Heyamola Hey
Tersane => Bakım => Konuyu başlatan: Tan Kaan Özkan - 21 Aralık 2016, 18:33:15
-
Bir kısmımız yelkenci, bir kısmımız motor yatçı, bir kısmımız gezi motoru sahibi. En özgür olanlarımız ise rüzgardan ve kaslarından başkasına tamah etmeyen dostlar. Hepimizin ortak paydası deniz ve deniz aşkı. Böyle olmasına rağmen, sanırım karasal alışkanlıklarımızı tam olarak bırakamadığımız için hangi cins olursa olsun kullanmış olduğumuz "tekne"lerimizde ilk fırsatta yakıt hesabı yapmaya başlıyoruz.
Elbette, bir çok faktör devreye giriyor, rüzgar, akıntı, motorun durumu, bakımı, saati vs...değişken çoktur.
Ama yine de şöyle kabaca, ortalama bir yakıt hesabı yapabilmek, genel geçer kabullerle sarfiyat hakkında bilgi sahibi olmayı isteriz.
İşte bu konuda bizlere yardımcı olabilecek, genelde kabul edilen bir kaç hesaplama şeklini paylaşmak, kısacıkta olsa bir değinmek istedim.
YAKIT HESABI
Deniz motorları azami güçlerinin % 70-80’inde çalıştırılmak üzere tasarlanmıştır.
Normal şartlarda deponun dolu olması bir çok sebepten dolayı iyidir ama sınırlı yakıt alımlarında yapılması gereken akılcı hesap şu şekildedir.
Yakıt hesabı = 1/3 gidiş + 1/3 dönüş + 1/3 yedek
¾ devirde çalışan dizel motorlar beygir gücü başına saatte 170 gr mazot harcar, tam yolda 250 gr harcar.
HP x 0.75 x 0.170 = 1 saatte harcanan mazot ( lt )
Deniz tipi dizel motor her 18 HP için 3.8 lt/saat yakıt tüketir (0.21 lt/saat HP başına)
Benzinlide yakıt tüketimi (lt/saat) = 0.508 x kw (pervane) / (gl/saat) = 0.10 x hp
Dizelde yakıt tüketimi (lt/saat) = 0.274 x kw (pervane) / (gl/saat) = 0.054 x hp
Benzinlilerin maksimum devirlerinin % 70'inde, dizellerin maksimum devirlerinin % 80'inde seyrettikleri kabul edilir.
Eğer motor güç eğriniz yoksa, ki genelde yoktur, % 80 maksimum devirde motor nominal gücünün yaklaşık % 52'si ve % 70 maksimum devirde motor nominal gücünün % 40'ının kullanıldığı hesaplamada genel kabul edilir. % 10 yedek eklenir.
Dizel motorların yakıt tüketimi = 0.21 lt/HP/saat
Benzinli motorların yakıt tüketimi = 0.34 lt/HP/saat
İki zamanlı dıştan takma motor yakıt tüketimi = 0.4 lt/HP/saat
1 lt benzin = 728 gr
1 lt dizel yakıt = 840 gr
1000 lt yakıt = 840 kg
Yakıt tüketimi motor devrinin küpü ile orantılı olduğundan, motor devri ½ azaltılınca (1/2’ye inince) yakıt kullanımı 7/8 azalır (1/8’e iner).
3.78 litre = 1 galon
20 HP 1 saatte 1 galon dizel yakıt kullanır. 40 HP 1 saatte 2 galon dizel yakıt kullanır.
Basit bir örnekle bitirelim :
*40 HP / 3800 rpm = 2 galon/saat
*40 HP / 3000 rpm ( % 80 ); 3800'den 3000'e inmek hızı 7 knottan 6 knota indirir.
0.8x0.8x0.8 = % 51.2
0.512 x 40 = 20.4 HP
yakıt tüketimi = 1 galon / saat
*40 HP / 2500 rpm ( % 65 )
0.65x0.65x0.65 = % 27
0.27 x 40 = 10 HP
yakıt tüketimi = 0.5 galon / saat
Sevgi Saygı ve Selametle
-
Bir yerde okumuş olmalıyım. Ama nerede olduğunu hatırlamıyorum. Ya da duydum. Dizel motorlar içindi duyduğum şey, çok yuvarlak bir rakam..
10 HP'ye 1 litre/saat yakıt düşünün yarım yolda şeklindeydi.. Bu herhalde en eski hesap "kara dizel" tabir edilen makineler için olmalı. Şimdilerde dizel motorlar da inceldi. Ayrıca dizel yakıt da inceldi. Yakıtın incelmesinin (eurodiesel) yakıt sarfiyat artışı şeklinde bize yansıdığını biliyorum..
Bu yarım yolda 10 hp motor 1 litre yakar çok kolay bir soyutlama. Misal 55 HP motor 5.5 litre gibi. Sizin hesap daha güncel sanırım..
