Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Su Alma

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Ynt: Su Alma
#15: 22 Ağustos 2019, 13:41:31
İyi dileklerini ileten tüm dostlara gönülden teşekkürler.
Ancak yazıyı yazma amacım fikirler geliştirip, benzer örneklerden alınacak dersleri derleyip toplamak bir sonuca ulaşmaktı aslında.
Benim çıkarımlarım şöyle:
1-Deniz en küçük bir ihmali bile affetmiyor. 8 lik civata ile kapattığımız hortum ile tekne batar mı? valla billa batar!
2-Muhtemel su almaya bir gün önceden başladı, eğer her günkü rutinimiz olması gereken sintine ve motor kontrolünü ihmal etmemiş olsam sonradan başka başka sorunlara yol açan problem büyümeden çözülürdü. Eğitimlerde defalarca söylüyoruz ama kendimiz yapmıyoruz! Bu da ayrı bir ikilem...
3-Panik olma! Tekne kolay kolay da batmıyor zaten. Ama diğerleri çalışmayacağı için seyyar yedek bir dalgıç pompa çok önemli zamanı kazandırır.
3b- Bu arada tekneyi terk etmek için ben şöyle bir yol izliyorum. Bu örnekte ihtiyacımız olmadı ama terk etme durumunda soğukkanlılığı korumak ve bir şeyleri unutmamak için bir acil durum tabelası hazırladım, seyir defterinin arkasına yapıştırdım. (Mayday, can yeleklerini giy ve giydir, tekneyi terk çantasın al, el telsizini çalıştır, evrakları ve cüzdanı toparla gibi ibarelerden oluşuyor)
4-Eğer kontrol etmiyorsan sık sık bari nispeten yüksek yere bir kornalı flatör koy ki devreye girdiğinde cümle alem duysun. Yükseğe koy ki zırt pırt devreye girmesin.
(eskiden vardı bende bir ara başka bir tamir için sökmüş, sonrasında nasılsa işe yaramıyor diye takmamıştım) )))
5-Eğer suyun nereden geldiğini kısa süre içinde bulamazsan sonradan iş içinden çıkılmaz hal alabiliyor.
Bunu bulmak için en basit yöntem "ben bu teknede son zamanda neyi tamir ettim?" diye sormak olmalı...
6-Bütün vanaları hemen koşup kapatmak sadece suyun olası giriş yerlerini tıkamak için değil. Oluşabilecek ikinci üçüncü sifon noktalarını da kesmek.
7-Aynı şekilde pencere ve heçler de önemli...
8-Geriye motor sistemi kalıyor. Motor çalışmıyorsa çalıştırmak önemli. Tam devirde bir makine bayağı yüklü miktarda deniz suyunu egzost yoluyla tahliye edecektir. Yeter ki tekne içindeki su egzosttan gelmiyor olsun
9-Elle kolla çalışan sintine tahliye sistemleri bana göre fasa fiso. Kovayla boşalt daha iyi...
9b-Elektrikli ne kadar çalışan pompa varsa kurmak önemli. İyice titiz olan (tanıdığım ve saygı duyduğum) birçok denizci arkadaşım ayrıca bir de Honda nın benzinli pompasını bulunduruyorlar teknede elektrik aksamına birşey olursa diye...
10-Eğer şaft dönmediğinde su alımı kesiliyorsa bu çok iyi haber. Şafttan gelen su en belalısı... Kesmek çok zor, ama imkansız değil.
 
Diğer arkadaşlardan da ekleme yapacakları bekliyorum, bence bu konu çok önemli...

Mehmet reisim ,

Tekrardan geçmiş olsun , çok büyük bir olay atlatmışsınız okurken kanım çekildi resmen kendi batışım gözümün önünde canlandı. Açıkçası benzi honda motor kesinlikle  çok önemli , bir kere lazım olur can kurtarır. Teknede  enerji her şey olduğundan akülerin belli bir yükseklikte  konumlandırmak ve suya karşı iyi bir şekilde izole etmekte enerjinin devamlılığı adına faydalı olabilir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Su Alma
#16: 22 Ağustos 2019, 15:54:11
Forespar, Staplug adında enteresan bir tapa sistemi var. Yaklaşık 25$ adedi. Fayda var bulundurmada


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Su Alma
#17: 22 Ağustos 2019, 17:11:02
Suyu motorun deniz suyu emişi vasıtası ile egzozdan attırmak ilk duyduğumda çok zekice gelmişti. Böylece uygulanabilirliğini de görmüş oldum.

Tam olarak neymiş problem su nereden girmiş onu anlamadım ama tam...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 291
Ynt: Su Alma
#18: 24 Ağustos 2019, 09:54:17
Benim kullandığım deep seal salmastra kauçuğu bir adet hava tahliye borusu var.
Normalde su seviyesinin üstüne çıkartılıp üzerine bir tapa yapılıyor bunun.

