Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tekne yaptırmak gerçekten de o kadar zor mu ?

  • *
  • İleti: 629
Burak bey, bilgim ( daha doğrusu hatırladiğım ) çok yıllar öncesine dayanıyor ama hatırladığım Fastnet faciasından ( tasarım açısından) hiç bir elle tutulur çıkarım elde edilemediğiydi. Kazaya uğrayan ve uğramayan tekneler arasında hiç bir ortak nokta ( tasarım, deplasman vs vs ) bulunamamıştı.

Yanlış hatırlamıyorsam gerekli ve elden gelen tüm tedbirleri alıp ; tekneyi sürüklenmeye  bırakmak yerine, öyle veya böyle seyre devam edebilen tekneler ( teknelerin değil, ekiplerinin marifeti ) çok daha ucuz kurtulmuşlardı.

Cem'e ben de katılıyorum ; çok bilgisizce veya kazanç hırsıyla çok ahlaksızca yapılmamış her tekneyle iyi bir denizci her yere gidebilir...( ben gitmem, gerçekten emniyetli bir tekne isterim   ;D   )

Daha 1950lerde oyulmuş kütük tekne veya spor mağazasından alınmış katlanır kanoyla Atlantik geçmiş insanlar var.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Bu sayfada güzel açıklanmış aslında

http://uk.boats.com/on-the-water/learning-the-lessons-1979-fastnet-race/#.WmTseeZRWfA

Bence IOR için tasarlanmış teknelerin stabilite formullerinin değiştirilmesi bile büyük bir çıkarım olmuş.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Asıl soru benim gibi kısıtlı bilgisi biraz yelken tecrübesi olan birisi neye dayanarak tasarım seçecek kime nasıl güvenecek.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Güzel soru.

Şahsi olarak cevabım "kalbinin götürdüğü yere git" veya " gönlünü çelen tekneyi seç"
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 3573
Sıkı muhabbet dönmüş.. Benim tecrübelerim teknenin kim tarafından neden yapıldığına bakmak gerektiği yönünde..

Bir de yelken ve deniz tecrübesi geliştikçe insan ne istediğini daha iyi anlıyor.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Güzel soru.

Şahsi olarak cevabım "kalbinin götürdüğü yere git" veya " gönlünü çelen tekneyi seç"

Kendim için soruyorsam taş olayım 😎
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Asıl soru benim gibi kısıtlı bilgisi biraz yelken tecrübesi olan birisi neye dayanarak tasarım seçecek kime nasıl güvenecek.

Seri imalat bir tekne seçiminden mi ; yoksa projesi alınıp yaptırılacak bir tekneden mi bahsediyorsunuz ? Fabrikasyon tekne üreticileri akıl gereği risk almazlar zaten, tanınmış tasarımcılarla çalışırlar ve yine işin gereği olarak riskli veya aşırı yenilikçi tasarımlara girişmezler. Ara sıra ( tıpkı otomotiv sanayinde de olduğu gibi ) kötü bir tasarıma denk geldikleri olur ; ondan da bir, iki sene içinde derhal dönerler. Yani mesela x-marka y-tipi bir teknenin prototipini ilk sergilendiği fuardan değil de, piyasaya çıktıktan 2 sene sonra alırsanız hata yapmış olma olasılığınız neredeyse sıfırdır...

Inşa ettirmek için bir tasarım arıyorsanız ve tamamen size özel sıfirdan yapılmış bir dizayn yerine uygun fiyata stock plan denilen hazır bir plana razıysanız ; bu tekneyle ilgili biraz internet araştırmasıyla o planın uygun olup olmadığını alıp yapmışların tecrübelerinden öğrenebilirsiniz. Kimi tasarımcıların belli başlı planlari yüzlerce kere uygulanmıştır ve çok kaynak bulabilirsiniz.

Tamamen yeni, özel bir proje istiyorsanız tasarımcının diğer işlerine bakmalı, güven duyuyorsanız onunla temas kurmalısınız. Size zaten önceliklerinizi soracaktır...Önceliğiniz emniyet mi, hız mı, hacim mi, tarz mı ; buna göre bir yol belirleyecektir.

Tasarımında da zaten çeşitli kurumların norm ve taleplerini uygulayacaktır, misal size filan denetim kurumunun normlarına göre hesap edilmiş bir dümen mili, kovanı tasarlayacak, bunu da hangi normlara göre yaptiğını söyleyecektir. Bu salma ve bağlantıları için de geçerlidir, arma seçimi için de veya motor yatağınızin veya çarmik ayaklarınin ölçüleri konusunda da...

