Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Solo Seyir Üzerine

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Solo Seyir Üzerine
OP: 16 Temmuz 2018, 13:27:14
Buyrunuz efendim,  başka başlıkta konuştuğumuz konuyu enine boyuna paylaşalım, düşüncelerimizi yazalım. Gerçi şanslıyız konunun tepe noktasındaki adam da aramızda , tabiki dostumuz Enes Save den bahsediyorum.Deneyimleri dışarıdan sıradışı aktiviteler gibi algılanıyor olsa da seyirlerinde hepimiz için çok önemli güvenlik tedbirleri uyguluyor.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Solo Seyir Üzerine
#1: 16 Temmuz 2018, 14:03:00

Bakınız Enes'in başka bir versiyonu.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#2: 16 Temmuz 2018, 14:05:06
Malum Tunca varsa iyi ama işi varsa yalnız seyir yapıyorum.Şu sıra işi de hep var. 8)
Kendi uyguladığım yöntemi kısaca yazayım.
Eğer Tek başınaysam Benim sorumluluğum bana aittir.Tabii aptal cesareti değil düşünebildiğim bütün tedbirleri alarak.
Ama yanımda denizde tavrını hiç bilmediğim denizci olduğunu özellikle (kendi) ifade eden bir ya da daha fazla kişi ile seyre çıkacaksam.Yanımda daha önce ekip olduğumuz güvendiğim birini alıyorum .Yoksa denize çıkmıyorum.
 Bu konuyla ilgili anılarımı yazarım sonra .Hiç birini tanımıyorsunuz ama yine de anlatmadan önce biraz tartmam lazım. ?0-?
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#3: 16 Temmuz 2018, 14:33:06
Ben şunu söyleyebilirim; Çok çok zevkli tek-el seyir yapmak.
Gerçekten daha çok konsantrasyon gerektiriyor ama öte yandan daha rahat konsantre oluyorsunuz.
Ben kendi payıma basit kurallara uyuyorum.

Deniz kendinden korkmayanı sevmez derler. Ona hayranlık duysam da ondan çok korkuyorum. Birincisi bu!

Demiştim, mesela Esay varken, eldiven takmayı ihmal ediyorum. Ama tek başımayken, seyir boyu elimden çıkarmıyorum. Çünkü elime bir şey olursa mesela halat keserse, Esay illa yardım eder Masal'a. Ama tek başınayken ben bunu yapamam.

Can yeleğimi Ağustos sıcağı da olsa, muhakkak takıyorum.

Kimi zaman anadan üryan kalsam da, şapkamı asla çıkarmıyorum.

Bağlanma aparatım hemen elimin altında oluyor. Deniz biraz oynasa üşenmiyor takıyorum. Ersin'den farklı olarak asla denize düşmeyi yeğlemem. Otopilot kullanıyorum ve bu nedenle Masal rüzgara dönmeyecek.

Palpa denizde de başa gideceksem, muhakkak bağlanıyorum.

Cigaram, biram, (kimi zaman rom) yakınımda oluyor. Muhakkak bir kara bağlantım oluyor.

Dostlarımdan birine gergin olmasam gergin olduğumu hissettiriyorum, onlar da beni sık sık arıyor.
Favori kişilerim, Deniz Akaltan, Erol Akyiğit, Ahmet Kabaalioğlu, İsmail Sandan.

Nadiren yemek yapıyorum. Genellikle bir konserve bütün işimi görüyor. Mustafa abiden sonra badem işine de merak sardım. Hayli iyi bir besin.

Masal tarihi neta günlerini yaşıyor tek-el seyirdeysem.

Başarılı olmak gibi bana saçma gelen saplantılarım yok. Caşua Slohum değilim.Bunu biliyorum. Eğer az biraz telaşlanırsam, hiç kapris yapmıyorum, inat etmiyorum, en yakın limana giriyorum.

Şimdilik bunlar güvenlik tedbiri olarak.

  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#4: 16 Temmuz 2018, 14:33:56

Bakınız Enes'in başka bir versiyonu.

Yaptığı şey neredeyse hepimizin yaptığından daha güvenli. Karaya aldığında da teknede uyuması doğru bir şey. Tulumda kıyıda uyunursa da tekneyi ayağına bağlaması lazım. :)
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#5: 16 Temmuz 2018, 14:41:49
Üstte yazdığım ilerde anlatırım dediğim anıları anlatmaktan vaz geçtim.Dostlar cımbızla tutup sündürüp didiklerler kendilerine ya da başkasına ilişkilendirebilirler.Bu yüzden.

