Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?

    Geçen hafta ,güneş paneli regülatörünün pdf manuelini  indirdim.Ayarlarda akü cinsine göre(jel-sulu akü)de bir düzenleme vardı.Bu ayarlamanın yapılması ne kadar önemli?,verimi etkilermi? merak ettim.Belkide ben yanlış anladım ayar mayar yapılmıyor :)
    Birde bende AGM akü var,manuelde ondan söz etmiyor,ne kadar önemli olabilir?Şimdiden teşekkür ederim :) 


 
  • IP logged
« Son Düzenleme: 02 Ağustos 2018, 22:34:41 Gönderen: Hasan Toparlak »

  • *
  • İleti: 1469
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Bu ayar panelin şarj verimi için değil akünün ömrü için önemlidir.
Doğru ayarda olmaz ise regülatör aküye kendi şarj karakteristiğine uygun olmayan bir düzende akım vereceği için akü ömrü kısalır.

AGM akü için GEL (VRLA) seçmeniz daha uygun olur.
  • IP logged
><(((º>

Çok teşekkür ederim  ☺️
  • IP logged

  • *
  • İleti: 103
Akünün cinsine göre şarj edilmesinde fayda var ancak sizin regülatörün sıcaklık sensörü var mı onu kontrol edin. Diğer yandan Optima  gibi orbital ve Odyssey gibi AGM ler hızlı şarj olmak için 14.6V da şarj olabilir. Diğer servis tipi AGMlerde bu 14.4 olmalıdır. Ancak teknenizde eğer redresörde varsa o zaman regülatör ayarını 14.2 de tutmakta fayda var. Redresör daha düzgün bir şarj kaynağıdır ancak eğer solardan gelen voltaj daha yüksekse o zaman regülatör şarj edecektir. O nedenle Regülatörün akımı Redresörün çalışmasını engellememesi için çıkış voltajını düşüğe ayarlamakta fayda vardır. Düşük voltajla şarj etmenin bir zararı yoktur sadece daha uzun sürede şarj olur. Akü ömrü açısından daha iyidir.

Yüksek voltajla şarj ederseniz ne olur. Sıcaklık ve iç direnç artacağı için eğer akü içerisindeki plakalar sağlıklı değilse ya da yüksek kaliteli değilse plakalarda tahribat başlayacak ve aküler ya bozulacak ya da ömürleri kısalacaktır. Jel akülerde de jelin fiziksel yapısı bozulacağı için kapasite kaybı, akünün şişmesi, ya da ömür kaybı gibi durumlar ortaya çıkacaktır.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

  • *
  • İleti: 1049
Konu burada tartışılırken, yaşadığımı, endişemi ve kendimce almaya çalıştığım önlemi anlatayım. Sizlerin de görüşlerini beklerim.

Geçen hafta kısa kaçamak için tekneye gittim. Teknede buzdolabı çalıştığı için sürekli elektriğe bağlı.

Tekneye varır varmaz, hemen elektriği söküp, yola çıktık. Ve yaklaşık 1 saat mesafedeki koya bağlandık. İçeride eşyaları yerleştirmeye başladık.
Salon koltuğu üzerinden laptop çantamı aldığımda ısındığını hissettim. İlk başta anlam veremedim, ama hemen sonra koltuğu elledim. Sıcak! Aküler de koltuğun altında. Baktım ateş gibiler ve hafiften koku var.
Teknede 3 adet akü var. İkisi çok sıcak, biri soğuk ama hiç biri şarj tutmuyor. 3-4 dk sonra elektrik 11 v altına düşüyor ve alarm çalmaya başlıyor.
Akülerin kutup başlarını söktüm ve 3 günü elektriksiz geçirdik.

Tekneye biz gelmeden önce, Ella’daki palamar arkadaşlar, tekneyi havalandırıyor. O nedenle kesif kokuyu almadık. Ancak yine de tekneye benden önce giren arkadaşım, “tuvaletler yine kokuyor” dedi. Ondan sonra ben girdim, kokuyu almadım ve tuvaletleri kontrol ettim, orada da bir şey görmedim.
Yani kokudan uyanamadık.

Peki tekneye gelmeseydik?  Redresör şarj etmeye, aküler ısınmaya, kaynamaya devam edecekti ve tatsız bir şekilde bitecekti.

Şimdi redresöre ısı sensörü aldım. O sensörle, redresörün gerektiğinde şarjı kesmesini bekliyorum, umuyorum.