-
Bu hesapların çok büyük kısmı tamamen,
aşağı yukarı, tahminen, kabaca filan dediğimiz hesaplar. Aslında o kadar çok değişken var ki.
Yük, rüzgar, akıntı, devir, motor durumu, teknoloji farkı, vs...
İşte kabaca bir hesapla, sizin örnekten gidersek, 55hp x 0,50 x 0,170 = 4,67lt diyebiliriz sanırım.
Ama %100 doğru mu çıkar ? dediğim gibi tamamen değişkenlere bağlı.
-
Dizel motorlar her 20 hp için saatte 1 galon yakarlar. Motorun eğrilerine bakarak kaç devirde kaç beygir ürettiğini görebilirsiniz. Motor devri ile üretilen güç eğrisi düz bir çizgi değildir.
20Hp için 3,800 lt ise 1 hp için 3,800/20= 0,190 lt. Kabaca 200 ml kabul edebiliriz. 30 Hp güç kullanıyorsak saattre 6 litre yakar.
-
Eski teknemde Yanmar 3GM30F model 27 beygir motor vardi. Max devir 3600 rpm. Ben genelde 2000 rpm de seyir yapar ve motor saatte 1.8 lt yakardi.
SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Tersten gidelim:
1,8 l / 0,2 l / hp = 9 hp
3600 devirde 27 hp üreten motor 2000 devirde kabaca 9 hp üretiyor. Tüketimin biraz daha düşük olduğunu dikkate alırsak beygir gücü biraz yukarı çıkar.
-
Tersten gidelim:
1,8 l / 0,2 l / hp = 9 hp
3600 devirde 27 hp üreten motor 2000 devirde kabaca 9 hp üretiyor. Tüketimin biraz daha düşük olduğunu dikkate alırsak beygir gücü biraz yukarı çıkar.
Yukaridaki hesaplar tabi ki kabaca. Motorun kitapciklarindan birinde devirlere gore uretilen gucun grafigi de vardi. Henuz bulamadim. Bulunca paylasirim. Ancak dediginiz gibi 9 beygir civari birsey cikacaktir diye tahmin ediyorum.
SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Yengeç'in 135 HP Ford motoru 1200 devirde saatte 6-6,5 lt tüketiyor. Deniz koşullarına göre tabi ki sarfiyat artıyor. Yukarıdaki hesaplarla pek uyuşmuyor.
-
Bizimde tutmuyor. Nurettin abinin Koza teknesi ile motorlarımız aynı. 75 hp yanmar. Onunki şaftlı benimki saildrive. Ben hiç ince hesap yapmadım ama 6 tl/saat gibi düşünüyordum. Koza teknesi Doltrum denilen rüzgarsız bölgeyi 94 saatte geçmiş 554 lt mazot kullanmış. Yani 5.89lt/saat.
-
Volvo Penta 2003 T 43HP düzenli olarak kayıt tutarım motorum 4400 saatte her 50 saatte depomu doldururum en düşük sarfiyatım 1.3 Lt /saat En yüksek 2 litre. Teknemi 5,5-6 knot hızdan daha düşük hızda kullanmam. Belki turbo motoru 43 Hp olarak hesaplamamak gerekiyor . Teknem 7 ton 35 feet su hattı boyu 32 feet Bilge keel skeg pala.Yakıt depo 240 lt.
-
Motorumun Katalog değerlerine tekrar baktım 2003T 3 silindir 43 Hp aynı motor 2003 turbosuz olarak 28 Hp 3 silindir olarakta satılıyor Sanırım Turbo ciddi bir güç ve dolayısıyla yakıt avantajı sağlıyor.
-
65 HP Mercedes OM 616 , ortalama saatte 4 Lt. 2200 DD.
-
57 Bg Yanmar 2200/2400 DD 4,5 L/ saat - 5 L/ saat fabrika verileri ile tamamen uyumlu ,45 feet 11 ton
Selamlar
-
Ben ne yazabilirim ki bu konuda.. Ah benim zavallı 14 beygircik Yanmarım.. Sen bunların yanında Afrikanın aç çocukları gibisin:)
-
56 HP Yanmar, kesintisiz motor seyri ile geçen 90 mil sonunda yaptığım hesapla 3.5 lt/saat (2500 devir civarlarında kullanıldı)
-
18 HP Yanmar, 2 lt/saat (2200 devirde,en sevdiğim devir 2200.
-
18 HP Yanmar, 2 lt/saat (2200 devirde,en sevdiğim devir 2200.
Ben 2500-2800 aralığında kullanıyorum, ne yaktığını hiç doğru dürüst hesaplamadım, her halde o civarlarda yakıyordur, o kadar yol yapıyoruz nereden ve ne zaman mazot aldığımızı da unutuyoruz. Ama Ahmet Ilgaz da bizim makinaların 27 si var ve o katalog verisini alt üst etmek için çaba içinde. 1,2 mi 1,4 mü ne yaktırıyormuş makinaya, konuyu görürse kendisi yazar sanırım tam rakamı.
