Heyamola Hey
Bahriye Mektebi => Elektrik => Konuyu başlatan: Hasan Toparlak - 29 Haziran 2017, 11:13:29
-
Can Hoca'mın "Electric for Dummies" kursunun 3. seviyesini bitirmenin verdiği özgüven ile ;
Demir alırken ya da atarken şarj dinamosunun ırgatın talebini karşılayacak ölçüde olabilmesi için, motorun rölantide değil de biraz devirlice çalıştırılmasının daha doğru olduğunu düşünüyorum. Malum alternatörlerin üretimi devir ile doğru orantılı.
Aküleri motoru çalıştırarak şarj etme sırasında da sanki biraz gaz vermek daha doğru diye düşünüyorum.
-
Evet abi, Yanmar için min 1500 devirde çevirmesi lazım diye biliyorum. Diğerlerinde de benzeri şekildedir herhalde.
-
Hasan Reisim-korsanım Teknemizin motoruna monte edilmiş olan elektrik üreticisi alet adı ister şarj dinamosu olsun ister alternatör bu aletin üretebildiği maksimum voltaj ve maksimum akım vardır.teknede elektrik tüketen araçlarımızın hepsi 12 volt ile çalıştığı için şarj dinamosunun dönüş devrine bağlı olarak üretebildiği maksimum voltaj ile ilgili bir sıkıntımız yok.Yani dinamomuz dönmeye başlar başlamaz her devirde 12 volt üretiyor bu bize devirle ilgili bir sorun yaratmıyor.
Şimdi biz teknemizdeki akülerimizi sakin sakin normal bir akım ile şarj ederken ki akü sağlığı için böyle gerekiyor yine fazla bir akım gerekmiyor bunu bizim gibi bilen motor üreticileride motor ve dinamo üstüne öyle kasnak çapları ayarlıyorlar ki motor nizami rölantisinde bile çalışırken akü doldurmak için gereken ortalama akımı dinamodan alabiliyoruz.
İş geliyor normalden çok fazla akım çeken ırgatı kullanmaya.İşte ırgat çok akım çektiği için akü voltajını düşürmeye başlıyor aküye bağlı dinamo hem voltajı yine 12 ye yükseltiyor hemde ırgatın çektiği akımı ona vermeye çalışıyor.Her şey bir yere kadar elbette.Şayet dinamo devrini yükseltmezsek yani motorun gazını açmazsak dinamo kendinden ırgatça ıstenen fazla akımı üretemediği için zorlanıyor halbuki gazı uygun miktarda açınca dinamo istenen fazladan akımı üretebiliyor hem ırgat düzgün çalışıyor hem akümüz korunmuş oluyor.
Yani kısaca şunu diyelim: motor rölantide de çalışırken ortalama akım üretir, gerekmedikten sonra fazladan gaz açıp gereksiz yakıt tüketmeye ısraf denir.
Konunun mantığını anlatmak için akü voltajımızıdan hep 12 diye bahsettim.Aslında teknik detayda voltaj biraz daha yüksektir.
Saygılar
-
Yukarıda yazıldığı gibi alternatör ve motor kasnakları arasındaki çap farkı önemli. Örneğin Balım'da Lucas 80 Amp alternatör var. Kasnakların çevreleri arasındaki oran 1:1.4 Lucas devir-amper tablosunda 60 Amp için 2200 RPM yazıyor. 2200/1.36=1600 RPM motor devrine karşılık geliyor.
BALIM SY
-
Irgatlar genellikle 1000W veya daha yüksek güç tüketirler. Standart bir alternatör ise 80 A x 14V = 1120W azami güç üretir. Teorik olarak alternatörün ırgatın talebini karşılayabildiğini varsaysak bile motoru hiç bir zaman bu gücü üretecek kadar yüksek devirde çalıştırmayız. Sanırım burada amaç ırgat çalışırken, akülere destek olmak ve ırgatın işi bittikten sonra şarja devam etmektir. Benim düşüncem motoru çalışır halde tutmak ve ırgatla işimiz bittikten sonra yola çıktığımızda şarjı tamamlamaktır.
-
60 amper -- 12X60= 720 yani yaklaşık 1 beygir yapar; kasnak oranları 1.4 olduğuna göre motor miline binen yük 1.4 yaklaşık 1.5 beygir olur.Irgat çalıştırırken motorumuzun 1600 devirde en az 2 beygir güç üretebilmelidir.Bu motorun devir /güç tablosundan bulunabilir.Zaten ırgat çalışırken teknenin motorunun devri fazla değilse zorlanır bayılır sesi değişir bunu hemen fark ederiz ,motorun devrini yükseltiriz.
-
Birkaç örnek alternatör devir-akım grafiğini koyalım, gözümüzden canlandırmak için faydası olur;
(http://i87.photobucket.com/albums/k126/pvbpics/prestolite8MR2069TA_zps1945d982.jpg)
(http://i12.photobucket.com/albums/a233/ghaziys/DFB4BB75-6CD0-4FDC-A406-6441671D9002_zpsgyo7m5dy.png)
(http://shop.pkys.com/assets/images/BAL60-70-SR-IG-1.jpg)
-
Grafik için teşekkürler.
