Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Kıçtan kara bağlanmak için demir kullanılır mı?

  • *
  • İleti: 1469
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Bu yöntem Fethiye'deki küçük (8-10m) günübirlik teknelerde yaygın olarak kullanılıyor.

Filmlerde hırsızların binalara çıkmak için kullandığına benzer, 3 veya 4 kollu, inşaat demirinden (bazıları krom) bükülmüş çapalar kullanılıyor.

Daha çok kayalık, derin, kıyıya pasarella mesafesine kadar yaklaşılabilen (örnek Tarzan koyu) koylarda kullanıyorlar.

Tek kaptan hem tekneyi kullanıyor hem demir atıyor hem kıçtan kanca sallıyor hem yemek yapıp servis ediyor! :D

Sezonda kullanılırken bir videosunu çekip burada paylaşırım. :)

öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Brezilya'da üstünde maymunların bulunduğu küçük bir adanın kuytusunda, gezi teknesi de buna benzer bir  yöntem kullanmıştı. Baştan demirleyip, tornistanla kıyıya paralel gidip, kıçtan demirleyip baştan boş alırken ileri yolla tekneyi kıyıya paralel halde demirledi. Bu adada oldukça çok maymun vardı ve sanırım kendi başlarına beslenemeyecek kadar çoktular. Seyredebilmek için uzun süre o pozisyonda kaldık, kıyı ile temasımız olmadı, büyük olasılıkla maymunlar saldırıyordu. Bu tür demirlemeye ilk kez orada şahit oldum.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5838
    • Son Denk Kayıkçısı
Baştan ve kıçtan demir atıp sabit duran balıkçı teknelerinin bu işi nasıl yaptığını hiç düşündünüz mü? Çok basit bir tekniği var. İpucu vereyim demirlerden birinde acayip kaloma var.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5838
    • Son Denk Kayıkçısı
Baştan ve kıçtan demir atıp sabit duran balıkçı teknelerinin bu işi nasıl yaptığını hiç düşündünüz mü? Çok basit bir tekniği var. İpucu vereyim demirlerden birinde acayip kaloma var.

Bunu yazdım ve unuttum, çok pardon. Şimdi efendim, balıkçı teknelerinde bazen Mustafa Abinin örneğinde olduğu gibi Kıyıya çok yakın yerlerde demir kullanmak gerekebilir. Bu kayıklarda kıç demiride baş demiride dört kollu olur genelde ve halatla kullanılır. İkisinde de bolca halat vardır ama kıç demirinde daha fazladır. Bu kayıklarda birden fazla kişi olduğu için manevra esnasında sıkıntı yaşanmaz.  Bizim koylarda yaptığımız gibi kıç demirini kıyıya yakın atmak istiyorsak demiri baş tarafa taşır kıyıya baştan kara yanaşabildiğimiz kadar yanaşırız. Sonrasında dört kolluyu atabildiğimiz kadar uzağa atarız ve tornistanla uzaklaşırken kaloma vermeye devam ederiz. Güvenli uzaklığa ulaşınca dönüş manevrası yapar kıç tarafı karaya demir attığımız yere gelecek şekilde pozisyon alırız. Bu işlem yapılırken kıç demirinin halatının bedenini tutan kişi sürekli halatın boşunu alırak yada kaloma vererek çapariz oluşturmasını engeller. ardından kıç demirinin kalomasını boşlayarak baş demirini atacağımız yere doğru  ilerleriz. Bunu yaparken de biraz rüzgar üstüne kafayı çalarız.Baş demirini sererken düşme yaşadığımızda istediğimiz yere düşelim diye bunu yaparız. Demir atacağımız yere varmadan bir iki kez kıç demiri tutsun diye kaloma vermeyi durdurup tekrar boşlarız. Sonra baş demirini tornistanla sermeye başlarız bu esnada da bir kişi kıç demirinin boşunu alarak  istediğimiz  ve kayığı sabitleyeceğimiz yere kadar bu işlemi yapar. İşlem bittiğinde ise halatlar volta edilir yada bosa vurulur. Sonuçta kıçta bayağı bir halat kalır ortada. Neticede bu işlem için kıçta , baş ve kıç demiri toplamı kadar halat kullanmamız gerekmektedir.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki
Tan reis, yaptığınız doğru. Rüzgar kemere hattından esiyorsa, baş demirini atıp, güçlü de olsa 45-50 derece gibi rüzgar üstüne doğru tornistan verip, yeterince kaloma verdikten sonra kıç demirini atıp, tekne rüzgar etkisiyle istediğiniz istikamete gelinceye kadar kıç demirine kaloma verip voltalarsanız, tekneniz sabit kalır, sizde rahatça karaya çıkıp koltuk halatını bağlayabilirsiniz.

