Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#30: 12 Şubat 2018, 13:11:13
Teknelerin gövde süratlari boyları ile artar. Bir tekneyi gövde süratine çıkarmak için gereken beygir gücü genellikle üzerine takılan motor gücüne oranla çok daha düşüktür. Gövde hızınına ulaştıktan sonra 1/10 knot sürat artırmak için bile çok fazla güç gerekir. 6 knot gövde hızı olan bir tekneye 7 knot yaptırmak için gereken beygir gücü genellikle 6 knota ulaştıran beygir gücünün 2 katı veya daha fazla olabiilir. Motor gücünü aşırı arttırarak (gaza yüklenerek) hızınızı çok az arttırabilirsiniz. Teknenizin gövde hızını bulup o hızın biraz altında bir seyir sürati yakalamak için gerekli devri bulduğunuzda hem yakıt tüketiminiz en düşüğe yakın  olacak hem de ulaşmanız gereken yere en kısaya yakın zamanda varacaksınız.   
  • IP logged

  • *
  • İleti: 43
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#31: 12 Şubat 2018, 13:22:36
Teknelerin gövde süratlari boyları ile artar. Bir tekneyi gövde süratine çıkarmak için gereken beygir gücü genellikle üzerine takılan motor gücüne oranla çok daha düşüktür. Gövde hızınına ulaştıktan sonra 1/10 knot sürat artırmak için bile çok fazla güç gerekir. 6 knot gövde hızı olan bir tekneye 7 knot yaptırmak için gereken beygir gücü genellikle 6 knota ulaştıran beygir gücünün 2 katı veya daha fazla olabiilir. Motor gücünü aşırı arttırarak (gaza yüklenerek) hızınızı çok az arttırabilirsiniz. Teknenizin gövde hızını bulup o hızın biraz altında bir seyir sürati yakalamak için gerekli devri bulduğunuzda hem yakıt tüketiminiz en düşüğe yakın  olacak hem de ulaşmanız gereken yere en kısaya yakın zamanda varacaksınız.

Ahmet Kaptanım,
Gövde hızını nasıl bilebiliriz mesela 4 feet bir tekne için...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 43
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#32: 12 Şubat 2018, 13:23:12
45 feet diyecektim...
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#33: 12 Şubat 2018, 13:38:15
Gövde hızı formülü vardı. Sanıyorum buda genelleme ile hazırlanmış bir şey.

√ LWL x 1,34

LWL = feet cinsinden ve suya değen kısımın boy ölçüsü, tam boy değil yani.




  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#34: 12 Şubat 2018, 13:42:43
Gövde hızı (knot) = 1,34 x sqrt tekne boyu (ft)

standart tekne gövde hızı hesaplama formülüdür.  İnce uzun tekneler ve kıçı çok geniş tekneler bu hızların üzerinde performans gösterbiliyor. Formülün çıkışı teknenin başında yarattığı dalganın kıça ulaşması ile bulunmuş, yani tekne bu hıza ulaştığında sadece başı ve kıçı suda yüzüyor ana gövde ise gömülmüş oluyor.  Hesaplamada tekne boyu değil su hattı boyu kullanılır. Genelde su hattı boyu tekne boyundan azdır ama:

1,34 x karekök 45 = 8,98 knot çıkıyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#35: 21 Nisan 2018, 10:52:39
Yelkenlilere göre çok daha hafif ve aerodinamik gövdeleri olan motoryatların (Yanlış mı düşünüyorum yoksa?)  yol yapmak için neden bu kadar büyük motorlara ve tüketimlere ihtiyaçları var ben anlamıyorum. Benim cahilane duyduklarım , okuduklarıma göre mil başına tüketim 5-10 kat daha fazla motor yatlarda. Acaba Ahmet abinin dediği gibi gövde hızının üzerine çıkmak için katbekat daha fazla güç ve tüketim gerektiği için mi? Peki o zaman bu aletleri gövde hızında götürecek motorlar konulsa motor seyrinde yelkenliler kadar ekonomik olurlarmı? Neden böyle yapılmıyor?
30 feet bir motor yat için ideal motor gücü ve ideal devir/seyir hızı ve bu hızdaki saatlik diesel tüketimini bilen arkadaşlar yazabilirlermi acaba?

