Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Şartmıdır..?

  • *
  • İleti: 3573
Şartmıdır..?
OP: 26 Mayıs 2017, 06:11:03
Efendim ben ne zaman, yelken trimleri ile ilgili birşeyler yazsam ya da teknede gerçek anlamda konfor nedir diye bildik görüşlerimi sıralasam kimi dostlar çıkıp, bunlara ne gerek var mealinden birşeyler yazarlar.

Ben yerli ve yabancı forumlardan çok şey öğrendim, öğreniyorum da. Kendi tecrübe ve tercihlerimi de bir fikir olur diye yazıyorum.

Teknede buzdolabı konusunda da yine bildik görüşlerimi yazarken aynısı oldu. Oraya yazmadım çünkü gerçekten ciddi bir teknik konu ve önemli bilgiler içermekte.

Şimdi amatör denizcilikten basediliyor değil mi. ? yurt dışında örneklerini görüyoruz, insanlar su kontrasından kendi teknelerini yapıp, balık avlamak, yelken yapmak ya da sırf yapmaktan hoşlandıkları için bu işlere girişiyorlar.

Örneğini çok gördüm, adam kendisine sandal yapaca, elli yorum geliyor. Niye uğraşıcan diye. Git al fiber bir kayık , olsun bitsin deniliyor.

Bu ve benzer mantık yüzünden Türkiye de amatör denizcilik gelişmiyor işte. En meşhur ilan sitesinde beşyüz küsür satılık yelkenli tekne ilanı var. Olabilir dediğiniz tekn elli bin euro dan başlıyor. Dört markadan başka satılık tekne yok.

Neredeyse tamamı " cenova drive" . Alın size yeni bir terim. Ana yelkeni küçük , bumbası kısa, cenovası %120 tekne demek.

Türk işi yelkencilik, sadece cenova açık, motor çeyrek ya da yarım yolda seyir. Bu artık o kadar yaygınlaştı ki, kimi yazılarda bu sanki normal ve olması gerekenmiş gibi yazılıp çiziliyor.

Daha geçen sene bir abimiz tam da böyle yol alırken, cenova furlingi sıkıştı ve açmaya çalışırken kalp spazmı geçirdi.

Cenova adı verilen bu büyük yelken bir flok yelken aslında ve hafif hava yelkeni. Sürekli furling sistemi ile kullanıldığından söküp, küçüğünü takmak da problem.

Daha geçen sezon, barınakta 47 feet markalı tekne sahibi, teknesini nasıl kotra armaya çeviririm diye düşünüyordu.

Eğer yarış yapmıyorsanız , yani yarışçı değilseniz, 15 knot üstü havada cenovanız sizi tedirgin etmeye başlar.

Demem o ki bu işin bilinmesi gereken kuralları var ve bunları bilmiyorsanız sıkıntı yaşamamanız mümkün değil. Ya yaşayıp, bedel ödeyip öğreneceksiniz ya da yaşanmışlıklardan ders çıkaracaksınız.

Bu tür yazılar şu anlama geliyor.

 "Yahu sürücü belgesine , aracı iyi kullanmaya ne gerek var, önemli olan yollarda olmak "

Böyle bir şey diyebilirmiyiz? Bu yukarıdaki cümle ne kadar mantıksız ise bir yelkenli teknede yelken bilmenin ne önemi var, önemli olan denizlerde olmak değil mi gibi bir cümle de o derece mantıksız.

Bir kere eğitim şart. Mutlaka ciddi bir kuruluştan bu işin eğitimini almak durumundasınız. Geçenlerde uzun zamandır yelkenli tekne sahibi bir dostumuz, kurslarda daha ilk gün öğretilen bir konuyu yeni öğrenmiş, benim de bilmediğimi zannederek heyecan ile anlatıyordu.