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
Silindir sayisi tek sayi ise her devirde vibrasyon olmasini beklemek daha gercekci degil mi? Bu durumda da devir arttikca vibrasyonda artar diye dusunuyorum.
Takozlar saglamsa sorun bardakta galiba Ahmet Abi...
SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
1950devir 7,5knt hız 12lt/saat ;D
-
Neredeyse bu güne okuduğum tüm kaynaklarda ve pratikte beygir başına 170g ile 210 gr arası, dizel motorların %75-80 devirde çalıştığında ki gider olarak görünüyor.
Genel kabullerde hep bu oran ve tüketim üzerinden yapılmış.
Evet, bu hesabın değişkenlerden dolayı tam olarak tutmayacağını ve bu hesabın yakıt ihtiyacını belirlemede kulanılacağını biliyoruz ama eğer tutmayan hesaplar, -+ 1 litreden fazlaysa, bir kaynak ve kontrol noktası oluşturmak adına;
Kullanılan motor, beygir, silindir sayısı, maksimum devir ve ölçümün yapıldığı sürekli devir, fabrika verisi, olarak veritabanı oluştursak, en sağlıklı yöntemi bulamasak bile motor çeşitleri ve giderleri hakkında elimizde toplu bilgi olurdu.
Ne dersiniz ?
-
1950devir 7,5knt hız 12lt/saat ;D
Sıfır sıkıntı. :)
-
18 HP Yanmar, 2 lt/saat (2200 devirde,en sevdiğim devir 2200.
Bu ve daha birçok reisin açıklaması tahmin hesabını doğruluyor.
Şimdi özel denemeler farklı olabilir.
O genel bir soyutlama, kabaca fikir vermesi açısından.. Genel bir tahmine yarar. Ayrıca 18 HP yetecek kayığa 30 HP motor koyduğunuzda, veya 25 HP yetecekken 55 HP motor koyduğunuzda da o yuvarlamanın belli devirlerde altında kalmak, motora yüklendiğinizde de üstüne çıkmak muhtemeldir. Seyir süresi ve mesafe ile ölçtüğünüzde ise diğerleri yanında "doğru pervane" denilen unsur var.
Ayrıca bu tahmin hesabı, herhalde turbonun icadından önceye dayanıyor.
Herkes motorunu bilir. Ona göre hesap yapar ama kabaca bir tahmin yapmak için 10 hp 1 litre/saat bana doğru gibi geliyor. Muhtemelen motor kataloglarında yer alan verilerin de bir tık üstü bu..
Yine bir duyumum daha var dizel motorlarla ilgili. Onu da sorayım. Dizel motorların verimli çalışması tam devrin yüzde 50'si ile yüzde 75'i arasındaki devir aralığındadır.
Misal, tekneniz için hesaplamalara göre 20 HP motor uygun. 20 HP gücü tam devirde değil de yüzde 50-75 aralığı devirde elde eden motor sizi daha uzun zaman sorun çıkarmadan gezdirecektir. Tabii bu da genel bir soyutlama.. Doğru mudur?
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
Silindir sayisi tek sayi ise her devirde vibrasyon olmasini beklemek daha gercekci degil mi? Bu durumda da devir arttikca vibrasyonda artar diye dusunuyorum.
Takozlar saglamsa sorun bardakta galiba Ahmet Abi...
SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Tek silindirlileri hiç sorma zaten Can, ama çift silindirde de belli bir devre kadar aptal çalışma var ama tek silindirlerde bu daha fazla tabi.İşin ilginç olanı devir arttıkça vibrasyon artması bekleniyor belki, ama aksine azalıyor, motosikletlerde de böyle zaten
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
Ahmet söyle bir örnek verebilirim,geçen yıl Cenk gürsel ve Harun3 tekne Trilyeden cıktık tuzlaya geldik,kuzey yıldızında ne motor var bilmiyorum,Harun la bana nal toplattı :)6.7 yol gitti,ona ayak uydurmak için 2800 devirlerde gaz verdim,tahmini yakıtım 3.3.5 lt/saat yaktım,2200 devirde 2 lt/saat,5 mil hızım oluyor..
NOT:TEKNEMDE İKİ KANATLI KATLANIR PERVANE VAR,TEKNEYİ SATAN KİŞİ 1000 EURO VERİP TAKTIRDIĞINI SÖYLEMİŞTİ,ÖZELİKLERİNİ BİLMİYORUM PERVANENİN.