  • IP logged
« Son Düzenleme: 21 Nisan 2018, 11:01:17 Gönderen: Bulent Berksan »
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#36: 21 Nisan 2018, 11:51:23
Teorik olarak 9HP 30 ft bir tekneyi gövde hızına çıkarabilir. Bunu şaft beygir gücü olduğunu unutmamak gerekir, yani kayıplarla beraber 10-12HP yeterli olur. Motor devri her motora göre değişir. Aslında en düşük devirli motor deniz için en iyisidir.  Pervaneler düşük devirde daha verimli çalışırlar ama şanzıman kayıpları artar, bu nedenle şanzıman redüksiyon oranları nadiren 2'nin üstüne çıkarılır. Yani düşük devirli bir motorla daha düşük redüksiyon oranı olan bir şanzıman kullanırsınız ve veriminiz iyi olur. Teknelerde motora yüklenen, soğutma, pompalama, elektrik üretimi gibi ihtiyaçlar arttıkça ve dalgaya ve rüzgara karşı seyirde hzın düşmemesi istendiğinde 30 feet teknelere 30 HP gibi motorlar takılmaya başlandı. Bu gücün bütyük kısmı reserv olarak tutulur ve nadiren kullanılır. Motor yatlar marinada yüksek beygir gücü ile işlieri ve geri manevrada tekne kıçını çok fazla hafreket ettirerek manevra yaparlar. Yelkenli teknelerin ise dümen palaları büyüktür ve tornistanda bile yol yapmaya başladıktan sonra dümen dinler. Bir motor yat tornistanda dümen dinlemez ve tekneyi istediğiniz yöne çevirmek için dümen alabanda ile ileri yol verirsiniz.

Motor devirleri markadan markaya değiştiği için fabrika öneirlen azami devrinin  %80 kadarının seyir için kullanılması doğru olur. Çok büyük bir motorunuz varsa bu devri çok daha aşağıda tutarsınız. Tekneyi gövde süratine çıkaracak beygir gücü bellidir. Bu hızın üzerine çıkabilmek için kullanmanız gereken beygir gücü katlanarak artar. 9 metre bir tekne 7 knot hız yapabilmek için 8HP şaft motor gücü isterken bu hızı 8 knota ulaştırabilmek için 20 HP şaft beygir gücü ister.

Kayıcı gövdeli tekneler hızlandıklarında nedereyse sadece pervaneleri suyun içinde kalır, bu nedenle 25-35 knot gibi hızlara kolaylıkla ulaşırlar. amacınız bir koyda teknede vakit geçirmekse, gazı kökler bir yelkenli teknenin 1 saatte varacağı yere 10-12 dakikada varırsınız.  Herkesle beraber çıksanız herkesten çok önce varır ve istediğiniz yere bağlanır veya demirlersiniz. Maddi olarak imkanlarınız elveriyorsa ve bu tür bir hayatı seviyorsanız motor yat doğru seçimdir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#37: 21 Nisan 2018, 12:56:27
30 feet bir motor yat için ideal motor gücü ve ideal devir/seyir hızı ve bu hızdaki saatlik diesel tüketimini bilen arkadaşlar yazabilirlermi acaba?
Son transferini yaptığım Fairline Targa 34ft tekne üzerinde 2 adet 200HP Volvo Penta ve 500lt (+80lt rezerv) yakıt deposu vardı.