Erdal Reis Merhaba,

Genelde teknede yalnız oluyorum ve Tan Reis'in bahsettiği, sizin de uygun dediğiniz manevra uzun süredir aklımda. Bu amaçla 5-8 kg arası bir fortres/danforth çapa almayı düşünüyorum. Ucunda 3 metre zincir ve sonrasında halat. Siz bu manevrayı bizzat denediniz mi, ya da kullanıyor musunuz?

Saygılarımla,
  • IP logged

  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki


Bunu yazdım ve unuttum, çok pardon. Şimdi efendim, balıkçı teknelerinde bazen Mustafa Abinin örneğinde olduğu gibi Kıyıya çok yakın yerlerde demir kullanmak gerekebilir. Bu kayıklarda kıç demiride baş demiride dört kollu olur genelde ve halatla kullanılır. İkisinde de bolca halat vardır ama kıç demirinde daha fazladır. Bu kayıklarda birden fazla kişi olduğu için manevra esnasında sıkıntı yaşanmaz.  Bizim koylarda yaptığımız gibi kıç demirini kıyıya yakın atmak istiyorsak demiri baş tarafa taşır kıyıya baştan kara yanaşabildiğimiz kadar yanaşırız. Sonrasında dört kolluyu atabildiğimiz kadar uzağa atarız ve tornistanla uzaklaşırken kaloma vermeye devam ederiz. Güvenli uzaklığa ulaşınca dönüş manevrası yapar kıç tarafı karaya demir attığımız yere gelecek şekilde pozisyon alırız. Bu işlem yapılırken kıç demirinin halatının bedenini tutan kişi sürekli halatın boşunu alırak yada kaloma vererek çapariz oluşturmasını engeller. ardından kıç demirinin kalomasını boşlayarak baş demirini atacağımız yere doğru  ilerleriz. Bunu yaparken de biraz rüzgar üstüne kafayı çalarız.Baş demirini sererken düşme yaşadığımızda istediğimiz yere düşelim diye bunu yaparız. Demir atacağımız yere varmadan bir iki kez kıç demiri tutsun diye kaloma vermeyi durdurup tekrar boşlarız. Sonra baş demirini tornistanla sermeye başlarız bu esnada da bir kişi kıç demirinin boşunu alarak  istediğimiz  ve kayığı sabitleyeceğimiz yere kadar bu işlemi yapar. İşlem bittiğinde ise halatlar volta edilir yada bosa vurulur. Sonuçta kıçta bayağı bir halat kalır ortada. Neticede bu işlem için kıçta , baş ve kıç demiri toplamı kadar halat kullanmamız gerekmektedir.

Ahmet Reis,

Bu manevra tek başına uygulamak için zor geldi. Tan Reis ile Erdal Reis'in yöntem daha "kullanıcı dostu" gibi.

Selamlar,
  • IP logged

  • *
  • İleti: 293
Kıçtankara olurken, özellikle de teknede az kişi varsa (1 veya 2) manevra zor olabilir gerçekten.
Özellikle de rüzgar yandan geliyorsa ve rüzgarüstü ve altında sıkışık düzen birçok tekne varsa...

Bu konu hakkında birçok çözüm ve farklı fikir oluşturulabilir.
Benim kullandıklarım şöyle.
 
Eğer derinlik uygunsa normalde demiri atmayı planladığımız noktaya demiri atıp yeterli kaloma verip, tekneyi alargada tutarım. Rüzgar yandan ne kadar şiddetle gelirse gelsintekne kafayı rüzgara çevireceği için taramaz. Tararsa da rüzgaraltındaki teknelerin zincirine takılır durur. Eğer durmazsa zaten orada durmak zordur, gerekirse kıçtankara manevrasından vazgeçmek uygun olur.

Bota biner, sahile bağlayacağım uzun yüzer koltuğu bir ucunda kasa bir ucunda 3-5 kg ağırlık ile sahilde rüzgarüstü tarafta bir noktaya bağlar, yüzer koltuğu teknenin gireceği doğrultuda serer ağırlığı dibe bırakırım. Tekneyle manevra eder kıç kıç yerime girerken yüzer koltuğu yakalar hızlıca volta eder, zincirin boşunu alırım. Bu manevrada dikkat edilecek husus, başlangıçta bol olan zincirin   üzerinde manevra ederken bordaya sürtünmesine engel olmak ve zinciri mutlaka rotasyonel manevra ederken, pervane çekiş yönünün ters tarafında bırakmak.

