Teknede Güvenlik / Güvenli Seyir konu başlığında maddelerden birinde kısaca değinilecek olsa da,
önemine binaen ayrı bir başlık altında incelenmesinin uygun olacağını düşündüğüm için bu konuyu açtım.
Umarım sadece bir bilgi olarak hafızalarımızda kalır ve sifon denen bu olayla denizde karşılaşmayız.
TEKNEDE SİFON NASIL OLUŞURAğır denizlerde seyir esnasında (teknede varsa eğer - Ki olması gerekir) birden alarm sesi ile sahne açılır
ve aktörler ellerinde yazılı bir metin olmadan olayın durumuna göre yönetimi ele geçiriverir.
Aktörler teknelerimizde normal zamanlarda bizim konforumuz için tekneye konmuş sistemlerdir.
Şimdi sahneye bir göz atalım ve aktörlerimiz bizden habersiz ne halt ederler izleyelim ve.
aktörlerin yönetimi ele geçirmelerini nasıl önleriz konusunda kafa yoralım.
Şemaya bakarsanız < SİFON > olayını daha rahat kavrayacaksınız.
( Kırmızı dikdörtgen içinde ki bidon şeması, olayı daha rahat açıklayabilmek için kafanız karışmasın. )
TEKNEDE SİFON OLUŞMA ŞARTLARININ ŞEMATİK YAPISI
Hani arabaların benzin deposundan benzin çekme olayı vardır ya.
Ya da bir bidondan yakıt ya da su çekme işlemi.
Şimdilerde bu işlem için el pompaları mevcut.
Eskiden bidonun ya da deponun içine hortumun ucuna daldırırdık depodan daha alt seviyeye eğilerek,
hortumun içinde ki havayı emerek deponun içinde ki yakıt ya da suyu yere koyduğumuz kabın içine aktarırdık.
Bu işlemin yapılabilmesi için emiş noktası muhakkak depo içinde ki sıvı seviyesinden daha altta olmalıdır.
Buraya kadar mutabık isek, gelelim teknelerimize;
Sifon oluşma durumunu gri su tankı şeması üzerine çizdim ki daha net anlaşılabilsin.
Şimdi
1 nolu kırmızı daire içine aldığım depoda ki hava firar ucu bir şekilde tıkandıysa
2 nolu kırmızı daire içine aldığım noktada da anti sifon aparatı yoksa
Pis su tankı denize deşarj vanası, tankın içinde ki atıklar açık denizde boşaltmak için açılmış
ve tank boşaltıldıktan sonra kapatılması unutulduysa,
ağır denizlerde yalpaya düşen ya da baş kıç vurmaya başlayan teknenin su hattı bölgesinde oluşan basınçla
3 nolu noktada ki pis su tankı deşarj flanşından gelecek deniz suyu bir şekilde önce depoyu doldurur,
ardından
1. ve
2. noktalarda ki bahsettiğim nedenlerden dolayı depo giriş deve boynunu geçerek sintinede ki minik gri su tankına,
oradan banyo giderine ya da olay siyah pis su tankında ise, tuvalet taşına doğru yönelir.
Ya da tüm bu anlattıklarımdan farklı olarak tuvaletin denizden su çekme vanasından gelen su bir şekilde tuvalet pompasının
lastik klepesine aşarak kendine bir yol bulabilir ve tuvalet giderinden su gelmeye başlar.
Bir kez devresini tamamlayan su, artık tekne içinde deniz seviyesi noktasına kadar akmaya başlar.
Malesef bileşik kaplar mantığıyla eşitlenince durması gereken su bir türlü durmaz çünkü,
teknenin içine su doldukça tekne daha çok suya gömülmeye başlar,
tekne suya gömüldükçe deniz seviyesi tekne içinde ki su seviyesinden yüksek olduğu için tekne içinde ki su seviyesi tekrar artmaya başlar,
su artar - tekne suya gömülür bu kısır döngü teknenin batmasına kadar devam eder.
Dikkat ettiyseniz şeytan ayrıntılarda gizli.
Bazen hatalı uygulamalar, bazen yorgunluk ya da dalgınlık nedeniyle unutma,
bazen de;
-Hadi ya, ben usta denizciyim havasına bürünme gafleti.
Tüm şartların bir arada ve aynı anda oluşmasına neden olabilir.
Teknelerimizin altından su eksilmesin,
altından su eksilmesin de;
Emme velakin sintineleri de her dem kuru kalsın dileklerimle.