Bu şartlar altında da tasarımcıyı herhangi bir nedenle ekstrem bir tasarıma zorlamazsanız ortaya çikacak proje herhangi bir gezgin denizcinin emniyetini sağlayacaktır



  • IP logged

  • *
  • İleti: 181
Tekne yapımına bağlı olarak benim de cevap aradığım sorular var. Teknenin dizayn kategorisinin A,B,C değerlerinden hangisine sahip olduğunu bulabilmek için STIX değerini bilmek gerekiyor. O da ISO 12217 - 2 standardına başvurularak bu değer bulunabiliyor.  Ancak öncesinde Angle of Vanishing Stability değerinin bulunması gerekiyor. AVS değerini hesaplayan bir excel tablosu oluşturdum. Ancak sadece AVS değeri STIX değerini bulmaya yeterli değil. AVS haricinde "Height of CE above DWL, Height of CLR below DWL, Downflooding angle, GZ at downflooding angle, GZ at 90 degrees " değerlerinin de bilinmesi gerekiyor. Anladığım kadarıyla, tekne üreticileri bu verileri paylaşmak istemiyor. Acaba ampirik formüllerle bir teknenin en, boy, deplasman, su kesimi, su hattı boyu gibi verilerine dayanarak bu değerler hesaplanabilir mi?

Oğuzhan reis bir zaman sanırım GeKo da bu konu işlenmişti ve yanılmıyorsam Orhan Barut STIX değerini hesaplamak için bir excel dosyası paylaşmıştı. Ama doğru hesaplaması için bir dolu parametre girmek gerekiyor. Malesef buraya veri dosyası eklenemiyormuş; e-posta adresinizi bildirirseniz göndereyim.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 21 Ocak 2018, 23:44:08 Gönderen: Mehmet Köstekçi »
Köstekçi ---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

B

Burak Doneray

Asıl soru benim gibi kısıtlı bilgisi biraz yelken tecrübesi olan birisi neye dayanarak tasarım seçecek kime nasıl güvenecek.

Seri imalat bir tekne seçiminden mi ; yoksa projesi alınıp yaptırılacak bir tekneden mi bahsediyorsunuz ? Fabrikasyon tekne üreticileri akıl gereği risk almazlar zaten, tanınmış tasarımcılarla çalışırlar ve yine işin gereği olarak riskli veya aşırı yenilikçi tasarımlara girişmezler. Ara sıra ( tıpkı otomotiv sanayinde de olduğu gibi ) kötü bir tasarıma denk geldikleri olur ; ondan da bir, iki sene içinde derhal dönerler. Yani mesela x-marka y-tipi bir teknenin prototipini ilk sergilendiği fuardan değil de, piyasaya çıktıktan 2 sene sonra alırsanız hata yapmış olma olasılığınız neredeyse sıfırdır...

Inşa ettirmek için bir tasarım arıyorsanız ve tamamen size özel sıfirdan yapılmış bir dizayn yerine uygun fiyata stock plan denilen hazır bir plana razıysanız ; bu tekneyle ilgili biraz internet araştırmasıyla o planın uygun olup olmadığını alıp yapmışların tecrübelerinden öğrenebilirsiniz. Kimi tasarımcıların belli başlı planlari yüzlerce kere uygulanmıştır ve çok kaynak bulabilirsiniz.

Tamamen yeni, özel bir proje istiyorsanız tasarımcının diğer işlerine bakmalı, güven duyuyorsanız onunla temas kurmalısınız. Size zaten önceliklerinizi soracaktır...Önceliğiniz emniyet mi, hız mı, hacim mi, tarz mı ; buna göre bir yol belirleyecektir.

Tasarımında da zaten çeşitli kurumların norm ve taleplerini uygulayacaktır, misal size filan denetim kurumunun normlarına göre hesap edilmiş bir dümen mili, kovanı tasarlayacak, bunu da hangi normlara göre yaptiğını söyleyecektir. Bu salma ve bağlantıları için de geçerlidir, arma seçimi için de veya motor yatağınızin veya çarmik ayaklarınin ölçüleri konusunda da...