İkinci bir yöntem eğer rüzgarüstünde sağlam duran bir kayık varsa uyguladığım bir yöntem. Normal yere demiri atıp tornistan ile girerken rüzgarüstü tekneye yakın düşüp, kendi rüzgarüstü koltuğumu onun koltuğuna bağlamak. Eğer uyumlu bir tekne sahibiyse üstümüzdek, vasattaki koç boynuzlarını kısa bir koltuk ile bağlamak da rica edilebilir. Sahile yüzüp koltuğu bağlamak sonraya bırakılır.
Şahsen hala daha sahile yüzerek gidip koltuk bağlamayı bu işin en zevkli tarafı olduğuna inanlardanım ))

Bir üçüncü yöntem, Ahmet'in de anlattığı gibi ama biraz farklı, önden normal şekilde (biraz uzun kaloma ile ) demir bırakılır. Tornistnla girilmesi istenen yere girilir, kıç demiri bağlı halat suya kıyıya mümkün olduğu kadar yakın atılır ama sahildeki kayaların arasına fırlatılmaz, dibe bırakılır. Baştaki zçncirin boşu alarak dışarı çıkılır, bu sırada kıçtaki demire boş verilir. Tekne diğer teknelerden kurtulacak kadar 1-1,5 tekne boyu dışarı çıkınca bota binilir kıç koltuğu sahile bağlanır.Kıç demiri toplanır. Baştaki zincire boş verilirken kıç koltuğun boşu alınarak içeri girilir.

Ben böyle yapıyorum.


 


  • IP logged

https://lotusseyirdefteri.blogspot.com.tr/p/yanasma-baglanma-ve-demirleme.html?m=1
   Yıllar önce Meremin bloğunda fortress Çapa’yı okumuştum. Merem’le de konuştuktan sonra kıçtan atmak için bu hafif Çapa’yı yapmak istedim. 6000 serisi alüminyumdan yapıp eloksallatacaktım.Kıç pulpite birde yuva yapıp monte edecektim. Araya başka işler girdi ,birazda tek birtane yapmak orijinalden çok daha ucuza gelsede tırstım,belkide yorgundum sanırım öteledim. Tüm alternatifler içinde en doğrusu hele de benim gibi bel sıkıntısı varsa.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 293
Yapalım...  mı?  )))

  • IP logged

Yapalımda hangisini Meremcim,8 boy var ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 293
En büyüğünü yapalım herkes kullansın )))

Şaka şaka, bir orta model buluruz.
Aluminyum Kıç demirlerinde ağırlık çok da önemli değil.

Firmanın verdiği değerden bir küçüğünü kıç demiri olarak kullanabiliriz rahatlıkla.
Bu boy demir birçok küçük tekne için de çok işe yarar.

  • IP logged

Mahirinki olurmu o zamanlar ben onu yapacaktım
  • IP logged

  • *
  • İleti: 293
FX 16 veya 23 uygundur...
  • IP logged

Mahirinki 23 dü sanırım,ne dersin 7 kg(o numune olacakda ondan)
  • IP logged

e

erdal duran

Tan reis, yaptığınız doğru. Rüzgar kemere hattından esiyorsa, baş demirini atıp, güçlü de olsa 45-50 derece gibi rüzgar üstüne doğru tornistan verip, yeterince kaloma verdikten sonra kıç demirini atıp, tekne rüzgar etkisiyle istediğiniz istikamete gelinceye kadar kıç demirine kaloma verip voltalarsanız, tekneniz sabit kalır, sizde rahatça karaya çıkıp koltuk halatını bağlayabilirsiniz.

Erdal Reis Merhaba,

Genelde teknede yalnız oluyorum ve Tan Reis'in bahsettiği, sizin de uygun dediğiniz manevra uzun süredir aklımda. Bu amaçla 5-8 kg arası bir fortres/danforth çapa almayı düşünüyorum. Ucunda 3 metre zincir ve sonrasında halat. Siz bu manevrayı bizzat denediniz mi, ya da kullanıyor musunuz?

Saygılarımla,

Melih reisim, evet bu yöntemle çok demirledim, ancak kokpitte ırgat kumandası yoksa tek başına zor oluyor, kumanda varsa sorun olmaz. Rüzgar sert esiyorsa, 7-8 knot üstü gibi, hiç denemeye gerek yok, alargada kalın daha iyi.
  • IP logged

 
Yukarı git