Heyamola Hey

Havuzluk => Dünya Sahillerinden Havadisler => Konuyu başlatan: Cem Gür - 31 Ocak 2017, 21:36:15

Başlık: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 31 Ocak 2017, 21:36:15
(http://i.hizliresim.com/m4n23y.jpg) (http://hizliresim.com/m4n23y)

https://www.facebook.com/TOWT.A.la.Voile/?fref=ts (https://www.facebook.com/TOWT.A.la.Voile/?fref=ts)

Günümüzde tarihi miras yelkenli teknelerin kabotaj hizmeti için ön plana çıktıkları dönemde Chasse-Marée ve deniz mimarisine adanmış öğretimini yirmi beş yıldır sürdüren l’École nationale supérieure d’architecture de Nantes (ENSAN)-  Nantes Ulusal Yüksek Mimari Okulu ile birlikte güçlerini bir araya getirerek bu ana çerçevede tematik bir yarışma açmaya karar verdiler. “Oyunun kuralları” aşağıdadır:
 
Kurallar:   Katılımcılar su hatı 35 metre cıvarı olan, brüt  500 ton ve kargo kapasitesi 200 ton olacak şekilde yelkenli bir kabotaj /kargo teknesi tasarlayacaktır. Bu küçük kargo teknesi çok özel bir rota izleyecektir.  Fransa Batısının şarap ve diğer değerli içkileri ile yüklü olarak Nantes Limanından çıkacak Küba’ya ulaşmalk için Atlantik’i aşacak hammulesinin bir kısmını  burada boşaltarak yerine  rom ve puro yükleyecektir. Sonra New York ve Halifax!a rota tutacak, bu limanlarda yükünün tamamını boşaltıp  bu kere  bira, ıstakoz, bizon eti konservesi yükleyecektir. Kargomuz daha sonra İskoçya’ya yönelecek, yükünün bir bölümünü burada karaya çıkartıp yerine wisky alacak ve nihayet yeniden Nantes limanına dönecektir. Önemle not edilmelidir ki bütün bu yolculuk boyunca kabotaj teknesi  bedelini ödeyen 4 yolcuya  tam konforlu 2 kamara  ve yerel olarak geçici katılan üç mürettebata da eşit kalitede  kamara sağlayacaktır. Bu kısıtlara ek olarak yelkenli kabotaj teknesi yolculuğunun tamamında ortalama 8 deniz mili veya üzeri sürat yapmalıdır. Ana yürütme kaynağı yelken olsa da, liman içi manevra kolaylığı sağlaması amacı ve rüzgârsız havalarda da yol alabilmesini sağlayacak makine ile donatılacaktır. Nihayet tekne kargonun elleçlenmesinde otonom olmalıdır. Ayrıca 2 palet ağırlığı kaldırabilecek  kaldırma düzeneğine sahip olmalıdır.

Bu yarışma herkese açık olsa da değerlendirmeler profesyonel-öğrenci ve amatör olarak üç kategoride değerlendirilecektir. Katılımla bireysel olabileceği gibi frup olarak da kabul edilecektir. Amatörler araştırma krokilerini, form planlarını, genel planı, güverte ve yerleşimleri, yelken planı, ana postayı, el ile çizilmiş bir perspektif görünümü ve/veya 3D modeli ve nihayet açıklayıcı bir metni içeren avan proje sunacaklardır. Öğrenci ve profesyoneller ise matörlerin dosya içeriğine ek aolarak ayrıca hacim dökümlerini, boş ve dolu olarak yelken altında stabilite hesaplarını, 3D görünümleri, tahrik gücü değerlendirmelerini ve eğer mümkün ise hız diyagramlarını  (Velocity Prediction Program).dosyalarına ekleyeceklerdir.

Projeler 1 Haziran 2017den önce Chasse-Marée adresine gönderielecek, posta damgası itibara alınacaktır.  Jüri ENSAN eğitmenleri ve bir Chasse-Marée temsilcisinden oluşacaktır.  Sonuçlar katılımcılara 20 Haziran 2017de bildirilecektir.
 
Le Chasse-Marée
Abri du Marin 51,
rue Henri Barbusse CS 70008 29177
Douarnenez Cedex 

