Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: jeneratör..

N

Niyazi Ağaçdiken

Ynt: jeneratör..
#15: 31 Mart 2018, 11:44:24
 :)
Bu ara telimde ACDC Black in black in introsunu zil olarak kullanıyorum.  !O__


AC :Alternatif akım . AC de akım yönü periyodik olarak değişir. Detayına aşağıda gireceğim

DC: Doğru akım. DC de akım sürekli aynı yönde akar.

Alternatif akımı üretmek için Senkron ya da Asenkron generatörler kullanılır. Aşağıdaki resimde görüldüğü gibi stator (sabit kısım) da bulunan uyartım sargılarına uygulanan gerilim bir manyetik alan oluşturur. Bu manyetik alan içerisinde dönen rotor üzerindeki sargılarda endüklenme ile AC akım oluşur. Dönüş nedeniyle akım sürekli yön değiştirmektedir.



AC akım yön değiştirmesini çok güzel gösteren bir animasyon. Umarım foruma yükleyebilirm. (Gif dosyası)



DC Akım  hep aynı yönde akan akımdır. O nedenle + ve - uçları sabittir.

DC için de örnek olarak bu olabilir...





  • IP logged

N

Niyazi Ağaçdiken

Ynt: jeneratör..
#16: 31 Mart 2018, 11:57:48
AC =Alternative Current yani alternatif akımdır. Kutupları yoktur. Aynı uç hem artı hem eksi olur. Bir uç eksi olduğunda diğeri artıdır, veya tam tersi olur. Bizim kullandığımız Ac voltaj 50 Hz'dir yani saniyede 50 defa polarite değiştirir. Şekli ise sinüs dalgasıdır.
DC = Direct Current yani düz akımdır. bir artı bir eksi kutup vardır ve akım tek yönde geçer. Teknelerdedki akülerimiz DC'dir.

Alternatif akım elektrik motorları (jeneratör) ile üretilir, ve bu haliyle kablo aracılığı ile aktarılır. Kablolar elektriğe az da olsa direnç gösterirler. Bu direnç nedeni ile kablolarda güç kaybı olur. Güç kaybını en aza indirmek için yüksek voltaj kullanırsınız ki aynı gücü taşıyabilmek için kablodan az akım geçsin ve kayıp azalsın, sonra bu voltajı transformatör ile kullanacağınız 220V seviyesine düşürürsünüz. Transformatör bir demir çekirdek üzerine sarılmış genelde bakır bobindir. Bir tarafına çok tur sararsınız ve yüksek voltajı bağlarsınız. Alternatif akım çekirdekte manyetik alan yaratır, aynı çekirdek üzerine sardığınız daha az turlu sargı da bunu tekrar elektriğe çevirir. En azından şimdiye kadar bu böyleydi. Elektroniğin gelişmesi ile voltajı değiştirmek için elektronik devreler kullanmaya başladık, bu sayede alternatif veya düz akımı devreler vasıtası ile istediğimiz voltaj ve istediğimiz güçte çevirebiliyoruz.  Aynı gücü elde edebilmek için voltaj düştükçe akımı arttırmamız gerekir. 12V ile çalışan 1Kw motor 1000W / 12V = 83,33 A akım gerektirir. Aynı hesapla 1000W / 220V = 4,55 a gerektirir. yüksek akımı iletebilmek için ise kablo kalınlığının artması gerekir ki kablo direnci azalsın ve kabloda kayıplar en az olsun. Bu nedenle evlerimizde 220v kullanırız, sanayide trifaze 380 V kullanımı yaygındır, daha büyük makinalar için ise daha yüksek voltajlar kullanılabilir. Çarpılma tehlikesinin önüne geçmek için elle kontrol edilen elektrikli aletler genellikle 12V veya 24V ile kontrol edilen röleli sistemler ile çalışır. Örneğin bir asansörde sistem 220 veya 380V olsa da bastığımız düğmeler genelde 12 veya 24 Volttur böylece çarpılmayız.

Yaklaşı sizden 2 saat önce aynı şeyleri yazmışım. ilginçtir örnek güç hesabı bile aynı. Görmediniz tekrar oldu sanırım... ?0-?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: jeneratör..
#17: 31 Mart 2018, 12:30:27
sonunda anladım.. Aslında problem şu böyle anlatılınca anlıyorum. Sonra bir yerlerde konusu geçince unutmuş oluyorum.. Açıklamalar için teşekkürler..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: jeneratör..
#18: 31 Mart 2018, 12:39:07
Aynı şeyi biraz değişik izah ettim. Aslında cevabım Ersin Böke'nin sorusuna idi. Sizden sonra AC nedir DC nedir diye sormuştu.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: jeneratör..
#19: 31 Mart 2018, 12:49:06
efendim teşekkürler..
  • IP logged

N

Niyazi Ağaçdiken

Ynt: jeneratör..
#20: 31 Mart 2018, 13:01:59
Küçük bir düzeltme:

bu başlığın 15 nolu mesajında

"Aşağıdaki resimde görüldüğü gibi stator (sabit kısım) da bulunan uyartım sargılarına uygulanan gerilim bir manyetik alan oluşturur. Bu manyetik alan içerisinde dönen rotor üzerindeki sargılarda endüklenme ile AC akım oluşur. "

cümlesindeki stator ve rotor yer değiştirecek. Şöyle ki;

"Aşağıdaki resimde görüldüğü gibi  dönen rotor üzerinde bulunan uyartım sargılarına uygulanan gerilim bir manyetik alan oluşturur. Bu manyetik alan stator (sabit kısım) da bulunan sargılarda endüklenme ile AC akım oluşur. "

  • IP logged

  • *
  • İleti: 394
Ynt: jeneratör..
#21: 31 Mart 2018, 16:54:44
Ben Ersin reisin soruyu anladım herhalde,

AC : Alternative current.

