Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Sail Drive teknelerde yağdan kaynaklanan yol problemi.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Masal'ın çok belirgin bir yol problemi vardı. Önce ileri yola zor girer oldu. Sonra Tornistan için başladı sorun. Gittikçe arttı. Ancak 7-8 defada giriyordu yola. Bu sorunu bir başka forumda yazmış ve şu yanıtları almıştım;

1) Balata sıyırmıştır
2) 400 avro sıkışmış.
3) Balata yok ama iki plaka var bunlar gitmiştir.
4) Bir yay var, onu tak olur.

Hepsi doğru olabilir fakat Masal için alayı yalan çıktı.

Hasılı karanlıkta elele tutuşmak dahil her bir şeyi yaptık. Adımız nelere çıktı Olmadı. İleri yol olmayınca yanaşmak tam bir kabustu, tornistan da eksilince cehenneme dönüştü.

Hasılı, bu yıl, zehirli yağ neyin ben kendim öz özüme yapacağım dedim. Elin ustasına olabildiğince az para vereceğim.
Karaya çektik. Yağı kontrol ediyorum.  Motor yağı sorun değil. Sail drive yağına baktım. Tahinleşmiş. Neyden olur? Keçe ömrünü tamamlamıştır, su alıyordur, bu nedenle yağ vasfını yitirir.

Tamam. Pervaneyi söktüm. Sail Drive pervanesini sökmek bir takoza bir de alyan anahtara bakıyor.  Tabii önce yağı alttaki tapadan boşaltacaksınız.
Takozu gövde ile pervane arasına sıkıştırın. Alyana usulca yüklenin. Pat diye çözülüyor. Arada hafızam yanıltmıyorsa tutya var. Onu da çıkartın. Karşınıza bir dişli sistem çıkacak. Uydur kaydır güzel sağlam bir şey. Oraya parmağınızı sokun. Kahverengi bir keçe göreceksiniz. İki taraflı bu. Vasfını yitirmişse elinizle söker alırsınız. Muhakkak servisinden keçeyi alın. Bu keçe plastik vasıflı bir keçe. Kesinlikle metal olanları almayın. SKF gibi kaliteli markaları önerecek yerel ustalar (Mersin gibi bu işi çok bilmeyen yerlerde) çıkabilir. Bu bölgenin su ile temas ettiğini unutmayın. Metal her ne olursa olsun pasa gebedir.

Keçeyi alın, iki yönlü olarak malafa ile çakın. Dişli sistemi yerine koyun. Tutya ve pervaneyi takın. Pervanenin alyanını .... point denilen yapıştırıcı ile sabitleyin.

Doğru montaj, pervanenin iskele sancak yönünde serbest küçük oynamasını, baş kıç yönünde hiç oynamamasını gerektirir.

İş bitti.

Kayığı suya atın. Artık tekne ileri yol da yapıyor tornistan da. Geçmiş olsun.

Kimleri elledim, ne ustalar geldi gitti. Ne paralar ödedim. Meğer buymuş.

  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Kullanılacak yağı eksik bıraktık.
Bildiğiniz üzere sail drive yağı motorun arkasında ayrı bir yerden doldurulur. Yağın gereğinden fazla, az  veya vasfını yitirmiş olması ileri veya tornistanda yol problemi yapar.

Sail Drive için kullanılan yağ genellikle motor için kullanılan yağdır.  Volvo Penta'dan teyit almak kaydı ile genellikle 15/40 dizel yağlar önerilir.

Yağın vasfı ihmal edilmemeli, sık periyotlarla kontrol edilmelidir. Zira sail drive suyla içli dışlı bir alandır.

  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

T
  • *
  • İleti: 2171
Geçmiş olsun.

Bir önce ki yağ ve keçe değişimin ne kadar önce idi ? Bir sonra ki ne zaman olacak ?
Yağ olarak ATF yerine motor yağı bilgisi motora özel kitapçıktan mı ? Kaçlık yağ ? Motor yağı vizkositesi ile uyum sağlıyor mu ?
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Geçmiş olsun.

Bir önce ki yağ ve keçe değişimin ne kadar önce idi ? Bir sonra ki ne zaman olacak ?
Yağ olarak ATF yerine motor yağı bilgisi motora özel kitapçıktan mı ? Kaçlık yağ ? Motor yağı vizkositesi ile uyum sağlıyor mu ?

3 yıl önceydi.
ATF eskiden öneriliyormuş. Volvo Penta "fikrini" değiştirmiş.Kitapçık ATF öneriyordu. Volvo'yu aradım, o eskidendi dediler. Motor yağı ile aynısını öneriyor. 15/40.
Vizkosite diye zor soru sorma, gidiyor işte, sorunsuz.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 285
Keçeleri çıkarırken dikkat etmeli(Bezer durumlarda fotoğraf çekmek iyidir, sonra öyle miydi böyle miydi denilmez) takarken de ona göre takmalı. Biri yağ tarafında biri deniz tarafında olacağı için her bir keçenin yönü önemli.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Kitabi bilgi olarak,

Aynı motor yağı gibi, 200 saat yada yılda bir değişmeli deniliyor. Yağ bir şey değilde keçe problemi çıkıyor ortaya. Eğer zehirli için 2 yılda bir karaya çıkılıyor ise sırf keçe için her yıl karaya çekmek masraflı. Haliyle bir çok kaptan çıkartmıyor.

3 yıldır değiştirmemişsin.

