Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Ölü Denizcilerin Gözleri..

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#15: 30 Kasım 2017, 13:35:48
Ahşap direklerde rüzgar altı çarmıhların boşalması "istenen" bir durumdur.
Amaç, direğin olabildiğince esnek ve sağlam olması.
Sağlamlık tek kriter olamıyor. Esneklik de aranıyor. O nedenle sağlam olsun diye direk mesela kestaneden veya duttan veya abanozdan, teak'den yapılmıyor.  Uzun elyaflı, esnek ve yine güçlü ladin, sedir tercih ediliyor. Daha cesametli direklerde dişbudak ve köknar da kullanılıyor.

Direğin sabit çarmıhlama gereksinmesi küçük teknelerde tekne armasının tarihsel yolculuğunda randa arma ile başlıyor. Randa armadan önce pıraçera (üçtebir serenli) ve latin armada sabit çarmıhlar yok. Onun yerine seren mandarı rüzgarüstünde gerilerek sabitleniyor.

İçi boş ahşap direklerde içeriden geçen kablo kanalları ve/ya kabloları zedelememek için direk üzerine monte edilen madeni direk "boğazları" bir kaç vida ile iki yanak kalınlığında bağlanıyor. Ersin'in bahsettiği gibi çarmıhların aşırı gerilmesi ile bu montaj vidaları yeterli olmayabiliyor ve madeni boğaz zaman içinde direk üzerinde aşağı yönde sıyrılıyor. .

Ancak bu handikapı önlemenin yolları var.
a- Madeni direk boğazları yerine çarmıhlamanın direk üzerine monte edilecek " tırnak"larla yapılması.
b- İçi boş direklerde iyi bir planlama ile madeni boğazların geleceği yerlere direk içinden sert ağaçtan takozlar konması ve buna bağlı olarak daha uzun montaj vidaları kullanılması.
c- Yine iyi bir planlama ile direk içinden geçen kanal/ kablolara zarar vermeden maden boğazların direğin eni yönünde boydan boya tij ile cıvatalanması.
Son bir yöntem de
d- Madeni boğazların et kalınlığından bir kaç milim geniş faturalar oluşturup maden montajının bu faturaya oturacak şekilde yapılması.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#16: 02 Aralık 2017, 09:36:46
NAsıl yani yaaa?...

Dün hayatımda ilk kez kullandığım boğata ile direği diktiğimde ilk tepkim bu oldu. Başında küfür de var bildiğiniz.. Hani şu gazete adı olarak bile kullanılandan..

Bu tepkimin nedenini anlatmadan önce , bu mizana direği ile ilgili yaşadıklarımı anlatayım. 4 yıl boyunca canım çıktı bu direk ile uğraşmaktan. Aldığımın ikinci ayı farkettim ki üst tarafta çarmıhları tuta yüzük kaymış, kaysa iyi , bir de  düzgün sıkılmadığından yamuk kaymış ve bir bıçak gibi ahşaba saplanmış. Oradan ciddi şekilde de çürümüş. Keza tekneye oturan kısım da sürekli ıslak kaldığından burası da bir güzel çürümüş.  Sonuçta direği kısaltmam, eski boyuna göre hazırlanmış liftinler başıma iş çıkarmasın ve orjinal boyuna ulaşmak için çelik bir bağlantı ile direği eski boyuna getirmem gerekti.

Ancak , çarnıhlar ve yukarıdaki yüzük hep başıma dert oldu. Liftinler ile ilgili sorun , ne kadar gereceğinizi bilememeniz. Sürekli ölçmek gerek.. Hissedemiyorsunuz yani.

BU direğin ayarını hiç tam tutturamadım.  Hep çapariz vermiştir bana. En son direği yeniden yaptırınca bu problemi de daha yaşanmamak üzere çözmek şart olmuştu.

