Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Ölü Denizcilerin Gözleri..

  • *
  • İleti: 3573
Ölü Denizcilerin Gözleri..
OP: 28 Kasım 2017, 22:30:41
aslında gerçek adı ölü adamların gözleri .. İngilizce bir terim , dead men's eye. Sonrasında dead eye olarak kullanılmış. Bizim denizcilik dilindeki karşılığı boğata.

Ben ölü denizcilerin gözleri diye çevirdim. Önce teknik ayrıntı.. Bu ahşap bloklar çarmıhların tekneye bağlanıp, gerilmesinde kullanılıyor.

Tayo Mar 'ın yeni , orjinaline uygun mizana direği artık bu ölü denizcilerin gözleri ile tekneye gerdirilecekler. İlk partisi bitti.



Bu ahşap blokları kullanmamın nedeni sadece görsellik değil. İlk bakılşta üç dilli makara görevi görseler de hareketli bir kısmı olmadığından sanki sürtünmeden dolayı kullanımı çok zor ve zahmetli gibi duruyorlar.

İnternette hayli araştırdım. Kullanımı liftinler çıkınca çok önce terk edilmiş. Yani bunlar klasiğin de klasiği yani. Ancak inanılmaz bir tasarım. Bir tanesini orjinaline uygun yapınca ortaya çıktı.

Bu ahşap bloğun hem deliklerinin içi , hem de yüzeyi bombeli. Bu özelliğinden dolayı halat , bloğa çok az noktadan temas ettiğinden ve bu delikler muhtemelen balina yağı v.b. gibi hayvansal yağlar ile yağlandığından hem doğal liflerden yapılma halatları koruyor , hem de sanki neredeyse normal bir makara gibi çalışıyorlar.  Ben vazelin kullanacağım.

Bloğu enine saran çarmıh halatı ise , hem bloğun yük altında dağılmasını önlüyor hem de düğümlerden kaynaklanan halattaki güç kaybını önlüyor. Üstelik , insan gücü ile gerildiğinden, çelik halatlardaki liftinler gibi aşırı germe ve ahşap direğe zarar verme riski de ortadan kalkıyor.

Bir önemli özelliği de ısı  farklarından dolayı liftin gibi kendi kendine gevşemiyor. Yapmadan bu derece iyi bir tasarım olduğunu fark edememiştim. Yapınca fark ettim. Tabi bir önemli özelliği de ucuz.. Tanesi 7 TL ye filan maloldu.

Standart bir liftin bunun neredeyse tam on katı.

Bu bloklar arasındaki nispedten daha ince ve blokları germeye yarayan halatın adı ise ' filador ' . İngilizcesi Lanyard.  Filador , denizcilikte kullanılan kısa halatlara verilen isime dönüşmüş artık bu blıklar kullanılmayınca.

Hiç hareketli aksamı olmayan, çok az sürtümne yüzeyine sahip, normal bir makara gibi çalışan, çok iyi tasarlanmış bir palanga aslında.

Tam da geçenlerde yazdığım nedenle kullanılmıyor artık.. satılması mümkün olmayan , ancak yararlı ve faydalı ucuz bilgiyi sistem bir şekilde yok ediyor işte..

Bu günümüze ait olmayan randa armayı ve yol tekneyi kullanmaya başladığımdan beri bu küçük görülen neredeyse aşağılanan, günümüzde terk edilmiş, ilkel olduğu düşünülen armayı kullandıkça hayrete düştüm.

Şimdi çoktan göçmüş gitmiş eski denizciler kim bilir ne bedeller ödediler de bu ucuz ancak son derece güvenli blokları icat ettiler.

Kim bilir kaç direk , çarmıhları düzgün bağlanmadığı için kırıldılar, kim bilir büyük küçük kaç tekne battı , kim bilir kimler bu yüzden yaşamını yitirdi daha yaşayacak çok günleri varken.

Teknenin en önemli bağlantı barçası bu. Kayıtlı bir tarihi yok ya da ben bulamadım ama şimdi terk edilmiş olan bu mükemmel tasarım , Tayo Mar'ın mizana direğini yerli yerinde tutacak.

