Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?

B

Burak Doneray

Bu konu pandoranın kutusu gibi Teknelerimizi açıyoruz Bofor 7 ve ötesi .

Armanız kaç yaşında ? Istıralyaların ve liftinlerin mevcut durumu nasıl? Arma ayarınız doğru mu ?

Iskotalar ve mandarlar kaç yaşında güneş yanıkları var mı, en son ne zaman tüm halatlarınızı ve kolay açılabilir kilitleri kontrol ettiniz ?

Yelkenleriniz kaç yaşında güneş yanıkları var mı?.  Ön yelkeniniz camadan vurulabilen bir ön yelken mi değilse fırtına yelkeniniz  veya açık denize çıkmıyorsanız fırtına yelkeni yerine daha küçük m2 bir ön yelkeniniz var mı ? Yelkenlerinizin formu ne durumda istediğiniz zaman düzleştirebiliyor musunuz ? Ana yelken camadan düzeneğiniz doğru yapılmış mı kolayca ana yelkeninizi küçültebiliyor musunuz. Bumba palangasınının ıskotasını en son ne zaman kullandınız ne durumda?

Teknenizin zincirliğini her seyir öncesi kilitleyip çapanızı koç boynuzuna ya da ırgata bir halat yardımıyla bağlıyor musunuz. Teknenizin içi ve güverte her havada düzenli ve her şey bağlı mı. Zinciriniz zincirlikte kilitlemi tekneye bağlı yoksa istendiğinde kolayca kesilebilen yada açılabilen bir ip düzeneğiniz var mı?

Teknenizin hatch kapaklarını ve lumbozları her yelken seyri öncesi kapatıp kilitliyor musunuz. Havalandırmaların kapaklarını kapatıyormusunuz. Hatchlerinizin sızdırmazlıkları ne durumda basınçlı su ile test ettiniz mi?

Manual ve elektrikli sintine pompanız çalışır durumda mı? En son ne zaman test ettiniz. Manual pompanın metal kolu hemen pompanın yanında bir ucu çalışmasına mani olmayacak şekilde bağlı mı?

Seyir öncesi tuvaletin deniz suyu giriş vanasını ve deniz çıkışının kapalı olup olmadığını kontrol ediyor musunuz?

Motorunuz bakımlı ve her havada güvenilir yeterli bir gücü var mı? Yakıt deponuzu hep dolu tutuyor musunuz?

Spray hood ve güneş tenteleriniz gerçekten sağlam mı kumaş ve profil olarak ? İstediğinizde kolayca kapatabiliyor musunuz? Güneş panelleriniz en sert rüzgarda uçmayacak şekilde sabitlenmiş mi. Bağlantılarını en son ne zaman kontrol ettiniz.

Bot taşıyorsanız her zaman ön güverte veya uygun bir yerde sıkıca bağlımı.

Can ipiniz iskele ve sancakta her zaman kullanabilecek şekilde tekne boyu kadar takılı mı ve sağlam durumda mı bağlantılarını en son ne zaman kontrol ettiniz. Denizden adam kurtarma nal ya da simidinizin 30m lik ipinin bir ucu teknenize sağlam bir şekilde bağlımı.Can yelekleriniz ve 3 kollu bağlamalarınız hep elinizin altındamı.Kendinizi kokpitte 2 taraftan sabitleyebiliyormusunuz.Teknenizin vardevelaları ağırlığınızı taşıyabilecek sağlamlıktamı.

Teknenizde kolay tüketilecek enerji veren abur cubur bulunduruyormusunuz.

Bu konu demirde veya liman için değildir Seyirde yakalanacağınız beklenmedik bir fırtına içindir.Teori ve pratik yelkencilik bilginizin iyi olduğu ve beklenmedik bir havaya yakalandığınız varsayılarak yazılmıştır.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Temmuz 2017, 07:57:02 Gönderen: Hasan Toparlak »

B

Burak Doneray

Ek:

Otopilotunuzun manualini okudunuzmu Sert havaya ve büyük dalgaya göre hassasiyet ayarlarını yapmayı biliyormusunuz

Dümen sisteminizin bakımını tellerin kontrolunu ve bakımını yapıyormusunuz. Palanızın bakımı ve durumu nasıl En son karaya çıktığınızda milinde boşluk varmı genel durumu nasıl içinde su varmı kontrol ettinizmi. Acil durum yekenizin yeri kolayca ulaşabileceğiniz bir yerdemi ve nasıl çalıştığını hiç denedinizmi ?

Kötü hava kıyafetleriniz su geçirmez bot ve tulumunuz evdeki dolabınızdamı yoksa teknede fermuarları çalışır durumda ve  son  bir kaç yılda aldığınız kilolara rağmen üstünüze oluyormu ?Teknedeki misafirler veya partneriniz içinde uygun kıyafet bulunduruyormusunuz.

Teknecil (Evcil) dostunuz varsa can yeleği varmı.Güvenliği için nasıl bir önlem alabilirsiniz planlamasını yaptınızmı ?

