Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Teknede güneş enerjisi ve inverter

  • *
  • İleti: 394
Teknede güneş enerjisi ve inverter
OP: 20 Şubat 2018, 13:06:19
Merhabalar,

Yeni satın aldığım 2018 model Oceanis 41.1 için güneş enerjisi sistemi ve inverter planlaması yapmak istiyorum. (Tekne Mayıs ayında gelecek)

Mevcut donanım:

alternatör: 125 amp

Kıyı bağlantısı redresör: 60 amp

motor aküsü: 110 amp

bow truster aküsü : 100 amp (emin değilim)

Servis aküleri: 4 * 85 amp AGM

Teknenin standart elektrik şemasını bilmiyorum.

Mevcut tesisata çok bulaşmamak adına hibrit - multi cihazları düşünmüyorum. Doğru mudur ?

400 watt  (3*135) civarı sert veya flexible ???? güneş paneli
2000-3000 VA inverter işimi görecek gibi.

MPPT olarak victron düşünüyorum. Hangi model ve kapasitede olanı almam gerekir ? Victron mppt lerde 2 seri var. Blue solar ve smart solar , hangisini seçmek gerekir. Smart olanın avantajı var mı ? (Adı üstünde smart , bi şi vardır herhalde  ?0-?)

İlave olarak ta

A DURUMU : Tekne motor ile seyirde alternatör ve güneş enerjisi çalışıyor.

Şarj önceliği motor aküsü , bot truster aküsü, devamında servis aküleri olur değil mi ? Yada böyle bir öncelik istiyorsak ilave donanım mı gerekir , röle , kontroller vs...

Hangi kaynağın kullanılacağını kaynak çıkış voltajı mı belirler ? Yani Alternatör voltajı yüksekse o , değilse güneş enerjisi regulatörü mü besler ? Yoksa başta birlikte , aküler dolmaya başlayınca yüksek volt veren taraf mı devam eder ?  Volt değil de çıkış amperleri mi önemli ?

B DURUMU: Tekne marinada. Kıyı bağlantısı ve güneş enerjisi devrede.

Şarj önceliği motor aküsü , bow truster aküsü, devamında servis aküleri olur değil mi ? Yada böyle bir öncelik istiyorsak ilave donanım mı gerekir , röle , kontroller vs...

İlk seçeceğin güneş enerjisi olması, tüketime kafi gelmez ise kıyı elektrik redresorunün devreye girmesi nasıl sağlanır ?

Ve tüm bu yazdıklarımı otomatik olarak , manuel switch veya şalter kullanmadan yapmak istiyorum.

Biraz fazla soru oldu, şimdiden teşekkür ederim.

Tecrübeli korsanlarımız yorumlarını ve olması gerekenleri yazar ise toplu güzel bir kaynak olur.

Selamlar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#1: 20 Şubat 2018, 14:10:08
Alternatörden şarjda genel uygulama tüm aküleri aynı anda şarj etmektir. Birbirlerine etki etmemeleri için şarj hattında her akü için diyot olabilir veya şarj rölesi olabilir. Karadan elektrik aldığınızda şarj sisteminin genelde iki veya daha çok bağımsız çıkışı vardır ve yine her akü aynı anda şarj edilir. güneş panellerinin regülatör çıkışları tek olabilir veya her akü için ayrılmış olabilir. Güneş panelleri genellikle tenvirat aküleirni şarj için kullanılır. Birden çok akü olan sistemlerde nadiren otomatik şarj cihazları vardır. Bunlar akülerin voltajlarını sürekli kontrol ederler ve herhangi bir akünün şarj edildiğini hissettiklerinde diğer akü ile birleştirirler. Şarj kesildiğinde ise ayırırlar. 

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#2: 20 Şubat 2018, 15:11:30
Victron mppt lerde 2 seri var. Blue solar ve smart solar , hangisini seçmek gerekir. Smart olanın avantajı var mı ? (Adı üstünde smart , bi şi vardır herhalde  ?0-?)
Smart'ın farkı ek aparat gerekmeden bluetooth üzerinden cep telefonuna bağlanıyor, oradan izleme/kumanda ediliyor olması.


öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#3: 20 Şubat 2018, 15:27:19
Ve tüm bu yazdıklarımı otomatik olarak , manuel switch veya şalter kullanmadan yapmak istiyorum.

Akıllı akü birleştirici denilen aletler bunu yapıyor zaten.
İki grubu istenilen kriterler dahilinde otomatik olarak birleştirip ayırıyor.



Böylece alternatör kime bağlı, redresör kimi şarj ediyor, solar hangisine girecek diye dert etmeye gerek kalmıyor.


öZgür (tapatalk)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 20 Şubat 2018, 15:30:00 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

  • *
  • İleti: 69
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#4: 20 Şubat 2018, 16:39:24
 Tekneniz mevcut tesisatıyla her bir enerji kaynağından ( alternator ve kıyı bağlantısı redrösör ) her bir akü grubuna ( start, servis ve bow thruster akü grupları ) argo fet izolatörler üzerinden bağlantısı yapılmış olarak gelecektir. Geriye kalan sizin yapmanız gereken iş kuracağınız güneş paneli sisteminin çıkışını doğrudan ve yalnızca servis akü gruplarına bağlamak olmalıdır. Kaynakların öncelik sıralamasını ise kaynak çıkış voltajlarını öncelik sıralarına gore ayarlayarak kolayca yapabilirsiniz. Sisteminiz ne kadar yalın ve az komponentden oluşursa o kadar az gerilim düşümü ve arıza olasılığı yaşarsınız.         
  • IP logged

Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#5: 20 Şubat 2018, 18:32:59

Özgür reisim sizin verdiğiniz cihaz(victron cyrix -ct) yukarıdaki cihazla aynımı,aynı özellikleri taşıyormu?Yada sadece bir akü izolatörümü.
Blue sea SI-ACR de ayrıca kontak açılırken oluşan yüksek akımdan hassas seyir elektroniklerinin de korunduğunu yazıyor.Bu özellik cyrix de de varmı.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 394
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#6: 20 Şubat 2018, 18:41:36
Anladığım akü şarjın hangi kaynağı kullanacağı voltaja bağlı, ampere değil?