Ama daha önce yelkenli tekneye binmemiş.Yıllarca denize çıkmış ama sert havada tecrübe yaşamamış insanlar hele tek başına iseniz büyük problem çıkartabilirler.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#6: 16 Temmuz 2018, 15:00:22

Ama daha önce yelkenli tekneye binmemiş.Yıllarca denize çıkmış ama sert havada tecrübe yaşamamış insanlar hele tek başına iseniz büyük problem çıkartabilirler.

Tecrübeyle sabit abi. Denedim, karşılığı ağır yorgunluk ve gerginlik.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Solo Seyir Üzerine
#7: 16 Temmuz 2018, 17:13:44
Efendim malum tek başına yelkenli tekne ile seyir yapmak çok önerilmez. Benim gibiler için artık vazgeçilmez olsa da elbette kimi riskler içeriyor. Ancak bu riskleri bilip, buna göre önlemler alarak mümkün olduğunca riskleri azaltmak mümkün.

Öyle ya da böyle tek başına seyir yapmak istemiyorsanız ya da yapmıyorsanız da kimi zaman kendinizi tek başına seyir yaparken bulabilirsiniz.

Eh , şöyle bir baktım da bir şeyler söyleyebilecek kadar deneyim sahibi olmuşum .

Aslında tek başına seyir ile birden fazla kişi ile yapılan seyir arasında temelde alınabilecek önlemler çok benzer. Ancak kimi nüanslar yok değil.

Bir kere tek başına seyiri motor ve yelken seyri diye ikiye ayırmak gerekli. Motor yelken seyrini de yelkenli seyri diye düşünmek gerekir.

Tek başına seyirde yaşanabilecek en büyük tehlikelerin başında malum  denize düşmek geliyor.

Derli toplu olması açısından bilinen konuları da burada özetleyelim.

Öncelikle teknenin kesinlikle hangi tür seyir yapılacak ise buna göre hazırlanması gerekiyor.

Seyir sırasında , özellikle sert bir havada oluşacak bir çapariz , problemi çözeyim derken bir anda denize düşmenize neden olabilir.

Bir diğer asla yapılmaması gereken ise yine malumunuz tekneden tuvaletinizi yapmamak ! bu konu hayati. Böyle bir çok denize düşme vakası olduğu sanılıyor.

Tek başına seyir de önlemi baştan almak gerekiyor. Öncelikle rota aynı hava yollarında olduğu üzere mümkün olduğunca karaya yakın yapılmalı.

Tüplü can yeleği şart. Bu yeleğin emniyet halatı bağlantısı ve emniyet halatının kolaylıkla bir yerlere sabitleniyor olması şart.

Bunlar aslında konu ile ilgili kişilerin genelde bildiği konular. Be biraz daha az bilinenlere dikkat çekmek isterim.

Motor seyri en tehlikeli seyir. Düşerseniz dahi ve otopilot da devrede ise bir daha tekneye yetişmeniz mümkün değil ve nerede düştüğünüz de takip sistemleri çalışsa da çok zor.

Sonrasında motor yelken seyri , sonrasında da yelken seyri geliyor.

Yelken seyrinde ise pupa seyri en tehlikelisi. En iyisi orsa seyri . Tekneniz dümen boşta kaldığında ir şekilde rüzgar üstüne dönüp durabilir.

Her seyirde de takip sisteminin çalışıyor olması şart. Rota belirlenirken cep telefonu çeken yerler tercih edilmeli.

Seyire çıkmadan önce rota bilgileri , kaçış limanları , terminal varış zamanı ve ara varış zamanları mutlaka siz takip edene bildirilmeli.

En önemli hayat kurtaracak şey telefon. Tek başına seyirde sy geçirmez telefon kılıfları ile telefon boynunuzda olmalı. Bu detay en önemlisi ve muhtemelen hayatınızı kurtaracak.

Bir diğer konu da telsiz mesafeleri. Teknenizin telsizinin sınırlarını bilmelisiniz. Bu her durumda gerekli. O yüzden özellikle gemiler ile arar ara telsiz bağlantısı kurmak önemli diye düşünüyorum.

Can yeleğinin iç bölümüne mutlaka küçük bir ayna yerleştirmekte fayda var. Bulunmanızı ciddi kolaylaştırır. Gece için ışık ta önemli elbette. Şu suyla temasta çalışan lambalar ideal. Gerçi telefon da ayna gibi kullanılabilir elbette.

