Gönderen Konu: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması  (Okunma sayısı 1916 defa)

Çevrimdışı Mehmet Atay

  • *
  • İleti: 863
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #15 : 03 Eylül 2019, 11:22:27 »


sadece oraya zaman ayırıp yazacak adam lazım..
benim ya zamanım yok ya da (maazallah!) adam değilim! :D

Estağfurullah
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Çevrimdışı Taner Özer

  • *
  • İleti: 60
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #16 : 03 Eylül 2019, 13:46:45 »
...
Mesela diyorlar ki, alternatör çalıştı. O sırada motor akün 12.8v, servis akü grubun 12.3v; şarj sırasında alternatör her ikisine de aynı voltajı gönderiyor ve Motor aküsü zaten kapasitesi de servise göre daha düşük olduğundan kısa sürede şarj oluyor ama yüksek şarj akımı almaya devam ediyor.... Ama teknede servis, motor, ırgat, bowtruster diye bir çok akü grubu var. Bunları nasıl yöneteceğiz?
...


Özgür'e katılıyorum.
Benim kullandığım aşağıda linkini görebileceğiniz Mastervolt redresörün kullanma kitapçığında da, sahilden ne gelirse gelsin, voltajı düzeltip temiz bir şekilde şarja hazır hale getirdiğinden bahsediyor.
Bu tarz redresörler için sahil elektriğinin nasıl olduğunun önemi kalmıyor.

http://www.marinmalzeme.com/Data/EditorFiles/Mastervolt-Charge-Master-12V-70A-3-Cikis-90-265V-Aku-Sarj-Cihazi-Manual-El-Kitabi.pdf

Mehmet, az önce yukarıda yazdıkların için elektrikçim ile konuştum.
Alternatör çıkışlarındaki izolatörlerin bu işe yaradığını, akü grupları arasında herhangi bir tanesi doyuma ulaştığında akımın oradan kesilip az olanlara yönlendirildiğini anlattı.
Zaten fabrika çıkışlarında alternatör, birkaç akü grubunu besleyecek ise bu isolatörler mutlaka koyuluyorlar.
Bu izolatörler öyle çok akıllı şeyler değil, belirli bir voltaja çıkan akü grubunun akımını azaltıyor veya kesiyor, o kadar.
Şunun gibi: https://www.dekamarine.com/product/1545031-aku-izolatoru/promariner/elektrik

Aksi taktirde düz voltaj ile akü gruplarını besleme imkanı yok.


TANER

Çevrimdışı Erol Şar

  • *
  • İleti: 131
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #17 : 03 Eylül 2019, 22:23:52 »
...
Mesela diyorlar ki, alternatör çalıştı. O sırada motor akün 12.8v, servis akü grubun 12.3v; şarj sırasında alternatör her ikisine de aynı voltajı gönderiyor ve Motor aküsü zaten kapasitesi de servise göre daha düşük olduğundan kısa sürede şarj oluyor ama yüksek şarj akımı almaya devam ediyor.... Ama teknede servis, motor, ırgat, bowtruster diye bir çok akü grubu var. Bunları nasıl yöneteceğiz?
...


Özgür'e katılıyorum.
Benim kullandığım aşağıda linkini görebileceğiniz Mastervolt redresörün kullanma kitapçığında da, sahilden ne gelirse gelsin, voltajı düzeltip temiz bir şekilde şarja hazır hale getirdiğinden bahsediyor.
Bu tarz redresörler için sahil elektriğinin nasıl olduğunun önemi kalmıyor.

http://www.marinmalzeme.com/Data/EditorFiles/Mastervolt-Charge-Master-12V-70A-3-Cikis-90-265V-Aku-Sarj-Cihazi-Manual-El-Kitabi.pdf

Mehmet, az önce yukarıda yazdıkların için elektrikçim ile konuştum.
Alternatör çıkışlarındaki izolatörlerin bu işe yaradığını, akü grupları arasında herhangi bir tanesi doyuma ulaştığında akımın oradan kesilip az olanlara yönlendirildiğini anlattı.
Zaten fabrika çıkışlarında alternatör, birkaç akü grubunu besleyecek ise bu isolatörler mutlaka koyuluyorlar.
Bu izolatörler öyle çok akıllı şeyler değil, belirli bir voltaja çıkan akü grubunun akımını azaltıyor veya kesiyor, o kadar.
Şunun gibi: https://www.dekamarine.com/product/1545031-aku-izolatoru/promariner/elektrik

Aksi taktirde düz voltaj ile akü gruplarını besleme imkanı yok.