Limanda kullanmak için alınan  ev tipi buzdolabı ,derin dondurucu ,vantilatörler, seramik cam kaplar ve bardaklar Seyyar klima ,yağlı kalorifer peteği veya elektrik fanlı ısıtıcılar, televizyonlar dvd player oyun konsolları ve elektronik ıvır zıvır için güvenli depolamada çözüm üretebiliyormusunuz.

Konu eklemelere açık Konu sadece teknemiz fırtına şartlarına hazırmı yada nasıl hazır olur .
  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Temmuz 2017, 06:10:54 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Çok güzel bir konu olmuş , olacak teşekkürler  :)xx C:-)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5843
    • Son Denk Kayıkçısı
Çok güzel bir konu olmuş , olacak teşekkürler  :)xx C:-)
Evet bence de, ben düşünmeye başladım bile.

Ayrıca benim tekne için Leo ve Burak tarafından hazırlanmış , bir yapılacaklar listesi var, kopya çekmiş gibi oldum. :)
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5843
    • Son Denk Kayıkçısı
Hemen bir eklenti, siz teknenizde olmadığınız durumlarda tekneyi başkası sevk ve idare etmek zorunda kalıyorsa  " teknede neyin nerede olduğunu yazan bir envanter listeniz var mı? ".
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4269
1) Arma ayarımın doğru olduğunu düşünüyorum. Liftinlerim sağlam. Armamın sağlam olduğunu düşünüyorum.
2) Yelkenlerim 3 yaşında. Güneş yanığı yok.
3) Zİnciri uzun seyirde bağlarım. Sigortasını kapalı tutarım. Kavelatanın sıkılığını kontrol ederim. Hırça mapasına kolayca kesilebilecek şekilde bağlıdır. Oraya bir de bıçak bağlamayı hep unutuyorum. Ama seyirde kaptan bensem şort giyip bir bıçağı hep kemerliğimde taşırım.
4) Kaportalar bu yıl iş görür, ama seneye muhakkak bakıma gereksinimi var.
5) Sintine pompalarım çalışır vaziyette, kontrolleri yapıldı.
6) Tuvalet vanasını hava sertlemeye başlayınca kapatırım. Dİğer vanaları da öyle.
7) Depo hep doludur.
8) Serpinti körüğü, güneşlikler sağlam şekilde bağlı. Panellerin son derece sağlam olduğunu düşünüyorum.
9) BOt mataforada sağlam şekilde bağlı.
10)  Sancak vardavela yeterince sağlam değil. Değişecek. Can ipim yalnızca iskele tarafta. O da, Boş mandarın ana direk dibinden makara ve kaportadaki kilite kadar uzun. Burası hayli eksik yani. Başta çalışacağım zaman, direk dibindeki mapaya kendimi bağlanma halatıyla bağlamayı planlıyorum kafamda. Bağlanma aparatlarım seyir sırasında el altında, açıkta. Kokpite çok rahatlıkla iki yandan bağlanabiliyorum.
11) Çikolata, konserve, abur cubur, en az 3 günlük. Seyir sırasında tekneyi terk çantası hazır. Kişi başı 1,5 litre su, birer konserve yiyecek, çakı, fener, işaret fişeği.
12) Otopilotumun manuelini okumadım. Yok. Hassasiyet ayarlarını senin öğreteceğini varsayıyorum.
13) Dümen tel pala kontrolünü yapıyorum. İyi görünüyor.
14) Kıyafetlerim iptidai. Çocuklar mezun olunca sağlam bir şeyler almayı düşünüyorum.
15) Şanslı, tekneye gelmez.
16) Vantilatör var. Onun dışında cam bardak ve sair için oldukları dolaba seyirden önce kağıt peçetelerle koruma yaparım.
Yoruldum :)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Temmuz 2017, 09:36:28 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4269
Hemen bir eklenti, siz teknenizde olmadığınız durumlarda tekneyi başkası sevk ve idare etmek zorunda kalıyorsa  " teknede neyin nerede olduğunu yazan bir envanter listeniz var mı? ".

İşte bu yok. Ama benim teknede olmadığım bir durum yok.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4269
Haa fırtına demirim de var :)
Nal ve Can simidim var. Biri çantada vardevalaya asılı, öteki bağlı.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 5843
    • Son Denk Kayıkçısı
Hemen bir eklenti, siz teknenizde olmadığınız durumlarda tekneyi başkası sevk ve idare etmek zorunda kalıyorsa  " teknede neyin nerede olduğunu yazan bir envanter listeniz var mı? ".

İşte bu yok. Ama benim teknede olmadığım bir durum yok.