Bir önemli unsur ise şapka. Şapka mutlaka bağlanabilen ve siperlikli yelkenci şapkası olsa iyi olur. Can yeleğinin yine bir kısmına küçük bir pet şişe su ve şu bonibon türü şekerler de çok faydalı olur kanısındayım. Şeker enerji vermesi açısından da önemli.

Tekne arkasından ip, bot v.s. çok anlamlı gelmiyor bana. ama yine de botu mümkün olduğunca uzaktan çekmekte fayda var. Şans.. kim Bilir.

Bağlanma konusu netameli bir konu. Meslek hayatımda bu emniyet kemerinin doğru kullanılmaması sonucu ciddi sakatlıklara yol açtığını biliyorum. Doğru şekilde bağlanmak önemli. Cep telefonum ile birlikte suya düşmeyi bel ya da boyun sakatlığına yeğlerim açıkçası.

Bir diğer konu da etraftaki başkaca tekneleri bilmek olmalı. Özellikle Marin Traffic te yakın seyir yapan tekneleri görmek mümkün. Bunları her rota kontrolünde bakmalı ve mümkünse bağlantı kurmalı.

ama sonuçta öneli olan her durumda denize düşmemek.

ayrıca telefonunuzda özellikle alo sağlık, kıyı emniyeti ve elbette Sahil Güvenliğin aplikasyonu mutlaka olmalı.







  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Solo Seyir Üzerine
#8: 16 Temmuz 2018, 17:35:52
    Sevgili dostlar, ben de denizde tek başına olmaya hazırlık yapmaktayım. Benimkisi solo sailor şeklinde değil, ama bu güne kadarki tecrübelerimden anladığım kadarıyla ister istemez böyle olacak. Birilerinin boş vakti olmasını beklemek bana göre değil. Teknem varsa atlayıp gitmeliyim, yalnız ya da denk gelirse birileriyle. Yılın en az sekiz- on ayında denizde olmayı planlıyorum. Çoğunlukla tek başıma olacağım için de küçük boy, 28-32 feet aralığında bir tekne düşünüyorum. Daha önceki teknem 42 feet'ti şimdi onun gereksiz bir büyüklükte olduğunu düşünüyorum.
    Karakter olarak biraz, aklına geldiği anda fazla düşünmeden "kervan yolda düzülür diyerek" yola çıkan tiplerdenim. Bu anlamda iyi bir örnek olmayabilirim ve tavsiyelerim başkaları için uygun olmayabilir. Konuşalım, tartışalım, birbirimize bilgi aktaralım ama bunların arasında boğulup yaşamı da kaçırmayalım. Tedbirli olalım ama biraz da cahil cesaretine sahip olalım. Denizden korkmayalım, sadece onu ciddiye alalım yeterli. Denizde tek başına olmanın da, kişisel gelişimi sağladığını, kendini ve doğayı daha iyi tanımaya büyük katkısının bulunduğunu ve sorun çözme becerisini çok iyi geliştirdiğini biliyorum.
   Not: Diğer başlıkta bahsedilen ölümlü olaya çok üzüldüm. Bahsedilenlerden anladığım kadarıyla Ölümün nedeni transferin tek başına yapılmış olması değil, sahil güvenliğin yardım talebinin tekneyi bırakmamak uğruna kabul edilmemesidir. Her ne ise, ortaya çıkan aksaklık birden fazla kişiyle de oluşabilirdi ve ekip olarak yardımı reddedebilir ve aynı sonla karşılaşabilirlerdi.
    Bildiğim kadarıyla sahil güvenlik mürettebatı alıyor ama tekne yedeklemiyor. Acaba diyorum dönüp gitmek yerine tekne batıncaya kadar oralarda bekleme imkanları var mıydı? Çünkü tekneyi terketmemek bir tercihtir, bir karardır ama tekne battıktan sonra denizdeki mürettebatı tekneye alabilirlerdi. Bu konunun da tüm detaylarını irdelemek gerekir, çünkü her an başımıza gelmesi olası bir durum.
  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Solo Seyir Üzerine
#9: 16 Temmuz 2018, 17:40:15
Ben yazarken Ersin hocam da yazmış, onu okuyamadan göndermiş bulundum.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#10: 16 Temmuz 2018, 18:08:05
Erdal Bey,