-
Yine bir duyumum daha var dizel motorlarla ilgili. Onu da sorayım. Dizel motorların verimli çalışması tam devrin yüzde 50'si ile yüzde 75'i arasındaki devir aralığındadır.
Misal, tekneniz için hesaplamalara göre 20 HP motor uygun. 20 HP gücü tam devirde değil de yüzde 50-75 aralığı devirde elde eden motor sizi daha uzun zaman sorun çıkarmadan gezdirecektir. Tabii bu da genel bir soyutlama.. Doğru mudur?
Derler ki,
Deniz motorları azami güçlerinin % 70-80’inde çalıştırılmak üzere tasarlanıyor. En sağlıklısı bu.
Örneğin motorun max.devri 3600d/d şayet ben 2700d/d da çalıştırırsam zaten alabileceğim en iyi verimi alıyorum, sonrası gereksiz yakıt sarfiyatı, şayet bunu 2000d/d-2200d/d ya çekersem, yani %60-%65 gibi, birazda yakıt tasarrufu yaparken, yeterli sürate ulaşmış oluyorum, diye düşünüyorum
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
Silindir sayisi tek sayi ise her devirde vibrasyon olmasini beklemek daha gercekci degil mi? Bu durumda da devir arttikca vibrasyonda artar diye dusunuyorum.
Takozlar saglamsa sorun bardakta galiba Ahmet Abi...
SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Silindir sayısı azaldıkça volan ebadı büyür. Volan büyüklüğü ise titreşimi bütyük ölçüde önler.
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
Ahmet söyle bir örnek verebilirim,geçen yıl Cenk gürsel ve Harun3 tekne Trilyeden cıktık tuzlaya geldik,kuzey yıldızında ne motor var bilmiyorum,Harun la bana nal toplattı :)6.7 yol gitti,ona ayak uydurmak için 2800 devirlerde gaz verdim,tahmini yakıtım 3.3.5 lt/saat yaktım,2200 devirde 2 lt/saat,5 mil hızım oluyor..
NOT:TEKNEMDE İKİ KANATLI KATLANIR PERVANE VAR,TEKNEYİ SATAN KİŞİ 1000 EURO VERİP TAKTIRDIĞINI SÖYLEMİŞTİ,ÖZELİKLERİNİ BİLMİYORUM PERVANENİN.
Abi Kuzey Yıldızında 54HP nanni diesel var. Onun formu gereği 7,5 seyir sürati var ve bu sürati yüksek havalarda bile çok kayıp vermeden koruyabiliyor. Yakalayamamanız normal. Muhtemelende 4-5 litre civarı bir şeyler yakıyordur sanırım.
-
Ahmet,2500-2800 devirleri denedim 3.3,5 lt/saat,deniz hava durumuna bağlı değişiklik gösterebilir,bana göre ne kadar çok devir o kadar problem,cep açısından :)
Hiç hesaplamadım ama sanırım o kadar artmıyor, bir gariplik var.Ama yanmar 2500 devir de kullan diyor. Makinalar zaten 2200 devirden sonra yuvarlak dönmeye başlıyor, o devre kadar aptal çalışıyor, herhalde çift silindir olduğu için . Bence düşük devir bağlantı elemanları için daha zararlı. Dört silindir makinalar her devirde vibrasyonsuz dönebilir, ama bu tek ve çift ve üç silindirler bence öyle değil. Makina kapağını açıp her devirde her yük altında makinayı çok uzun süre izledim. 2200 devirden sonra makinanın üzerine koyduğum yarım bardak su dökülmüyor sadece kondesenin üzerinde geriye doğru kayıyor.
Bence bu konuda tartışılmalı, ha bu arada makinam da yaptığım testle ilgili yorumları duyar gibiyim, hemen soru işaretlerini gidereyim, takozlarım gayet sağlıklı, makinamın saati emsallerine göre çalışmamış denecek kadar az ve bağlantılar orjinal formatında.
Ahmet söyle bir örnek verebilirim,geçen yıl Cenk gürsel ve Harun3 tekne Trilyeden cıktık tuzlaya geldik,kuzey yıldızında ne motor var bilmiyorum,Harun la bana nal toplattı :)6.7 yol gitti,ona ayak uydurmak için 2800 devirlerde gaz verdim,tahmini yakıtım 3.3.5 lt/saat yaktım,2200 devirde 2 lt/saat,5 mil hızım oluyor..
NOT:TEKNEMDE İKİ KANATLI KATLANIR PERVANE VAR,TEKNEYİ SATAN KİŞİ 1000 EURO VERİP TAKTIRDIĞINI SÖYLEMİŞTİ,ÖZELİKLERİNİ BİLMİYORUM PERVANENİN.
Abi Kuzey Yıldızında 54HP nanni diesel var. Onun formu gereği 7,5 seyir sürati var ve bu sürati yüksek havalarda bile çok kayıp vermeden koruyabiliyor. Yakalayamamanız normal. Muhtemelende 4-5 litre civarı bir şeyler yakıyordur sanırım.