Kurallar İngilizce versiyonu : Candidates should design a coastal sailing freighter of about 35m waterline length and gross tonnage under 500, thus with a loading capacity of 200 tons. This small cargo ship is undertaking a specific route. Casting off in Nantes, the ship loads wine and spirits from the West of France across to Cuba where it partially unloads cargo, swapped with rum and cigars. It will then head to New York and later to Halifax, where the whole cargo is replaced by local goods (beer, lobster, bison terrine…). Our freighter then sails to Scotland to partially unload to load whisky and heading back to Nantes. It should be noticed that all along the journey, the ship will also embark paying passengers benefiting from two comfortable double cabins for two to four passengers, the three sailors will also benefit from similar quality facilities. Beside these constraints, the cargo ship must be able to perform the whole trip sailing above 8 knots mean speed. Even if it is sail powered, it can be powered by a machine allowing for autonomous harbour manoeuvring as well as powering with very light wind. At last, the ship should be self-sufficient for handling its cargo; it should also be outfitted with a lighter able to load two pallets. This design competition is opened to anybody, although projects will be ranked in three categories – professionals, students and amateurs -, entries can be individual or group contributions. Amateurs will present a preliminary design composed by research sketches, a lines plan, a general arrangement drawing (deck and layout views), a sail plan, a midships crosssection, a hand-drawn perspective and/or a 3D model and at last a descriptive text. Students and professionals will present a preliminary design composed by the same items as the amateurs, to which they will add weight estimates, a stability study under sail for lightship and laden ship cases, 3D views, an approximate power calculation, and if possible sail polar diagrams from a Velocity Prediction Program.   These projects must be sent to Chasse-Marée before the 1st of June 2017, date as per postmark. Judging panel will be composed by ENSAN professors and a representative from Chasse-Marée. The results will be advertised to the competitors on the 20th of June 2017. The three best projects in each category will be presented in the September 2017 issue of Chasse-Marée magazine, as well as they will be exhibited at ENSAN at the same time. (Merci à Florent Violain pour la traduction)

Le Chasse-Marée
Abri du Marin 51,
rue Henri Barbusse CS 70008 29177
Douarnenez Cedex 

Ref:http://www.chasse-maree.com/content/188-caboteur-a-voiles-concours-de-plans
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 31 Ocak 2017, 21:54:11
Çalışma çok enterasan.

Seyir planına bayıldım.
Tüm yol boyunca, muhtelif kargolardan sınırsız nemalanmak mümkün müdür acaba?  ;D
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 31 Ocak 2017, 22:13:08
 ;) !O__ !O__ !O__
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Mustafa Ertör - 31 Ocak 2017, 23:48:57
Türkiye'den katılan olur mu acaba?

Classic Boat adlı derginin abonesiydim.Her yıl buna benzer yarışma yapılır.Kazanan planlar dergide yayınlanır ve kazanana Yanmar motor hediye edilirdi.
Mühendis olsaydım çizim programlarını bilseydim katılırdım.
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 01 Şubat 2017, 00:31:27
Türkiye'den katılan olur mu acaba?

Classic Boat adlı derginin abonesiydim.Her yıl buna benzer yarışma yapılır.Kazanan planlar dergide yayınlanır ve kazanana Yanmar motor hediye edilirdi.
Mühendis olsaydım çizim programlarını bilseydim katılırdım.

Mühendis  var abi.
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Mustafa Ertör - 01 Şubat 2017, 14:57:23
Bilgisayarın günlük yaşama yeni girdiği yıllardı.Diş hekimliği programı yaptık alır mısınız?diye geldiler.Kayıtların kartlara yazılarak tutulduğu dönem olduğundan bana çok cazip geldi .Davet ettim.Sunuma başladı genç programcı.Anlattığı herşey muhasebe ile ilgili.Birsürü gelir gider tablosu ve hasta isimleri olan çizelge.Beğenmedim ama kırmak ta istemiyorum.Mesleki istekleri ön plana çıkartarak şunu da ekleyeyin,Bu da çok gerekli,o olmazsa olmaz ...diye fikir beyan ettikçe arkadaşın gözleri parlamaya başladı.Bana beraber çalışma önerdi.Sonra piyasa birbirinden kapsamlı programla doldu.

 Sözün özü; Hep birlikte bir tekne çizsek nasıl yapardık diye fikir beyan etsek.Kabuğu ,dümeni, salması,yelkeni,güvertesi........ şöyle olsa desek ve çizim yapan bir arkadaş çizse.Ne güzel olur.   
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 01 Şubat 2017, 15:35:52
Bilgisayarın günlük yaşama yeni girdiği yıllardı.Diş hekimliği programı yaptık alır mısınız?diye geldiler.Kayıtların kartlara yazılarak tutulduğu dönem olduğundan bana çok cazip geldi .Davet ettim.Sunuma başladı genç programcı.Anlattığı herşey muhasebe ile ilgili.Birsürü gelir gider tablosu ve hasta isimleri olan çizelge.Beğenmedim ama kırmak ta istemiyorum.Mesleki istekleri ön plana çıkartarak şunu da ekleyeyin,Bu da çok gerekli,o olmazsa olmaz ...diye fikir beyan ettikçe arkadaşın gözleri parlamaya başladı.Bana beraber çalışma önerdi.Sonra piyasa birbirinden kapsamlı programla doldu.

 Sözün özü; Hep birlikte bir tekne çizsek nasıl yapardık diye fikir beyan etsek.Kabuğu ,dümeni, salması,yelkeni,güvertesi........ şöyle olsa desek ve çizim yapan bir arkadaş çizse.Ne güzel olur.