Hazır yeri gelmişken Zafer abiye de sormak lazım mesela, DADD, ciddi yelken eğitimi veren kuruluşlardan özel fiyatlar alarak , yelken eğitimini destekleyecek mi. ? Yerli üreticileri ne şekilde desteklemeyi düşünüyor? Bunlar ile ilgili düşünülen projeler varmıdır?

Kendi kendine tekne yapmayı destekleyecek mi? Bunlar ile ilgili " workshop " lar düzenleyecek mi?

Kendisi tekne yapmak isteyenler için ya da bu konuda fikir edinmek için konuda deneyimli birileri herhangi bir etkinlikte konuşmacı olarak çağrılsa güzel olmaz mı ?

Tekne sahibi olmak, yelken yapmak o kadar da pahalı işler değil. Teknenizi yapmak ta zannedildiği kadar zor değil.

Fiber tekne bakım istemez saçmalığı ise ayrı bir tartışma konusu. Sırf bu algı yüzünden, dağılmak üzere olan ,her yeri ozmoz olmuş tekneler fiber diye ciddi rakamlara satılıyor bu ülkede.

Geçenlerde tuzla da ger tarafı ozmoz içinde tekneye sırf marka diye ciddi bir bedel isteniyordu.

Bakınız sevgili Bülent, üç gün seyir yapacak, buz dolabı olmadan asla diyor. Oysa ki anma etkinlikleri düzenlediğimiz Sadun Boro nun meşhur Teknesi Kısmet te bırakın buz dolabını , tuvalet yoktu. Rahmetli dünyayı döndü böyle . Bu arada Kısmet te bir Atkin tasarımıdır.

Şimdi birileri çıkıp, ne yani buz dolabımız olmasın mı diyecek. Ben buz dolabınız olmasın demiyorum. Bana göre o kadar da gerekli değil diyorum. Paneller ve taşıyıcıları çok çirkin duruyorlar, yelkenli teknenin zerafetini bozuyor diyorum.

Hani bir ara güneş enerjisi ile çalışan su ısıtma üniteleri vardı. Herkes yazlığının tepesine koydu bir tane. Canım yazlık, çatısında bir acayip alet.. Bu da öyle işte.

Sen git, dünya masraf et, en pahalısı 11 lira olan birayı soğuk içmek için.

Hadi gelin şu yere göğe sığdıramadığınız rakıya gelelim. Sahi bu rakı neden bu coğrafyadan başka yerlerde içilmiyor? Bütün dünya visiki konyak, votka, brendi, rom içiyor ama.

Alkollü ya da alkolsüz farketmez , soğuk içilen tüm içkilerin kendi lezzeti yoktur. Sıcak bira içemeyeceğiniz gibi, sıcak rakı da içemezsiniz.

Oda sıcklığında bir votka martini içersiniz ama, konyak zaten oda sıcaklığında içilir, keza malt viski de.

Gerçekler böyle maalesef. Siz kabul etseniz de etmeseniz de..














  • IP logged

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Şartmıdır..?
#1: 26 Mayıs 2017, 08:22:30
Kurslarda ilkgün öğretilen öğretilen ama kimilerince bilinmeyeni merak ettim.
Yelken motor kullanma bir seçenek.Bazen elimin altında hazır güç bulunsun diye rölantide motoru çalıştırırız. Bazen + birkaç mil eklesin diye motor yelkene yardımcı olsun isteriz.Frişka rüzgarda büyük çoğunluk yelkenlerinin hepsini açıp keyif yapar zaten.Yabancılar motora "iron cenova" diyor.günümüz teknelerinde sadece cenova ile yaklaşık gövde süratine ulaşılabiliniyor.Açıp toplamak kolay, özellikle pupa seyirlerde kavança riskini yok etmek için tercih ediliyor.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Şartmıdır..?
#2: 26 Mayıs 2017, 09:06:52
Motiseyıur da sapan kullanıyormuş iletişim için. Telsiz olmadan da olur.
Pupa seyrinde ayıbacağı neyin yapmam. Açarım cenovamı, sallan yuvarlan giderim, takribi 6,5-7 filan gidiyor kız. Allah bin bereket versin. Eksik miyim, eksiğim, derdim mi,değil.


