Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Bir Admiralti çapa hikayesi..

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4250
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#15: 24 Eylül 2017, 15:42:04
Ilkin Admiralti akdeniz'e ait bir çapa midir ? Buna da dogru yanıt vermek gerek.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#16: 24 Eylül 2017, 15:44:05
Doğru soruyu soralım: Admiralti Ultra Rocna gibi çapalardan daha mi iyidir ?

Admiralti yumuşak zeminde asıldıkça kendini kurtarır. Ayrıca tekne döndükçe zincir çapanın bedenindeki çiposuna sarılarak yerinden oynatıp taratır derler.  o nedenle ağır çapa ve uzun zincir kullanmak lazım diye biliyorum.

Eriştelik yerde iyidir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#17: 24 Eylül 2017, 15:45:47
Ilkin Admiralti akdeniz'e ait bir çapa midir ? Buna da dogru yanıt vermek gerek.

Benim bildiğim Akdeniz de dört kollu çapa kullanılmıştır.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#18: 24 Eylül 2017, 15:58:41
Ilkin Admiralti akdeniz'e ait bir çapa midir ? Buna da dogru yanıt vermek gerek.

Admiralti, tüm dünyanın kullandığı ve bildiği  bir çapa. Ağır olmak şartı ile güvenilir ama Akdeniz'e özel değil. Akdeniz tipi denildiğinde, sanıyorum ki akla Bügel tipi çapalar gelmesi lazım.

Bir not eklemek lazım. Çapa kelimesi ve admiralti kullanımı, Akdenizden İspanyol ve Cenevizliler aracılığı ile çoğaldığı bilgisi doğru ise ve 15.yy'dan beri kullanıldığını düşünürsek, Admiralti, Akdeniz'den çıkma denilebilir.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Eylül 2017, 16:03:17 Gönderen: Tan Kaan Özkan »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#19: 24 Eylül 2017, 16:09:30

Admiralti nin tutmadığı yer yok. Dönüp, kendi kendini söktüğü söyleniyor.. Bu durumda uzun zincir bırakıldığında sorun kalmıyor.

Tespite katılıyorum, patentlenemeyen bir çapayı kimse üretmez. Admiralti de patentlenemeyeceğine göre kimse üretmiyor ya da modrn tekneler için üretilmiyor. Budur. Son derece doğru tespit.
  • IP logged

n

nuri_kongur

Bir Admiralti çapa hikayesi..
#20: 24 Eylül 2017, 16:11:31
Şurada çapa tarihçesi ile ilgili bir tez çalışması var.
https://anthropology.tamu.edu/wp-content/uploads/sites/11/2016/07/Jobling-MA1993.pdf
Bu da bizim, serçe limanında bulunan 1023 tarihine dayandırılan bir çapa

Kitabta göz gezdirince  benim anladığım evet yay tipi tırnaklı çapalar akdenize özgüdür. Ve yine anladığım , pulluk/saban tarzı çapalar modern tasarımdır. Yani tarihte örneği yok o çapaların. Zemine daha iyi saplanır saplanmaz o başka bir konu. Ama eski tip çapalar kesinlikle elektrikli ırgat ile dümenin yanındaki düğmeye basılıp yukarı alınırken pruvadaki makaralı yatağa şak diye oturmaz. Yukarı alınabilir ama tekneye zarar vermesin diye bir yerlere sabitlemek lazım. Mesela büyük tonajlı gemilerde çapa tipleri hala aynı tip demir çapa. Onlarda modern tasarıma gidilmemiş...


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Eylül 2017, 16:14:01 Gönderen: Nuri Kongur »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#21: 24 Eylül 2017, 17:24:59
Balıkçı çapası diye de bildiğimiz admiralti, İngiliz donanması tarafından yeniden şekillendirilmiş ve İngiliz donanmasına uzun yıllar hizmet vermiştir. 'Admiralty' adı buradan gelmektedir.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#22: 24 Eylül 2017, 17:48:28
Nuri reisim, sizin pdf biraz uzundu, kısa, basit bir tarih görseli ekleyeyim  ;D






Sağ tıklayıp, "resme bak" seçilince büyük olarak görülebilir
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#23: 24 Eylül 2017, 18:00:35
Tan reisim bütünü kapsayan kısa, bütünü kapsayan uzundan güzeldir eyvallah


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#24: 24 Eylül 2017, 18:18:00
Bende başta delta kıçta danforth var. herhalde yeterlidir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#25: 24 Eylül 2017, 18:35:40
Aslında , bu admiralti çapayı çekmek için ahşap bir çıkıntı kullanmışlar eskiler. Gövdeye zarar vememesi için. Ancak yine de seyir sırasında bir ucunu civadraya bağlıyorlar. Günümüzde guletler de aynı şekilde kullanıyorlar admiraltiyi.