Ustalar konusur. Biz bakarız. Ama mükemmel şahane olur.
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 01 Şubat 2017, 15:54:39
Sözün özü; Hep birlikte bir tekne çizsek nasıl yapardık diye fikir beyan etsek.Kabuğu ,dümeni, salması,yelkeni,güvertesi........ şöyle olsa desek ve çizim yapan bir arkadaş çizse.Ne güzel olur.

İşte adamlar da tam da senin dediğini yapmış, nelerin olacağını dolayısıyla nelerin olmayacağının çerçevesini çizmişler.

Biz de böyle bir çalışmaya öykünecek isek önce tekneye bir amaç dolayısı ile görev vermeliyiz.
 
Görevi en ince ayrıntısına kadar tanımlamalı tekneyi de bu görev tarifine uygun tasarlamalıyız.
Seyir programı Fenerbahçe- Trilye- Marmara Adası Gelibolu - Fenerbahçe arasında olmamalı.
Yeterlilikleri ve kapasitesi ufku kadar geniş olmalı.

Tekneye yükleyeceğimiz görev yanında onu yürütecek, bakımını, gerektiğinde onarımını da yapacak "çekirdek" ekibi de oluşturmalı, hayatlarını idame ettirecek şartları da sunmalıyız. Yoksa sadece hafta sonları / tatillerde meccanen çalışacak ekip onca emek ve para harcanacak tekneyi ayakta tutup yaşatamaz.

Böyle bir fikir ve "beyn" fırtınası tekne vücut bulmasa bile amatör denizciliğe inanılmaz katkı sağladığı gibi, belki, yarın birileri kollarını tekneyi de yapmak için sıvar ise omurgasında bir kaç cıvata olur.

İlk aşamada görev tanımı yapılmalı.
Sonra boy pos en makina yelken vs ...
İnşa malzemesi ve Yapım tekniği
Bina/lar  kullanımları amaçları.
Güverte üstü donanım ve ziynetleri gibi ayrıntılara sırayla girmeliyiz.
Her aşama bir önce karara bağlanmış olan ana çerçeveye uygun olmalı. ( Örneğin tekne sac olarak karar verildi ise ahşap kullanımı bol bulamaç her yerde olmamalı gibi)

Başlangıç akçesinin temini ile inşaatın sürdürülebilmesi için finansman kaynakları öngörülmeli.

Kendi adıma "patronaj" olmasını istememekle birlikte böyle cesametli bir projede ana şemsiye (Yürütücü ve denetleyici)  "Heyamola Hey" olmalı. "Parası ve olanakları var, üstelik bu projeye de her türlü desteği verecek" argümanı ile kişi ve kurumlarla "ortaklık" yapılmamalı.
 

Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 01 Şubat 2017, 16:21:34
Hah, tam benlik bir konu.
Cem abi ile daha önceleri konuşmuştuk böyle işler hakkında, biliyor düşüncelerimi.

"Ben bir garip avare, olur kalbim pare pare, tutuldum gülizare" der gibi, hayalimde ki projelerden biridir. Dünya denizlerinde ordan öteye, ciddi çalışacak, geleneksel yükler taşıyacak bir yelkenli kargo gemisi ile 7 denizleri ömrümce dolaşmak.

Maalesef böyle bir projeye, finans yönünde katkım olamaz ama ;
Yapım, bakım, seyir ile çalışma ve dahi ömrün sonuna kadar ve emri hak vaki olduğunda, değersiz bedenimin, bir okyanusta kadim denizcilerin ruhları arasına gönderilmesi şartı ile mürettabat olmaya dünden razı olurum.  C:-)

Olmadı kağıt üstünde çalışıp, hayal kurarız    ;D
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 01 Şubat 2017, 16:44:41
Hah, tam benlik bir konu.
Cem abi ile daha önceleri konuşmuştuk böyle işler hakkında, biliyor düşüncelerimi.
./.....
Olmadı kağıt üstünde çalışıp, hayal kurarız    ;D

Bazileri "Boş işler bunlar. Vakit kaybetmeye değmez"  :o

Diğerleri " Benim böyle bir havesim zaten yok ki. Ne diye katılayım"  :P

Ötekisileri " Olmayacak duaya amin diyecek kadar hayalperest değilim" diyecekler.  ???

Bakalım kaç deniz ereni konuya ilgi duyup bu beyn fırtınasına dalacak?  ?0-?
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Erman Yerman - 01 Şubat 2017, 16:54:59

Maalesef böyle bir projeye, finans yönünde katkım olamaz ama ;
Yapım, bakım, seyir ile çalışma ve dahi ömrün sonuna kadar ve emri hak vaki olduğunda, değersiz bedenimin, bir okyanusta kadim denizcilerin ruhları arasına gönderilmesi şartı ile mürettabat olmaya dünden razı olurum.  C:-)

İşte buna ben de sonuna kadar varım
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Ersin Böke - 01 Şubat 2017, 17:27:24
Ben bir şey anlamadım. Bir proje çalışıp , bu yarışmaya mı katılacağız, ki bu çok hoş olur. Yoksa bu çalışmanın bir benzerini burada mı yapacağız.. ?
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 01 Şubat 2017, 17:41:58
Öncelikle proje çalışılıp, yarışma için teslim ediliyor.
Yarışma sonunda dereceye girilir mi girilemez mi bilinmez ama bir sürü beyin fırtınası, bir sürü yeni bilgi edinme fırsatı vb getirileri var.

