Çok sağolun dostlar,
Sıkıntı şu , Rıza ustanın tespitinden sonra benim dalgıç olan çocukluk arkadaşlarım gelip pervaneyi ve şaftı kurcaladılar boşluğun fazla olduğunu su altından bir şey yapılamayacağını netleştirdiler. Olması gereken boşluk ilk takıldığında %3 olmalıymış bunun tam oranını bilmiyordum öğrenmiş oldum. Neyse ki Wim de kampanya vardı hemencecik sarıldım telefona ve aradım sağolsun Görkem Bey hemen getir yarın sabah erkenden alalım karaya deyiverince , bende hemen hazırlandım. Bizde biraz kurcalayınca artık deep seal su damlatmaya başlamıştı çünkü.
Neyse efendim iftardan sonra geldik tekneye, sahura kadar toparlandık biraz uyuduk, deniz ve hava uykuya dalınca biz uyandık sahur ve ardından hemencecik mola bismillah. İlk önce uyuyup sabah beş gibi çıksak diye düşündük, ama hava sakinlemişken yürüyelim kararı verdik ve 3 te hareketle attık kendimizi trafiğin ortasına. Bir de baktık ki şehir uyuyor ama denizde uyuma yok. Bir trafik var akla zarar, her yer vızır vızır acente motoru, volici, bilmemneci, üçü bir tarafa beşi bir tarafa. Bakırköy'e kadar resmen şehir içi trafik yaşadık sonrasında keyifli bir kolayına rüzgarla 5:30 da Wim'e vardık ve palamarları uyandırdık. Sabah hemencecik karaya çıktık, hasarı kendi gözümüzle gördük.Neyse bu iş benim boyumu aşardı, yapmaya yapardım belki ama bu konuda destek alayım dedim. Dışarıdan usta getirmek istemedim ve beni orada bir ustaya yönlendirdiler. Neyse efendim usta geldi, yatak gitmiş deep seal gitmiş şaft ve pervanenin balansa gitmesi gerek tespitlerinde bulundu ve şaft çıkarılabilmesi için dümende sökülmeli imiş bu sonradan çıktı. Neyse şaftı kablinden ayırıp geri dayanmışlar fakat çıkmamış, ben gelmeden pervaneye de çekiç vurmuşlar , bu nerden çıkmışsa artık , usta adam pervaneye çekiç mi vururmuş. Ben bile vurmuyorum yıllardır. Yolu yöntemi var öğrendim. Sonra dümen sökülecek ama bizi yönlendirdikleri usta dümeni sökemezmiş başka birine yaptırmalıymışız. Neyse onu çağırdılar o da 1500 lira gibi bir para istedi. Hemen hesapladım ben bu parayı işimde kazanamıyorum o zaman kendim sökerim diye. Sonra yanlış anlamışlar meğer yatak çakma işi var zannetmişler, indirim yaptılar öbür ustanın hatırına , bunada eyvallah dedim. Sonra fiyatlar geldi tahmin ettiğiniz üzere kocaman rakamlar. Birde dümeni sökemezsek tekneyi kaldırma işi var. Bunun içinde marina çekme atmanın yarı parasını istiyor. Ben şok oldum ve boş bulunup o parayı vermem altına çukur açarım diyivermişim adamlara. birbirlerine bakıp güldüler ama ben ciddi idim.Neyse Allah'tan gerizekalı Amerikalılar her zaman olduğu gibi tembelliklerinden dolayı iyi bir iş yapmışlar, palanın milini faturalı ve kademeli yapmışlar, aşağıya bırakınca hafif yana esniyor ve şaft çıkıyor. Ve tekneyi kaldırma işi ortadan kalktı, marinacılar ve ustalarda azıcık nefes aldı. Herhalde sonlara doğru yere çukur açma işinde ciddi olduğumu anladılar galiba. Neyse şaft bir çıktı çok kötü durumda ve adamların istediği para beni korkuttu , zaten tuzlada yaptırıyorlarmış, ve muhtemelen benim tanıdığım insanlara yaptırıyorlar. Boş bulunup bunun yenisi kaçparadır demişim. Balansına bilmemnesine söyledikleri paranın yarısı gibi bir fiyat tahmininde bulundular. Bende aldım şaftı elime ben bunun yenisini yaptırırım kusura bakmayın dedim, şaftı pervaneyi aldım ellerinden. Bu sırada Burak aramıştı, ne yapıyosun diye? Durumu anlatınca hemen internetten benim deep seal körüğünü buldu ve burada aldığım fiyattan %30 daha aşağıya Göcek'ten bulup kargoya verdirdi. Enterasan bir dost bu Burak, Heyamola Foruma Burak'la tanışmama vesile olduğu için borçluyum.Şimdi efendim enteresan bir bilgi daha öğrendim ben bunu hiç bilmiyordum. Çünkü ben deep seal daha önce kullanmamıştım. Bu tekneler suya indirilince deep seal körüğü elle vakumlayıp su aldırılması gerekiyormuş, yoksa içeride kalan hava kuru çalışmasına sebeb oluyormuş ve işin ilginci bunu ustalar söylemiyor, sağolsun bu bilgiyi de Burak sayesinde öğrendim. Muhtemelen çoğu kişi biliyordur, ben daha önce bilmediğim için paylaşayım istedim.
Gelelim şafta, bunu için hemen tekne komşularım, Türkiyede emsali olmayan, ileri seviye tornacı dostlarımı aradım, durumu anlattım, getir bakalım dediler. Sağolsunlar normalde ticari olarak böyle bir iş yapmıyorlar fakat benim mağduriyetimi görünce biz yapalım dediler. Olay sonrasında ortaya çıktı bizim 25 lik diye bildiğimiz şaft meğersem inç miş ve 25,4 geliyor.Aldığımız deep seal 25 lik, ustanın yapacağı yatak 25 lik ve kötüsü şaft yapılacak çubuklar 25 ve 26 lık var. Bizimkiler 26 dan 25,4 e düşürüp bunu yapabilirler ama öbür arkadaşlar yatağı yapamazlar. Sonra onlara iş bırakmayalım bize sorun sıkıntı yaratmasınlar diye komple sistemi 25 e çevirelim istedik. Böyle olunca da kablinin falanda yeniden yapılması gerekiyordu.Kritik kararı verdik ve hepsini yeniden yapıyoruz. Tüm aktarma elemanları sıfırlanıyor anlayacağınız. Bir bilgide tornacı dostlarımdan yeni öğrendim. Bu şaft yapılan çubuklar 6 metrelik boylar halinde çekiliyor ve oradan kesiliyormuş ve bundan dolayı ister istemez bir salınım oluyormuş. Nerdeyse şaft yapan kimse buna dikkat etmiyor ve bu salgıyı önemsiz görüyormuş. Teknelerdeki belli belirsiz oluşan vibrasyonların bir sebebide buymuş. Yeni şaft yaptıranlar bunu mutlaka ustalarına söylesinler, dikkate alınmayacağını bilseler bile söylemeliler en azından ustaların haberi olmalı böyle bir şeyin varlığından. Birde şaftı aşınanlar yada yeni şaft yaptıranlar için ekstra bilgi var. Yatak içine gelen kısımlara seramik yüzey kaplaması yaptırmaları şiddetle önerilir, çok güzel bir uygulama, denizaltı şaftlarında kullanılıyormuş. İstanbul da bir kaç yerde var götürüyorsunuz hemen yapıyorlar, bilginize sunulur.