Efendim, çok basit ancak inanılmaz işlevsel bir yöntem buldum araştırırken. Üstelik freze de yuvarlatırken yapılmaya da çok müsait.





gördüğünüz üzere 10 cm kadar bir kısmı yuvarlatmadan bıraktım üst tarafta. Aslında bu kare kısmın içini  oyum makara dili de takacaktım. Ancak hiç gerek kalmadı. Gördüğünüz çıkıntı üstüne bir bağ ile çarmıhı bağlıyorsunuz. Çarmıh malum artık manila halatı. her bir çarmıhı üst üste halka halinde yapılmış bağ ile bağlıyorsunuz bitti gitti. Ne metal yüzük, ne  ahşabı oyup, kulak yerleştirme.. hiç birine gerek kalmadı.. Fotoğraflarını ayrıca paylaşırım.

Ancak yazmak istediğim , bunlar değil.. Direği diktiğimde artık akşam olmuştu. Neredeyse 7-8 saattir durmadan çalışıyordum. Yorulmuştum ancak günlerdir uğraştığım bu boğatalar işe yarayacak mı yaramayacak mı çok merak ediyordum.
Uzatmayalım. halatları boğataların içinden geçirdim. direk hala yerinde kendi kendine duruyor.

BU direği , ön direğe göre aynı aksta olacak şekilde germek, aynı zamanda hafif arkaya doğru yatık olmasını sağlamak çok ciddi bir iş. Takıntılı olduğumdan saatlerimi harcadığımı bilirim.

BAşladım boğataları geren halatlara asılmaya. Hiç yapmadığım bir iş.  Boğatalar attık tuttuk ama makara gibi çalışacak mı acaba? Üstelik halatları da yağlamadım üstelik. Haliyle halatlara biraz kuvvetli asılıyorum.. O da ne? Hrrrrr diye çalışıveriyor sancak boğataları.. Tek kol çift kol diye bir yöntem belirlemiştim. Tek kolum ile asıldığım kadar asılıyorum halata. Sonra kendi üstüne voltalıyıveriyorum. Sonra çapraz İskele boğatası.. O da önce tek el ile .. Sonra diğer ikisi tek el ile.. Sonra çift elle aynı sırada asılıyorum halatlara.. Hepsi şıkır şıkır çalışıyor. Yaşasın..

Korkumdan kafamı kaldırıp, direğe bakamıyorum bile.. Nasıl duruyor diye.. Hepsi gerildikten sonra karaya çıkıyorum. Biraz uzaklaşıp, Ana direk ile hizasına bakacağım.. Yavaşça kafamı kaldırıyorum. OLmadı ulen bu.. Ne söktün ki liftinleri diye konuşuyorum yine kendi kendime..

KAfamı kaldırdığımda mizana direği zıpkın gibi yerindeydi. Tam olması gerektiği yerde. Pupadan ana direk ile aynı aksta. Gram sapma yok.. Keza bordadan da tam istediğim gibi.. Hiç bir kontrol ypmadan beş dakika içinde hemde..

Gurcatalar, liftinler , çelik halatlar, paslanmaz yüzükler,  pahalı halatlar.. Hiç birine gerek yokmuş.. 

Cesur denizcilerin gözleri.. Artık Tayo  Mar dalar.. hem de yıllar öncesinden geldiler..

BU arada direk sadece 120 TL ye mal oldu.. 4 metre masif.. sahi sizin alüminyum direkler kaç paraydı..? :))



  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#17: 02 Aralık 2017, 15:24:45
Bravo Ersin reis nasıl yapıyorsun bilmiyorum ama 120 liraya nasıl yaptırdın benim dengem bozuldu. Dmarin Göcekte usta giriş parası olarak alıyorlar o parayı.Benim tekneye 40- 50 cm lik Code zero için kromdan baston yaptıracağım herhalde bir kaç bin lira tutacak. Sinirim bozuldu sağol yani.😊
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#18: 02 Aralık 2017, 21:53:13
Yeni mizena direğin, çarmıhlama sistemin ve boğataların hayırlı olsun Ersin.  :)xx :)xx :)xx
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#19: 03 Aralık 2017, 09:15:49
Sevgili Cem gür çok teşekkürler. İLk yaptığım boğatalar biraz büyük olmuşlardı. senin uyarın ile fark ettim. Daha küçüklerini yaptırdım. Dün , son işler vardı. Halatların boylarının ayarlanması, Manila halat uçlarına piyan yapılması, ayarlar, derken akşamı bulduk yine.