Ha, proje çok şükela oldu, finans kısmında getirisi, götürüsünü dövüyor, yatırım yapmaya istekli kişiler var, hayata geçirilir.
Yada,
Uluslararası fon'lara müracaat edilebilir, hem kargo hem eğitim gemisi standartları da göz önüne alınır yapılırken, finans ve diğer konularda destek için gerekirse bir çok yerle temasa geçilir vs.

Proje içinde proje geliştirilebilir elbet.
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 01 Şubat 2017, 17:54:54
Ersin senin piri fani denizciler ne oldu?
Okul gemisi felan ...??
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Mustafa Ertör - 01 Şubat 2017, 22:02:58
Aslında benim aklımda tüm arkadaşların  katılimıyla gurubun aklında nasıl bir tekne var olabilir onu görmekti.Ortaya çıkan ne kuş ne deve olabilir ihtimal.Ama hepimizden bir parça olur.Cem ağabeyin dediği gibi güzel bir beyin fırtınası olur.
Foto eklemeyi henüz beceremedim  bilen biri benim için anlatsın.
Galway hooker tipi tekne gövdesi gibi enine bir kesiti olan tekne isterdim ama uzun salmalı ve schooner Blooness gibi boyuna kesitli gövde üzerinde olan.Şimdi kolaysa gel bunu çiz bakalım .
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 01 Şubat 2017, 22:15:14

Foto eklemeyi henüz beceremedim  bilen biri benim için anlatsın.


hwww.hizliresim.com sitesine girin, eklemek istediğiniz fotoğrafı seçin ve resimde görülen satırı, mesajınızın içine copy-paste ile ekleyebilirsiniz abi.

(http://i.hizliresim.com/qjrgqq.jpg) (http://hizliresim.com/qjrgqq)
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Ersin Böke - 01 Şubat 2017, 22:16:08
Sevgili Cem Gür ,

maalesef o çok büyük bir hayal kırıklığı..

Bir yerlerde  yazmıştım..

Bu iş tanıtımsız olmaz.. Bodrum yelkenlisi, Karadeniz Regattasında derceye girmiş, gemi, Putin tarafından romanya da ziyaret edilmiş ve İstanbul 'a gelmek üzere idi.

Bir karşılama organize etmeye çaıştık. ettik te.. Organizasyona göre , Cumartesi sabahı Bodrum yelkenlisi Moda koyu önlerinde olacak, ve birçok yelkenli kendisini karşılayacaktı. Daha sonra her hangi bir ücret ödemeden Kalamış Marina'ya gelecek ve Marina da bila bedel bir kokteyl düzenlenecekti.

BU fakir kardeşiniz tüm bu işleri organize ettiydi , bir de basına dağıtılmak üzere kameraman tuttuydu.

Sonrası hafta İstanbul boğazında çok önemli bir yarış vardı. Bodrum yelkenlisi büyüklük olarak yarışa uygun değildi ancak ısrarlarım sonrasında basın teknesi olarak kullanılması kabul edildi. Çok büyük bir fırsattı çünkü tüm basın bu muhteşem yelkenli de ağırlanacak ve başarılarına dikkat çekilecekti.

Tüm program bu şekilde oluşturuldu ve dernek yönetimince onaylandı.

Hal böyle iken , Bodrum yelkenlisi nedeni bilinmeyen bir şekilde ! İstanbul 'a Çarşamba öğleden sonra giriş yaptı. Kalamış yerine , Tuzla ya bağlandı, Dernek kendi cebinden para verip, kokteyl düzenledi. Kokteyl hafta içi düzenlendi. Tuzla İstanbul 'un öbür ucu olduğundan kimse gelmedi.

Yarış için ise ,yarış komitesinden para istendi..

Anladım ki derneklerde iş bitirici , proje üreten insanları pek sevmiyorlar..

Bizle kimse ilgilenmiyor , bizi desteklemiyor kimse diye ağlaşıp duruyorlar sonra. anlamadığım ,egosu yüksek, ama biz acıların çocuğuyuz mantığı çok hakim bu tür çevrelerde benim gördüğüm.

O yüzden herkes bildiği işi yapmalı.. Ben tacirim.. Alır , satarım..

Dernekler ise bana göre sakız çiğniyorlar.. Bu camiada dernek adı altında gördüğüm tüm yapılarda aynı problem var.

Derneğin amaçları doğrultuunda gelir elde etmesine, kar etmesine muhalefet eden bir dolu insan var.

Bu zihniyet orada oldukça - bana göre -  sonuç elde edilecek işler yapılamaz.

Amerikalıların bir deyişi vardır.