TANER

Yanlış bilgilenmeyelim,İzolatör dediğimiz cihazın böyle bir fonksiyonu yok.Şarja kumanda etmek gibi bir özelliği de yok.

Adı üzerinde izolatör,yani 2 veya daha fazla aküyü sadece birbirinden izole etmek gibi bir fonksiyonu var.

Şöyle düşünelim;alternatör çıkışı genellikle tektir,tek çıkışı hem motor hem de servis aküsüne bağlarsak,aslında bu iki aküyü de birbirine

bağlamış oluruz.Tabiki bunu istemiyoruz.Bu durumda izolatör kullanırız,iki aküyü birbirinden ayırarak alternatörün tek çıkışından

ikisininde şarj olmasını sağlar.Yani görevi sadece aküleri birbirinden izole etmektir,yoksa şarjı yönetmek değil.
xxx

Çevrimdışı Taner Özer

  • *
  • İleti: 60
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #18 : 04 Eylül 2019, 12:29:17 »
Haklısın Erol abi,

Elektrikçi beni yanılttı.
Yanlış bilgi için özür dilerim.


TANER

Çevrimdışı Mehmet Atay

  • *
  • İleti: 863
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #19 : 04 Eylül 2019, 12:54:47 »
Haklısın Erol abi,

Elektrikçi beni yanılttı.
Yanlış bilgi için özür dilerim.


TANER

İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8

SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Çevrimdışı Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4850
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #20 : 04 Eylül 2019, 14:49:41 »
İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8
Abi nerden bulursunuz bunları .
 ;D ;D ;D
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Çevrimdışı Serkan Güvenen

  • *
  • İleti: 985
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #21 : 04 Eylül 2019, 14:58:39 »
İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8
Abi nerden bulursunuz bunları .
 ;D ;D ;D

 :D :D :D

Çevrimdışı Taner Özer

  • *
  • İleti: 60
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #22 : 04 Eylül 2019, 15:15:12 »
İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8

Çok haklısın.
Youtube'a bakınca yurt dışında herkes kendi göbeğini kendi kesiyor.
Zehirli atmaktan, ozmos tamirine kadar her şeyi kendileri yapıyorlar.
Şeytan kendin yap diyor, ama o zaman işimi bırakmam lazım. ::)

Belki de elektrikçinin bana izolatör diye anlattığı aslında akıllı röle idi...
Kavram kargaşası oldu belki de..

TANER


Çevrimdışı Taner Özer

  • *
  • İleti: 60
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #23 : 04 Eylül 2019, 15:30:21 »

Şimdi elektriği herhangi bir akışkan gibi düşünürsek,mesela su .

Volt tesisattaki su basıncını

Amper,akan  suyun debisini

Ohm ise suyun dolaştığı boruların akışa karşı direncini

Temsil eder.
Şimdi gözünüzde canlandırabilirsiniz.
Elektriği gözümüzle göremediğimiz için bu benzetmeler,kavramamızı kolaylaştırır.

Erol abi,

Yukarıda senin Doğan hocanın konusundaki yazından bir alıntı yaptım.

Buna göre Mehmet'in konusuna bakarsak,

Volt basıncı gösterdiğine göre, motor aküsü dolduğunda yani basınç yükseldiğinde, akım basıncı az olan yani voltu düşük olan tenvirat akülerine doğru olmayacak mı ?
Eğer doğru ise niye illa akıllı röle koyma ihtiyacımız oluyor ki ?

TANER

Çevrimdışı İlkay Ersoy

  • *
  • İleti: 114
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #24 : 06 Eylül 2019, 00:34:27 »
Bendeki durum şu oldu.

Sistem şu 4 x 105A Exide AGM akü, starter optima kırmızı 1 akü (sanırım 90A) ve bow thrusterda aynı optima'dan 2 tane  olmak üzere 7 akü var.   
220 volt charger Christec ve güneş panelleri (3x100watt) için Victron MPPT charge controller var.

Keşif.. Alarm çılgın gibi çalmaya başladı.. (Karbonmomonksit alarmı, başka bir yerde bahsettiğimiz Honeywell alarm. Bu işi de görüyor. Akü cozurdadığında direk alarm çalışıyor.)

Aküler alev alev. (Exide AGM aküler) En azından ikisinden ciddi tıslama geliyor ve inanılmaz sıcaklar.

İlk tespit. Elektrikçi tüm aküleri söktü, tüm gece bekledi. Sabah geldi ölçüm yaptı. "Müjde akülerin sağlam ama redresörün sorunlu. Bu chrsitecler yapar zaten böyle. Şarjı kesmiyor" dedi.

