Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tekne yaptırmak gerçekten de o kadar zor mu ?

  • *
  • İleti: 989
Acil durumlar için birçok çözüm var Ali.
Enes kaset tuvalet vardı eski teknede hoşuma gitmedi çöpe attım,kova hiç düşünemem bile :) başka çözüm ne merak ettim ?
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

e

ersinboke@icrs.com.tr

Wharram katamaranlarını inceledikçe hayranlığım artıyor.  Aslında bu tarz katamaranları antik çağlardan bulup çıkaran  Tiryaki 'nin deyimi ile Bisschop. Sonrasında Wharram kendi deyimi ile bayrağı devralıyor.

Wharram'ın öncülüğünü yaptığı bu geleneksel Polonezya katamaranları tam da benim buralarda defalarca yazdığım , "ticari değeri olmayan , ancak çok kıymetli bilgi " nin tam da iyi bir örneği.

Önce stabilite konusundan başlayalım. Okuduklarımdan çıkarımarım. Ben yeni öğrendiğim için böyle heyecan ile yazıyorum. Daha yeni mi öğrendin ? diyeceklere söyleyecek sözüm yok elbette.

Efendim deniz üzerinde insan tarafından yapılmış olan en stabil deniz aracı sal. Üstelik parçalarının birbirine bağlanmış olması da yani suyun hareketine göre hareket ediyor olması da bu uyumu arttırıyor. Yine insan tarafından yapılmış en hızlı gidebilen form ise kano. Gözünüzün önüne modern kürek sporu için kullanılan  kayıkları getirin ne demek istediğim anlaşılır.

Şimdi bu ikisini birleştirdiğinizde oluyor size geleneksel Polonezya katamaranı.  Şimdi bu birleştirme işi de önemli ama. İp ile birleştirilecek. Wharram katamaranlarında olduğu gibi yani. Niye? denizin hareketlerine göre esnesin diye. İşte bu esneklik bu teknelere önemli bir avantaj sağlıyor. Bu modern katamaranlarda olmayan çok önemli bir özellik bence. Bu bağlama işine ayrıca değineceğiz ancak  pala gibi hareketli aksamların da bağlanıyor olması çok ilgimi çekti. Bu yöntemler neden hala kullanılmıyor hayret. Geçen sene iğnecikleri değiştirirken bu bağlama yöntemini bilseydim en az bir iğneciği bu yöntem ile bağlardım.

Burası çok önemli . Tayo Mar 'ın palasını yaparken en çok uğraştığım bu iğnecik bağlantıları idi. BUnları aksına göre yerleştirmek , sonrasında palanın serbestçe hareket etmesini sağlamak için milimetrik ölçülerde çalışmak gerekiyor.
Palayı yapmak kadar zaman harcadım bu işe. Yeni iğnecikler yaptırdım v.s.  Oysa bunları Wharram katamaranlarının palası gibi bağlamak hiç de mantıksız gelmiyor bana. Yani yapımında öyle kolay ve akılcı detaylar var ki hayran kalmamak mümkün değil.

Yine hep söylediğim üzere binlerce yılda kim bilir ne yaşanmışlıklar sonucu geliştirilmiş bu teknolojiye son 100 yılı doğru bir şekilde ilave ederseniz ortaya wharram katamaranı çıkıyor işte. Bu katamaranlarda beni en çok çeken taraf bu.

Bu gövdenin üzerine konulan randa arma , hem kısa direk, hem yayılmış bir yelken alanı ile stabiliteyi destekliyor. Resmen cuk oturmuş.  Armanın basitliğine bakarmısınız lütfen. Yine hep yazdığım gibi kısa direk demek, gurcata yok demek. gurcata yok demek, ray sistemine gerek yok demek. Wharram gargari halkalarını da atıp, yelkeni çorap gibi direğe sarmış. Bu direk arkasındaki türbülansı ortadan kaldırıyor. Bu türbülans çok önemli çünkü akışkan havanın yelken yüzeyinden kopmasına neden oluyor. Dahası aynı cat armada olduğu gibi , katamaranın genişliği buna izin verdiğinden bumba yok! 

Dahası monohull teknelerde direğin tekne ile ilişkisi malum direğin salmaya kadar inmesi ve burada bağlanması yönünde.  İşte bu stabilite bu katamaranlarda da söz konusu.