Ekonomik seyir hızı 25knot / 3000RPM ile gittiğimizde mil başına 3lt yakıyordu. (75lt/h) (Menzil: 6,5 saat/162 mil)
En yüksek hızı 35knot / 4000RPM ile gidince mil başına tüketim 5lt'ye çıkıyordu. (175lt/h) (Menzil: 3 saat/100 mil)
900-1000RPM devirde ise 7-8 knot hız yapıyor ve tüketim mil başına tüketim 1,5lt oluyordu. (12lt/h) (Menzil: 41 saat/333 mil)
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#38: 21 Nisan 2018, 13:19:00
Dizel motorlar beygir başına saatte kabaca (yüksek) 300ml yakıt tüketirler.
  • IP logged

O

Oktay Eryılmaz

Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#39: 21 Nisan 2018, 14:47:11
0/_/




Benimde genel kullanımım 2000 -2400 devir arası iki kere mazot aldım .

Saatte 4,5 litre gibi tüketim hesapladım .

Yani Ahmet beyin hesabına dınk diye oturuyor gibi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 21 Nisan 2018, 14:56:15 Gönderen: Oktay Eryılmaz »

  • *
  • İleti: 938
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#40: 21 Nisan 2018, 17:42:12
Motor gücü normal şartlarda akışkan içinde hareket eden cismin hızının kübü ile orantılıdır.  2 kat hızlanmak için 8 kat güç gerekir.  100 bg araba 200 km/sa yapar, hızı 400 km/sa yapmak için 800 bg motor lazım. Aşağı yukarı rakamlar da böyledir gerçek hayatta (formula 1 arabaları)

Suda temel farklar gövde biçimi ile alakalı. Tekne suya batmıyorsa (planning) bu hesap tutmaz.  Taş gibi seke seke ilkeler. Dolayısı ile gövde hızı ile alakalı argümanlar sadece suya batan deplasmanlı tekneler için geçerli. Gövde hızı esasında  deniz dalgasının hızıdır. Bu hız da deniz dalgalarında dalga boyunun fonksiyonudur. Köklü formül oradan gelir. (Derin su dalgasının dispersiyon bağıntısı) İşte tekne yarattığı dalgadan hızlı gitmeye çalışıyorsa işin fiziği değişir.  Şok dalgaları yaratır. (Havada bunun karşılığı ses hızını geçmektir). Büyük gemilerde gördüğümüz "yara yara gitmek" durumu ortaya cıkar. Ilk başta verdiğim küplü formül olur bu sefer dördüncü dereceden !! Ahmet reisin dediği küçük hız farklarının büyük sarfiyat yaratması da bu yüzden kaynaklanır.

Heyamolaya ilk mesajım bol fizikli oldu.  :)
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

O

Oktay Eryılmaz

Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#41: 21 Nisan 2018, 17:55:28
Hocam hoşgeldiniz
Fizik hocasından gayet anlaşılır net mesaj🙃🙃🙃👍👍
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#42: 21 Nisan 2018, 18:37:46
Hoşbulduk  ;D
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

K

Kağan Erdoğan

Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#43: 21 Nisan 2018, 18:44:51
Madem fizik ten açıldı....😂

Enerjinin korunun kanununa göre 1 hp güç elde etmek için gereken enerji miktarı surtunmeyi yok edemediğimiz sürece tüm motorlarda minimal farklar olmaksızın birbirine eşittir. Yani düz karada çalışan  dizel motordan bahsediyorum.is tekne oldugunda yakit sarfiyatiniz hesabi tek parametresi olmayan işlerdir.tekne su hattı boyu eni drafti ağırlığı tipi yüklü deplasmanı safti pervanesi ruzgar akıntı kirlilik durumu motor yaşı otomatik pilot veya manuel seyir vs vs.o yüzden tam sarfiyat önceden hesaplanamaz net olarak....kara test değerlerinden tam yoldaki verilere göre kabaca hesaplanır.
  • IP logged

O

Oktay Eryılmaz

Ynt: TEKNELERDE YAKIT TÜKETİMİ VE HESABI
#44: 21 Nisan 2018, 19:11:38
Kağan Reisim yukarıda 57 bg yanmar motorun yakıt tüketimi ile ilgili grafik var .
Tüketim değişmez herhalde belirtiğiniz parametrelere göre hız değişir değil mi
Yanlış anlamamışımdır umarım  :)
  • IP logged

 
Yukarı git