaya topladığı bir başlık. Belki, dağılmadan bir sonuç elde edilirse Wikiderya'ya da taşınabilir.

Bir başka alternatif ise, A-Z'ye elektriği anlatmak yerine, günlük hayatımıza uyacak bir kaç örnek yaratıp, buna göre sanal dizayn oluşturmak: basit ve komplike olarak. İsteyen de kendi teknesine benzer örnek üzerinden çalışabilir.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#12: 03 Eylül 2019, 07:28:20
Motor ile seyirde alternatör aküleri arzu edildiği gibi beslemiyor. Bu işlerden anlayan bir arkadaşım Sterling Alternator to Battery Charger adlı ürünü taktırdı teknesine ve bence teknede bulunması en gerekli ekipman diye tanımlıyor. Cihaz, motor seyrinde önce kosa süre motor aküsüne besleme yapıp daha sonra servis grubuna yöneliyor. Akü tiplerini tanıyor ( sulu, AGM ve Jel aküler ile çalışıyor ). Sıcaklık sensörleri sayesinde şarjda akülere zarar vermiyor. Alper Dora bu ürünü diğer forumda çok tavsiye etmişti ama insanlar reklam yaptığını düşünerek ciddiye almadılar. Fiyatı iyi marka bir akü fiyatı kadar


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#13: 03 Eylül 2019, 11:01:33
Aklıma gelen, altına yorumun kapalı olduğu, soruların direk mesajla sorulabildiği ve eğitmenin uygun gördüğü soruları ve cevaplarını ilgili sayfaya topladığı bir başlık. Belki, dağılmadan bir sonuç elde edilirse Wikiderya'ya da taşınabilir.
Bu söylediğin şey zaten Wikideryanın kendisi..

sadece oraya zaman ayırıp yazacak adam lazım..
benim ya zamanım yok ya da (maazallah!) adam değilim! :D
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 975
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
#14: 03 Eylül 2019, 11:20:47
Vur, kır, parçala bu maçı kazan !

https://www.youtube.com/channel/UCgKabubhWZaEOsTQM-FrAsw/videos


Aküleri daha iyi anlamak için faydalı bir parçalama da burda ;

  • IP logged

 
Yukarı git