Şimdi gövdenin bu kadar hafif olduğu halde bu derece stabil olması arma tasarımını çok rahatlatmış. Böylece tekneyi götürmek için daha kısa direk, daha az yelken alanı üstelik bumbasız ! Yelken alanının küçük olması hem yelkenlerin abarılmasını kolaylaştırıyor hem de tekneye çok büyük kuvvetler uygulanmasına gerek kalmıyor.

Böyle mükemmel bir çözümün sağladığı önemli avantaj da elbette ucuz olması. Şimdi bu arma ile 30 feet katamaran en hafif havada da yürüyebildiği gibi , standart seyir hızı 10 knotun altına düşmüyor.  Bu gövde motor seçiminde de çok büyük avantajlar sağlıyor. 30 feet bir tekneyi 10 beygir kıçtan takma motor ile 7 knot götürebiliyorsunuz. Üstelik kullanmadığınızda da basit bir sistem ile yukarı çekiveriyorsunuz. Yani bir pervane direnci yok yelken seyri sırasında. Yani açılır kapanır pervaneler filan.. Bu açıdan bakıldığında ne kadar da lüzumsuz görünüyor.

Üstelik yelkenlerin kolayca basılıp, toplanabiliyor olması, hafif havalarda dahi yürümesi nedeni ile motora iş düşmüyor çoğunlukla. 10 Beygir bir kıçtan takma motor ile 30 feet bir tekneyi 7 knot götürmek önemli iş.

30 feet 'e kadar olan wharram katamaranları sökülebiliyor ve trayler ile çekilebiliyor. Bu marina bedellerinden şikayet edenler için ne büyük bir avantaj. Sadece 6 ay marina ile anlaşmak mümkün böylece eğer kışın seyir yapılmayacak ise. Düşünsenize marinada uzakta denizde duracağına karada garajda duruversin.

Şimdi tasarımda bir önemli detay da tüplerde. Tüplerin kamara kısımları kıç tarafa doğru yükseliyor. Bu yüksek hız yapan katamaranın suya basılmasına neden olduğu gibi , arka bölümde yeterli bir yükseklik sağlıyor. Tüplerin arka taraflarının birisinde tuvalet , bir diğerinde ise mutfak var. Her ne kadar dar gibi gözüküyorsa da yüksek hızda giden bir katamaranda bu darlık çok önemli. Mutfak bu sayede her hava şartında kullanılabiliyor.

Şimdi gelelim işin konfor tarafına . Bu genişlik , şu modern 50 feet yelkenlilerde yok. İnanılmaz bir yaşam alanı ve depolama alanı var. Güneş panelleri için bimini üstüne tuhaf çözümlere gerek yok bu katamaranlarda. Tüplerin kapakları , ya da kıç güverte de istediğiniz büyüklükte güneş paneli için yer var. Buz dolabı, buzluk, ne isterseniz çalıştırın işte. Üstelik yelken keyfinizi bozmadan.  Ben en çok ön güverteleri beğeniyorum. en önde ağ üzerinde güneşlenip, hemen arkasındaki ahşap deck güverte üzerinde  açılır kapanır ahşap , bez şezlonglarda oturup, keyif yapmak mümkün. Keza bunu havuzlukta da yapmak mümkün ama benim gibi kışın da seyir yapanlar için burasını geleneksel bir trawler kokpiti şekilde bol camlı kapalı alan olarak tutmak mümkün. 

Ya kıç güverteye me demeli ? Hem paserella hem de yüzme merdiveni olan çözüm muhteşem.  Arka güverteye çok basit bir ahşap rampa ile buraya denizden botu almak ne kadar da kolay. Ne mataforaya gerek var ne de başka bir çözüme. Basit ahşap, tekerlekli bir rampa. Hepsi o.

Ege'de meşhur saat 15 den önce yani hava setleşmeden önce bir yerlere gitmek istiyoruz ya. İşte bu katamaran ile sabahın köründe demir almaya gerek yok. 10 gibi çıkın, saat 12 de 20 mil yol yapmış , diğer adaya varmış oluyorsunuz. en önemli kısmını sona sakladım ama.. Katmaran malumunuz bayılmıyor.

Bir önemli özelliği daha var. Hep yazdığım üzere, bir teknede en önemli bölüm dümen. Palayı görmek çok önemli. Şimdi bu katamaran da iki pala var ! kör istedi bir göz hesabı..