Bu arada Ersincim, senin mönüyü benim hatun ağzına koymaz.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 26 Mayıs 2017, 09:09:25 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Ynt: Şartmıdır..?
#3: 26 Mayıs 2017, 10:10:13
Ersin Abi, 

Başka bir başlıkta tekne için ideal köpek tartışılıyor. O konuda bir yorum yapamamıştım ama teknede köpek olsa da olmasa da şöyle 20-25 beygir arkadaş olması insana her zaman güven veriyor. :)

Şaka bir yana teknoloji ve tüketim alışkanlıkları değiştikçe, eskiden lüks sayılabilecek bir çok şey günümüzün ihtiyaçları haline geldi. Daha önce de konuşulduğu gibi eşlerin de denizi ve deniz yaşamını sevebilmesi için tekne donanımını cazip hale getirmek gerekiyor. Bizim aile de bu eş ben oluyorum tabi  :)

İnsanoğlu karada da denizde de, imkanı ne kadarsa kısa sürede onunla yetinmeye alışıyor. Elimizde ne kadar donanım ve teknoloji varsa o kadar problem yaşıyoruz. Bunlara alıştıktan sonra kaybedince de sıkıntı basıyor. Yanlış bilmiyorsam sen birkaç hafta önce Tayomarı’ı denize indirdiğin günlerde  bilgisayar ya da tabletle sıkıntı yaşamıştın da foruma   girememiştin ve bu durumdan rahatsız olmuştun.

Sorunun bendeki cevabı; tabi ki şart değil. Ama olursa da fena olmaz. :)
Önemli olan bir şekilde denizde olmak. Bak Enes botla ne kadar uzun yol aldı. Her gittiği yerde ona destek olan, arkadaşlık edecek birileri oldu. Bot gibi bir araçla yaptığı bu yolculuğun en az sorunla tamamına ermesini umuyorum.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 219
Ynt: Şartmıdır..?
#4: 26 Mayıs 2017, 10:15:10


Gerçekler böyle maalesef. Siz kabul etseniz de etmeseniz de..

Sevgili Ersin çok güzel yazmışsın fikirlerini zevkle okudum ama "gerçekler" diye böyle dayatmacı bitirmeyeydin iyiydi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Şartmıdır..?
#5: 26 Mayıs 2017, 12:23:47
 "Yahu sürücü belgesine , aracı iyi kullanmaya ne gerek var, önemli olan yollarda olmak [/i]" cümlesini beğendim! ;)
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Şartmıdır..?
#6: 26 Mayıs 2017, 13:38:38
Ersincim : senin "Türk işi yelkencilik " ne yeni, ne de Türk icadı.
Almanlar buna "daenisches Kreuzen " ( Danimarka usulu gezginlik diye çevirebiliriz belki ) derler.
Tabii kendi üstune alınmaktansa, komşuya mok atmak daha keyifli...
Lakin lafa değil, gösterilebilir sonuca baktiklarından oturup ( daha doğrusu iki eş tekneyi denize çıkarıp) Türk veya Danimarka tipi cenovalı/motorlu seyrin hikmetini araştırmışlar :

http://www.yacht.de/magazin/heft_info/daenisch-kreuzen--wie-es-richtig-geht/a107723.html

Sonuçta da pratik epey avantajını bulmuşlar.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Şartmıdır..?
#7: 26 Mayıs 2017, 13:39:20
"Yahu sürücü belgesine , aracı iyi kullanmaya ne gerek var, önemli olan yollarda olmak [/i]" cümlesini beğendim! ;)
Trimin ustası değilim ama denizlerin hastasıyım... diyerek "dümen kaptanı" olduğumu belirtmek isterim..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Şartmıdır..?
#8: 26 Mayıs 2017, 14:42:22

Profili Görüntüle
 Kişisel İleti Gönder (Çevrimiçi)
 



Bir soğuk birşeyler istiyoruz, yarım sayfa yazı okuyoruz.  8-)

ya da şart mıdır?

yazıyoruz...