Benim kullandığım admiraltinin çapa kısmı , güverteye çekildiğinde katlanabiliyor. Böylece az yer kaplıyor. Bence ikinci demir olarak rahatlıkla kullanılabilir.

Galvanizli demirin kilosu 18 TL civarında. 15 kg demir, 250-270 TL tutuyor. Aslında 15 kg demir , Tayo Mar için biraz fazla. 10 kg de sanırım iş görür. Ancak ben 15 kg den çok memnundum.

Bu arada demir , teknede yeri geldiğinde rahatlıkla feda edilebilir bir bedelde olmalı diye düşünüyorum.

Admralti ile ilgili bir tecrübemi daha paylaşmak istiyorum. Tutması önemli tabi ama , alırken de kolayca kurtulması önemli. Diğer demirler ile ilgili bir tecrübem yok ancak admiralti de bir yerlere takılmadan da  kurtarmak gayet kolay.
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#26: 24 Eylül 2017, 19:04:16

Bu arada demir , teknede yeri geldiğinde rahatlıkla feda edilebilir bir bedelde olmalı diye düşünüyorum.

Bu da önemli bir kıstas. 1. Sırada önemli değil ama denklemde kesinlikle önemli.
Bende danforth adında birbirine benzer iki demir var. Tekneyi alırken üzerinde şemsiye teline şeklinde kromdan çok kollu bir çapa vardı. Bende acemi 101 iken kaynaklara baktığımda hiç bir şeye benzemeyen bu çapaya anlam veremedim. Çok hafifti 4-5 kg filan. Dolu 8 veya 10 krom barın bükülerek şekillendirilmiş bir çoğunun bir birine kaynatılmış hali. Neyse , aldığım kişi ile laf arasında muhabbet ederken çapayı değiştireceğimi söyledim. Bana kesinlikle değiştirme dedi. Dört kollu çapayı 8-10 kollu gibi düşünün ama tırnakları yok. Meğerse o tip çapa Çanakkalede iyi bilinirmiş. 2 sene izmit körfezde nereye atsam şak diye tuttu ve balçık zeminde taramadı. Neyse onu tekne alargada iken bir fırtına esnasında aşağıya düşmüş. Baktık tonoza takılmış 10 mt var derinlik bir de kış orada bıraktım.
Şöyle bir çapa aldım

Bu çapa da çok güzel. 1 sene onu kullandım. Bir başka kış, yaşanan kötü olaylar falan benim çapa gene bir tonoza dolandı.
Bende bu sefer şunu aldım





Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#27: 24 Eylül 2017, 19:59:04
Benim teknede 3 tane çapa var 7 ton 10.5 metre  21kg CQR ,16kg Danfort ,25kg Fisherman. kullandığım zincir 8mm galvaniz. 6mm krom ile değiştirmeyi düşünüyorum.Yapma diyorlar ama zincirliğim ufak olduğu için 6mm ile daha uzun zincir taşıyabilir ve yığılma problemi yaşamam diye düşünüyorum.Uygun fiyatlı bir kavaleta bulursam 6mm için krom zincir alıp değiştireceğim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#28: 24 Eylül 2017, 20:40:51
Krom zincirde yığılma olmuyor mu?Yığıkıp zincirin sıkışması benim de sorunum.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#29: 24 Eylül 2017, 21:20:26
Krom zincirde yığılma olmuyor mu?Yığıkıp zincirin sıkışması benim de sorunum.

Ben bir tek kendimi sanıyordum , sayımız epey kalabalıkmış hocam. :)
  • IP logged

 
Yukarı git