54 hp mi :) O :) yakalamaya çalıştık arayı kapatamadık :) birde eksoz borusundan para fışkırıyordu benim tekne,neredeyse çarpı iki yakıt yaktım :) 5 le gitsek 1 saat fark ederdi :) yakıtım depoda dururdu :) parada cebimde :)
-
Teknelerin gövde süratlari boyları ile artar. Bir tekneyi gövde süratine çıkarmak için gereken beygir gücü genellikle üzerine takılan motor gücüne oranla çok daha düşüktür. Gövde hızınına ulaştıktan sonra 1/10 knot sürat artırmak için bile çok fazla güç gerekir. 6 knot gövde hızı olan bir tekneye 7 knot yaptırmak için gereken beygir gücü genellikle 6 knota ulaştıran beygir gücünün 2 katı veya daha fazla olabiilir. Motor gücünü aşırı arttırarak (gaza yüklenerek) hızınızı çok az arttırabilirsiniz. Teknenizin gövde hızını bulup o hızın biraz altında bir seyir sürati yakalamak için gerekli devri bulduğunuzda hem yakıt tüketiminiz en düşüğe yakın olacak hem de ulaşmanız gereken yere en kısaya yakın zamanda varacaksınız.
-
Teknelerin gövde süratlari boyları ile artar. Bir tekneyi gövde süratine çıkarmak için gereken beygir gücü genellikle üzerine takılan motor gücüne oranla çok daha düşüktür. Gövde hızınına ulaştıktan sonra 1/10 knot sürat artırmak için bile çok fazla güç gerekir. 6 knot gövde hızı olan bir tekneye 7 knot yaptırmak için gereken beygir gücü genellikle 6 knota ulaştıran beygir gücünün 2 katı veya daha fazla olabiilir. Motor gücünü aşırı arttırarak (gaza yüklenerek) hızınızı çok az arttırabilirsiniz. Teknenizin gövde hızını bulup o hızın biraz altında bir seyir sürati yakalamak için gerekli devri bulduğunuzda hem yakıt tüketiminiz en düşüğe yakın olacak hem de ulaşmanız gereken yere en kısaya yakın zamanda varacaksınız.
Ahmet Kaptanım,
Gövde hızını nasıl bilebiliriz mesela 4 feet bir tekne için...
-
45 feet diyecektim...
-
Gövde hızı formülü vardı. Sanıyorum buda genelleme ile hazırlanmış bir şey.
√ LWL x 1,34
LWL = feet cinsinden ve suya değen kısımın boy ölçüsü, tam boy değil yani.
-
Gövde hızı (knot) = 1,34 x sqrt tekne boyu (ft)
standart tekne gövde hızı hesaplama formülüdür. İnce uzun tekneler ve kıçı çok geniş tekneler bu hızların üzerinde performans gösterbiliyor. Formülün çıkışı teknenin başında yarattığı dalganın kıça ulaşması ile bulunmuş, yani tekne bu hıza ulaştığında sadece başı ve kıçı suda yüzüyor ana gövde ise gömülmüş oluyor. Hesaplamada tekne boyu değil su hattı boyu kullanılır. Genelde su hattı boyu tekne boyundan azdır ama:
1,34 x karekök 45 = 8,98 knot çıkıyor.
-
Yelkenlilere göre çok daha hafif ve aerodinamik gövdeleri olan motoryatların (Yanlış mı düşünüyorum yoksa?) yol yapmak için neden bu kadar büyük motorlara ve tüketimlere ihtiyaçları var ben anlamıyorum. Benim cahilane duyduklarım , okuduklarıma göre mil başına tüketim 5-10 kat daha fazla motor yatlarda. Acaba Ahmet abinin dediği gibi gövde hızının üzerine çıkmak için katbekat daha fazla güç ve tüketim gerektiği için mi? Peki o zaman bu aletleri gövde hızında götürecek motorlar konulsa motor seyrinde yelkenliler kadar ekonomik olurlarmı? Neden böyle yapılmıyor?
30 feet bir motor yat için ideal motor gücü ve ideal devir/seyir hızı ve bu hızdaki saatlik diesel tüketimini bilen arkadaşlar yazabilirlermi acaba?