Eş zamanlı çalışan solar panel de var. Victron MPPT diyor ki, kılavuzunda, eğer sürekli şarj etmesine rağmen, akülerin voltajı artmıyorsa, voltajı düşürür ve hatta durur. Umarım bunu yanlış yorumlamadım. Bu konuyu tekrar tekrar ve dikkatlice okuyacağım.

Ama kafamdaki, sahil elektriğinde uzun süre bırakacağım zamanlarda, solar panelden beslemeyi kesmek. Böylece ben teknede yokken kontrolü sadece ısı sensörlü redresöre bırakmış olacağım.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 103
Mehmet bey sizdeki problem redresör ya da alternatör problemi. Büyük ihtimalle redresör yüksek akım vererek akülerinizi kaynatıyor. Yani sıcaklık sensörü çareniz olmayabilir.. Aküleriniz kaynadığı için plakalar çöktü voltaj tutmuyor artık. Akülerin değiştirilmesi gerek. Değiştirirkende bütün akü grubunun değiştirilmesi gerek yani sadece 2 tanesi değil. Ama onun dışında 1 saatlik seyir sonunda aküler hala o kadar sıcaklarsa alternatörünüzün konjektürüde bozuk ve yüksek voltaj veriyor olabilir. Bunların kontrol edilmesi gerek. Mppt solar regülatörünüz varsa sıcaklık sensörüde varsa sahilden elektrikte alsanız kapatmayın. Solar regülatör aküleri düzgün şarj eder yukarıdaki güneşe göre. Fazla da şarj etmezler. Float konumuna gelince de voltajı düşürürler sonra da tüketim yoksa kapanırlar. Aynı şekilde redresörde aynı şeyi yapar. Ama bazen sahil voltajı düştüğü zaman redresörün sigortası atıyor ve kapanıyor. Bu nedenle aküler şarjsız bırakmak akülerin ömründen bayaa yemenize neden olur. O nedenle regülatör voltajını zaten düşürürseniz 14.2V a o zaman redresör voltajını bastıramaz o nedenle sadece  redresör şarj eder. Victron un yazdığı da doğru aküler dolup voltajda artık daha fazla yükselmiyor ve float durumuna geçiyorsa belli bir zaman sonra kendisini kapatır ki doğrusuda o dur.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

  • *
  • İleti: 63


Geçen hafta kısa kaçamak için tekneye gittim. Teknede buzdolabı çalıştığı için sürekli elektriğe bağlı.



Teknede olmadığın zamanlarda dolap kapağı açılıp kapanmayacağı için sarfiyatı minimumda olmaz mı? bunun içinde sadece güneş paneli
beslemesi yetmez mi? Sahil elektriğini neden gerekli görüyorsun?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Hakan,

Sorun çok yerinde ama test etmeden emin olamam.
Paneller 2x80 watt ve bimini üzerinde hafif açılı. Tam performans alabileceğime pek
ihtimal vermiyorum.

Test etmek lazım. Daha o kadar vakit geçirmedim teknede.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 69
Bende kendi donanımım için Hakan Abi ile aynı düşüncedeyim. (140 x 2 esnek panel) Buzdolabı ve dondurucuyu idare ediyor.

Benim daha çok sahil beslemesindeki voltaj düşüklüğü nedeniyle sıkıntı çıkabileceği konusunda endişelerim var.

Çok güven duyulmayacak bir gösterge de olsa paneldeki akü voltajın x marinada 14 - 14,1 seviyelerinde iken iskelelerde 13,5-13,7 seviyelerinde kalması, devamlı şarj pozisyonu, klimanın AC LO hatası vererek kendini kapatması bende başkaca arızalar yaşanabileceği kaygısı yaratıyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 69
Mehmet Bey,

Bozburun'da gördüğüm Sarıyaz sanırım bir önceki tekneniz, değiştirdiğiniz Bavaria değil mi ? 2 Hafta önce kadar denk gelmiştim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Mehmet Bey,

Bozburun'da gördüğüm Sarıyaz sanırım bir önceki tekneniz, değiştirdiğiniz Bavaria değil mi ? 2 Hafta önce kadar denk gelmiştim.

Evet . Ta kendisi.
Yeni teknemde de aynı ismi kullandığım için alanlardan isim değişikliğ yapmalarını istedim ama maalesef yapmadılar
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 975
Bizim teknede 2x80 watt güneş paneli var. Günde 2 saat derin dondurucuyu (-15) te çalıştırıyorum. Et vb. bozulabilecek gıdalar alt kısımda.

Önden kapaklı buzdolabı sürekli çalışıyor. Elektrikli tuvaleti geçen yıl iptal ettim (Özelllikle nedense gece talep oluyor hem gürültü hem de enerji sarfiyatı nedeniyle. 10-15 gün alargada kaldığım oluyor. 2 x 135 mutlu sulu akü serviste. Motor aküsünü güneş panelinden ayırdım. 