Gelelim yapım tarafına. Wharram projelerini elinden biraz iş gelebilen kişilere göre tasarlamış. Su kontrası üzeri epoksi elyaf uygulaması bu katamaranların imalatı için aynı cuk oturmuş. Bu yıl, patalyayı yaparken , en ince su kontrasının dahi elyaf ve epoksi ile nasıl güçlü bir malzemeye dönüştüğünü görüp şaşırmıştım.  Yapımında ayrı bir kolaylık da şu. Bu katamaran tam üç bölümden oluşuyor. Tüpler, kirişler, havuzluk. Her birini ayrı yerlerde imal edebileceğiniz gibi , istediğiniz parçadan da imalatına başlayabilirsiniz. Üstelik tek gövdeli tekneler gibi çok yüksek tavanlı bir alana da ihtiyacınız yok.  Epoksi elyaf için üç beş kişi toplanıp hoop, ters çevirebiliyorsunuz.  Dahası iç bölmelerde ihtiyaçlarınıza göre değişiklik yapmak da mümkün. Benim en çok hoşuma giden yanlarından da birisi bu.

Ucuz olmasının bir nedeni de gövde imalatı için kullanılan tüplerin imalatı için kullanılan malzemenin az olması. 30 feet bir tek gövde yelkenlinin yüzeyi ile bu teknenin yüzey alanı arasında kat kat fark var.

Şimdi sıra çalışma planlarını satın almaya geldi. Çalışma planlarında gerekli malzeme listesi de var. Bu kış da yapacak iş bulduk! Çalışma planları sonrası beli olur ancak benim için en kritik alan havuzluk. Önce havuzluktan başlamayı düşünüyorum. Yaza kadar hep planları incelemiş hem de havuzluğu bitirmiş olurum.  Tayo Mar 'ı satmadan da yavaş yavaş imalata başlar, Gelecek kış bu zamanlar hızlanır, 2020 sezonuna yetiştirebilirm diye düşünüyorum. Tayo Mar dan öğrendiğim çok şey var. Hepsini bu imalat sırasında uygulayacağım .

Örnek, güverte aydınlatma kapakları Tayo Mar daki gibi çatı formunda olacak. İçeriyi çok ciddi ferahlatıyor. Keza seyir fenerleri, direk elbette ahşap olacak. Hele sökülüp takılır olduktan sonra. Kuş ağızından farklı olarak çok ilginç bir ahşap direk yapım yöntemi gördüm. Hoşuma gitti. Her durumda yukarı doğru inceliyor olmalı.  Lumbozlar yine pirinçten ve yuvarlak olacak tebikide. Henüz merak ettiğim tüplerin nasıl ısıtılacağı.

Neyse dur biraz daha çalışayım ben.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar

Tekne yaptırmak hem çok güzel, hemde çok belalı bir iş. 2006 yılının ağustos ayında çok sevdiğim bir arkadaşımın 3 ortaklı bir projesine başlandı. Tekne trawller 52 idi, lloyds Türkiye’den tadilat projesi onaylatılarak (trawler olduğu için açık alan kısıtlı idi, ana güvertedeki kıç havuzluk arkaya doğru uzatılarak tekne 62 ft oldu) tabi bu arada yaşanöadık problem kalmadı. Tekne 10 yıl kullanıldıktan sonra, geçen sene hala hiçbirimizin tam anlamıyla anlayamadığı ve kabul edemediği gibi Bozburun’da 3 kayıp vererek kaynadı gitti. Hala sigorta parasını ödemedi. Hatta vefat edenlerden biri 16 yaşından küçük olduğu için onada ödemedi. Bu şerefsiz sigorta şirketi ençok poliçesi olan E ile  başlayan toplam 4 harfli olan şirket. Ama sürünecek eninde sonunda. Diyeceğim, tekne yaptırmak hem zor, hemde bir sıkıntı olduğunda arkadaşımında yaşadığı gibi sigorta bağlamında yaşanan problemler.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Şunu da koyalım kenara .. Dalgada katamaranlar ne yapıyor ?

wild ride diye youtube de aratırsanız , katamaranların dalgada nasıl davrandığı ile ilgili güzel bir video var.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Kasım 2018, 22:37:34 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 1060
Wild ride araması bilgilendirici sonuçlar vermedi. Peki bu Wharram ne yapıyor?
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Wild ride araması bilgilendirici sonuçlar vermedi. Peki bu Wharram ne yapıyor?
Ersin sanırım şu videoyu söyledi;
https://www.youtube.com/watch?v=qp9WvZzxdR8

Şimdiye kadar 38-46ft arası pek çok modern 4-6 kamaralı mavi yolculuk katamaranı kullandım.
Kötü hava ve dalgalardaki olumsuz hislerim şöyle;