Halatları çıkarınca , gerçekten de bir kuru kafayı andırıyor. Ancak kurukafa şeklinden çok , deliklerin altına , halat kaysın diye açılan oluklar bu kuru kafaya çok hüzünlü bir ifade veriyor. Göz gibi görünen bu delikler o kadar dikkat çekici ki muhtemelen o yüzden böyle bir isim verilmiş. Sırayla dizildiklerinde her bir çarmıh için en az altı delik var. Yan yana dizildiklerinde gerçekten de ölü denizcilerin gözleri ismini hak ediyorlar.

Dilimizdeki karşılığının da boğata olması yani Nuri reis belki daha iyi bilgi verir ama sanki boğmaktan geliyor olması , yani dilimizdeki karşılığının da bir şekilde ölüm ile ilişkilendirilmiş olması ne ilginç değil mi?

Belki de bilindik makaraların bulunmasından çok önce, antik çağdan kalmadırlar.

Denizin bilinmezliklerinden korkan o antik çağ denizcilerinin bir refleks olarak geliştirdikleri , şahsileştirdikleri , tanrılaştırdıkları kötü denizleri korkutup, sakinleştirmek için kullandıkları bir sembol de olmasın.. ?

Öyle ya! zaten ölmüş olan  denizciler neden korksunlar ki o devasa şiddetten. kötü tanrılardan ,iblislerden..

 Çok korktukları ve bu yüzden tanrısallaştırdıkları  bu bilinmez tehlikeleri ve kötü şartları benzer ancak onlar ile birlikte olan daha önce ölmüş olan denizciler ile korkutmaya çalışmak, benzer şekilde karşılık vermek, şimdi bize ne kadar da batıl bir inanç gibi geliyor değil mi. ? Ancak bu batıl inancın altındaki  bir bebek masumiyetini görmemek mümkün mü ?

İşte bu ölü denizcilerin gözleri artık Tayo Mar da olacaklar. Çılgın sahibine rağmen Kötü denizleri Ondan uzak tutmaya çalışacaklar.

Yazarken şunu farkettim bu arada.. Ölü oldukları için bu kadar cesurlar. Korkusuzlar çünkü ölüler. O yüzden isimlerini de değiştirmek gerek bence .. Buna hakkım var mı peki?

Koca ülkede benden başka kullananı görmedim.. O zaman değiştirebilirm belkide.

Cesur denizcilerin gözleri.. Brave sailor's eyes..









  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Kasım 2017, 23:00:23 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ölü Denizcilerin Gözleri..
#1: 28 Kasım 2017, 22:33:54
Vay be!
  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Kasım 2017, 23:00:40 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ölü Denizcilerin Gözleri..
#2: 28 Kasım 2017, 22:59:35
Ne ara yapmış bunları, vallahi bravo.

Bu arada göçmüş gitmişlerin hatırına , balıklara ekmek bölmeyi yabana atma.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#3: 28 Kasım 2017, 23:56:02
Sait Faik  hikayelerinde denizde boğulup bir müddet sonra bulunanların önce gözlerinin  balıklar tarafından yendiği için bir çukur şeklinde olduğunu yazar. Belki o yüzden ölü adam gözü denmiştir.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#4: 29 Kasım 2017, 09:16:12
Vala Ersin Tayo Marı sen değilde başka biri alsaydı ne olurdu hali bilmiyorum.
Tayo Marın aslına uygun şeyler yapman ne güzel,bu tür dokunuşlardan sanırım Tayo Marda mutlu oluyordur,olur mu öyle şey deme olur olur,eline sağlık :)xx
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#5: 29 Kasım 2017, 13:52:14
Merdiven, makaralar, kapak ve şimdi de bu. Bayılıyorum yaptığınız işlere.. Tayo Mar'a da çok yakışıyor..
Ellerinize sağlık..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#6: 29 Kasım 2017, 16:02:50
Efendim teşekkürler.. Bu ölü denizcilerin gözü neredeyse kullanılmıyor artık. Wooden Boat forum da bile hiç bir bilgi yok. Ben maket yapanların sitelerinden araştırdım. Direği bir dikelim bakalım. Bu arada mizana direği de tamamlandı. Zımpara ve ince işçiliği biter her halde..
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#7: 29 Kasım 2017, 16:15:58
Eline sağlık, güzel olmuş. Bütünlüğü koruman çok değerli.