"Money tolks bull shit wolks " derler .

Bizde ise " bull shit just tolks" durumu var. Ortada da para filan yok.. Durum böyle yani..









Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 01 Şubat 2017, 22:24:17
Haber internette FB ye düşünce Françe elindeki arkadaşlar da haber altına yorumlar yazmışlar. Bize de onların ne düşündüklerini okumak anlamak düşer diye düşündüm.
--------------------------------------------------

Ronan Merlateau   Nantes-Cuba bağlantısı, artık kabotaj sınırları içinde değil…. 35 metre için ortalama 8 nds…. Neredeyse bir clipper sürati.. 200 mil gün…yaklaşık.
 
Pierre-Yves Decosse Evet 8 nds ortalama çok !!  Beğen • Yanıtla • Dün, 00:12

Jérôme Delaunay 12 nds sakin hava hızı ile 8 nds tutturmak için deli simülasyonlara ve hesaplara başladım Kaba hesapla bile 35 metre boy 350 ton yüklü tekneyi bu hıza çıkarabilmek için 800m2 kumaş gerekiyor!!!  Karşılaştırma için Tara 170t yüklü aşağı yukarı aynı boy  400m2 kumaş taşıyor. Bu kadar kısa boylu yelken teknesinde yük ağırlığı önemli. Dalga direnci korkunç hale geliyor.

Jérôme Delaunay Azami 8 ve 6 nds ortalama bile büyük maimum !!!

Pascal Lutz  Evet, bu mecburiyetlerle işi zora sokuyorlar. Bu rakamları nereden buldular ? 

Jérôme Delaunay Sanıyorum bu sınırlamalar  bir ticari senaryo.

Pascal Lutz  Özellikle bu kadar asgari mürettebatla zorluyorlar. Son projelerden biri yelken+ motor  Greenpeace teknesi idi. Ama yelkenle doğru dürüst yürüyüp yürümediğinden emin değilim.

Jérôme Delaunay Sadece 3 kişi ve rütbeliler. Sadece bir kişi bütün yelkenleri idare edebilmeli. Bütün bunlar  rantabilite hesapları Atlantiği 20 günde geçmek için 

Jérôme Delaunay  Evet bir avan projeye başladım. Hiçbir şeye benzemeyen  şimdilik ilerleyen bir ŞEY

Loïc NT Düşünebiliyor musunuz 2009 yelken tekne tasarımında eğitim aldım. Okulda arkadaşlarımla ileride yelkenli kargo gemileri olacak diye dalga geçerdim. … Hatta bir tane de çizmeye başlamıştım.. ( Tek bildiğim tekneler çizmek) 8 yıl sonra … hayalim bir yarışma ile gerçek oluyor. !
-----------------------------------------------------------------------------------

Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Cem Gür - 01 Şubat 2017, 22:33:11
Sevgili Cem Gür ,
maalesef o çok büyük bir hayal kırıklığı..
Amerikalıların bir deyişi vardır.

"Money tolks bull shit wolks " derler .

Bizde ise " bull shit just tolks" durumu var. Ortada da para filan yok.. Durum böyle yani..

Biz ise Sığacık'ta bu aleme "sadece SK" diyoruz. Yani sadece konuşanlar...

Hayatta en nefret ettiğim şey "Bakın ben haklıydım" demek. Bana konuyu ilk açtığında da telefonda fark ettin mi bilmem gayet soğuk karşılamış, senin üzüleceğini düşünmüştüm.

Senin yaşadığının ölçeği orta büyüklükte. Benim 2 veya 3 girişimim üstelik aynı kişi ile çok daha küçük ölçekli idi ama "egosu tavanlarda" dolaşıp bilgi ve görgüsü yetersizin sebep olduğu "hezimet"ti. Sağlık olsun.
O nedenle buzdolabından da çıksa yoğurdu üfleyerek yiyorum.  ;)
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Ersin Böke - 02 Şubat 2017, 00:44:45
Mühendisliğin ikinci sınıfında , bilgisayar programcılığı dersi veren ama aslen inşaat mühendisi olan bir hocamız vardı.

Birgün , bir mühendis ile bir bilim adamının arasındaki farkı anlatan basit ama bana çok anlamlı gelen bir hikaye anlattı.

Bir direk düşünün , tırmanılması gerekiyor . Ancak yağlı. Bir birim çıkınca iki birim kayıyorsunuz.

Bir fizikçi ve bir mühendis , bu durum karşısında nasıl davranır diye sordu..

Bizlerden bir sürü anlamsız cevaplar geldi.

Gülümsedi..

Fizikçi bakar, direğe çıkılamayacağını söyler ve gider..

Mühendis ise , hala tırmanmaya çalışıyor..

Denemek.. Her zaman daha iyidir.
 
Nasa , aya başına bir inşaat mühendisi geçirdikten sonra gitmiş. Bir mühendislik efsanesi mi bilmiyorum.

Ama dediğim gibi denemek iyidir.


