Hulusi reisim, ben fiber tekneye karşı değilm. Bu karıştırılıyor. Su kontrası olarak bilinen malzeme ne kadar ahşaptır? Tartışılır . Ama kullanışlı ve dayanıklı bir malzeme ve kullanılıyor. Bu tür malzemelerde epoksi , elyaf çözümler harikalar yaratıyor.
imal etmesi kolay, sonrasında da bakımı kolay ve ucuz malzeme aradığınızda endüstriyel ahşap malzeme öne çıkıyor. Bu endüstriyel ahşap ürünler ve bağlayıcıları son derece güzel görüntü de veriyorlar.
Form ve arma kalıyor geriye. Uzun yol yapanlar , " seperated rig " tercih ediyorlar. Yani kocaman cenova küçük ana yelken tercih etmiyorlar. " cutter " , kotra arma tercih ediliyor genelde.
Yani , tekne kabuğu üzerine yelken alanını dağıtıyorlar. Çift direkli, kotra arma bir yelkenli, farklı havalarda farklı yelken kombinasyonları sağlıyor size.
Yelken alanını , kabuk üzerinde dağıttınızmı, bunu en iyi omurga ya da omurga salmaya yakın salma tipleri ile mükemmel uyum sağlıyor bu arma.
Tekneniz hele birde başı kıçı bir ise , pupadan gelen denizlerde daha az aykırılıyor, aynı pruva da olduğu gibi yarıyor dalgayı.
Çift direkli bir yelkenli , daha konforlu seyir yapmanıza neden oluyor. Daha az bayılıyor, daha az baş kıç yapıyor çünkü.
Hele bir de palası dışarda ise , mis gibi gözünüzün önünde.. Yeke dümen ile yelken triminiz ne derece doğru rahatlıkla anlayıveriyorsunuz. Triminiz doğru değilse , pala üzerindeki yükü hissediyorsunuz çünkü. Doğru trimde ise hafliyor dümen.
Bu tür bir tekneyi ahşap yerine , saç, alüminyum , fiber de yapabilirsiniz. Alüminyum hele mükemmel olur. Fiber de olur. West sail, baba , bunlar bahsettiğim forma yakın fiber tekneler mesela.
Omurga salmanın dez avantajları yok mu. Var elbet, tornistanda dümen dinlemiyor, bordadan gelen denizlerde dalganın alttan yuvarlanması zor oluyor benim gördüğüm.
Ahşap, kolay işlenilebilirliği ve sonrasındaki servis kolaylıkları ile öne çıkıyor. Diğer malzeme tipleri ciddi uzmanlık istiyor çünkü.
Kurt konusuna gelince, eh bu konuda bir döküman bile yok Türkçe . Mutlaka vardır belki ama teknesine kurt girince , ne yapılması gerektiğini yazan bir ben varım sanal ortamda.
Emprenye ettinizmi , kurt murt girmez teknenize. Sorun emprenye edilmemiş ahşapta çıkıyor ortaya.
Üstelik , kurt fiberi de yiyor bilginize. Yeri gelmişken yazayım, elma kurdu gibi yemiyor ahşabı. İçinde büyüyor ve büyüdüğü kadar zarar veriyor. Bulunduğu ahşaba değil , dışarı yumurtluyor. Milyonlarca ama.. Hayatına erkek başlayıp, ahşaba girince dişi oluyor. En fazla iki yıl yaşıyor. En büyüğü 12 cm kadar oluyor. Mayıs - Ekim ayları arasında yumurtluyor. O yüzden ahşap bir tekneyi bu aylardan önce karaya alıp, zenhirlisini atmak iyi bir koruyucu yöntem oluyor. Ahşaba her yönden giriyor ancak su yolunda ilerliyorlar. Nerde olduğunu bulmak kolay oluyor yani. Tüm bunları yabancı kaynaklardan derlemiştim. Hiç Türkçe kaynak Yoktu.
Benim palamın yanaklarını , ve buna bağlı su kontrasını yemişlerdi. En iyi çözüm komple değiştirmek. Ben de öyle yapmıştım.
Tüm pala bana 450 TL ye mal olmuştu.. İşçiliğini katmıyorum. Ben kendim yaptım malum.
Yani illa ahşap olacak diye bir derdim yok. Yelkenli bir teknenin önceliği yelken olmalıdır.
Her havada gidebilen, üstelik konforlu gidebilen yelkenliler var. Mustafa abinin videosuna baksanıza.. Hava nasıl. Adam durmuş leylekleri çekiyor. Mustafa abinin dehşet tecrübesini bir yana bırakıyorum. Bu denizde , 30 feet baba birinci camadan da kendi kendine giderken sorsak mı başka yelkenli gördü mü acaba? belki yarışçılar çıkmıştır.
Benim " cenova drive " diye ismi taktığım, cenova gücü ile yürüyen, ütü şeklinde , küçük ana yelkenli tekneler dışında armalar, tekne modelleri, ve isterseniz yapım seçenekleri var.
Benden başka da yazan yok zaten.. Hem fikir olan da yok zaten.
Bir deli benim her halde bu köyde..
Tekneye ilave edilecek her türlü ekipman , buz dolabı, güneş paneli, işte aklınıza ne geliyorsa, bunların teknenin denizciliğini engellememesi gerektiğini söylüyorum ben.
Mesela bu " flush deck " tabir edilen kamara olmayan düz modeller , güneş paneli koymak için ne kadar da müsait. Keza hech kapaklarının üzeri. Güneş panelleri için çok uygun.