"Battery Charger'ı kapalı tut, sürekli güneş enerjisinden şarj olsun, 12 altına düştüğünde manuel olarak battery charger ı aç abi" dedi.

Bu arada aynı gün bir şeyi fark ettik. Chrsitec charger devreye girmiyordu. Güneş Enerjisine bağlı victronu kapatınca christec devreye girdi. ("Victron ile chrsitec birlikte çalışınca sorun cıkıyor" olasılığı güçlendi. YAhut "victron ve christec birlikte çalışıp voltaj dalhalandığında christec saçmalıyor.") 

Bir süre öyle devam ettim ama 3 günlüğüne tekneyi bıraktığımda battery chargerı açık bıraktım. Döndüğümde her şey yolundaydı. Hiç ısınma yoktu ve dört dörttlük çalışmıştı her şey.

Ama 1 ay sonra alarm bu sefer susturulamayacak şekilde çaldı. GEcenin ortasında. (Not : Honeywell karbonmonoksit alarmı eğer susmazsa tek yöntem çeşme altına tutmak. Hemen susuyor.)

Aküler inanılmaz sıcak. Hemen akülerin kompartman bağlantısı olan kıçtaki 2 kamarayı boşaltttım. Kompartmanalrı açtım, tıslama inanılmaz. NAsıl yangın çıkmadı anlamadım inanılamz sıcak aküler.

O günden beri battery chareger (Chrsitec) çalışmıyor, ya da manuel çalıştırıyorum. Şİmdi tekneyi tam kapamadım ama İStanbul'a geldim. Battery charger off ve sadece güneş enerjisi çalışıyor.  O da buzdolapları için.

Bu arada aynı marinette de 6 ya da 7 farklı teknede akü kaynaması sorunu oldu. Bu sebeple şüphelendik acaba voltaj dalgalanması buna mı sebep oluyor diye.

Sonuç : Aynı Mehemt Atay gibi kafam karışık. 2020 sezona girerken neye el atmalıyım şimdi acaba? Aküler ve chargerı olduğu gibi yenleiyp victrone mı dönmeliyim? Sorun gerçekte ne?
 

Çevrimdışı Mehmet Atay

  • *
  • İleti: 863
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #25 : 06 Eylül 2019, 08:41:19 »
Ta taaa

Bendeki charger da Christec.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Ziya GÜNEŞ

  • Ziyaretçi
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #26 : 06 Eylül 2019, 11:51:53 »
Bendeki durum şu oldu.

Sistem şu 4 x 105A Exide AGM akü, starter optima kırmızı 1 akü (sanırım 90A) ve bow thrusterda aynı optima'dan 2 tane  olmak üzere 7 akü var.   
220 volt charger Christec ve güneş panelleri (3x100watt) için Victron MPPT charge controller var.

Keşif.. Alarm çılgın gibi çalmaya başladı.. (Karbonmomonksit alarmı, başka bir yerde bahsettiğimiz Honeywell alarm. Bu işi de görüyor. Akü cozurdadığında direk alarm çalışıyor.)

Aküler alev alev. (Exide AGM aküler) En azından ikisinden ciddi tıslama geliyor ve inanılmaz sıcaklar.

İlk tespit. Elektrikçi tüm aküleri söktü, tüm gece bekledi. Sabah geldi ölçüm yaptı. "Müjde akülerin sağlam ama redresörün sorunlu. Bu chrsitecler yapar zaten böyle. Şarjı kesmiyor" dedi.

"Battery Charger'ı kapalı tut, sürekli güneş enerjisinden şarj olsun, 12 altına düştüğünde manuel olarak battery charger ı aç abi" dedi.

Bu arada aynı gün bir şeyi fark ettik. Chrsitec charger devreye girmiyordu. Güneş Enerjisine bağlı victronu kapatınca christec devreye girdi. ("Victron ile chrsitec birlikte çalışınca sorun cıkıyor" olasılığı güçlendi. YAhut "victron ve christec birlikte çalışıp voltaj dalhalandığında christec saçmalıyor.") 

Bir süre öyle devam ettim ama 3 günlüğüne tekneyi bıraktığımda battery chargerı açık bıraktım. Döndüğümde her şey yolundaydı. Hiç ısınma yoktu ve dört dörttlük çalışmıştı her şey.

Ama 1 ay sonra alarm bu sefer susturulamayacak şekilde çaldı. GEcenin ortasında. (Not : Honeywell karbonmonoksit alarmı eğer susmazsa tek yöntem çeşme altına tutmak. Hemen susuyor.)