 
 
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Şubat 2017, 01:05:14
O halde Mustafa abinin dediği yerden başlayalım:

Aslında benim aklımda tüm arkadaşların  katılimıyla gurubun aklında nasıl bir tekne var olabilir onu görmekti.Ortaya çıkan ne kuş ne deve olabilir ihtimal.Ama hepimizden bir parça olur.Cem ağabeyin dediği gibi güzel bir beyin fırtınası olur.
Foto eklemeyi henüz beceremedim  bilen biri benim için anlatsın.
Galway hooker tipi tekne gövdesi gibi enine bir kesiti olan tekne isterdim ama uzun salmalı ve schooner Blooness gibi boyuna kesitli gövde üzerinde olan.Şimdi kolaysa gel bunu çiz bakalım .
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Gönenç Demir - 02 Şubat 2017, 01:50:35
Çok acayip keyifli sohbetler dönüyor.

Fransa'da ki yarışmanın amacı farklı, sanırım yeni bir kargo gemisi tasarımı isteniyor. Elbette ticari anlamda kullanılacak mı göreceğiz. Adamlar denizci, hep öyleydi... trimaran kite lı kargo gemileri gelecek...

Ama aklıma şu geldi artık miktarını oturur konuşuruz bir para biriktirsek. Belki inşaatçı sponsor buluruz:)

Sonra kriter belirlesek, ülkemiz ihtiyacı nedir? Yeni bir tekne yapı malzemesi mi? Yeni bir gezi teknesi tasarımı mı? Yeni bir motoryat mı?

Sonra ödüllü bir yarışma yapsak, oylama, işte denizcilik dergileri vs...

Gençleri motive edebilir miyiz acaba?

5-3-1 bin tk ilk üçe ödül? İlan vs içinde 1000 tl harcasak? 10 bine olur mu?

Kaç tane gemi inşaa bölümü var ki zaten?

İşi bırakıp gidip Fransa da tekne inşaası mı okusam:) bilemedim...


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Şubat 2017, 09:03:23
Valla bu da iyi fikir.
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Erman Yerman - 08 Şubat 2017, 14:07:43

Alıntı
Sonra ödüllü bir yarışma yapsak, oylama, işte denizcilik dergileri vs...

Ekonomi Bakanlığı tasarım yarışmalarını destekliyor. Bu destek sayesinde birçok ihracatçı birliği ise uzmanlık alanına göre tasarım yarışması düzenliyor. Ben de 5 yıl bölgemizde tekstil tasarım yarışmasının organizasyonunda görev almıştım.

Yarışmalarda para ödülünün yanısıra  dereceye giren tasarımcılar Bakanlık Desteği ile 2 yıl boyunca yurtdışında burslu eğitim alabiliyorlar.

Gemi ve yat konusunda İstanbul Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği yıllardır bir tasarım yarışması düzenliyor. Tabii yarışma tasarımdan öteye gidemiyor, yani Fransa örneğindeki gibi tasarımlar vücut bulup da gerçek denizlerde tecrübe edilemiyor. Bu tasarımlara üreticilerden ilgi var mı onu da bilemiyorum.

Bizim yaptığımız yarışmada biz önceliği yeteneklerin belirlenmesi ve doğru insanı doğru eğitime yönlendirme olarak belirlemiştik. Tabii, hedef eğitim öncelikli olunca bazı sanayicilerimiz bu faaliyeti doğrudan fayda getirmediği için eleştirebiliyorlardı.

Bu anlamda endüstrinin beklentileriyle, tasarımcıların beklentileri arasında uçurumlar oluşabiliyor. Benzer bir durumun gemi ve yat tasarım yarışmasında da olduğunu düşünüyorum.

Bu yarışmalara hem devlet hem de meslek kuruluşları çok ciddi kaynaklar aktarıyorlar ama bunun sektörel manada geri dönüşü çok çok zayıf.

Yarışmayla ilgili detaylı bilgiye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

http://www.gemiyattasarim.org/TR/ana-sayfa/1-0/20170208.html (http://www.gemiyattasarim.org/TR/ana-sayfa/1-0/20170208.html)   
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Ersin Böke - 08 Şubat 2017, 17:39:36
Sevgili reisler,

Bir ürünü ihtiyacı tespit etmeden , pazarı araştırmadan ve devlet desteği almadan piyasaya süremezsiniz. Bu tür organizasyonlar da bu nedenle hedeflerine ulaşamıyorlar.

Bakınız geçen hafta , televizyonda önemli bir profesör neden bir araç markası yaratamayacağımızı anlatıyordu. Oysa bir çok aracın en önemli parçaları hatta neredeyse tamamını üreten bir otomotiv sektörü var Türkiye 'de .

BU konuda yazacak çok şey var. ancak konu çok uzar. Talebi doğru okuyamaz iseniz , yaptığınız ürün elinizde patlar.

Bakınız benim yelkenli tekneden ne anladığım çoğumuzun malumu. Ancak ben eğer bir yelkenli tekne tasarlayacak olsaydım bakınız nasıl bir tekne yapardım.

