Dün İstanbul da, pastırma yazının en güzel gününü vardı. Neredeyse bir aydır, bu güzel havalar sayesinde Tayo Mar'da yapılacak işleri hayli kolayladım.
Aslında çok basit görünen bu iş listesi , son yapmış olduğum İstanbul Gökova seyri sırasında yaşadıklarımdan elde ettiğim tecrübeler.
Malumunuz Tayo Mar , hepi topu yedi metre. Öyle her şeyi alıp koymak mümkün değil. Her yaptığınız iş, kullandığınız malzeme fonksiyon olarak birden fazla görevi üstlenmek zorunda. Örnek, deniz için yaptığım ahşap merdiven. Bu merdiven , tekne bağlı iken ters çevrilip bumba taşıyıcısı görevi görüyor.
Malumunuz eğer zaman yeterse bu sene en kötü İtalya sahillerini hedefliyorum. Becerebilirsem Malta ya kadar gitmek gibi bir hedefim var. Öyle aylarca yol yapacak vaktim de yok. O yüzden uzun bacaklar yapmam gerekecek.
Ancak Tayo Mar , modern teknoloji ile bu yolu yapamaz. Öncelikle mazot tankı sadece 45 litre . Geçen yıl yanımda iki adet 20 litrelik bidon vardı ancak, baş güvertede ciddi çapariz verdiler. Hem de çok çirkin bir görüntü vardı.
Yani yolun çoğu sadece zevk için değil mecburen yelken ile yapılmak zorunda. Bu durumda motor yeterli süre çalışamayacağından zaten küçük olan aküler otopilot tarafından tüketilecek. Yani Aküler , bırakın buzdolabını aydınlatma için dahi yeterli gelmeyebilir. Akü kapasitesini artırmak mümkün değil çünkü yer yok ve gereksiz ciddi bir ağırlık.
Küçük güneş panelini belki bir miktar daha büyütüp, bir miktar kapasite artırılabilir ancak ciddi bir çözüm olmaz. Üstelik gece seyri kaçınılmaz. Bu durumda led de olsalar seyir fenerleri , otopilot, telsiz, gps sürekli çalışıyor olacak. Ve güneş elbette olmayacak.
Bu durumda aküler, telefon şarjı , otopilot, gps, telsiz, ırgat gibi zorunlu ekipmanlar için ayrılacak. Aydınlatma için ise seyreltilmiş gaz yağı kullanmak gerekecek. Yani bildiğiniz kandil. Seyir fenerleri ve tekne içindeki gaz lambası güvenle kandil yakmaya müsait. Bu seyreltilmiş gazyağı önemli. Çünkü normal gaz yağı gibi is yapmıyor. Performansı da çok iyi. Sarı alev veriyor ve iyi aydınlatıyor.
Ocak zaten alkollü.. Ancak fuardan aldığım nurgaz çok pratik oldu. Özellikle çektiğim kahveleri pişirirken çok işe yarıyor.
Bir diğer sorun ise içme suyu. yaklaşık sanrım 40 litre kadar da su tankım var. Ancak plastik. Yani içme suyu için çok uygun değil gibi. Daha önce cam damacana kullanıyordum ancak kamarada çok yer kaplıyor ve ciddi çapariz veriyor. O yüzden evye nin altındaki dolapta kullanılmayan bölgeye ayrı su deposu yaptım. Bunu da pirinç tulumba ile evyeye taşıdım. Hem çok şik hem de kullanışlı oldu. Buraya ayrıca bir plastik su tankı koyacak kadar da yer açtım.
Aşağı inerken , çoğunlukla geniş apaz ve pupa seyri yapacağımdan mizana direğine çok iş düşecek. Çünkü randa armada en keyifsiz seyir pupa seyri. Oysa Sadece bocurum ve flok ile 5 knot hız yakalamak mümkün ve son derece konforlu bir seyir yapılıyor. Ana yelken otopilotu çok zorluyor ancak bocurum flok ikilisi otopilota bir zorluk çıkarmıyorlar. O yüzden mizana direği değişecek. İlk aldığımda çürüyen kısmı kestiğimden alt tarafta bir ek yapmıştım. Bir sıkıntı yok ancak risk alamam.
Geçen seyir , hafif havaya da denk geldim. BU hafif havalarda benim meşhur karanfile çok iş düşecek bu yıl. O yüzden bu yelkeni hep hazır bulunduracak bir düzenek de kuruyorum şimdi.
Mizana direği bumbası bildiğiniz denizin üstünde. O yüzden bu yelkeni açıp kaparken denize düşme riski var. Gerçi çok pratik bir yöntem geliştirdim ancak direk üzerinde babaları daha farklı şekilde konumlandırmam ve sayısını artırmam gerekir.
Halihazırda direk, ladin ağacından. Çok hafif ve esnek. Ancak bu boyutta hafiflik daha önemli gibi duruyor. Masif 4,25 m boyunda sapelli buldum. Bir miktar daha ağır ve direk için ne kadar uygun olur bilmiyorum ancak, getirdiği ilave ağırlığı hesaplayacağım. Daha vakit var direk için o yüzden belki ladin bulma şansım da olur. Ancak bağlantı detaylarını çalıştım. Çarmıhları ise dynema kullanacağım.
Seyri iki bacakta yapacak isem, MAyıs sonu ya da en geç Haziran başı seyir yapmam gerekecek. BU durumda yağmurlu ve serin bahar akşam ve sabahları yaşanacak. O yüzden sobada hazır. Geçen yıldan edindiğim tecrübeler ile revizyonu da yaptım. Boruları kendim yaptım bu yıl.
Ve tabi ki yedek çapa.. Aslında 15 kiloluk admiralty Tayo MAr için büyük. ama ben çok memnunum. Yedek çapa olarak bunun aynısının 10 kg olanı var. Katlanıyor üstelik ilki gibi. Yedek çapa olarak yine bir admiralty olacak.
yiyecek içecek olayını zaten geçen yıldan çözmüştüm. Buz dolapsız bir yolculuk olacak gene. Zaten buz dolabına harcayacak enerjim yok.
Bir diğer sorun ise Egenin tuzlu suyu. Geçen yıl, bir haftada küpeştelerde yağ bırakmadı bu deniz. Bu sene hazırlıklıyım ama .. Bolca yağ olacak teknede. Yelken işlerini iyice öğrenince Tuzun gerçi biliyordum ama zararlarını iyice öğrendim özellikle yelkenler için. Durulan noktalardaki tatlı su varlığı artık yelkenlerin ömrü için de kaçınılmaz.
Evet efendim.. Tüm hazırlık ve çalışmaları burada yazacağım. Yakında fotoğrafları ile birlikte...