Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Su Alma

  • *
  • İleti: 291
Su Alma
OP: 21 Ağustos 2019, 16:12:08
Rüzgarın sertleşeceğini biliyorduk.
Erken kalkıp kuzeye doğru çıkma kararı almıştık, bir gün önceden.
Çocuklar nasılsa uyuyorlar diye içim rahattı.
Üzerine aborda olduğum guletten avara olduktan sonra etrafı toparlarken, koy içinde oyalandım.
Yarım yol, otopilotta ilerliyoruz.
Biz kahve suyu koydum.
Gulet de arkamdan yetişti, Leros'un Pandelli koyu'ndan çıkıp Lipsi'ye doğru yükseleceğiz.
Tekne neta...
En azından ben öyle sanıyordum.

Burnu dönünce dalgalar bindirmeye başladı.
İçeri girip bir etrafı kolaçan edeyim dedim.
İçeride fazla br sorun yok.
Birkaç parşa yere düşen çocuk oyuncağı ve hafiften sızdıran heç haricinde iyiyiz.

Farşı kaldırmamla beraber başımdan aşağıya kaynar sular döküldü.
Bizim kayıkta farşların altında çok büyük bir ölü boşluk var.
Dizaynı yapan abi o zamanlar su depolarını buraya yerleştirerek ağırlığı merkeze çekmek istemiş olmalı.
Farş seviyesine kadar gelen su neresinden baksan 4-5 tondur...

Dolayısıyla tuzlu mu tatlı mi, diye bakmaya gerek yok!
Kesinlilkle tuzludur bu!!!

Hemen tuvaletlere koştum, sifon yapacak bir durum olmasın diye vanaları kapattım.
Sintine pompasını açtım, ama çalışmadığını çok sonra farkedecektim...
Zaten de saatte 1000Gallon birşey...
Asıl tespit motor kapağını açınca çıktı.
Motor yarı beline kadar suyun içinde.

Bu arada su artmaya devam ediyor.
Tabi gürültüye herkes uyandı.
Çocuklar ve kızlar dışarı çıktılar. Nalan dümende
Yandaki gulettekiler de bir gariplik olduğunu farketmişler.
Bana ne yapacaklarını soruyorlar.

Ben biliyor muyum sanki?
Tüm bildiğim suyun nereden geldiğini en kısa sürede bulmam gerektiği...

Ön ve arka kamaralar kuru gibi, olay motor çevresinde kötü.
Motor deniz suyu tulumbası bağlantısını söktüm. Vanasını kapattım.
Hortumu sintinede artık diz boyu olan suyun içine soktum, emişi tekne içinden yapıyor.
Egzosttan atıyor mu diye baktım, tam devirde 5-6 bin galon basması lazım..

Ama su seviyesi hala alçalmadı, başka bir sorun var gibi...
Nalan'a boşa almasını söyledim.
Yedekte 2000 galonluk bir 12 V pompa daha var, onu da ekledim.
Şaft dönmeyince sanki biraz daha kontrol altına alındı gibi oldu...

O zaman jeton düştü!
2 hafta kadar önce tekneyi karaya aldığımızda braketin kovanını sökmek için şaftı sökmüştük.
Dolayısıyla salmastranın hava tahliyesini de sökmüş kenara almıştık.
Sonradan tekneyi suya indiren ekibe sıkı sıkı tenbihlemiştim.
Ama ben kendim takmadım yerine, meğer yerinden kurtulup kaplinin üstüne düşmüş.
Tapasını hiç bulamadım zaten artık sintinede nereye fırladıysa?

Boşta iken ip gibi gelen su, tam devire çıkınca acayip bir basınçla fışkırıyor...
Nitekim yolu kesince suyun azalmasını sağlayabilmemiz de bu sayede oldu.

Özetle hepsi 10-15 dk süren, ortalığı bayağı karıştıran, en önemlisi de çocukları çok korkutan ana bari sonu iyi biten bir tecrübe yaşamış olduk.
Kendi başıma olsam o kadar umurumda olmaz da Çağla'nın odasından pijamalarıyla çıkıp da "batıyor muyuz baba?" demesi başlı başına berbat bir durumdu.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Su Alma
#1: 21 Ağustos 2019, 16:20:18
Oyyy! Çok korkutucu, çok geçmiş olsun...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Su Alma
#2: 21 Ağustos 2019, 16:28:35
Çok geçmiş olsun


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Ynt: Su Alma
#3: 21 Ağustos 2019, 16:40:11
Çok geçmiş olsun
  • IP logged

  • *
  • İleti: 69
Ynt: Su Alma
#4: 21 Ağustos 2019, 17:18:28
Mehmet abi çok geçmiş olsun 

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Ynt: Su Alma
#5: 21 Ağustos 2019, 17:27:33

Kendi başıma olsam o kadar umurumda olmaz da Çağla'nın odasından pijamalarıyla çıkıp da "batıyor muyuz baba?" demesi başlı başına berbat bir durumdu.