Aküler inanılmaz sıcak. Hemen akülerin kompartman bağlantısı olan kıçtaki 2 kamarayı boşaltttım. Kompartmanalrı açtım, tıslama inanılmaz. NAsıl yangın çıkmadı anlamadım inanılamz sıcak aküler.

O günden beri battery chareger (Chrsitec) çalışmıyor, ya da manuel çalıştırıyorum. Şİmdi tekneyi tam kapamadım ama İStanbul'a geldim. Battery charger off ve sadece güneş enerjisi çalışıyor.  O da buzdolapları için.

Bu arada aynı marinette de 6 ya da 7 farklı teknede akü kaynaması sorunu oldu. Bu sebeple şüphelendik acaba voltaj dalgalanması buna mı sebep oluyor diye.

Sonuç : Aynı Mehemt Atay gibi kafam karışık. 2020 sezona girerken neye el atmalıyım şimdi acaba? Aküler ve chargerı olduğu gibi yenleiyp victrone mı dönmeliyim? Sorun gerçekte ne?
 

Umarım sahil beslemeden değildir.
Global'de kıç kıça duruyoruz ve aynı pedestale bağlıyız da   ?0-?

Çevrimdışı Taner Özer

  • *
  • İleti: 60
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #27 : 06 Eylül 2019, 12:51:11 »
Aşağıda Jeanneau Proboards'dan alınma iki yazı var.
Bunlar yazılarda Cristec redresörlerin BOOST modunda aküleri kaynattığından ve yüzeylerinin çok ısındığından bahsediyor.
Sizde de BOOST modu aktif olabilir mi ?

TANER




Mar 31, 2019 at 12:21pmQuotePost OptionsPost by Mike on Mar 31, 2019 at 12:21pm

Hi,
When we returned to our boat this year we switched on the battery charger on the main switch board, within a few hours a bad smell developed, we discovered two of our five AGM's had cooked.They were isolated by an electrician, which left us with three connected. We have monitored our system and found the outer case of our Cristec CPS3  charger to be getting hot. My question is "can any one tell me how hot/warm theirs is getting ?" Ours when on boost ours gets very hot, switch off  SW1 and the case cools to warm.

Also it recommends in my manual to get the charger inspected every 5 years by a Cristec approved engineer. Has any one had this done? if so, were there any problems?




Mar 31, 2019 at 11:34pmQuotePost OptionsPost by rc sail on Mar 31, 2019 at 11:34pm

I share your frustration as my Cristec charger stayed in boost mode toasting 4 of my 7 batteries last summer. I did
discuss this and a posting in these pages previously. I had no trust for the Cristec charger after this episode and it was replaced. There have been other postings on this charger and a recommendation is to disable, turn off, the boost function
on the charger.

Çevrimiçi Özgür Ökten

  • *
  • İleti: 995
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #28 : 06 Eylül 2019, 14:15:44 »
Bizdeki de Cristec ve yıllardır güneş paneli ve alternatör ile birlikte sorunsuz çalışıyorlar..


Bu bahsedilen problemler istisnadır, her markada olabilir, zaten ciddi bir marka ürününde böyle tekrar eden arıza olursa bir çaresine (servise çağırma, değiştirme vb..) bakar.. bahsi geçen cihaz ciddi/köklü bir firma tarafından dünya çapında yüzbinden fazla satışı yapılmış, halen satışta olan bir ürün.. (https://www.cristec.fr/english/our-products/battery-chargers/ac-dc-ypower-battery-chargers/)

teknik dökümanında (https://www.cristec.fr/english/wp-content/uploads/sites/4/2017/06/F-CHA2-02-C.pdf) 90 ile 265V ve 47-65Hz arasında sorunsuz çalışacağı yazıyor.. (tek cihaz tüm dünyadaki elektrik sistemleri ile uyumlu..)

Bahsedilen sorunları yaşayanları cihazın ayarlarını (BATTERY TYPE ve BOOST ON/OFF) kontrol etmelerini tavsiye ederim.
Bir de aksesuar olarak satılan sıcaklık kontrol sensörünü eklemek bizim gibi sıcak memleketler için çok faydalı olacaktır.
(Kullanıcı kitapçığı burada, ayarları basitçe gösteriyor: https://www.cristec.fr/wp-content/uploads/sites/4/2017/06/YPO-1M-2M-G-Messagerie.pdf)
><(((º>

Çevrimdışı İlkay Ersoy

  • *
  • İleti: 114
Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
« Yanıtla #29 : 06 Eylül 2019, 18:47:46 »
Döndüğümde bakacağım bakaım bu BOOST modu açık mı kapalı mı..