Öncelikle ülkemizde erkek milletinin kılıbık olduğunu bilelim. Bakınız bizim emlak ofisinde biz tek başına gelen erkek müşterinin suratına bile bakmayız.  2009 Yılından beri yaptığımız işlerden biri bu ve ben tek başına gelip ev alan ya da kiralayan hiç erkek görmedim. Anne , abla , eş, kız kardeş, kız arkadaş, ya da bayan iş arkadaşına sormadan ev alan kiralayan hiç erkek yok. Tek bir istisna eşyalı 1+ 1 kiralık dairelerdir. Bu daireler ile ilgili en sevdiğimiz müşteri boşanmakta olan erkek müşteridir. Gelir daireyi tutar , 15 gün salya sümük acıların çocuğunu yaşar, sonra karısının ayaklarına kapanmaya gider. Barışınca dünyalar onun olur ve gözü hiç bir şey görmeden tüm şartları kabul edip, evi boşaltan çok müşteri biliyorum.

Kadınlarsa tam tersidir. Boşanmakta olan kadın , boşanır, senelerce oturur o evde. Bu tür kadın müşteriyi de emlakçılar hiç sevmezler.

aynı mantığı teknelere uygulardım. Bir kere 40 feet altı tekne yapmazdım. İçine işe yaramayacağı halde eşşek gibi bir motor koyardım. 120 beygir filan. Kısa bir direk, büyükçe bir cenova, küçük bir ana yelken tasarlatırdım.

40 knot havada bile 5 derece dahi yatmayacak bir tekne düşünün. Budur. Kocaman bir havuzluk, koca bir mutfak, koca bir tuvalet, küçük de olsa bulaşık makinesi ve çamaşır makinesi koyardım. Aklınıza gelen elektrikli olan ne varsa koyardım. elektrikli vinç, tuvalet , ne varsa..Bu aküleri besleyecek eşşek gibi paneller, arkada mutlaka matafora ve bot, şık bir denize inme merdiveni, Televizyon, en iyi çeken internet imkanı ile donatır, bunu da fiberglass tan yapardım tabi.

B,r marka değeri olsun diye de mutlaka bir fransız tasarımcı ile anlaşır, bu projeleri onaylatır, marka ismini de mutlaka fransız yapardım, fransızca yazılışlarını bilmiyorum ama  şöyle şeyler koyardım,

Azuuree den esinlenir , Şanzelizee  , les Bordeux filan gibi..

Bir de Fransız yatırımı gibi gösterir, Emekli bir Fransız bulur , genel müdür ayaklarına PR yaptırır, Türkiye de üretip, dünyaya satacağız diye konuştururdum adamı.

Devletten de dünyanın desteğini,vergi indirimini alırdım.

ama en önemlisi en meşhur tv dizisinde mesela Kıvanç Tatlıtuğ'a yaptığım teknede bir aşk sahnesi çektirmek için sponsor olurdum.

Yaptığım tekneler de kapış kapış giderdi.

Ciddiyim.. Ben olsam böyle yapardım. Kazandığım paralarla da mükemmel bir ahşap tekne yaptırır , Akdenizde fink atardım..



Başlık: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Gönenç Demir - 09 Şubat 2017, 01:53:37
Erman Reis

Tasarımın ticarileştirilmesi gerçekten işin en zor kısmı. Zorlu bir süreç. Şirketleşme, yatırım, pazarlama dağıtım ve markalaşma uzun süreçler...

Ersin Reis

Tasarım fikrin belirli bir kullanıcı profiline tepki gibi. Tespitlerinde doğruluk payı var. Lakin Arap müşteri düşün, gelip yüz ev alacak. İşte ihtiyacın olan, bence o konumdaki charter şirketleri. Bugün fiber de ikinci el pazarını yaratan ve yaşatan onlar.

Bir kritik noktayı da atlıyorsun. Tekne fiber olduğu müddetçe veya hammaddede sektördeki ana rakiplerine bağlı/bağımlı kaldığın müddetçe rekabette kaybetmeye veya en azından nihai ürün üretememeye mahkumsun. En büyük hammadde üreticileri yine o Fransız'lar. Dolayısı ile istediği gün batırır.

Elbette fiber bir sembol olarak, yani 'ucuz seri üretimi' demek ise, daha ucuz ve daha seri bir malzeme bulmadıkça fibere mecbur olduğumuz gerçeği ile karşı karşıyayız.

Mesela gelişen çimento teknelojisi uygun bir tekne tasarımı ile denenebilir mi?

Bakır tozu farklı bileşenler ile ahşap, geri dönüştürülmüş plastik gibi birleştirilerek farklı nitelikleri olan yeni yapı malzemeleri geliştirilebilir ve bunlar patentlebilir mi?

