Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tonoz Yapımı, Barınaklar ve Limanlarda Kullanılmak Üzere

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Bilmem kaçıncı tonoz atma çalışmasını bu gün tamamladım. Ama bu sefer çapayı kendim yapmadım artık gına geldi bıktım. Gitti aradım bizim Zekeriya'yı, bilen dostlar bilir , Perşembe Pazarında bizim uğrak noktamızdır. Dedim abicim ben artık tonozu, monozu kendim yapmıycam, beni Bayrampaşalara falan gönderme geliyorum yanına dedim. Sağolsun ilgilendi her zaman olduğu gibi, seçtim oradan bir dört tırnaklı çapa, 15 metrede 12 lik zincir, bir tanede kilit. Halatım(16 lık) her zaman olduğu gibi istemediğiniz kadar vardı elimin altında. Sonrasında geldim barınağa donattım ve bunu da buluşturdum denizle.

Önce zincir ve çapa  bir kilitle mapasından bağlanarak donatılır.Kilit iyice sıkıldıktan sonra , kilit açılmasın diye mekanizması bir tane elektrotla bağlanarak açılmayacak hale dönüştürülür.





Sonra Halatın ana bedeni zincirin baklalarından geçirilmeye başlanır. Burada amaç yükü halata taşıtıp, ağırlığı zincire bindirmektir. sistemde düğüm hiç yoktur.





Halatımız




Beş baklada bir halatı örüyoruz



Çapaya vardıkttan sonra halat çapanın bedenine volta edildikten sonra geriye doğru zincirin baklalarından  geçirilmeye devam eder.







İşte sonrasında dibe döşenir. Duruma göre bedene ilave ağırlıkta kullanılabilir. Kullandığımız halat batar halat olmalıdır. Eğer demiri uzak ve fazlaca yatay attıysak halatımıza birileri dolaşmasın diye, kayığın yakınına bedene bir araba lastiği yada parke taşı gibi bir ağırlık asmamız gerekebilir
Bu tonoz barınaklar ve limanlar için uygundur, açık yerlerde uygulamamak lazım. Benim tonoz hazırlama merasimim bu şekildedir. Düzeltmeleri ve ilave bilgilendirmeleri bekliyoruz efendim.


  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ahmet'cim ellerine sağlık. Demir ağırlığı kaç kg? Kaç TL ye mal .oldu.
" Kilit iyice sıkıldıktan sonra , kilit açılmasın diye mekanizması bir tane elektrotla bağlanarak açılmayacak hale dönüştürülür."
Bu işlem kaynak yapılmış gibi anlaşılabilir.kilitin gözünden geçirilip açılmayı engelleyen sargısı yapılıp kesilen uygun kalınlıkta galvaniz teli kastettiğini anlıyorum.Doğru mudur..?
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 3573
demek tonoz böyle yapılıyormuş.. Biz çapaya halatı bağlayıp, atıyoruz.. Bi de bunu tonoz sayıyormuşuz.. Tümaaayyy... gör bak tonoz nasıl atılıyormuş..  :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ahmet'cim ellerine sağlık. Demir ağırlığı kaç kg? Kaç TL ye mal .oldu.
" Kilit iyice sıkıldıktan sonra , kilit açılmasın diye mekanizması bir tane elektrotla bağlanarak açılmayacak hale dönüştürülür."
Bu işlem kaynak yapılmış gibi anlaşılabilir.kilitin gözünden geçirilip açılmayı engelleyen sargısı yapılıp kesilen uygun kalınlıkta galvaniz teli kastettiğini anlıyorum.Doğru mudur..?

Evet Abi çok haklısın,  doğru aktaramamışım. Galvaniz tel ile yapılan bağı kastetmiştim. Galvaniz tel bulamadığım için elektrotla bağlamıştım.Dolayısı ile kaynak, bağ,düğüm falan yok.

Demir ağırlığı 20 kg, Zincir ağırlığı 22 kg oldu. Bana maliyeti ise;  280 TL. demir zincir, 5 TL Kilit, tahminim 80 TL civarında halat kullanımı şeklinde oldu. Kendim attığım için ilave maliyet oluşmadı.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Bedene ağırlık asılması:

Yaptığımız tonozun zinciri çoğu zaman kayığa kadar çıkmaz, genelde halata fazla kaloma veririz. Bu gibi durumlarda halatı kastığımız da halat gerginleşince yüzeye yakınlaşır. Bu yüzden kayıktan 2-3 metre mesafeye bir ağırlık asarız. Genelde bunun için parka taşı kullanıyorlar. Ama bana barınakta komşularım güzel bir hurda ağırlık hediye ettiler. Ona şöyle bir kulp yapıp , kulpun keskinliğini almak için naylon iple ördüm. Sonrasında daha kalın bir iple , bedene kaymaz volta ile asacağım. Buyrunuz hurda dan ağırlık.