Peki soru şu, ortalama kaç yıl idare edebilir keçe ?

Vizkositeyi şunun için sordum. Evet artık ATF yerine motor yağı diyorlar da 89/90 dan 15/40 a değişince ses yapmıyor mu ?
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Seste en küçük bir değişiklik olmadığına temin edebilirim
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Saildrive su altında kladığı için keçeler yağı suya değil, suyu yağa kaçırıyor. Yurt dışında şanzımanın oldukça üstünde bir taşma deposu yapıp yağ doldurduklarını okudum. Aynı soğutma suyu taşma deposu gibi çalışıyor. Yağ basıncını su basıncının üstüne çıkarıyorsunuz, içerideki keçe yağ içinde çalıştığından çok daha zor bozuluyor, dıştaki bozulsa bile basınç içeride daha yüksek olduğu için su kaçmıyor. Keçe tamamen bozulursa yağ eksiltiyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 285
Saildrive su altında kladığı için keçeler yağı suya değil, suyu yağa kaçırıyor. Yurt dışında şanzımanın oldukça üstünde bir taşma deposu yapıp yağ doldurduklarını okudum. Aynı soğutma suyu taşma deposu gibi çalışıyor. Yağ basıncını su basıncının üstüne çıkarıyorsunuz, içerideki keçe yağ içinde çalıştığından çok daha zor bozuluyor, dıştaki bozulsa bile basınç içeride daha yüksek olduğu için su kaçmıyor. Keçe tamamen bozulursa yağ eksiltiyor.

Bir çeşit bileşik kaplar olayı gibi yani. Ancak yağ tarafındaki yükseklik su hattının da üzerinde olmalı yağın özgül ağırlığı daha az çünkü.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Saildrive su altında kladığı için keçeler yağı suya değil, suyu yağa kaçırıyor. Yurt dışında şanzımanın oldukça üstünde bir taşma deposu yapıp yağ doldurduklarını okudum. Aynı soğutma suyu taşma deposu gibi çalışıyor. Yağ basıncını su basıncının üstüne çıkarıyorsunuz, içerideki keçe yağ içinde çalıştığından çok daha zor bozuluyor, dıştaki bozulsa bile basınç içeride daha yüksek olduğu için su kaçmıyor. Keçe tamamen bozulursa yağ eksiltiyor.

Bana pek mümkün gelmedi. Kafama yatmadı sail drive sistemleri için.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 285
Uygulama zorlukları. Bir de şanzıman içindeki yağ basıncı meselesi var, ne kadar yükseliyor acaba?
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Uygulama zorlukları. Bir de şanzıman içindeki yağ basıncı meselesi var, ne kadar yükseliyor acaba?

Orada suyun basıncını dengeleyecek bir basıncın sağlanması mümkün mü, bilemiyorum. Keçe de en nihayetinde yalnızca su yüzünden değil kendi devinimi yüzünden de yıpranıyor. Dengede tutsanız tutsanız, size ne kadar zaman kazandıracak, onun için kuracağınız düzeneğin maliyeti diyelim kazandığınız 2 yıla değer mi, düşünmek lazım. En nihayetinde 250 liralık, zehirli yapılırken çok rahat değiştirilebilecek bir parçadan söz ediyoruz.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

C

Cem Eğrikavuk

Motorla ilgili bir sürü parçanın ne sıklıkla değişmesi gerektiği yazarken, bu keçeyle ilgili birşey bulamamıştım. Saildrive'ın gövdeye oturduğu diyafram için 5/7 yıl yazıyor ve her yerde tartışılıyor.

Yağ için bile "her yıl karaya alıp değiştirseniz iyi olur, ama karaya almadan yukarıdan emerek değiştirseniz de idare eder" gibi yorumlar vardı.  Keçeler ise tam üvey evlat muamelesi görüyor.

Ben teknemi beş yaşında satınaldım, ertesi sezon karaya aldım. Keçeleri değiştirttim. Çıkan keçeler fonksiyonel, ama tipleri kaymıştı.

Kendi kararım, iki karaya alışta, yani dört yılda bir değiştirmek. Ara dönemde tabi ki gözle kontrol.

Bir de, değiştirme konusunda çok korkutmuşlardı. İlla özel pres vs... Motorun tüm işlerini kendim yapmama rağmen, pervane bloğunu servise götürüp değiştirtmiştim. Sonuçta, yanlış iş olursa denizde değiştiremeyeceğimiz birşey, maliyeti çok daha yüksek olur. (Sürekli olarak hiç bir işten anlamadığını iddia eden Bülent'in, bu kadar rahat halletmesine de şaşırmıştım.)



  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4265
Keçe yüzünden başımıza gelebilecek en büyük felaket, motorunuzun ileri ya da tornistana girmemesi. Bir de unutmamak lazım, bir kez yola girdi mi, çıkmaz artık. O nedenle diyelim ki bu nedenle bir sorun yaşıyorsunuz, bozulmuş yağı çekin, taze yağın koyun ve hemen ileri yol verin. Kendinizi bir marinaya atın gitsin.

Pervane iyi takılmamışsa o daha büyük ve maliyetli bir sorun. İyice ve doğru bir şekilde yerleştirdiğimi düşünüyorum. İnsanın kendi pervanesini takması, ters bir durumda küfredecek kimseyi bulamaması gibi ağır bir sonuç da doğurur. Buna katılırım.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

 
Yukarı git