BUralarda okumuşsunuzdur, Tayo Mar da orjinalini hiç bozmadan bir sürü iş yaptım. Civadra, pala, mizana bumbası ve şimdi de mizana direği.

Orijinal olmayan tek şey bu boğatalar oldu. Ancak fotoğraflarını görünce siz de hak vereceksiniz gerçekten çok güzel ve çok işlevsel oldular. TAyo Mar a çok yakıştılar.

Manila halat ve ahşap uyumu muhteşem, Ancak Burağın güvenlik itirazları nedeni ile iki boğatanın sancak ve iskele tarafında , tekne bağlantı halatlarını dynema dan yaptım. Şimdi bu Manila halat nasıl dayanacak bakalım. ?

Sırada mizana direği testi var, sert bir poyrazda her yönde , özellikle pupa da zorlanacak, kırılmasına çalışılacak. Kİ seyre hazır mı değil mi görelim.

Ancak , bu boğataları yapınca şu ticari olmayan ancak faydalı üstelik çok faydalı bilgiler konusunu tartışmalıyız bence..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 03 Aralık 2017, 11:32:45 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#20: 03 Aralık 2017, 12:22:50
Büyük bir ilgi ve dikkatle izliyorum. Çok fazla not alıyorum ve mümkünse bol bol fotoğraf talep ediyorum.

Çok ilgi çekici ve değerli bilgiler. Tecrübelerini yazılı hale getirmen yeni projelerim için ilham veriyor.

Çok teşekkürler, ellerine sağlık.
  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#21: 03 Aralık 2017, 18:35:51
Mizana direğinin tepesine bir "Alem" takacağız değil mi?
Hani Malta falan diyoruz ya?
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#22: 04 Aralık 2017, 01:16:57
Ahmet , yerini dahi hazırladım.. :) Forsanın kırk yılda bir bi talebi olmuş.. yerine getirmeyecekmiyiz.. :)

Sevgili Deniz, hazırlıyorum fotoğrafları, dün tam çekecektim hava karardı. Üstlerine bir de ahşap babalar yapacağım.. En geç salı çeker yayınlarım buradan..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#23: 04 Aralık 2017, 01:27:43
bu arada , mutemel çoğunuz biliyorsunuz internette budenizci düğümlerini anlatan ' animated knots' diye bir site var. Burada bir çok şimdilerde hiç kullanmadığımız bağlar var.

Bunlardan ikisi bu boğatalar için sanırım. Resmen cuk oturdular. Evet, kasa yapmak çok daha iyi, düğüm halatın direncini alıyor tamam da bu düğümler  çok pratik. 

Zor bir anada hemen yapıp, kullanmak mümkün .. BUnları da göstereceğim..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#24: 05 Aralık 2017, 20:18:17
veee test seyri.. BUgün Oğuzhan da geldi.. Gerçi hava çok soğuktu  ama olsundu.. Yeni mizana ve göçmüş denizcilerin gözleri .. buyurunuz..










  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#25: 05 Aralık 2017, 22:31:07
Yeni mizena armanı güle güle kullan Ersin.
Ellerine sağlık. :)

Anladığım kadarı ile alt boğotaları eski çarmıh lamalarına ya paslanmaz tel veya daynema ince ile bağlamışsın. Bağlantı elemanını biraz daha kısa tutsaydın keşke.
Diğer yandan alt ve üst boğatalar arası mesafe çook fazla. Daha birbirlerine yakın olmaları gerekirdi. Yukarıdaki boğataları daha aşağı alacak kadar halat payın var görünüyor. 
Bu iki nokta geleneksel kabul ve estetiği bozuyor.