Olacağını düşünmek lazım.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4269
Kesinlikle evet.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Çok faydalı olacağını düşündüğüm bir başlık.
Burak Kaptanım, cok teşekkürler..
..............
Son seyrimde ciddi hava yedik, 7-8 bofor hatta 9 bofor havada açık denizde uzun geçişler yaptım.
Burak'ın yazdıklarını binlerce kez düşündüm, düşünürken korktuğum için düşünmemeye çalıştım. :)
..............
Teknem 45 feet Sun Odessey di..
Burak tanır, uzun yıllar teknik müdürlük yapmış, çok deneyimli bir denizci dostum olan İhsan Kalaycı'nındı..
..........
En çok büyük dalgalarda pupa seyirde dümen palası sorunu yaşarsam diye endişelendim.
Vardığım limanda ilk işim yedek dümeni yerine sokup, denemek oldu. Ama palaya bir şey olursa bu yedek dümenin bir faydası olmayacağının farkındaydım.
...........
Sarma ana yelken'in yelken küçültmede aile ile yapılan bir seyirde çok kullanışlı olduğunu söylemek isterim, çünkü onlarca kez yelken büyült, camadan vur şeklinde trim yaptım. Klasik ana yelkende bu ekiple bu işleri yapmak hele ki fırtına da bir kabus haline dönüşebilirdi..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Arma 3 yaşında. Bu sene direk sökülüp takılırken ön ıstralya değişti. Diğerlerinin durumu iyiydi. Arma ayarıma bakacağım.

Yelkenlerim 3 Yaşında yanıklar yok. Ön yelkenim ve ana yelkenim sarma sistem. Ayrına bir fırtına flok ve ana yelkene ihtiyaç var sanırım. Pupa palangasının iskotasını ilk seyir öncesi Ersin reis bolca kurcalamıştı. Ön yelken ıskotalarımda güneş yanıkları var.

Zincirliğimi hiç kilitlemedim. Çapam direkt ırgata bağlı. Bosa kancası ile baştaki koç boynuzuna bağlayacağım. Hırça mapasına iple bağlı ve kolay erişebileceğim bir yerde. 
Her seyir öncesi hatchlerimi kilitliyorum. Basınçlı su ile sızdırmazlık testi yapmadım. Güverteyi yıkadığımda sızdırmamıştı ancak basınç çok düşüktü yanıltıcı olabilir. Yakın zamanda basınçlı su testi yapacağım.
Manual sintine pompamı elektrikliye çevirdim. 3 yollu vana marifetiyle 2 sistemi de çalışır duruma getireceğim. Manual pompa havuzluktan basılıyor.
Seyir öncesi tüm vanalarımı kapatıyorum.
30 lt depom dolu ve toplam 30 litre de yakıt bidonlarımda yakıt var.
Güneş tentem istediğimde kapanıyor. Güneş panelimi devamlı olarak çok sıkı sabitlemiyorum. Acil durumda sabitleyebileceğim şekilde donattım.
Botum tekneden ayrı. 2.60 bot baş tarafta çok yer kaplıyor.
Can ipim tekne boyu kadar uzun değil. Havuzluğun ortasından çıkıp baş tarafı dolanıp sancak tarafından havuzluğa geliyor. Yeni donattım. Nal simidim havuzlukta. İpi bağlı değil  onu hallederim. Solo seyir yaptığım için can yeleğim ve bağlamalarım portuçta ilk erişilecekler olarak yerleştirildi. Vardavelalarım sanırım beni taşır test etmedim.
Seyre çıkmadan önce mutlaka yiyecek alıyorum.

Tenenin krokisini autocadde çizdim. Her bir bölme, dolap, portuç ve çekmeceye numara verdim. Her numaranın karşısına içinde bulunan malzemeleri yazıp A4 kağıda çıkartıp PVC ile kaplatacağım.

Autopilot manuali okudum. hassas ayar yapmayı biliyorum ancak hiç yapmadım.

Bot veya tulumum yok. Evcil hayvanımız yok. Teknede fazla eşya bulundurmadığımdan hepsi kapalı dolaplarda muhafaza edilebiliyor.

Güzel konu başlığı için teşekkürler. İnanıyorum ki sadece sorulara cevaplar vererek kapanmayacaktır. Pratik çözümler de fikir yürütülerek gelişip ortaya çıkıp hepimize yardımcı olacaktır.


  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Temmuz 2017, 11:17:30 Gönderen: Oğuzhan Oğuz »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
"Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazır mı?"

Bu soru için en iyi hazırlık "hava durumudur". Limandan çıkmadan önce değişik kaynaklardan hava durumu tahmini alın ve elinizdekilerle siz de hava durumu tahmini yapın. Hava sertleyecekse çıkmayın. Denizde zamanlı program olmamalı, limanda keyfinize bakın.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4269
Tahmin edilemeyen bir hava çıkarsa?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 5843
    • Son Denk Kayıkçısı
Tahmin edilemeyen bir hava çıkarsa?

Zaten sorun bu, yaz aylarında hava durumu tahmini zor. Hava durumu veren yerlerin bölgesel olarak çuvalladıklarını çokca görüyorum. Ayrıca zaman sorunu olan seyirlerde bu karşımıza çıkıyor.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

 
Yukarı git