  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ahmet 'cim tonoz halatında bu ağırlığın stopu var mı? yoksa serbest hareket mi yapıyor?
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ahmet 'cim tonoz halatında bu ağırlığın stopu var mı? yoksa serbest hareket mi yapıyor?

Var Mustafa Abi, kayığa tonoz halatının ulaştığı noktadan 3 metre geriye sabitliyoruz. ana bedenin kendisine herhangi bir düğüm yapmıyoruz. (Çünkü yapılan her düğüm mukavemeti azaltacağı varsayımıyla) Fakat bu ağırlığı çapari bedenine köstek bağlar gibi yarım metre köstek boyu olacak şekilde asıyoruz, dolayısıyla kaymıyor olduğu yerde duruyor. Hafta sonu fotoğraflarım nasip olursa.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye

Ahmet Reis, tonozunu denize döşemeden önce karada bir kaç fotoğrafını çekip paylaşırsan makbule geçecek.

Yazdığın gibi ancak barınak, liman gibi korunaklı yerler için verimli olabilir.

  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Arkadaşlar,
Manal koyunda alargada kalmak için bir adet,bir adet de Mordoğan yeni liman için tonoz çapasına ihtiyacım olacak.
Serkan biladerim ile fikir teatisinde bulunurken Urla'da bir demircinin kilo hesabı dört kollu,tırnaklı tonoz demiri yaptığını söyledi.
Benim yaşlı ingiliz 4.5 ton yazıyor interinette ve belgelerde.Biraz göbekli bir bayan 3.5 metre eni var.bu hatuna kaç kiloluk tonoz çapası gerekir.Bir marina kaptanı deryası olarak bu konulara amerikalıyım.
Buyurun bakalım barınakçılar,alargacılar. ;)
Tekneyi yazın manal'da alargada başı boş bırakıp İzmir'e gideceğimi ve hafta sonları Manal'da olacağımı düşünerek toleranslı hesap yapalım ?0-?
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 2553
Arkadaşlar,
Manal koyunda alargada kalmak için bir adet,bir adet de Mordoğan yeni liman için tonoz çapasına ihtiyacım olacak.
Serkan biladerim ile fikir teatisinde bulunurken Urla'da bir demircinin kilo hesabı dört kollu,tırnaklı tonoz demiri yaptığını söyledi.
Benim yaşlı ingiliz 4.5 ton yazıyor interinette ve belgelerde.Biraz göbekli bir bayan 3.5 metre eni var.bu hatuna kaç kiloluk tonoz çapası gerekir.Bir marina kaptanı deryası olarak bu konulara amerikalıyım.
Buyurun bakalım barınakçılar,alargacılar. ;)
Tekneyi yazın manal'da alargada başı boş bırakıp İzmir'e gideceğimi ve hafta sonları Manal'da olacağımı düşünerek toleranslı hesap yapalım ?0-?

Yağcılardan boş bir varil ve demirciden kalın cinsinden yeteri kadar uzun üç adet nervürlü çubuk demir ve bir iki çuval demir kırpıntısı-artıkları alınır.
İnşaat malzemeciden yeteri kadar çakıl,kum,sönmüş kireç ve çimento alınır.

Nervürlü demirler ikisi eninden birisi uzunlama dışarı güzelce taşacak cinsten varile sokulur , bir adet de kalın zincir ters U şeklinde eninden varile sokulur ve nervürlü demirlerin bir iki yerine kalın galvaniz kilitle bağlanır..
Kum,çakıl,demir kırpıntısı ve çimento ile hazırlanan harç  varile doldurulup hava sıcak ise gölge de ıslatılarak yeterince kurutulur.

Bilahare bir balıkçı teknesinin  vinci marifetiyle tonoz bölgesine gidilerek varil suya atılır.