Yine yarım sayfa yazı okuyoruz.  8-)

 ;)

Ersin,
Sen istediğin kadar anlat, ben bildiğimi okuyacağım.
O bildiklerimi de, Tan Gazetesi'nden öğrenmedim.
Biz de herhalde bir şeyler okuduk, gördük.
Öpüldün. Sevgiler.





  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

e

erdal duran

Ynt: Şartmıdır..?
#9: 26 Mayıs 2017, 15:06:22
   Bence de şart değil. Bu konuda herkesin beklentilerine ve düşüncelerine saygım var ama ben denize denizde olmak ve yelken yapmak için çıkıyorum. Yeme içme benim için ikinci, üçüncü planda geliyor. Bu arada; teknede eniyi saklama yeri sintinedir. Özellikle etleri pişirip ve sebzeleri önceden yıkayıp temizleyip kullanıma uygun miktarlarda vakumlu poşetlerde muhafaza ederseniz birkaç günlük alargalarda sorun yaşamazsınız. Su ve maden suyu hariç diğer gazlı ve şişelenmiş meyve sularını  hayatınızdan çıkarmanızı tavsiye ederim. Özellikle çocukları bunlardan uzak tutun. Çocukları kendi ellerimizle zehirlemeyelim.Ama Ersin Reise bir itirazım var. Yav hocam, senin iki üç günlük diye verdiğin yemek listesiyle ben bir ay yaşarım :).
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Şartmıdır..?
#10: 26 Mayıs 2017, 15:37:13
Buzdolabı gereksiniminden yola çıktık geldiğimiz yerde Âli San reisin gönderdiği makaleyi okuyabilmek için Almanca öğrenmek durumundayız :) Şart mıdır? sayın Böke :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 101
Ynt: Şartmıdır..?
#11: 26 Mayıs 2017, 15:54:34
Şart olur veya olmaz, kişiye göre değişir sonuçta ama keyif de güzel bir şeydir; canım beyaz şarap içmek isterse nerede soğutacağım, Ege ve Akdeniz'de yazın su sıcaklığı 22 derecenin altına inmez ki, kırmızı şarap için bile çok fazla sıcak  :) :) :)
Tekne alınca bakacağız duruma artık... 8)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Şartmıdır..?
#12: 26 Mayıs 2017, 20:23:08
Yahu Bülent,

Sen zaten ne yemeyi planlıyorsun ki yolda. Kabahat sana yol için menü tarif edende.. :)

Efendim bir konuda anlaşalım. Kimsenin tercihini eleştirmiyoruz. Lütfen bir an için bu işlere yeni başlayacağınızı düşünün. Bu yazılanları okuduğunuzu düşünün.

Abartarak yazıyorum aman kimse alınmasın. 40 feet altında teknesi olan zavallıdır. Karizma çizilir.

Fiber olsun çamurdan olsun.

Asla hiç bir iş yapma. Ustasını bul. Tekne yapmak mı.. Ha ha güldürme beni. Marangozmusun. ?

Yelkenli dediğin bir direk ve iki parça üçgen şeklindedir. Bumba çok tehlikeli birşeydir. Mümkünse kullanılmamalıdır. Tekneye hala neden koyuyorlar bilinmez.

Dört marka tekne vardır. Bunların ikinci eli iyi para eder. Gerisine bulaşma bile..

Güneş paneli, geniş mutfak, geniş havuzluk, jeneratör ,klima, televizyon ve ses sitemi, kalorifer, boiler teknenin olmaz ise olmazlarıdır. Bunlar olmadan denizci tekne olmaz.

Daha uzar gider.

Matay üzerinden hepinize cevap veryim. Aali yi sona sakladım.

Tekrar özetleyelim. Kimsenin tercihine karışıyor eleştiriyor değiliz. Bu işler böyle de olabilir, kimileri için de olmalıdırı yazıyoruz kendi tercihlerimize göre.