Dikkat edilmesi gereken püf noktası şu: Grafiklerdeki devir dakikalar dinamonun devir dakikasıdır ve kasnak sistemlerinden dolayı dinamolar motorlardan daha hızlı dönerler.
Grafikte koyu mavi renkteki 51 amperlik dinamonun 20 amper üretebilmesi için 1200 devirle dönmesi gerekir.kasnak oranları 1.4 ise motorunda 1200/1.4= 850 devir dönmesi gerekir.Eh rölantimizde 850 devir dakika civarında olduğuna göre şayet 50 amperlik bir dinamomuz varsa motor rölantide bile iken yaklaşık 20 amperlik akım üretir. motor rölantide iken 20X12=480 watlık tüketim yapsak bile aküden gram elektrik eksilmez. ?0-?
-
Anladım.. Valla. :)
-
Anladım.. Valla. :)
Daha bitmedi, devam ediyor.
Bir de sadece motor çalıştığında ya da sahil elektriğine bağlandığımızda çalışan bir derin dondurucumuz var. 16 amp akım çekiyor. Buna ilaveten ırgat da binince tam kapasite gerekiyor.
Ayrıca bu alternatörlerde üretime başlama için minimum bir devir "Turn on Speed" ayarı yok mu ? Yoksa neden benim şarj uyarı lambam 1500 rpm'i görmeden sönmüyor ?
Bir diğer başlıkta belki tartışırız; Dizel Motor - Rölanti (Yüksüz) çalışma - Zarar ilişkisi ...
-
Bir nesnenin kaç devir döndüğünü bulmanın yöntemi var.
Örneğin:motor devri 1500 devir .
Örneğin:motor kasnak çapı:180 mm.
Örneğin:şarj dinamosu kasnak çapı:95 mm.
1500 X 180=270000
142500÷95=2842 dönen devir.
-
Bir de sadece motor çalıştığında ya da sahil elektriğine bağlandığımızda çalışan bir derin dondurucumuz var. 16 amp akım çekiyor. Buna ilaveten ırgat da binince tam kapasite gerekiyor.
Ayrıca bu alternatörlerde üretime başlama için minimum bir devir "Turn on Speed" ayarı yok mu ? Yoksa neden benim şarj uyarı lambam 1500 rpm'i görmeden sönmüyor ?
Bir diğer başlıkta belki tartışırız; Dizel Motor - Rölanti (Yüksüz) çalışma - Zarar ilişkisi ...
Cevabını kendiniz yazmışsınız işte 1500 devir dakika dinamonuzun uyanması için gereken en alt devir.Tabi ki bu birazda dinamonun üstündeki konjektörün özelliğinede bağlıdır.
-
Bir nesnenin kaç devir döndüğünü bulmanın yöntemi var.
Örneğin:motor devri 1500 devir .
Örneğin:motor kasnak çapı:180 mm.
Örneğin:şarj dinamosu kasnak çapı:95 mm.
1500 X 95=142500.
142500÷180=791.66 dönen devir.
ALİ hesapta hata var motor kasnağı büyük dinamonun ki ise küçük yaklaşık yarısı kadar böyle olunca dinamo motordan iki kat hızlı döner
motor 1550 ile 180 lik kasnagı çevirince kayış 1500X180=270 000 birim ilerler aynı kayış 95 lik kasnagıda 270 000/95=2842 kere çevirir
-
Bir nesnenin kaç devir döndüğünü bulmanın yöntemi var.
Örneğin:motor devri 1500 devir .
Örneğin:motor kasnak çapı:180 mm.
Örneğin:şarj dinamosu kasnak çapı:95 mm.
1500 X 95=142500.
142500÷180=791.66 dönen devir.
ALİ hesapta hata var motor kasnağı büyük dinamonun ki ise küçük yaklaşık yarısı kadar böyle olunca dinamo motordan iki kat hızlı döner
motor 1550 ile 180 lik kasnagı çevirince kayış 1500X180=270 000 birim ilerler aynı kayış 95 lik kasnagıda 270 000/95=2842 kere çevirir
Hüseyin ağbi işdeyim tlf lar geliyordu,formülü yanlış yazdım düzeltemedim zaman geçmiş işim bitince düzelteceğim
-
Hüseyin ağbi anca müsait oldum düzeltiyorum:)
Bir nesnenin kaç devir döndüğünü bulmanın yöntemi var.
Örneğin:motor devri 1500 devir .
Örneğin:motor kasnak çapı:180 mm.
Örneğin:şarj dinamosu kasnak çapı:95 mm.
1500 X 180=270000
270000÷95=2842 dönen devir.
-
Bir de sadece motor çalıştığında ya da sahil elektriğine bağlandığımızda çalışan bir derin dondurucumuz var. 16 amp akım çekiyor. Buna ilaveten ırgat da binince tam kapasite gerekiyor.
Ayrıca bu alternatörlerde üretime başlama için minimum bir devir "Turn on Speed" ayarı yok mu ? Yoksa neden benim şarj uyarı lambam 1500 rpm'i görmeden sönmüyor ?