Atmadan önce tonoz zinciri ve halatın varilin üzerindeki kalın zincire bağlanması unutulmaz. ::)

Buyrun size torunların da kullanacağı , çalınamayacak ucuz bir tonoz Utku Dede. :)
  • IP logged

R

Recep Ertürk



Neyseki "nervürlü demir"i google'dan öğrendim  ;D ;D

Sanırım sahil yerlerinde işi "tonozculuk" olan insanlar var. Onların oldukça güzel tonozlar yaptığına ve istenilen yere uygun şekilde bıraktığına tanık oldum. Bu arada biri ile tanıştım. Tonozun yasak olduğu yerlere küçük tekneler için bir tür "burgu" tekniği ile tonoz (mu demeliyim?) yapıyor. Yani denize çivi çakma işi. Denizin dibine çakılmış bir çivi ve başında fordöndü bağlı. Bunun gelişmiş şekilleri var mı bilmiyorum. Dikine yukarı çekerseniz kolay çıkarılabilir bir şey belki ama tonoz halatı ile arada belli mesafe olunca tekne o çiviyi sökemiyor. Sanırım araya da ağırlık bağlıyor.

Bu tonoz işinin bir matematiği veya mühendisliği var mıdır? Yani 3 ton tekneye şu kadar kg tonoz gibi?

Tabiiki yere göre, dalga alma şekline-şiddetine göre bazı değişiklikler olsa da temel bir matematiği var mıdır?









  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI


Yağcılardan boş bir varil ve demirciden kalın cinsinden yeteri kadar uzun üç adet nervürlü çubuk demir ve bir iki çuval demir kırpıntısı-artıkları alınır.
İnşaat malzemeciden yeteri kadar çakıl,kum,sönmüş kireç ve çimento alınır.

Nervürlü demirler ikisi eninden birisi uzunlama dışarı güzelce taşacak cinsten varile sokulur , bir adet de kalın zincir ters U şeklinde eninden varile sokulur ve nervürlü demirlerin bir iki yerine kalın galvaniz kilitle bağlanır..
Kum,çakıl,demir kırpıntısı ve çimento ile hazırlanan harç  varile doldurulup hava sıcak ise gölge de ıslatılarak yeterince kurutulur.

Bilahare bir balıkçı teknesinin  vinci marifetiyle tonoz bölgesine gidilerek varil suya atılır.

Atmadan önce tonoz zinciri ve halatın varilin üzerindeki kalın zincire bağlanması unutulmaz. ::)

Buyrun size torunların da kullanacağı , çalınamayacak ucuz bir tonoz Utku Dede. :)

Hayrola Öcal, duvarmı örücez deniz dibinde.
sönmüş kirecin ne işi var tonoz içinde.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI


Neyseki "nervürlü demir"i google'dan öğrendim  ;D ;D

Sanırım sahil yerlerinde işi "tonozculuk" olan insanlar var. Onların oldukça güzel tonozlar yaptığına ve istenilen yere uygun şekilde bıraktığına tanık oldum. Bu arada biri ile tanıştım. Tonozun yasak olduğu yerlere küçük tekneler için bir tür "burgu" tekniği ile tonoz (mu demeliyim?) yapıyor. Yani denize çivi çakma işi. Denizin dibine çakılmış bir çivi ve başında fordöndü bağlı. Bunun gelişmiş şekilleri var mı bilmiyorum. Dikine yukarı çekerseniz kolay çıkarılabilir bir şey belki ama tonoz halatı ile arada belli mesafe olunca tekne o çiviyi sökemiyor. Sanırım araya da ağırlık bağlıyor.

Bu tonoz işinin bir matematiği veya mühendisliği var mıdır? Yani 3 ton tekneye şu kadar kg tonoz gibi?

Tabiiki yere göre, dalga alma şekline-şiddetine göre bazı değişiklikler olsa da temel bir matematiği var mıdır?

Bunlar helis tonozlar.








Bunlarda Mantaray tonozlar










  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Bu da uygulama videosu.
Çakılmasından çok uçtaki parçanın yere paralele hale gelmesi için geriye güçlü bir şekilde asılmak gerekli.

A4 boyutunda bir buçuk metre derine saplanan bir  mantaray  35-50 ton güce dayanıklı

  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Anladım demirci Mustafa'ya tarif edeyim de yaptırayım ;)

4.5 ton yelkenli için belli bir ölçü verebilirmiyiz?Yoksa oradaki ölçüler uyarmı?

Bu arada varil ve beton da sanki daha ucuz olacak gibi :)

Tek varil yeter mi sorusu yine gündemde  ?0-?

Sanki karşı inşaata fore kazık çakan firma ile de bir konuşsam yardımı dokunacak gibi ;D
  • IP logged
DeDe

 
Yukarı git