- Hiçbir şekilde denizin "içinde" giden bir deplasman teknesi hissi vermiyor, suyun "üzerinde" giden bir sal gibi hissettiriyor. Garip bir salınımı var.
- Baştan gelen büyük denizlerde dalgadan aşağı düştüğünde kafası tehlikeli şekilde gömülüyor, mecbur çok daha yavaş gitmek gerekiyor.
- Yandan gelen dalgalarda her iki gövde ayrı ayrı yalpaya giriyor, bir dalgadan iki kere sallanıyorsun.
- Direk geriye yatık olduğundan ana yelken klasik kullanılıyor ve büyük alanından dolayı açmak-kapamak-camadan vurmak oldukça zaman alıcı ve yorucu. (evet, elektrikli vinçlere rağmen)
- Kaptan teknenin her yerinden uzak, ekipsiz can sıkıcı/yorucu.

iyi tarafları ise;
- Hem yaşam hem depolama için muhteşem geniş alan.
- Apaz ve geniş apazda müthiş hızlı yelken queyfie! :)
- Tek gövdeli-salmalı teknelerin giremediği en sığ plajlara girebilme. (Yer olmayan restoran iskelesinin sığ-iç tarafına bağlanma bonusu!)
- Çift motor ile her yerde her havada muhteşem manevra kabiliyeti.
- Botu nereye alacağız sorusu yok, kıçta iki gövde arasında yeri belli ve harika.

Elbette bunlar Ersin'in hayal kurduğundan çok daha büyük farklı tekneler, ama dalgaya karşı davranışları benzerdir sanırım.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1060


- Baştan gelen büyük denizlerde dalgadan aşağı düştüğünde kafası tehlikeli şekilde gömülüyor, mecbur çok daha yavaş gitmek gerekiyor.
- Yandan gelen dalgalarda her iki gövde ayrı ayrı yalpaya giriyor, bir dalgadan iki kere sallanıyorsun.
- Direk geriye yatık olduğundan ana yelken klasik kullanılıyor ve büyük alanından dolayı açmak-kapamak-camadan vurmak oldukça zaman alıcı ve yorucu. (evet, elektrikli vinçlere rağmen)


Teşekkürler Özgür kaptanım,

Aradığım videoda senin belirttiğine benzer bir şey aradığımdan belirttiğin videoyu bağdaştıramamıştım. Zira videoda çok nadir bir liman girişi izlendiğinden neredeyse bu videonun kasdedilmediğinden emindim.

Benim videodan beklentim şu şekildeydi : Mesela katamaran dalgaların arasında çılgın at gibi zıp zıp zıplıyor (Wild Ride), oysa tek gövdelide bu olmuyor, bu Wharram çok gövdelisinde de olmuyor gibi bir şey. Yani normal catamaran zıplıyor Wharram zıplamıyor gibi...

Sanırım tamamen yanlış anlamış veya algılamışım.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Bu arada şimdi aklıma geldi kendi çekme ahşap karavanımı kendim AutoCAD da çizip solidworks de birleştirip sanal ortamda  karavanın bitmişini görüp CNC de kestirmiştim,linkini atıyorum belki bazı konularda fikir verir.


Ali özellikle mutfak unitesini çok beğendim. Açık ambar teknelerde çok başarılı ve kullanışlı olabilir.
Bir ara "hollanda Mutfağı" başlığında paylaşmıştım. O çok basitti. Seninki çok başarılı. Tebrikler.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1060
Kürekli Wharram

5 dakika 7 saniye


  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1060
Acil durumlar için birçok çözüm var Ali.
Enes kaset tuvalet vardı eski teknede hoşuma gitmedi çöpe attım,kova hiç düşünemem bile :) başka çözüm ne merak ettim ?

O hoşuna gitmediyse hiç yazmayayım Ali
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

e

ersinboke@icrs.com.tr

Efendim Özgür 'ün yazdıkları önemli.  "kat"  ların farklı bir salınımı var. Çoğu tek gövde kullanan yelkenci sevmiyor bu salınımı.  Salınım da tam oturdu ha. Şimdi bu kat dünyası çok büyükmüş. Apayrı bir sınıf. Aynı motor yatlar gibi düşünülebilir. Daha melez bir sahip kitlesi var. Ama en büyük fark , ya çok zenginler ya da çok fakir.