Boru düşmüş, muhtemelen de kaplin hareketi ile üzerindeki tapa yerinden fırlamış.
Su bu vesileyle girmiş içeri farkedilmeden...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Su Alma
#19: 24 Ağustos 2019, 10:25:15
İyi dileklerini ileten tüm dostlara gönülden teşekkürler.
Ancak yazıyı yazma amacım fikirler geliştirip, benzer örneklerden alınacak dersleri derleyip toplamak bir sonuca ulaşmaktı aslında.
Benim çıkarımlarım şöyle:
1-Deniz en küçük bir ihmali bile affetmiyor. 8 lik civata ile kapattığımız hortum ile tekne batar mı? valla billa batar!
2-Muhtemel su almaya bir gün önceden başladı, eğer her günkü rutinimiz olması gereken sintine ve motor kontrolünü ihmal etmemiş olsam sonradan başka başka sorunlara yol açan problem büyümeden çözülürdü. Eğitimlerde defalarca söylüyoruz ama kendimiz yapmıyoruz! Bu da ayrı bir ikilem...
3-Panik olma! Tekne kolay kolay da batmıyor zaten. Ama diğerleri çalışmayacağı için seyyar yedek bir dalgıç pompa çok önemli zamanı kazandırır.
3b- Bu arada tekneyi terk etmek için ben şöyle bir yol izliyorum. Bu örnekte ihtiyacımız olmadı ama terk etme durumunda soğukkanlılığı korumak ve bir şeyleri unutmamak için bir acil durum tabelası hazırladım, seyir defterinin arkasına yapıştırdım. (Mayday, can yeleklerini giy ve giydir, tekneyi terk çantasın al, el telsizini çalıştır, evrakları ve cüzdanı toparla gibi ibarelerden oluşuyor)
4-Eğer kontrol etmiyorsan sık sık bari nispeten yüksek yere bir kornalı flatör koy ki devreye girdiğinde cümle alem duysun. Yükseğe koy ki zırt pırt devreye girmesin.
(eskiden vardı bende bir ara başka bir tamir için sökmüş, sonrasında nasılsa işe yaramıyor diye takmamıştım) )))
5-Eğer suyun nereden geldiğini kısa süre içinde bulamazsan sonradan iş içinden çıkılmaz hal alabiliyor.
Bunu bulmak için en basit yöntem "ben bu teknede son zamanda neyi tamir ettim?" diye sormak olmalı...
6-Bütün vanaları hemen koşup kapatmak sadece suyun olası giriş yerlerini tıkamak için değil. Oluşabilecek ikinci üçüncü sifon noktalarını da kesmek.
7-Aynı şekilde pencere ve heçler de önemli...
8-Geriye motor sistemi kalıyor. Motor çalışmıyorsa çalıştırmak önemli. Tam devirde bir makine bayağı yüklü miktarda deniz suyunu egzost yoluyla tahliye edecektir. Yeter ki tekne içindeki su egzosttan gelmiyor olsun
9-Elle kolla çalışan sintine tahliye sistemleri bana göre fasa fiso. Kovayla boşalt daha iyi...
9b-Elektrikli ne kadar çalışan pompa varsa kurmak önemli. İyice titiz olan (tanıdığım ve saygı duyduğum) birçok denizci arkadaşım ayrıca bir de Honda nın benzinli pompasını bulunduruyorlar teknede elektrik aksamına birşey olursa diye...
10-Eğer şaft dönmediğinde su alımı kesiliyorsa bu çok iyi haber. Şafttan gelen su en belalısı... Kesmek çok zor, ama imkansız değil.
 
Diğer arkadaşlardan da ekleme yapacakları bekliyorum, bence bu konu çok önemli...


Çok güzel bilgiler vermişsin eline sağlık. Bu konuda çok yeni bir deneyimimiz var, yeni geldik dinlenelim de ekleyelim. Belki Mustafa abi aktarır deneyimimizi. Ama bu maddeler içinde "en son tamir gören yere bakmak" bence de çok önemli bir madde. Çoğu sorunun ana kaynağı.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 69
Ynt: Su Alma
#20: 26 Ağustos 2019, 16:44:15
Mehmet abinin ki bizim yaşadığımıza göre çok daha büyük ama bizim de huzursuzluk ve güven kaybı içeren bir tecrübemiz var.

Bundan 3-4 sene önce babam gece salon kısmında uzanırken su sesi duyuyor. Bir süre takmıyor ama şırıltı artınca huylanıyor. Bir iki musluk açıp kapıyor, musluklar kesintisiz çalışıyor. Hidrafor mu patladı diye düşünmüş ama değil. Ses kesilmiyor. Aksine artarak devam ediyor. Önündeki farş tahtasını kaldırıyor, su var. Tabi panik. Bütün tahtaları kaldırıyor. Her yer su.

