Aklımda hep teknede yaşamak vardı. Tamamen ekonomik şartların oluşmasını bekliyordum pusuya yatmış vaziyette. Tercihimi belirlemiştim. İki kamara olmalıydı. Olabiliyorsa center cockpit olamıyorsa da Bavaria Lagoon olmalıydı.
Ekim ayında ofiste çalışırken whatsap grubuma Hırvatistanda Bavaria 43 Lagoonun ilana düştüğü bilgisi geldi. 10 dakika sonra brokera mail yollamıştım bile. Birkaç saat sonra detaylı fotoğraflar ile biraz bakıma ihtayacı olduğu bilgini içeren mail geldi. 3 gün sonra ise tekneyi görmek için Koray ile birlikte teknedeydik.
Amacımız teknedeki her şeyi görmek ve çalıştırmaktı. Arızalı olan parçalar var ise bilerek almaktı. Tabi evdeki hesap evde kaldı. Her yerini kurcaladık. Tabir yerindeyse didik ettik tekneyi. Karada olduğundan dolayı motorunu çalıştıramadık. Aküler bitik olduğundan dolayı elektronikleri çalıştıramadık. 3 saatten sonra broker hadi ofise gidelim ne konuşacaksak orada konuşuruz babında bızıktamaya başladı. Ofisine geçtik. Broker komisyonunun %5 olduğunu ve %25 vergisi olduğunu toplamda %6,25 komisyon istediğini öğrendik. Tekneyi suya indirmek istediğimizi söyledik. Broker bu isteğimizi ve fiyat teklifimizi tekne sahibine ileteceğini ama bu iletişimin bir kaç gün alacağını söyleyince İstanbul'a geri döndük.
Bir kaç gün sonra brokerdan cevap geldi. Sadece fiyatta broker komisyonunu fiyata dahil etmeyi kabul ettiğini ve tekneyi suya indirmek istiyor isek indirebileceğimizi ama bir sorun çıkmaz ise teknede lift ücretini ödemem gerektiğini söylüyordu.
Buna istinaden ben ön sözleşme hazırlayıp göndermesini ve bu sözleşmeyi imzaladıktan sonra gelip suya indireceğimi söyledim. Sözleşme geldi. Ben imzalayıp tarayıp gönderdim. Broker imzaladı bana gönderdi. Uçak biletimi, otel rezervasyonumu ve araç kiralamamı yaptım. Bunuda brokera bildirdim. Ertesi gün brokerdan bir mail daha geldi. Tekne sahibi kendisi olmadan teknenin yerinden kıpırdatılmasını kabul etmiyor diye.
Aşağıdaki ifadeler ile cevap verdim ve üstünede yaptığım masrafları ödemelerini gerektiğini ifade ettim. Ayrıca kendilerine güvenmediğimi de belirttim.
Merhaba Sasa
1) ilk geldiğimde tekneyi suda görmek istiyorum dedim. Tamam dedin. Atma çekmeyi sorun olursa sahibi öder dedin
2) sonra atma çekmeyi kabul etmiyor dedin. Tamam dedim. ben öderim dedim.
3) sözleşme hazırladın gönderdin imzaladım
4) Uçak bileti aldım parasını ödedim (bu cuma için)
5) otel rezarvasyonu yaptım parasını ödedim (bu cuma için)
6) araç kiraladım parasını ödedim (bu cuma için)
7) Dalga mı geçiyorsunuz.
bu nasıl bir çalışmadır
9) tekne sabihinin izni olmadan mı bana tamam dediniz
Gelen cevapta bize güvenmiyorsanız çalışamayız ifadesinden sonra bir daha iletişim kurmadım kendileri ile.
Bu andan itibaren ortada aşılması gereken sorun sadece adı-soyadı ve Avustralya'da yaşadığı bilgisi mevcut tekne sahibine ulaşmaktı.
Burada google amca imdadıma yetişti. Mevcut ad ve soyadı yazınca dünyada sadece dört tane kişiyi işaret etti. Bir tanesinin facebookun hesabında da Avustralya'da bir üniversitede ismi yazıyordu. Nokta atışı yaptık ve bir mesaj attık. Böyle bir tekneniz var mı diye.
Peter 68 yaşında İngiliz vatandaşı bir abimiz. Avustralya'nın kırsalında yaşıyor ve teknoloji ile arası pek yok. Dolayısıyla bir yazdığınıza cevap almak 2-3 günü buluyor. Aradaki saat farkınında etkisi var tabiki.
Peter saolsun teknenin tüm geçmişini, benimde gördüğüm envanter listesini, arızalı olan parçaları, bu arızalı parçaların bir kısmını tedarik ettiğini ama takmadığını, teknedeki yerlerini, kısaca incik cincik her şeyi yazan mailler yolladı. Tam bir güven verdi. Bizim ona ulaştığımız gün brokerdan da tekneyi aldı. Sebebi ise brokerın etik olmayan işler yapmasıydı. Şöyleki örnek olarak diyelim ki tekne sahibi 100 birim istiyor. Broker komisyonuda 6,25 birim. Bu broker tekne bedeli 120 brim diyor. Sonra komisyonu tekne sahibi ödeyecek diyor. Yani hakkı olan 6,25 birim yerine 20 birim cebine indirmeye çalışıyor. Sonuç olarak 6,25 birimden de oldu bize bu oyunu yediremediği için.
Peter ile yaklaşık bir ay yazıştık. Anlaştık. Aldım tekneyi dedim. Oda sattım tekneyi dedi.
Şimdi aşmamız gereken konu para transferi ve bill of sale in Peter'dan alınması.
Tekne Hırvatistan'da. Ben Türkiye'deyim, Peter İngiliz vatandaşı ve Avustralya'da yaşıyor, alım sonrası USA bayrağına geçeceğim. Bunlar çok kolay gözükse de iş uluslararası bir hal aldı.
Öncelik ile kapora göndermek istedim. Yaklaşık bir ayımızı aldı. İki defa para geri döndü. Birinde 3 gün sonra, diğerinde 20 gün sonra.
Tekne bedelinin tamamını da ikinci tranfer ile gönderdik.
Peter bill of sale i yolladı. Marinaya bildirimde bulundu tekneyi İrfan YALÇIN'A sattım diye. Anahtarlarını kargo yaptı. Brokerdaki anahtarları marina ofise bıraktırttı.
İngiltereden bayrak düşümü, USAa kayıt işlemleri yaklaşık bir ay zamanımızı aldı. Burada boşu boşuna sadece yasal gereklilikten USA a 1000 usd gibi bir rakam vermek zorunda kaldık. Bayrağımıza geçememe riski olabileceği için.
Tabi bu işlemler onlarca mailleşme, bir sürü telefon görüşmesi ve sıkıntılı bir süreçti. Burada çok detaya giremiyorum.
Tekneyi orada bırakmak istemiyorum. Yapılacak işleri var. Baharda gidip getirirsem oraya marina ücreti ödeyeceğim. Yeşilköy'de yerimi ayarladım parasını ödedim. Eve kira ödüyorum. Ayrıca yaz sezonunu da kaçıracağım.
Ocak ayının 24 ü gibi yanlış hatırlamıyorsam gidiş tarihini belirledim. İhtiyacımız olabilecek şeyleri tedarik etmeye başladım. Malum sezon kış, hemen her yer kapalı olacak.