Oyy Çağlacım'a kıyamam..

Çok geçmiş olsun!
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5
Ynt: Su Alma
#6: 21 Ağustos 2019, 17:32:24
Çok geçmiş olsun ağabey
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Su Alma
#7: 21 Ağustos 2019, 19:29:26
Ben direk ölmüştüm herhalde.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 271
Ynt: Su Alma
#8: 21 Ağustos 2019, 20:07:36
Çok geçmiş olsun. Selametle devam inşallah.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Su Alma
#9: 21 Ağustos 2019, 21:32:08
Tecrübe böyle bir şey demekki, çözümler çok pratik,büyük geçmiş olsun. Allah hiç birimize böylesi durumlar yaşatmasın, hele çocuklarla beraberken.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 558
Ynt: Su Alma
#10: 21 Ağustos 2019, 22:24:46
Büyük geçmiş olsun Merem
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Su Alma
#11: 22 Ağustos 2019, 02:20:13
Çok geçmiş olsun .
  • IP logged

Z

Ziya GÜNEŞ

Ynt: Su Alma
#12: 22 Ağustos 2019, 03:22:36
Çok geçmiş olsun
  • IP logged

  • *
  • İleti: 291
Ynt: Su Alma
#13: 22 Ağustos 2019, 12:47:21
İyi dileklerini ileten tüm dostlara gönülden teşekkürler.
Ancak yazıyı yazma amacım fikirler geliştirip, benzer örneklerden alınacak dersleri derleyip toplamak bir sonuca ulaşmaktı aslında.
Benim çıkarımlarım şöyle:
1-Deniz en küçük bir ihmali bile affetmiyor. 8 lik civata ile kapattığımız hortum ile tekne batar mı? valla billa batar!
2-Muhtemel su almaya bir gün önceden başladı, eğer her günkü rutinimiz olması gereken sintine ve motor kontrolünü ihmal etmemiş olsam sonradan başka başka sorunlara yol açan problem büyümeden çözülürdü. Eğitimlerde defalarca söylüyoruz ama kendimiz yapmıyoruz! Bu da ayrı bir ikilem...
3-Panik olma! Tekne kolay kolay da batmıyor zaten. Ama diğerleri çalışmayacağı için seyyar yedek bir dalgıç pompa çok önemli zamanı kazandırır.
3b- Bu arada tekneyi terk etmek için ben şöyle bir yol izliyorum. Bu örnekte ihtiyacımız olmadı ama terk etme durumunda soğukkanlılığı korumak ve bir şeyleri unutmamak için bir acil durum tabelası hazırladım, seyir defterinin arkasına yapıştırdım. (Mayday, can yeleklerini giy ve giydir, tekneyi terk çantasın al, el telsizini çalıştır, evrakları ve cüzdanı toparla gibi ibarelerden oluşuyor)
4-Eğer kontrol etmiyorsan sık sık bari nispeten yüksek yere bir kornalı flatör koy ki devreye girdiğinde cümle alem duysun. Yükseğe koy ki zırt pırt devreye girmesin.
(eskiden vardı bende bir ara başka bir tamir için sökmüş, sonrasında nasılsa işe yaramıyor diye takmamıştım) )))
5-Eğer suyun nereden geldiğini kısa süre içinde bulamazsan sonradan iş içinden çıkılmaz hal alabiliyor.
Bunu bulmak için en basit yöntem "ben bu teknede son zamanda neyi tamir ettim?" diye sormak olmalı...
6-Bütün vanaları hemen koşup kapatmak sadece suyun olası giriş yerlerini tıkamak için değil. Oluşabilecek ikinci üçüncü sifon noktalarını da kesmek.
7-Aynı şekilde pencere ve heçler de önemli...
8-Geriye motor sistemi kalıyor. Motor çalışmıyorsa çalıştırmak önemli. Tam devirde bir makine bayağı yüklü miktarda deniz suyunu egzost yoluyla tahliye edecektir. Yeter ki tekne içindeki su egzosttan gelmiyor olsun
9-Elle kolla çalışan sintine tahliye sistemleri bana göre fasa fiso. Kovayla boşalt daha iyi...
9b-Elektrikli ne kadar çalışan pompa varsa kurmak önemli. İyice titiz olan (tanıdığım ve saygı duyduğum) birçok denizci arkadaşım ayrıca bir de Honda nın benzinli pompasını bulunduruyorlar teknede elektrik aksamına birşey olursa diye...
10-Eğer şaft dönmediğinde su alımı kesiliyorsa bu çok iyi haber. Şafttan gelen su en belalısı... Kesmek çok zor, ama imkansız değil.
 
Diğer arkadaşlardan da ekleme yapacakları bekliyorum, bence bu konu çok önemli...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Su Alma
#14: 22 Ağustos 2019, 13:18:25
Teknede muhtelif çapları olan bir ahşap tapa takımı bulundurmak , her tapayı kendi ölçüsündeki su altı girişlerinin yanına bir iple bağlamak.
  • IP logged

 
Yukarı git