o kötü kazanın detaylarını bizlerden iyi bilenler var, rahmetli bir yelken yarışçısı olduğu için bildiğim kadarıyla yelkenci dostlarını da aramış, onlar da kurtarma faaliyetlerinin başlatılması için yetkili makamlarla temas kurarak çaba harcamışlardı.
SG Botu kaza yerinden dönüp gitmedi, çünkü hava muhalefeti nedeniyle oraya denizden hiç gidilmedi.
Kurtarma helikopterle yapılacaktı eğer rahmetli tekneyi bırakmayı onaylasaydı. Helikopter de yakıt sorunu nedeniyle saatlerce ( yani teknenin batması kesinleşene kadar ) havada kalamayacağından bu olasılık da pratikte mümkün değildi.
  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Solo Seyir Üzerine
#11: 16 Temmuz 2018, 18:32:14
    Teşekkür ederim Aali bey. Benim konuyla ilgili bilgim burada okuduklarımla sınırlı. Ama bu konu bence çok önemli ve daha farklı boyutlarıyla da ele alınmasında yarar var. Sorun sadece tek başına olmakla ilgili değil. Mesela can salı yokmuymuş? Ya da en azından joker bot? Benim tekneyi Hırvatistan'dan transfer eden arkadaş (camiada tanınıyordur, Saner Gülsöken) can salı olmadan yola çıkmam demişti. Bende kendisine bedelini ödeyerek oradan bir tane almasını söyledim. Kendim için sorun değil, her türlü riske girerim ama teknemdeki kişilerin mal ve özellikle can güvenliği benim sorumluluğumdadır. Tekne sahibi can salı tedarik etmemiş mi? Vardı da kaptan arkadaş kullanmamış mı? Kullanmak istemiş de aksilik mi olmuş? Sorular uzar gider. Ama bu soruların cevapları bizim ne tür tedbirler almamız gerektiğine yardımcı olacaktır.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 16 Temmuz 2018, 18:34:01 Gönderen: Erdal Duran »

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#12: 16 Temmuz 2018, 18:39:35
Rahmetli Ömer  kardeşimizin soyadını hatırlıyamıyorum.Kendisiyle Blue Wind  teknesiyle ekip halinde fırtına seyri yapmıştık.Diğer hocamız Tolga Aybers'ti.Kesinlikle söyleyebileceğim şey dünyanın her yerine gidebilecek yetkinlikte dünya iyisi bir insan olduğudur.Teknenin neden aniden su almaya başladığından hiç bahsedilmedi,Teknenin battığını hiç kimse görmedi.Tekneden bir tek usturmaça dahi bulunmadı.20 yıl civarında zaman geçti.Hala yeterince bilgi yoķ diye biliyorum
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#13: 16 Temmuz 2018, 18:48:47
    Teşekkür ederim Aali bey. Benim konuyla ilgili bilgim burada okuduklarımla sınırlı. Ama bu konu bence çok önemli ve daha farklı boyutlarıyla da ele alınmasında yarar var. Sorun sadece tek başına olmakla ilgili değil. Mesela can salı yokmuymuş? Ya da en azından joker bot? Benim tekneyi Hırvatistan'dan transfer eden arkadaş (camiada tanınıyordur, Saner Gülsöken) can salı olmadan yola çıkmam demişti.

On on iki sene kadar evvel Slovenya'dan bir dostumuzun teknesini teslim alirken bize bot veya can salı olmadan limandan çıkış izni vermeyeceklerini beyan etmişlerdi. Otoriteyle iki günlük didişme sonunda gidip bir bot alıp güverteye koymak zorunda kaldık ve liman yetkilisi gelip tekneyi ve botu yerinde onaylayıp çıkış izni verdi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Solo Seyir Üzerine
#14: 16 Temmuz 2018, 18:59:50
Rahmetli Ömer  kardeşimizin soyadını hatırlıyamıyorum.Kendisiyle Blue Wind  teknesiyle ekip halinde fırtına seyri yapmıştık.Diğer hocamız Tolga Aybers'ti.Kesinlikle söyleyebileceğim şey dünyanın her yerine gidebilecek yetkinlikte dünya iyisi bir insan olduğudur.Teknenin neden aniden su almaya başladığından hiç bahsedilmedi,Teknenin battığını hiç kimse görmedi.Tekneden bir tek usturmaça dahi bulunmadı.20 yıl civarında zaman geçti.Hala yeterince bilgi yoķ diye biliyorum

Alman denizcilik dergilerinde ara sıra kendileri de denizci olan hukukçuların amatör denizcilerin karıştığı kazalarla ilgili mahkeme kararlarıyla ilgili görüş bildirdikleri yazılar çıkar. Bu yazılardan çok şey öğrenilebilir, dersler çıkarılır.

Burada da bir can kaybı olduğuna göre olay  soruşturulmuş ve bir kamu davası da açılmış olmalı...Ama sonrasında hiç bir şey duymadık.
  • IP logged

 
Yukarı git