Çok özel durumlarda gece başlangıcında voltaj 12.3'e düşerse yarım saat motor çalıştırıyorum.

Aküler 3. sezonda. Ondan önceki 2 yıl aküleri yıllık değiştiriyordum. Sanırım en önemli konu voltaj takibini sağlam yapmak. Yoksa panel büyüt, paneller büyüdü akü ekle. Eee bu kadar kapasiteye TV al, Mikro Dalga al, espresso makinası al.. Sonu yok..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 103
2x80wattlık panel grubu sadece 1 adet buzdolabının günlük sarfiyatını karşılayacaktır. Diğer bütün extralar akülerden karşılanacaktır. Tek Buzdolabı dahil bir teknede günlük tüketim yaklaşık 90-100A civarındadır. Kapalı sulu akülerde güvenli kullanım alanını %30 olarak düşünürseniz 200A lik akü grubu size sadece 60A sağlayacaktır. Bunun üstünde kullanım akünün ömründen gitmesine neden olacaktır. Deepcycle olması bunu değiştirmez. Derin discharge bütün akülerin ömrünü kısaltır. Normal aküler kendilerini toparlayamazken deepcycle akülerde kapasite kaybı minimumda olur. O nedenle aküm nasılsa deepcycle diyerek kapalı sulu aküleride o şekilde kullanmamanızı tavsiye ederim.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

  • *
  • İleti: 975
2x80wattlık panel grubu sadece 1 adet buzdolabının günlük sarfiyatını karşılayacaktır. Diğer bütün extralar akülerden karşılanacaktır. Tek Buzdolabı dahil bir teknede günlük tüketim yaklaşık 90-100A civarındadır. Kapalı sulu akülerde güvenli kullanım alanını %30 olarak düşünürseniz 200A lik akü grubu size sadece 60A sağlayacaktır. Bunun üstünde kullanım akünün ömründen gitmesine neden olacaktır. Deepcycle olması bunu değiştirmez. Derin discharge bütün akülerin ömrünü kısaltır. Normal aküler kendilerini toparlayamazken deepcycle akülerde kapasite kaybı minimumda olur. O nedenle aküm nasılsa deepcycle diyerek kapalı sulu aküleride o şekilde kullanmamanızı tavsiye ederim.

Alper reisim,

Deep Cycle olsa iyi, benimkiler öyle normal tam bakımsız sulu akü.

Küçük buzdolabı 3.5 amp, derin dondurucu 14 amp çekiyor. Güneş panelleri 10 saatlik gündüz periyodunda 80 amp civarında bir kazanç sağlıyor. 20 amper derin dondurucuya gidiyor. (Deniz suyundan soğutmalı). Küçük buzdolabına da çalışma sistemi 1 on x 2 off olsa 30 amper gidiyor. Power Banklar için 15 w'lık bir bez solar panel kullanıyorum. Bulaşık yıkama vs. de ayak pedalı kullanılıyor. 3-4 güne bir dediğim gibi motor en fazla 1/2 saat çalışıyor.

500 l suyu biraz daha idareli kullanabilsek alarga süremi 20 güne çıkaracağım inşallah. (Bu arada restoran iskelelerine bağlandığımızda elektrik olsa bile gerek duymuyorum.)

3 yıl öncesine kadar her yıl 3 akü almış birisi olarak, akünün markası, panel kapasitesinden çok daha önemli olanın teknede voltaj takibi olduğuna inanıyorum artık. Özellikle akşam ve gece yatmadan önce voltaj kontrolü herhangi bir akünün ömrünü 3'e katlar görüşündeyim.



Solar panellerin ve akülerin kapasitesini arttırmamamın bir diğer nedeni, eğer yeterli enerjim olursa kulağımda kulaklık, önümde DAW programı teknenin içinden hiç dışarı çıkmama ihtimali.

Bu arada bir dip not : Derin dondurucu candır. :)))
  • IP logged

B

Burak Doneray

Sizlere bir soru Teknemde 105 amperlik kapalı kurşun asit 2 adet Varta servis aküsü toplam 210 A kullanıyorum . %30 mantığına göre 65 Amperim var akünün 11,80 V boş 12,80V tam dolu olduğunu kabul edersek Akülerim 12,5 V gösterdiğinde ömründen yemesin diye doldurmam gerekiyor doğrumu anlamışım bu mantık doğrumudur ?

  • IP logged

 
Yukarı git