Bu şartlar altında da tasarımcıyı herhangi bir nedenle ekstrem bir tasarıma zorlamazsanız ortaya çikacak proje herhangi bir gezgin denizcinin emniyetini sağlayacaktır





Bu yazdığınıza inanmayı çok isterdim. Şu an için herhangi bir tekne yaptırmaya hele Türkiyede hiç niyetim yok .Sadece kendime bakıyorum yelkene başlayalı 12 sene olmuş ilk yelkenli teknemi alalı 20 sene denizcilik görgüm ve bilgim  arttıkça tekne yaptırmaya daha çok korkar olmuşum.Konu çok faydalı tekne yaptıran yaptırmış veya yapanlardan bu konudaki olumsuz fikrimi değiştirecek bir bilgi bulmayı ümit ediyorum.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 21 Ocak 2018, 23:49:26 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 629
Yabancı yat dergilerini takip etmenizi önerebilirim...
En piyasa işi olup asıl gelir kaynakları her sayıya üreticilerden onbinlerce dolarlık veya avroluk reklam almak olan çok satanlar bile bir kaç sayıda bir özel yapım teknelere, senede bir iki kere de başarılı bir tasarımcıya yer verirler...
Ticari ana akımın dışında kalmayı becermiş az tirajlı kimi dergiler ise amatör yapımlara, özel imalatlara, iyi ikinci el teknelere çok daha fazla yer ayırırlar , Almanların Palstek dergisi mesela ilk aklıma gelen örnektir. Bir hobi veya magazin dergisi gibi değil neredeyse ( bazen de bayp can sıkan...) bir mühendislik dergisi gibidir. Eminim Ingilizce ve Fransızca da yayınlanan bu evsafta çok dergi vardır.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Olle Enderlein tasarımı bir teknem hali hazırda var .Bir Koopmans tasarımını 35 feet aluminyum kime yaptıracağız Türkiyede Sinir hastası olmadan adam gibi standartlarda tekne imalatını öğrenmemize gerek kalmadan varmıdır böyle tersaneler ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Tekne yapımına bağlı olarak benim de cevap aradığım sorular var. Teknenin dizayn kategorisinin A,B,C değerlerinden hangisine sahip olduğunu bulabilmek için STIX değerini bilmek gerekiyor. O da ISO 12217 - 2 standardına başvurularak bu değer bulunabiliyor.  Ancak öncesinde Angle of Vanishing Stability değerinin bulunması gerekiyor. AVS değerini hesaplayan bir excel tablosu oluşturdum. Ancak sadece AVS değeri STIX değerini bulmaya yeterli değil. AVS haricinde "Height of CE above DWL, Height of CLR below DWL, Downflooding angle, GZ at downflooding angle, GZ at 90 degrees " değerlerinin de bilinmesi gerekiyor. Anladığım kadarıyla, tekne üreticileri bu verileri paylaşmak istemiyor. Acaba ampirik formüllerle bir teknenin en, boy, deplasman, su kesimi, su hattı boyu gibi verilerine dayanarak bu değerler hesaplanabilir mi?

Oğuzhan reis bir zaman sanırım GeKo da bu konu işlenmişti ve yanılmıyorsam Orhan Barut STIX değerini hesaplamak için bir excel dosyası paylaşmıştı. Ama doğru hesaplaması için bir dolu parametre girmek gerekiyor. Malesef buraya veri dosyası eklenemiyormuş; e-posta adresinizi bildirirseniz göndereyim.

Ben de yabancı bir forumda excel dosyasını buldum. Ancak onu doldurabilmek ve vereceği sonuçları yorumlayabilmek bile ilave ve detaylı bilgi gerektiriyor Mehmet reisim. Yine de excel dosyasını göndermenizi rica ederim. Ayrıca elimdekini size gönderebilirim dilerseniz. m_oguzhan@hotmail.com
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ben bilmiyorum ama var olduklarını tahmin ederim...Aluminyum Süper ve megayat yapanlar zaten var, küçük tekne yapmış olanlar da vardır.

Iki dostumun Türkiyede yapılmış aluminyum tekneleri var ; ikisi de tersane yapısı değil.
Biri kendi fabrikasında kendi elemanlarıyla yaptı, diğeri ise muhtemelen hepimizin tanıdığı doktor Atilla Serdar Erdoğan. Benim görüşüm her iki teknenin de her türlü uluslararası mukayeseyi başarıyla geçecekleri yönünde.
Aluminyum işlemeye alışkın, meraklı bir mühendis gözetimindeki her türlü metal atölyesi aluminyum bir gövdeyi yapabilir, yeter ki kendilerini yeni bir konuda geliştirmek ve iyi üretmek istesinler.