Beni araması lazım ama gece saat 2 civarı olduğu için aramak istemiyor. Herşeyi kaldırıyor bulmak için. Su mutfak dolabının altından akarak geliyor. Orası da ters bir yer. Bir taraftan dolabın içi kapalı kasa, altını görmüyorsun. Arka tarafındaki oturma grubunun altında ise dolaba boiler dayalı. Şilteler vs herşeyi kaldırınca lavabo pis su çıkışındaki küresel vananın ikiye bölündüğünü görüyor. Tekneye bağlı olduğu dip noktadan kırılmış. Şarıl şarıl su geliyor.

Önce suyu kesiyor. Tekne yıkama fırçasının ahşap sapını kırıyor. Çevresine bir bez sarıp deliğe sıkıştırıyor. Su az da olsa gelmeye devam ediyor. Harita masasında ahşap takozlar var ama o anda akla gelmiyor. Sonra da biriken suyu tahliye ediyor. Tabi sabaha kadar pompa, sünger devam ediyor bu süreç. Sabah günlerden pazar olması nedeniyle liftin çalışmıyor ancak acil durum olduğu için personel çağrılıyor ve karaya alıyor tekneyi.

Asıl sıkıntı bundan sonra başladı. Tekne 3 yaşında, bilinen fransızlardan birisi. Küresel vana nasıl kırıldı ? Parçayı yetkili servise gönderdik. İzmir'de bir çok yere gösterdik. Aldığımız cevaplar aynı yönde  "Artık eski bronz malzemeler yok, Çin de karışık hurda eritilerek yapılıyor. Teknede olmanız şans olmuş.Yoksa batardı"

Vana dışarıdan parıl parıl ama kesite baktığında daire daire yeşil, kızıl çeşitli renkler var. Homojen bir metal görünümü yok. Baskı, darbe yok ama kırılmış bir vana var elimizde.

O ara Koza dünya turuna çıkacak. True design vanalar tartışılıyor forumda. Kafada hep aynı soru. Ya biz olmasaydık. Yok biz değiştirelim hepsini, biz yokken bir şey olursa düşüncesiyle uyuyamayacağız dedim. Tekne 3 hafta karada kaldı. Sipariş verdik ve tüm vanaları değiştirdik.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 28
Ynt: Su Alma
#21: 28 Ağustos 2019, 19:02:49
Mehmet'cim çok geçmiş olsun. Okurken gerçekten fena oldum. Soğukkanlı ve donanımlı olmak çok önemli.
Her musibetten bir ders çıkartıyoruz...
Umarım bir daha benzer bir sıkıntı yaşamazsın.
Rutin kontrolleri aksatmamak çok önemli.


Mobil cihazdan gönderildi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 22
Ynt: Su Alma
#22: 28 Ağustos 2019, 21:20:56
Merem'im geçmiş olsun...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 139
Ynt: Su Alma
#23: 29 Ağustos 2019, 23:41:15

Batmak tehlikeli ve yasaktır !
  • IP logged
xxx

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Su Alma
#24: 31 Ağustos 2019, 09:13:25
Merem biladerim geçmiş olsun. :'(

  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 291
Ynt: Su Alma
#25: 31 Ağustos 2019, 10:57:44

Batmak tehlikeli ve yasaktır !

Yassak olduğunu bilseydim yapar mıydım hiç?
Ama bak büyük sözü dinlememek deseydin, hayatta itiraz etmezdim )))
  • IP logged

  • *
  • İleti: 974
Ynt: Su Alma
#26: 31 Ağustos 2019, 19:01:21
Merem Reis geçmiş olsun. "Lessons Learned" listesi not edildi.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1062
Ynt: Su Alma
#27: 31 Ağustos 2019, 20:48:12
Geçmiş olsun Merem reis.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 663
    • S/Y DUA-1 SEYİR DEFTERİ
Ynt: Su Alma
#28: 31 Ağustos 2019, 21:34:38
Kontrol listesi önemli. Bir de dediğiniz gibi en son tamir sonrası saatler/günler önemli. Bazen bir tamir yapılırken başka bir arıza için ortam hazırlanabiliyor. Unutulan/artan parçalar veya  uygunsuz  parça  kullanımı, yeterinden az/ fazla sıkmalar vb.

Geçmiş  olzun MErem Reis. Ayrıca tecrübe paylaşımınız çok kıymetliydi; teşekkürler. 
  • IP logged
S/Y DUA-1 Hayatta olabileceğiniz en güzel yer, bir DUA'nın içinde yer almaktır. Şems-i Tebrizi

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Ynt: Su Alma
#29: 01 Eylül 2019, 15:02:50
Günlerdir bu başlığa yazmak için giriş yapıyorum. Bir türlü tamamlayamıyor ve çıkıyorum. Stephen King denizclilikle ilgili bir roman yazsaydı herhalde giriş bölümü böyle başlardı. Hikayenin anlatımı nefes kesici. Müdahaleler müthiş. Ders niteliğinde bir yazı olmuş. Geçmiş olsun. Paylaştığınız için çok teşekkürler.
  • IP logged

 
Yukarı git