-
Teorik olarak 9HP 30 ft bir tekneyi gövde hızına çıkarabilir. Bunu şaft beygir gücü olduğunu unutmamak gerekir, yani kayıplarla beraber 10-12HP yeterli olur. Motor devri her motora göre değişir. Aslında en düşük devirli motor deniz için en iyisidir. Pervaneler düşük devirde daha verimli çalışırlar ama şanzıman kayıpları artar, bu nedenle şanzıman redüksiyon oranları nadiren 2'nin üstüne çıkarılır. Yani düşük devirli bir motorla daha düşük redüksiyon oranı olan bir şanzıman kullanırsınız ve veriminiz iyi olur. Teknelerde motora yüklenen, soğutma, pompalama, elektrik üretimi gibi ihtiyaçlar arttıkça ve dalgaya ve rüzgara karşı seyirde hzın düşmemesi istendiğinde 30 feet teknelere 30 HP gibi motorlar takılmaya başlandı. Bu gücün bütyük kısmı reserv olarak tutulur ve nadiren kullanılır. Motor yatlar marinada yüksek beygir gücü ile işlieri ve geri manevrada tekne kıçını çok fazla hafreket ettirerek manevra yaparlar. Yelkenli teknelerin ise dümen palaları büyüktür ve tornistanda bile yol yapmaya başladıktan sonra dümen dinler. Bir motor yat tornistanda dümen dinlemez ve tekneyi istediğiniz yöne çevirmek için dümen alabanda ile ileri yol verirsiniz.
Motor devirleri markadan markaya değiştiği için fabrika öneirlen azami devrinin %80 kadarının seyir için kullanılması doğru olur. Çok büyük bir motorunuz varsa bu devri çok daha aşağıda tutarsınız. Tekneyi gövde süratine çıkaracak beygir gücü bellidir. Bu hızın üzerine çıkabilmek için kullanmanız gereken beygir gücü katlanarak artar. 9 metre bir tekne 7 knot hız yapabilmek için 8HP şaft motor gücü isterken bu hızı 8 knota ulaştırabilmek için 20 HP şaft beygir gücü ister.
Kayıcı gövdeli tekneler hızlandıklarında nedereyse sadece pervaneleri suyun içinde kalır, bu nedenle 25-35 knot gibi hızlara kolaylıkla ulaşırlar. amacınız bir koyda teknede vakit geçirmekse, gazı kökler bir yelkenli teknenin 1 saatte varacağı yere 10-12 dakikada varırsınız. Herkesle beraber çıksanız herkesten çok önce varır ve istediğiniz yere bağlanır veya demirlersiniz. Maddi olarak imkanlarınız elveriyorsa ve bu tür bir hayatı seviyorsanız motor yat doğru seçimdir.
-
30 feet bir motor yat için ideal motor gücü ve ideal devir/seyir hızı ve bu hızdaki saatlik diesel tüketimini bilen arkadaşlar yazabilirlermi acaba?
Son transferini yaptığım Fairline Targa 34ft tekne üzerinde 2 adet 200HP Volvo Penta ve 500lt (+80lt rezerv) yakıt deposu vardı.
Ekonomik seyir hızı 25knot / 3000RPM ile gittiğimizde mil başına 3lt yakıyordu. (75lt/h) (Menzil: 6,5 saat/162 mil)
En yüksek hızı 35knot / 4000RPM ile gidince mil başına tüketim 5lt'ye çıkıyordu. (175lt/h) (Menzil: 3 saat/100 mil)
900-1000RPM devirde ise 7-8 knot hız yapıyor ve tüketim mil başına tüketim 1,5lt oluyordu. (12lt/h) (Menzil: 41 saat/333 mil)
-
Dizel motorlar beygir başına saatte kabaca (yüksek) 300ml yakıt tüketirler.
-
(http://i.hizliresim.com/8YA1jV.jpg) (http://hizliresim.com/8YA1jV) 0/_/
Benimde genel kullanımım 2000 -2400 devir arası iki kere mazot aldım .
Saatte 4,5 litre gibi tüketim hesapladım .
Yani Ahmet beyin hesabına dınk diye oturuyor gibi
-
Motor gücü normal şartlarda akışkan içinde hareket eden cismin hızının kübü ile orantılıdır. 2 kat hızlanmak için 8 kat güç gerekir. 100 bg araba 200 km/sa yapar, hızı 400 km/sa yapmak için 800 bg motor lazım. Aşağı yukarı rakamlar da böyledir gerçek hayatta (formula 1 arabaları)
Suda temel farklar gövde biçimi ile alakalı. Tekne suya batmıyorsa (planning) bu hesap tutmaz. Taş gibi seke seke ilkeler. Dolayısı ile gövde hızı ile alakalı argümanlar sadece suya batan deplasmanlı tekneler için geçerli. Gövde hızı esasında deniz dalgasının hızıdır. Bu hız da deniz dalgalarında dalga boyunun fonksiyonudur. Köklü formül oradan gelir. (Derin su dalgasının dispersiyon bağıntısı) İşte tekne yarattığı dalgadan hızlı gitmeye çalışıyorsa işin fiziği değişir. Şok dalgaları yaratır. (Havada bunun karşılığı ses hızını geçmektir). Büyük gemilerde gördüğümüz "yara yara gitmek" durumu ortaya cıkar. Ilk başta verdiğim küplü formül olur bu sefer dördüncü dereceden !! Ahmet reisin dediği küçük hız farklarının büyük sarfiyat yaratması da bu yüzden kaynaklanır.