Çarmıhlar arası armador çeliklerin de pek yakışıklı olmuşlar ..  :)xx :)xx

Çarmıhları direğe nasıl bağladığını göremedim ama daha önceki mesajında cundaya yakın bir kare kesit bölüm vardı her halde çarmıhların üst başları direk çapında kasa yapılıp geçirilmiş kare kesit de aşağı kaymalarını engeliyordur diye düşünüyorum.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#26: 05 Aralık 2017, 23:52:04
Güle güle kullan, güzel olmuş.

Ama o sancak iskarmozlarda bulunan inceleri roda etmemişsin, uçuşup duruyorlar.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#27: 06 Aralık 2017, 00:52:49
sen gelince edersin..

Eski çarmıh lamalarına , omega kilit kullanıp, poacher's knot kullandım. Bu bağ  bu tür işlerde çok iyi iş görüyor. Yük bindikçe sıkışıyor. Tek farkı , poacher's te 2 defa halat döndürülüyor ben dört kez döndürüyorum. daha iyi sıkıyor. Yapması da çok kolay.

Boğatalar arasındaki filador halatını biraz uzun tuttum. Ayaktayken çok daha rahat kuvvet alınıp sıkılabiliyor böylece. Gözüme çok kötü gelmedi ama dediğin gibi klasik kullanımda daha kısa olmalılar. Alt bağlantıları daha kısaltabilirim hatta 2 mm pirinç levha dönüp, halat yerine kullanabilirim. İskele ve sancak bağlantılarından birer adedi dynema. Elimde daha dynema var. Kısaltırsam daha az gider hem.

Bu arada bu Manila halat iyi hoş ama filador halatı olarak kullandığında ve ıslandığında felaket sıkışıyor. Bugün bildiğin pens ile açmak zorunda kaldım. Her durumda filador halatını kısa tutup, boğataları biribirine yaklaştırırsam daha şık duracağı kesin.

Direk üzerinde frezede yuvarlanırken 10 cm lik bölüm kare kesit olarak bırakıldı. Freze zaten başını ve sonunu otomatik olarak yumuşatıyor. Çarmıh noktalarına tam denk geldi. Yine burada da poacher's knot kullandım.

Bugün 15 knot civarı bir hava vardı. Direk tam yerine oturunca , yelken ile birlikte çok iyi trim tuttu. Hareketli pupa çarmıhı da çok iyi iş görüyor. BU aslında valena mandarı. Ancak ben onu bumkin üzerindeki babalara bağlayıp, özellikle pupa seyrinde ilave bir çarmıh olarak kullanıyorum. Videoda görünüyor olması lazım.

Ayrıca flok ıskotalarını da havuzluğa taşıdım ve çok rahat ettim.

En son yaptığım kolaylık ise pik yelkeni artık mandarları baplı şekilde güvertede hazır durumda tutuyorum. Diğer yelkenler ile birlikte her an basılmaya hazır durumda.

Mizana direği bugün testten geçti. Cem Gür 'ün tavsiyesi ile küçülttüğüm iyi olmuş. Ancak hali hazırda 10 adet , ireco dan yapılma boğata var. Bilginize efendim..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2017, 09:58:36 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

  • *
  • İleti: 271
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#28: 06 Aralık 2017, 08:06:19
Ersin Reis pek güzel olmuş, nice keyifli seyirler dilerim. Sanırım testlerde tamam sırada MALTA...
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2017, 09:57:42 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#29: 06 Aralık 2017, 19:51:39
Uygulanmış hallerini görmek daha bir güzel oluyor. Tekrar eline sağlık. Ahşabın hakkını veriyorsun.
  • IP logged

 
Yukarı git