Kıyı 220 redresörü 60 amp veriyor, muhtemel güneş enerjisi daha düşük amper verecektir, buna rağmen önceliğin güneş enerjisi redresöründe olmasını istersek ne yapmalıyız? Volt tan ampere geçtim ???

405 wp paralel bağlı panel ve 340 amp servis aküsü için hangi mppt kulanılmalıdır ?

Bir de işin içine inverter giriyor tabi. Kaynakları seyir esnasında farketmeden diplememesi için akü amperi belli bir noktaya ( bu noktayı belirliyebilmeliyim) geldiğinde uyarması, sallamaz isek durması lazım.


Özgür reisim,

Bu cyrix röle ve smart mppt , inverter ü ihtiyaç şemasına göre kursak; hangi kaynak , ne zaman neyi , nasıl besleyecek, ne zaman duracak programlayabiliyoruz anladığım kadarıyla.



  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#7: 20 Şubat 2018, 18:47:53
Ali reis, iki yıldır aşağıdaki akıllı invertörü kullanıyorum. 3000 KVA. MPPT özellikli. Fiyatı son derece makul ve bugüne kadar hiçbir sorun yaşamadım. Aklınızda olsun. Markası KACO ama kasası ve özellikleri aynı farklı markalarda var. Hepsi uzakdoğu imalatı. Fonksiyonel olarak Victron'dan hiç bir eksiği yok diyebilirim.

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#8: 20 Şubat 2018, 18:52:41
MPPT regülatörler, bağlanacak güneş ünitelerine bağımlıdır. Bazı üniteler paralel bağlanıp kullanılabilir veya seri bağlanıp kullanılabilir. Seri bağlandığında  Giriş voltajı panellere göre hesaplanıp o giriş voltajına uygun mppt seçilmelidir.
 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#9: 20 Şubat 2018, 19:16:44


Özgür reisim sizin verdiğiniz cihaz(victron cyrix -ct) yukarıdaki cihazla aynımı,aynı özellikleri taşıyormu?Yada sadece bir akü izolatörümü.
Blue sea SI-ACR de ayrıca kontak açılırken oluşan yüksek akımdan hassas seyir elektroniklerinin de korunduğunu yazıyor.Bu özellik cyrix de de varmı.
Tamamiyle aynı cihazlar.
Konuda Victronun adı geçti diye ondan örnek vermiştim. Her markanın benzer ürünleri var.

Victron'un özelliklerinde özellikle elektroniklerin korunması ile ilgili bir özellik görmedim.
Datasheet'i burada: https://www.victronenergy.com.tr/upload/documents/Datasheet-Cyrix-i-400A-EN.pdf



öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 394
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#10: 20 Şubat 2018, 19:19:42
Hakan reisim sizin inverteri daha önce başka yazınız vasıtasıyla incelemiştim.

Hibrit cihaz dedikleri, mppt, inverter, charger hepsi bir arada. Bu anlamda güzel. Ancak mevcut tekne tesisatında çok mu oynama gerektirir ? Bilemedim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 394
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#11: 20 Şubat 2018, 19:26:14
Özgür reisim,
Son paragrafa bir önceki mesajımda yorumunuzu bekliyorum.

Gerçi eğitim için inşallah Nisan ayında yanınızda olucam. Murat beyle görüşüyoruz. Klavye zor, yüz yüze iyi olacak.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#12: 20 Şubat 2018, 19:46:42
Bir de işin içine inverter giriyor tabi. Kaynakları seyir esnasında farketmeden diplememesi için akü amperi belli bir noktaya ( bu noktayı belirliyebilmeliyim) geldiğinde uyarması, sallamaz isek durması lazım.
Çok antika bir model değilse artık tüm invertörlerde düşük voltaj koruması var.

Bu cyrix röle ve smart mppt , inverter ü ihtiyaç şemasına göre kursak; hangi kaynak , ne zaman neyi , nasıl besleyecek, ne zaman duracak programlayabiliyoruz anladığım kadarıyla.
Bu akü birleştirici röle uygun şartlar olduğunda akü gruplarını birleştiriyor ve ayrıyor. Böylece şarj kaynaklarını sizin gruplara yönlendirmenize gerek kalmıyor.
Çok programlanacak bişey de değil zaten, 4 ayrı profile göre hangi voltajda birleştirip hangi voltajda ayıracağı seçiliyor.





öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 394
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#13: 20 Şubat 2018, 20:03:39
Teşekkürler.

Özgür reisim mppt benim konfigurasyona göre ne olmalı ?

Bir de hibrit inverter , Tiryaki reis inki gibi alsak +- ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Teknede güneş enerjisi ve inverter
#14: 20 Şubat 2018, 20:08:14
Valla ben arkadaşa jeneratör, güneş paneli, sahil besleme, ne varsa bağladım, dedim buzdolabım durmayacak; daha durmadı. Detayları kendi hallediyor. 4 adet 235 AH aküyü iki adet alternatör, 430 W güneş paneliyle besliyor. İlk birbuçuk yıl hiç elektrik almadım karadan.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

 
Yukarı git