Metal bir kaç teknesini geçmişte yaptiğımız Kurt Reinke'nin ( biraz provokatif ) bir tavsiyesi vardı " metal tekneyi bir gemi inşacısiyla değil, bir köy demircisiyle inşa edin ! ". Bunu kalın levhaları işlemeye alışmış gemi inşaiyecilerin metal yatların ince saclarına uyum sağlayamayacaklarına ama tecrübelerinden ötürü de söz dinlemeyecekleri iddiasına dayandiriyordu. Yat inşasinda kaynak yöntemleri tamamen farklıdir.

Biz onu dinlemedik, ilk teknemizi Almanyada çok ünlü bir tersanede yıllarca kaynakcilik yaptiktan sonra emekli olup yurda dönmüş, gayet aklı başında, çok efendi bir ustayla yaptik. Reinkenin kitap ve yapım el kitabında kaynak işlemleriyle ilgili ne yazıyorsa bu tecrübeli ve aklı başinda amca aksini yaptı. Iş bitip adama yol verdikten sonra gövde üzerindeki göçükleri isitip mekanik yolla düzeltmek için epey emek harcadık.

Sonraki teknelerde köy demircisi bulamadık ama kamyon ve otobüslere ilave yakıt depoları yapan gencecik bir çocuk bulduk, eline ( Reinkeden tercüme ettiğim ) kaynak işlem ve sırasıyla ilgili 5-6 A4 sayfalık bir talimatname verdim, hiç dışına çıkmadı, inşası birbiriyle paralel yürüyen 10'ar metrelik iki  tekneyi  falsosuz çikardi.

Yani, diyeceğım bir tekne ille tersanede inşa edilmek zorunda değil.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ali reis yazdıklarınızı tekrar okudum. Cevaplarınız için çok teşekkür ederim benim aklımdaki soru hep üretim kısmında ama tasarımcı seçme ve üretim konusunda verdiğiniz bilgileri ve kaynakları okumanın çok değerli olduğuna inanıyorum .Emekli değilim Zamanım tekne imalatında harcayacağımdan en azından şu anda daha değerli. Yaşam süremin  ben emekli olduğumda tekne yapmaya yetmeyeceğini düşündüğümden hiç imalat işine girmeyi düşünmüyorum.Bu boyda bir tekne (35 feet Aluminyum) sipariş ile yaptırmak Ersin reisin sorusuyla bu kadar zormu Türkiyede.

Tekrar teşekkürler. (Bey demezseniz bana çok sevinirim )
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ben aslinda size bir ara yol önerdim.
Işlerinde iyi, tekne yapımında tamamen tecrübesiz bir atölye de teknenizi yapabilir.
Size düşen ( kahrolası finansmanı sağlamak dışında ) işin ( tam ne tabir bulacağımı bilemedim...) patronluğunu/ fahri kontrol mühendisliğini yapmak. Bunun için de korkunç bir zaman ayirmak, işten, aileden ayrı kalmak gerekmez. Yapım hızına göre hafta içi bir iki gün akşam uzeri bir iki saat , bir de Cumartesi bir kaç saatinizi feda edebilseniz ( 35" dediğinize göre azami de 4-5 ay, bence daha kısa ) içinız de yapılan iş hususunda çok da rahat ederek, bu işi kotarabilirsiniz.

Bilmeniz gerekenler de çok fazla değil, özellikle amatörlere stok plan satan tasarımcılarin pratiğe yönelik gayet güzel kitapları ve talimatnameleri var, çoğu 150 sayfa bile değil...Bunun da kabuk inşasıyla ilgili bölümleri herhalde 30- 40 sayfayı geçmez. Iki kere okusanız neyin nasıl yapılacağını gayet iyi öğrenirsiniz.
Yani bir metal atölyesinde gövde yapılabilir, sonra bir marangozluk atölyesinde mobilyası yapılabilir, elektrik, mekanik aksami, donanımları için de ayrı ayrı usta veya firmalarla çalışılabilir.
En önemli sorun teknenin bitene kadar nerede tutulacağı ; mesela tüm işleri bitene kadar marangoz atölyesinde kalması için bir anlaşma yapilabilir filan...
  • IP logged

 
Yukarı git