Bir diğer başlıkta belki tartışırız; Dizel Motor - Rölanti (Yüksüz) çalışma - Zarar ilişkisi ...
Cevabını kendiniz yazmışsınız işte 1500 devir dakika dinamonuzun uyanması için gereken en alt devir.Tabi ki bu birazda dinamonun üstündeki konjektörün özelliğinede bağlıdır.
Şimdi başa döndük. Şarj dinamosunun uyanması için rölantiden yüksek bir devir gerekmektedir. (Benimkinde rölanti 900-1000 rpm, şarj dinamosu 1500 rpm'lerde uyanıyor.)
Sanırım burada anlaştık !
-
Ben şimdilik bu detaylara takılmıyorum, yüksek devirde şarj ediyorum nasıl olsa fazlasını konjektör denen vatandaş yiyor.
-
Şimdi başa döndük. Şarj dinamosunun uyanması için rölantiden yüksek bir devir gerekmektedir. (Benimkinde rölanti 900-1000 rpm, şarj dinamosu 1500 rpm'lerde uyanıyor.)
Sanırım burada anlaştık !
Şarj dinamosunun uyanması için 1500 motor devri epey yüksek bir rakam.Zannediyorumki dinamonuzun konjektörü yarı arızalı durumda.Yenisi ile değiştirmesi gayet kolaydır.
-
Şimdi başa döndük. Şarj dinamosunun uyanması için rölantiden yüksek bir devir gerekmektedir. (Benimkinde rölanti 900-1000 rpm, şarj dinamosu 1500 rpm'lerde uyanıyor.)
Sanırım burada anlaştık !
Şarj dinamosunun uyanması için 1500 motor devri epey yüksek bir rakam.Zannediyorumki dinamonuzun konjektörü yarı arızalı durumda.Yenisi ile değiştirmesi gayet kolaydır.
Hüseyin Abi bazen kayış birazcık gevşek olduğunda da yapabiliyor.
-
Şimdi başa döndük. Şarj dinamosunun uyanması için rölantiden yüksek bir devir gerekmektedir. (Benimkinde rölanti 900-1000 rpm, şarj dinamosu 1500 rpm'lerde uyanıyor.)
Sanırım burada anlaştık !
Şarj dinamosunun uyanması için 1500 motor devri epey yüksek bir rakam.Zannediyorumki dinamonuzun konjektörü yarı arızalı durumda.Yenisi ile değiştirmesi gayet kolaydır.
Hüseyin Abi bazen kayış birazcık gevşek olduğunda da yapabiliyor.
Saplamasını sökebilsem biraz gerdireceğimde gücüm yetmiyor. Bastırınca 3cm esniyor..
-
Saplamasını sökebilsem biraz gerdireceğimde gücüm yetmiyor. Bastırınca 3cm esniyor..
Ne zaman dönüyorsun tekneye Hasan reisim ? :)
-
Önümüzdeki hafta ortası gibi. Hisarönü ve Temmuz 20 gibi Gökova program..
-
Önümüzdeki hafta ortası gibi. Hisarönü ve Temmuz 20 gibi Gökova program..
Tamam ,benim plana da uygun gibi. 900 devir rölantide çalışan makinanın 1100 devir gibi şarzı açması lazım.
Sökeriz onu , ağlatırız bile Hocam. :)
-
Ahmet kaptanın dediği doğru. Kayış gevşek ise bizim hissetmediğimiz bir patinaj yapar.
Bu da dinamonun gerekli devirde dönmemesine dolayısı ile yeterli akımı üretememesine
ve kayışın aşınmasına neden olur.
Kayış en fazla 1 cm. esneye bilmeli.
Ben de motor devrinin yükseltilmesinin gereksiz olduğu kanısındayım.
-
Bir de sistem şarj etmeye başladığında sönen pilot lambanın güç özelliğine göre bazen yüksek devir gerektirdiği ve ancak bu devri gördüğünde sönerek şarj işlemini başlattığını söyleyenler var.
Bana pek garip geldi ama bir bilene danışmakta fayda var.
-
Aküleri motoru çalıştırarak şarj etme sırasında da sanki biraz gaz vermek daha doğru diye düşünüyorum.
Cevaplar biraz fazla teorik detaya girmiş sanki... Mevcut teknemizde pratik olarak ne yapacağız? Benim yöntemim şu:
Aküleri motorla şarj etmek zorunda kalırsam; gazı yavaş yavaş yükseltiyorum. Gözüm voltmetrede. Bir noktada voltajdaki artış azalıp duruyor. Ya alternatörün kapasitesine ulaştık, ya da akülerin şarj kabul kapasitesine. Azami şarj noktası budur. Daha fazla devir anlamsız yakıt tüketimidir.
Şarj ederken arada sırada kontrol etmek lazım. Aküler doldukça şarj kabul hızları düşecektir. Daha düşük devirlere geçebiliriz.
Akım (amper) ölçme imkanınız varsa daha da hassas bir ayarlama yapabilirsiniz.