Heyamolaya ilk mesajım bol fizikli oldu. :)
-
Hocam hoşgeldiniz
Fizik hocasından gayet anlaşılır net mesaj🙃🙃🙃👍👍
-
Hoşbulduk ;D
-
Madem fizik ten açıldı....😂
Enerjinin korunun kanununa göre 1 hp güç elde etmek için gereken enerji miktarı surtunmeyi yok edemediğimiz sürece tüm motorlarda minimal farklar olmaksızın birbirine eşittir. Yani düz karada çalışan dizel motordan bahsediyorum.is tekne oldugunda yakit sarfiyatiniz hesabi tek parametresi olmayan işlerdir.tekne su hattı boyu eni drafti ağırlığı tipi yüklü deplasmanı safti pervanesi ruzgar akıntı kirlilik durumu motor yaşı otomatik pilot veya manuel seyir vs vs.o yüzden tam sarfiyat önceden hesaplanamaz net olarak....kara test değerlerinden tam yoldaki verilere göre kabaca hesaplanır.
-
Kağan Reisim yukarıda 57 bg yanmar motorun yakıt tüketimi ile ilgili grafik var .
Tüketim değişmez herhalde belirtiğiniz parametrelere göre hız değişir değil mi
Yanlış anlamamışımdır umarım :)
-
Madem fizik ten açıldı....
Enerjinin korunun kanununa göre 1 hp güç elde etmek için gereken enerji miktarı surtunmeyi yok edemediğimiz sürece tüm motorlarda minimal farklar olmaksızın birbirine eşittir. Yani düz karada çalışan dizel motordan bahsediyorum.is tekne oldugunda yakit sarfiyatiniz hesabi tek parametresi olmayan işlerdir.tekne su hattı boyu eni drafti ağırlığı tipi yüklü deplasmanı safti pervanesi ruzgar akıntı kirlilik durumu motor yaşı otomatik pilot veya manuel seyir vs vs.o yüzden tam sarfiyat önceden hesaplanamaz net olarak....kara test değerlerinden tam yoldaki verilere göre kabaca hesaplanır.
Değişken çok ama çok da şaapmamak lazım bence... Kabaca her tekne sahibi teknesinin saatte kaç litre yaktığını bilir.. Zaten akıntı, kekamoz, dalga vs. Seyir süresince size ne olacağını gösteriyor.
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Evet sayın eryılmaz
Devir sabit kalma koşulu ile tekneye etki eden diğer faktörlerden dolayı hiz ile zaman ters orantili olaacagindan yakitiniz artar
-
Teşekürler Kağan Reis
Bu arada dikkat ediyorum bizim forumda ne kadar çok Fizikçi var.
Bir de benim gibi amatör ilgilisi çok
Ne güzel
-
Rica ederim.Ayrica tekneye etki eden faktorler sabit kalip deviri arttirdiginizda sarfiyatiniz normal seyirden bir kat daha artar.
-
Beygir gücü güçtür, denizde karada, havada, uzayda değişmez. Dizel motorlar gaz verdiğinizde daha doğrusu gazı tek bir yerde tuttuğunuzda belirli bir devirde çalışmak üzere tasarlanmıştır. Yani o devirde dönebilmek için daha az veya daha fazla mazot enjekte ederler. Pervane su içinde döndüğünden küçük farklılıklar hariç pervanenin direnci devir sabit olduğu sürece değişmez yani motorun üretmesi gereken güçte o devirde sabit kalır. Akıntı, karşıdan veya kıçtan gelen rüzgar, pervanenin daha fazla veya daha az dirençle karşılaşmasına neden olmaz. Pervane sabit devirle ve aynı ortam (su) içinde döndüğü sürece daha yüksek güce veya daha düşük güce ihtiyaç olmadığından yakıt tüketimi aynı kalır. Akıntı, dalga, rüzgar motor devrini arttırmadığınız sürece baştan geldiğini varsayarsak karaya göre hızınızı düşürür ama üretilen beygir gücü sabittir bu nedenle saatte tükettiğiniz mazot miktarı aynıdır ama bir saatte gidebildiğiniz mesafe azalmıştır. Bir saatte yakacağınız yakıt sabittir ama bir mil yol yapabilmek için tüketeceğiniz yakıt teknenin altının kirli olması, tekne su hattı boyu, rüzgarın, dalganın, akıntının etkisine bağlı olarak değişkenlik gösterir. Buradaki anahtar kelimeler "bir saatte belirli bir devirde yani üretilen belirli bir beygir gücünde tüketilen yakıt" ve "belirli bir yol yapabilmek için gereken yakıt" tır.