Alın size tuzla da iki teknesini birden re fit eden Ercan abi. Teknesinde, forklift aküsü, bu yetmezmiş gibi jeneratör, boiler, klima, kalorifer, güneş paneli, ne bileyim daha bir sürü ekipman var. Tercihi böyle kim karışır.

Ancak, satın aldığı kişi kech armayı değiştirmiş. Arka direği sökmüş. Kendisi gelip fikrimi sordu. Ben de arka direği tekrar takması gerektiğini , aksi taktirde bu teknenin rüzgar gücü ile yürümesinin mümkün olmadığını söyledim. Çünkü eski sahibi, kotra armayı da iptal edip, % 120 cenova koymuş. 15 knot havada tedirgin olacak. Fikrimi sormadan bir şey söylemedim. Buraya da iki mühendis aynı görüşteyiz diye yazdım.

sevgili Matay, yoksa kimse senin tercihine karışmıyor. Kime ne. ?Amaç bu işlerin başkaca şekilde yapılabileceğini göstermek. Yoksa ne sen ben yazdım diye buzdolabını iptal edeceksin ne de ben tekneme buz dolabı koyacağım. Yani demem o ki boşuna üstünüze alınıp, alınganlık gösteriyorsunuz.

Mustafa abi, bari sen söyleme, şu camiada en az motor kullanan adamsın.  :)

Sevgili Aali, yazdığından şu sonucu çıkarıyorum. Demek cenova motor seyri , pek övünülecek seyir biçimi değil Almanlar için ki komşularına bok atmışlar.  :)

Şu yazının bir tercümesini yapsan kısaca. Yani bire bir değil de anladığını yazsan.. Biz de bilgilensek..

Kamil abi , ben cenova , ana yelken kullanımı için o şekilde yazmıştım, amacı aşmış ise özür.

Mücahit, Tayo Mar da otopilot, chart plotter, telsiz, ırgat, iş görür bir müzik sistemi var. Seyir fenerleri içinde kullanılan led lambaların kendi renkleri yeşil ve kırmızı. Daha iyi görünsün diye. Cep telefonumda, navionics, zello, oncourse, marine traffic, envai çeşit hava durumu sitesi, anchor pro yüklü. Aküleri hazır tutmak için güneş paneli bile var.

14 beygir yanmar motoru, uçak motoru gibi her yıl , kimi parçaları bozulmadığı halde, değişir. Mazot deposunda mazot asla yarım deponun altında olmaz.

Tüm ekipmanlar dönemi geldiğinde bir takvime bağlı olarak kontrol edilir. İşte bu kadar ekipman arasında buz dolabı yok. Çünkü - benim tercihim - gerek yok. Gerek olsaydı koyardım.

Bu tartışma bana yeni bir fikir verdi. Seyir esnasında, belli işleri yaparken, canlı yayın yapacağım Face den.. Böylece benimle  beraber Tayo Mar keyfi yaşarsınız hem.












  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Şartmıdır..?
#13: 26 Mayıs 2017, 20:46:20
Ersincim ;
Matay'a istediğin kadar yüklen, parça pincik et...
Ama sıra bana gelince yiğidi öldür ama hakkını yeme .

Yok ; Alaman komşusuna yarım asır bok attıktan sonra, Danimarkalıların hakkıni vermişti o haberde.
O yazıyı ya dergide okumuştum ya da eskiden internette yazının tamamı paralı değildi.Şimdi parayi basmadan
ıçeriğe ulaşilamaz olmuş.