Birçok wharram katamaranı çerçi teknesi gibi. Ancak açık denizde yelken yapılabilecek en güvenli araç. Wharram kat aynı bir sal özellikleri de gösterdiğinden her bir parçası birbirine bağlanarak tutturulduğundan deniz üzerinde çok daha uyumlu. Ancak bu bile kimilerinin uykusunu kaçırmaya değer.

Gelen eleştiriler daha çok orsaya giremediği ile ilgili. Bir diğeri de tüplerin V kesitini eleştiriyor. Bunun yerine "modern " kat larda U şekli kullanılıyormuş. U kesiti doğal olarak daha çok depolama alanı demek.

Ancak modern kat ların bir sorunu var. Bordaları çok yüksek. BU kadar hafif  ve büyük olunca rüzgardan çok etkileniyor. Bu durumda yüksek borda yerine alçak borda kat larda çok önemli. V şekli de bu açıdan  değerlendirmek
gerek. V kesit , U kesite göre daha fazla suya batıyor.

Gelelim özelliklerine.

1 Yapımı basit.
2 kullanılan malzeme miktarı az.
3 her bir parçayı ayrı ayrı ve birbirinden bağımsız yapmak mümkün
4 Yapmak için çok büyük bir kapalı alan gerekmiyor.
5 özellikle boya ve epoksi işlemleri için  iki ya da üç kişi rahatlıkla döndürebiliyor.
6 iç yapıda son derece özgür bir kullanıcı tercihi yapma şansı
7 son derece geleneklsel çizgileri var.
8 sökülüp trayler ile çekilebiliyor ya da bir kamyon ile
9 Gövde ile arma uyumu çok iyi.
10 başı kıçı bir.
11 tek gövdeye göre hızlı
12 wing sail ile ciddi bir performans artışı
13 çok hafif. 30 feet kat sadece 1 ton
14 bayılmıyor.
15 10 beygir motor ile 7 knot hız
16 içten takma motorların servis ve bakım zorlukları yok
17 yelken sırasında basitçe motor yukarı kaldırılıyor . Yelken sırasında pervane direnci yok.
18 küçük yelken alanı. Kolaylıkla abarılıyor .
19 düşük bakım maliyeti
20 50 m2 güverte
21 çok fazla depolama alanı bisiklet i dingi ne istersen hepsine yer var
22 parçaların bağlanması nedeni ile deniz yüzeyine uyumluluk
23 Güneş panelleri için çok uygun yerler. Yelken kullanımına asla engel değil.
24 düşük su çekeri nedeni ile kıyılara rahatlıkla yanaşma.
25 Basit bir dolap dümen tertibatı, çok kullanışlı deniz merdiveni, çift demir kullanma imkanı



  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Bu arada şimdi aklıma geldi kendi çekme ahşap karavanımı kendim AutoCAD da çizip solidworks de birleştirip sanal ortamda  karavanın bitmişini görüp CNC de kestirmiştim,linkini atıyorum belki bazı konularda fikir verir.


Ali özellikle mutfak unitesini çok beğendim. Açık ambar teknelerde çok başarılı ve kullanışlı olabilir.
Bir ara "hollanda Mutfağı" başlığında paylaşmıştım. O çok basitti. Seninki çok başarılı. Tebrikler.
Teşekkür ederim ağbi alan kişi hayrını görsün,bu arada kendime motor karavan için ikinci el Unimog 1300L bakınıyorum ağbi denk gelir ise motor karavan yapmayı planlıyorum .
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 989
Acil durumlar için birçok çözüm var Ali.
Enes kaset tuvalet vardı eski teknede hoşuma gitmedi çöpe attım,kova hiç düşünemem bile :) başka çözüm ne merak ettim ?

O hoşuna gitmediyse hiç yazmayayım Ali
Enes çok alıngansın :)
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 2553
Acil durumlar için birçok çözüm var Ali.
Enes kaset tuvalet vardı eski teknede hoşuma gitmedi çöpe attım,kova hiç düşünemem bile :) başka çözüm ne merak ettim ?

O hoşuna gitmediyse hiç yazmayayım Ali
Enes çok alıngansın :)

Alınganlık veya ona benzer bir şey değil anladığım Ali , istersen öğren ama bence özelden yap bu işi. :)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Kasım 2018, 23:11:49 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 1060
Öcal ağabey haklı. Görüştüğümüzde alternatifleri anlatırım. Bu b....n konu ile başlığı daha da fazla dağıtmayalım derim.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

 
Yukarı git