Yeni tasarımların en büyük artısı aynı zamanda en önemli defosu dümen ve salma sistemleri. Salma düşüren, salmayı vurup gövde hasarına sebebiyet veren, bilinen dümen ve dümen palası arıza ve kazalarını sıfırlayan tasarımlar.... daha güvenli, daha hızlı, daha sağlam tasarımlar olabilir mi? 

Veya sizce de  sloop arma halen ömrünü tamamlamadı mı? Vinci düşüneceğimize armayı düşünsek sizce de daha doğru değil mi?





Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Tasarım Yarışması: Bana yelkenli bir kabotaj teknesi çiz.
Gönderen: Ersin Böke - 09 Şubat 2017, 06:40:53
Gönenç reis,

Bu arada hep yelkenliye odaklandık. Oysa çok başarılı uygulamalar da var. Rota Fisher örneği mesela. BU küçük ancak kullanışlı tekne Keyifçi diye tabir ettiğimiz , marina yerine barınak kullanan, balık tutmaktan, şöyle bir denize açılmaktan, bir iki duble parlatmaktan keyif alan ciddi bir müşteri portföyü var.

Bunların , yelkenle , uzak rotalar ile ilgili bir beklentileri yok. Muhtemelen , hepimizden daha çok denize çıkıyor ve keyfini sürüyorlar.

Kullanması , yanaşması, bağlaması kolay. araba gibi yani. Bu gurubun da derdi bu. Kolay olacak, kullandığı araba gibi olacak, sadece denizde gidecek. Fark o.

Markoni armanın sonu gelmedi, gelmez de,  sonuçta yarışlar yelkenli tekne varlığının can damarı. Bu tekneler sayesinde insanlar tekne almaya, denizde olmaya özeniyorlar. Yarışmayı seven ciddi bir sınıf var. Bunların dedi, hız ve rüzgar üstüne daha dar açı ile gitmek. Salma , Pala çok da umurlarında değil açıkçası.

Türkiye de her türlü tekne pazarı son derece açık ve aç bir pazar. Markalı fiber ve yabancı tekneler pazara tamamen hakimler. Çünkü bir yatırım aracı olarak görülmekteler. açıkçası ben de o kadar para vermiş olsam , ben de aldığım malın değerinin düşmesini istemem.

Yelkenli tekne açısından bakıldığında bu işte 3 sınıf var.

1 günlük kulanımı olan tekneler.
2 Kıyı seyri yapabilecek tekneler. Günlük limitleri 50 mil civarı.
3 Açık deniz tekneleri.

Günlük seyir teknelerinin yerini yukarıda bahsettiğim Rota fisher tarzı tekneler dolduruyor. Ayrıca bizde öyle tekneyi kolayca denize indirebilecek kııda yapılar yok maalesef. Sonra tekneyi traylere al , sonra tekrar indir filan . Bunlar bizim müşteri portföyüne ters işler.

Ayrıca bu tür tekneleri genelde durgun sularda kullanmaktalar, ve "arka bahçe tekneciliği" hep bu müşteri portföyü üzerine kurulu. Bizim denizlerimiz zor denizler. Özellikle Marmara. O yüzden bunlar çok tutulmayabilirler.

Açık deniz teknesi pazarı ise zaten yabancı markaların kontrolünde. Rekabet zor.

Oysa , kıyı seyri tekneleri çok boş bir pazar. Şu nedenle. Bizim kıyılarımızda en uzak rota 60 mili geçmez. Kaldı ki bizim insanımız , kıyı görmeden seyir yapmayı da sevmez. Hava bekler , sert havada çıkmaz. Denizle sonradan haşır neşir olduğundan kendisini çok yormak ta istemez. O yüzden , 28 ya da maksimum 30 feet boyunda kompozit plastik diye adlandırılan su kontrası ve , epoksi elyaf uygulaması ile yapılan , arma olarak tekneyi az bayan bir armaya sahip, güven veren ve bu tür kıyı seyirlerine uygun, ancak içi çok kullanışlı bir tekne tasarlamak gerekir.

Aslında örnek olarak vermek gerekirse, Ege yat 28, Hunter 28 , Şimdi ismini hatırlamadığım, Türk tarımcının kooparatif yöntemi ile üretilen 28 feetlik fiber teknesi de bu iş için çok uygun. bu tarife çok uygun tekneler, Bunları cutter arma olarak, yani abarması daha kolay parçalı yelkenler olarak tercih edilirse kullanımı da daha kolay olur düşüncesindeyim.

Bu tür tekneler son derece ekonomik olarak üretilebilir. gövdesi hafif, kısa direkli , cutter arma maliyetler açısından da en uygun arma olur.

Bu teknelerin maliyetlerinin 20-25 bin Euro bandında olması gerekir. Hal böyle olunca yılda en az 100 tekne üretilebilmesi gerekir. BU kadar tekne üretebilmek için ise kabuğun mutlaka çeneli olması gerekir.

Benim aklıma gelenler bunlar. Yani demem o ki, bir ekne tasarlanacak ise günlük seyir menzili 50 mili geçmeyecek bir kıyı seyri teknesi tasarlamak gerekir.