-
Sayın çelenoglu tekrar dan yazdiklarimi okumadiginizi tekrar dusunduruyorsunuz.😂😂😁😁soyleyecek bir sey yok goruyirsunuz mukemmmell😂😂😁😁😁
-
Uzayda zaten sürtünme yok o yüzden yakit yakmazsiniz ilk hizinizla sonsuza dek gidersiniz
-
😂😂
-
Enteresan konu ben hep 100 liralık mazot alıyorum zamlardan hiç etkilenmiyorum yaktığım yakıtta sabit 100 lira şaka bir yana Alman bir arkadaşım arabalar için teknolojiler geliştiriyor. Sensörler,Fren ve güvenlik sistemleri En son üzerinde çalıştığı konu manyetik bir sistemle aracın ağırlığını yarı yarıya azaltıp yakıt tasarrufu sağlamak üzerineydi. 14 sene oldu yakında karşımıza çıkabilir.
-
Enteresan konu ben hep 100 liralık mazot alıyorum zamlardan hiç etkilenmiyorum yaktığım yakıtta sabit 100 lira şaka bir yana Alman bir arkadaşım arabalar için teknolojiler geliştiriyor. Sensörler,Fren ve güvenlik sistemleri En son üzerinde çalıştığı konu manyetik bir sistemle aracın ağırlığını yarı yarıya azaltıp yakıt tasarrufu sağlamak üzerineydi. 14 sene oldu yakında karşımıza çıkabilir.
🤣🤣🤣
Ben de hep 100 liralık alıyom. Hatta üç defa alınca 30 lira da hediye ediyorlar.. Seviniyorum.
Tansu Çiller benzini 1 dolara sabitleyelim dediğinde keşke dikkate alsaymışız. Kadının bir bildiği varmış...
Şaka bir yana yakın gelecek manyetik güçte sanırım... Ben mıknatısı malzeme paslanmaz mı değil mi diye kullanmaktan öte kullanamıyorum..
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Bu gidişle ben dizeli sokup benzinli motor koyup tup taktiracagim tekneye...yapan oldu bunu...erman kaptan
-
Yelken öğrenin. 😀 100 lira derken şaka yapmıyordum.😎Gerçi yelkenlere(hafif hava için ayrı sert hava için ayrı takım ) verilen para ile ciddi mazot alınırda neyse kendi kendimize eğleniyoruz işte
-
Bu gidişle ben dizeli sokup benzinli motor koyup tup taktiracagim tekneye...yapan oldu bunu...erman kaptan
Dizel tüpten daha karlı değil mi? yelken katettiğin mesafe arttıkça ucuzlar. Ee senin tekne hafif havada uçar.. Ben olsam armaya yatırım yaparım.. ;)
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Yelken öğrenmek lazım .....yanlis yerde yaşıyoruz erman
-
Bu konuda gerçekten şaka yapmıyorum 100 yelkenli tekne sahibine sorun fırtınada yada düşük bir havada soluganlı bir denizde yelkenlerinize mi güvenirsiniz yoksa motoramı .Motor seçeneği çoğunluk olacaktır.Fırtına şartlarında büyük çoğunluk yelkenleri kapatıp yada hiç güç üretemeyecek kadar küçültüp motorla çıktığı limana dönmeyi veya varacağı limana gitmeye uğraşacaktır .Motor yelkenli bir teknede en son güveneceğiniz şeydir.Tekneler büyüdükçe yelken yapacak her hava beğenilmez yelken açmaya üşenilir yada yavaş gitmeye tahammül kalmaz.Rüzgar ne hikmetse hep kafadan gelir ondan sonra Tazzik motor.Yelkenli teknemiz varmı var kıyafetlerimiz afillimi afilli gerisi yalan zaten.Hoi.
-
Motoru ben son zamanlarda misafir geldikçe açıyorum.. Geçen yaz aldığı mazottan hala çeyrek depo duruyor.. Motor bakımı sonrası gidip Kalamış 'tan doldururum..
Burak bu biraz da etkilenme meselesi.. Cuma günü Burgaz 'a giderken bir yelkenli de kuru direk motor seyri ile Büyükada istikametine gitmekteydi.. Beni görünce sanırım onlar da gaza geldi.. dönüp , tam arma yelken yapmaya başladılar.. Gerçekten keyifli bir görüntüydü..
Yelken ile daha kolay yol alıyorum.. Motor dan yana sıkıntım yok ancak , bir yere varmak zorunluluğum yok.. Varsın yol uzasın.. Geçenlerde AAli nin yazdığı gibi , bir ralli de sormuş ya komodor " Ne yapıyorsunuz? " diye.. O 'da yelken yapıyoruz diye cevap vermiş. O hesap işte..