Boğata'nın, denizcilikte ki karşılığı, İtalyanca Bigotta imiş. Diğerleri gibi muhtemelen oradan geçmiştir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#8: 29 Kasım 2017, 19:18:31
Var bizde bir barbarlık demek ki.. Bigotta olmuş boğata .. İtalyanca bigudi demek olmasın bu :)

Direk de sınırları zorluyorum. Üzerinde hiç bir yüzük v.s. olmadan sadece öğrendiğim çok özel bağlar ile direği gereceğim.

Bu arada eski denizcilerin manila halatı neden kullandıkları ile ilgili bir detayı daha öğrendim. Manila halat, tuzlu suyu görünce bir miktar çekiyormuş. Buna göre sıkmak gerekirmiş.

İlginç değilmi? sistem otomatik.. sert havada dalgayı görünce kasılan halatlar..

Bu arada benzer bir azıyı WBF da da yazdım. Meğer bunun su damlası şeklinde yapılanı da varmış. Üstelik küçük teknelerde alt parça yerine uzatılan bir postaya açılan delik kullanılarak geriliyormuş.

BU arada hoş bir söz söylediler..

  Old ways work. -- Cap'n Pete Culler 


eski yollar çalışır..

bir de dedilerki.. şey dediler.. eeee nasıl söylesem.. tercüme edemedim de.. en iyisi İngilizce dediklerini yazayım anlayan anlasın.:)))

  Welcome to the Dinosaur Club! 
  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Kasım 2017, 19:26:27 Gönderen: Ersin Böke »

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#9: 29 Kasım 2017, 19:38:51
 ;D ;D ;D ;D ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#10: 29 Kasım 2017, 21:06:58
  Welcome to the Dinosaur Club! 

Hayırlı olsun. ;D ;D ;D
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

e

erdal duran

Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#11: 29 Kasım 2017, 21:36:48
Ersin hocam, muhakkak izlemişsindir ama ben yine de yükleyeyim dedim. Özellikle 22. dakikadan sonra konu başlığıyla ilgili görüntüler var.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Kasım 2017, 21:47:11 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#12: 29 Kasım 2017, 23:53:29
Hocam , teşekkürler.. Hocam demişken bu ODTÜ lülerin hitap şeklidir. Herkes üniversitede birbirine hocam derdi. Hala öyle mi ? bilmiyorum. Ancak kurulduğu yıllardan beri kullanıldığı söylenir.

Bu hitabın altında yatan mantık ise , herkesin herkesten öğrenecekleri vardır. Bir yerde herkes herkesin hocasıdır anlamında.. Hoş..
  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#13: 30 Kasım 2017, 00:08:31
Tekrar izlerken fark ettim, 23:50. dakikada iskele kontra seyirde sancak çarmıh gergileri ne kadar boşlamış.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Ölü Denizcilerin Gözleri..
#14: 30 Kasım 2017, 07:16:03
Erdal hocam, ahşap direkte çarmıhları alüminyum direkte olduğu gibi çok gergin germeniz ciddi sıkıntı yaratıyor. Biliyorsunuz  metallerin bir buckling denen sorunu var. O yüzden çarmıhların gerilme derecesi çok önemli. Bol bırakırsanız önce 2 bu buckling ' dediğimiz olay gerçekleşiyor ve direk kırılıyor.

Ahşap direkte çarmıhları o derece gererseniz çarmıhları direğe bağlayan yüzükler kayıyor ve ahşabı kesiyor. Sonrası ciddi sıkıntı.

O yüzden ahşap direkte çarmıhlar direğin esnemesine olanak verecek kadar sıkılıyor. O yüzden de gördüğünüz görüntüler oluşuyor.
  • IP logged

 
Yukarı git