Alternative kelime kökleri:  Alter değiştirilmiş , başkalaştırılmış, düzeltilmiş demek. Native , yerli (asıl anlamında)


DC: Direct current. Köze ihtiyaç yok , basit kelime.


AC düzeltilmiş akım, DC direkt akım.

Ama neden böyle aklım ermez.  ?0-? ;D ;D ;D


  • IP logged

  • *
  • İleti: 394
Ynt: jeneratör..
#22: 31 Mart 2018, 16:57:15
Düzeltme: Köze değil köke.
  • IP logged

O

Oktay Eryılmaz

Ynt: jeneratör..
#23: 31 Mart 2018, 17:58:34
Bu konu iyimiş

Nicolay Tesla  vs   Thomas Edison

AC vs  DC .

Akım savaşları ...,,

  • IP logged

K

Kağan Erdoğan

Ynt: jeneratör..
#24: 01 Nisan 2018, 08:17:25
Sayın çelenoglu 10 saatte  sarj olan akuyu  30 dk.sarj edin ve akü zarar gormez diyorsunuz yani.....benim dediğimi anlamdiginizi düşünüyorum.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: jeneratör..
#25: 01 Nisan 2018, 08:46:14
Ben öyle bir şey demiyorum. Kapasite ile kullanım ayrı şeylerdir. 100 A kapasitesi olan bir şarj cihazından akünüze 100a göndermezsiniz, akünün voltajını sürekli kontrol eden elektronik devreler ne kadar akım verilmesi gerektiğin belirler ve aküye o kadar göndeririler. Kapasitenin fazla olması ise akünün daha fazla şarj kabul edebilir durumda olması halinde bu kapasiteden azami faydalanmayı sağlar. Yükse kapasiteli bir cihazdan 300 Ah bir aküyü şarj edebileceğiniz gibi 3Ah bir aküyü de şarj edebilirsiniz.

Düşük kapasiteli bir şarj cihazı ile de bu mümkündür ama yüksek kapasiteli bir aküye gerektiği kadar akım veremeyeceğiniz için şarj süresi aşırı uzayacaktır.

  • IP logged

K

Kağan Erdoğan

Ynt: jeneratör..
#26: 01 Nisan 2018, 09:22:49
Sayın celenoglu redresoru büyük tutmanın zararını şöyle izah edeyim.  Redresorlerin üzerindeki elektronik devreler.once akünün tipinin belirler...jel.kuru.sulu traksiyonel.vs.   sonra akünün doluluk oranına  gore sarja başlar. 100 amperlik bir akunuz.olsun. ve boş olsun.redersor 100 ah.olduginu düşünelim. Redresor önce yiginsal aşırı dolum yapıp sonra zamana göre dolumu azaltacakmuslugu kisacak.iste siz ilk yiginsal sarjda teorik olarak 100ah. Maruz kalacak .
Eğer aku bankaniz 1000 ah.olsaydi yiginsal sarjda 100 ah.akunize zarar vermez.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: jeneratör..
#27: 01 Nisan 2018, 10:47:21
Yine kapasite ve uygulamaya geliyoruz. Aküleri şarj ederken basitçe bir yük olarak görebiliriz. Bir iç dirençleri vardır, belirli bir voltaj uyguladığınızda bu direnç üzerinden geçecek akım I=V/R formülüne göre bellidir. Regülatör akünün voltajını ölçer ve buna göre ne kadar dolu olduğuna karar verir. Doluluk oranına göre uygulayacağı voltajı belirler. Bu klasik alternatör şarj cihazlarında 13,8 ile 14,5V arasında değişir. Akünün voltajına göre seçilen bu voltajda akü üzerinden geçecek akım bellidir. Bildiğimiz gibi paralel bağlı dirençler devrede daha az toplam direnç gösterirler, yüksek kapasiteli bir aküyü paralel bağlı bir direnç gibi görebilirsiniz veya daha iyisi yksek kapasiteli bir aküyü paralel bağlı iki veya daha çok akü gibi görebilirsiniz.  Direnci düşük olduğundan daha fazla akım üstünden geçer, düşük kapasiteli bir akü ise tek bir direnç gibidir, üzerinden geçecek akım, daha azdır.

Regülasyon mekanizması ne olursa olsun, akü şarj cihazları düzgün çalıştıkları taktirde akü kapasitesinini küçük veya büyük olmasına bakmaksızın düzgün bir şekilde şarj ederler.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: jeneratör..
#28: 01 Nisan 2018, 11:20:46
Daha basit bir örnekle anlatmaya çalışalım:

Akünüz ile 25W bir ampul yakıyorsunuz. 25W /12V = 2 A eder, yani bu ampul 12V bir aküden 2A çeker. Akünüzün kapasitesi ister 1000Ah ister 100Ah olsun kullanılacak akım 2 A'dir.

Şimdi akünüzün yerine şarj cihazını ampul yerine de akünüzü koyun. Prensip aynıdır.

Şarj cihazınızın ayarları ile oynamadıkça veya cihaz bozulmadıkça akü kapasitesinden bağımsız olarak aküleriniz düzgün şarj edilecektir.
  • IP logged

K

Kağan Erdoğan

Ynt: jeneratör..
#29: 01 Nisan 2018, 16:31:41
Şunu kaciriyorsunuz.akunuzun boş olduğunu varsayarak sarj ediyorsunuz demistim
  • IP logged

 
Yukarı git