Zaten yapmayalım böyle ; bırakalım herkes kendi keyfine göre davransın, yaşasın.
( benim de mendebur bi tarafım var ama ; usturmaçaları sallana sallana seyir yapanlara alışamıyorum ! )

Cenova + Yanmar seyrine gelince ; - hele tenede denizci olmayan misafir varsa yada yalnız ve kendimi tembel hissediyorsam - ; şöyle latif bir rüzgarda benim minik cenovam tekneye 4- 4,5 knot yaptırıyor. Motora da 2000 devir verirsem mırıl mırıl çalışiyor, tekneyi de 6 knot'a çıkarıyor. Daha ne isteyeyim, niye şikayet edeyim ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Şartmıdır..?
#14: 27 Mayıs 2017, 06:19:04
bu arada pupa seyrinde ayı bacağı zor bir seyir. Çok dikkat gerektiriyor. Ama tek başına cenova da bana göre sıkıntı yaratabilr. İstemsiz kavança riski olsa da ki bu artık yeni teknelerde zor, ana yelkeni kontrol etmek, cenovayı kontrol etmekten daha kolay.

Bence , bu tür - cenova güçlü - tekne sahipleri ana yelkeni şu nedenle kullanmıyorlar.

Cenovayı açmak ve toplamak sarma ana yelkeni , ya da klasik ana yelkeni açıp kapamaktan daha kolay.

Klasik, ray sistemi ile çalışan ana yelkenlilerde yelkeni basmak için vinç kullanmak gerekiyor. Bir de balançina problemi var. Ana yelken balenleri çoğunlukla balançinaya takılabiliyor. Lazy jack halatları ayrı bir çapariz yaratma potansiyeline sahip.

Sarma ana yelken de de yine vinç gerekiyor, ama bence sorun biraz piskolojik. Bilinçaltı, koskoca yelkenin nasıl olupta o dar direğin içine sarıldığını anlamakta zorlanıyor. Daha önce başkalarının yorumlarında da bir takılma hikayesi var ise bu sarma sistemi öcü gibi görünüyor. Cenova furlingi buna göre daha gözle görünür ve basit bir sistem gibi göründüğünden cenova tercih ediliyor diye düşünüyorum.

Tayfun Timuçin in kitabında okumuştum sanırım. Cenova, Amerikan yelken yarışlrında kullanılıyor ilk kez. Cenovalı İtalyan ekip, bu yelkeni açıp, yarışı kazanıyorlar. O yüzden bu yelken Cenova şehrinin adı ile anılıyor. Sonuçta bir yarış yelkeni, temelde bir flok. Özellikle hafif havalarda mükemmel sonuç veriyor. Ancak sert havalarda mutlaka küçültmek gerekiyor.

Ancak , her ne kadar tekneden tekneye değişiklik gösterse de prensip olarak, cenovanızı küçülttüğünüzde bu yelkenin etki merkezi, teknenin ağırlık merkezinden uzaklaşıyor. Yani kuvvet azalıyor ancak moment kolu uzuyor. Aynı anda ana yelkeni de -sarma - olduğunu varsayarak söylüyorum, küçülttüğünüzde yelken etki merkezi teknenin ağırlık merkezine yaklaşıyor. Yani hem kuvvet azalıyor hem de moment kolu kısalıyor.

Dolayısı ile iki yelkenin de normal kullanımından çok daha farklı özellikler gösteren bir kuvvet dağılımı ortaya çıkıyor.

Cenova teknenin kafasını açmaya çalışırken, ana yelken de rüzgar üstüne döndürmeye çalışıyor. Tekneler zaten belli bir oranda rüzgar üstüne dönme eğiliminde olduklarından, cenovayı fazla küçültür ya da yelken trimini doğru yapamaz iseniz, tekne rüzgar üstüne doğru hızla dönüp, dümen dinlemez bir durumda rüzgara saplanıp kalıyor. Ya da tam tersi, sürekli kafayı açmaya çalışıyor.

Böyle durumlarda , genelde tekne sahipleri motor gücüne baş vuruyorlar. Oysa cenovayı daha düzgün trimleseler bu sorun yaşanmayabilir.

Ancak yine de bana göre , her iki yelkenin de küçültüldüğü sırada dümen tutmak ciddi bir iş .
  • IP logged

 
Yukarı git