Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tekne Yangınları

  • *
  • İleti: 2553
Tekne Yangınları
OP: 14 Nisan 2017, 17:30:27
Tekne de yangın.

Açık denizde başınıza gelebilecek en kötü olay diyebilirim.

   Bizler ateşsiz, ateş oksijensiz yapamaz diye söze başlar isek insanoğlunun ateşi kullanmaya başladığından beri onu kontrol altında tutmayı başardığında işine çok yaramıştır ama kontrolsüz ateşler her zaman yangını ve faciayı getirmiştir. Bunun için yangına gemide her an hazır olmalıyız. Bu nedenle gemide kaptanın vereceği tatbikat alarmlarında yerlerimizi tam almalıyız. Yangında en büyük tehlike yangınla mücadele edenlerin bilinçsizliği ve paniklemesidir.
   Düşmandan korkar isek % 50 yenik başlarız sözünü unutmadan yangına karşı bilinçlenip  kendimizi eğitirsek o zaman bu % 50 en aza indirilir.
   Yangınları tanımlayabilirsek mücadelede birinci adımı atmış oluruz. Çünkü nasıl söndüreceğimizi bilmediğimiz bir yangına müdahale etmek bazen yangının işine yarar bazen bizim hayati tehlikemizi arttırır. Bazen de sönebilir. Ancak yangını tanıyor isek gerekli mücadeleyi zamanında verir isek kesin söner. Yangının oluşabilmesi için gerekli 3 şey ile yangın üçgenini inceleyelim.



YÜKSELEN ISI              OKSİJEN            YANABİLİR MADDE

                                   

Bu üçgende görülen 3 olgudan biri olmadığı anda yangın var ise söner, yok ise oluşmaz. İşte yangınla mücadelenin temeli bu kadar basit. Ancak mücadelenin tehlikeleri oldukça önemli incelikleri olan teknik ve yadsınmayacak bir meslek olarak önümüze çıkar. Şöyle ki;


1   Katkı maddelerinin yangınları,

2   Petrol ürünleri yangınları,

3   Metal yangınları

4   Elektrik yangınları







1)   Katı Madde Yangınları:

Sebepleri: a) Kullanılmış yağlı üstübü ve bezlerin teknenin rasgele yerlerine sıkıştırılmış olması (Teknenin rezonansı ile sürtünen yağlı bütün maddeler alev alır).
b) Kuzine yangınları: Yağlı kızartma tencerelerinin açık ateşte unutulması, yağın alev alması. Kuzine seçimi: LPG ile çalışan ocakların teknelerde kullanılmaması önerilir. c)LPG Yangınları: Yangın eğer LPG tankına sıçramamış ise.
d) Makine Dairesi Yangınları: Etraf yağlı ve yakıt atıkları ile kirli ise makinist – yağcı – silicinin sigarası ile çıkan birçok yangın tespit edilmiştir.
     Bu tür yangınlar ile karşı karşıya kaldığımız anlarda eğer yanan maddeler katı ise yangın battaniyesi (ıslak battaniye) ile müdahaleye cevap vermiyor ise su kullanılabilir, bunda da başarı elde edilemiyor isek “alev basan” başvururuz. Her türlü alev basan kullanılabilir. (köpük ve CO2 gibi).

2)   Petrol Ürünleri Yangınları:

a)   Teknenin yakıt tankı makine dairesinden başlayan yangınları zamanında söndüremez isek sonuçta mutlaka yakıt tanklarına da sıçrayacaktır.
b)   Kuzinelerde Kullanılmak Üzere Depo Edilmiş LPG – Alkol Yangınları: Teknede en hızlı yayılan ve söndürülüşü  en zor olan en zor olan yangın türüdür.
Mücadelesi: Kesinlikle önce yangın üçgenini hatırlayıp buradaki tabana yazdığımız oksijeni hatırlayalım. Çünkü diğer iki unsurla mücadele etme şansımız yok denecek kadar azdır. Bu nedenle bu üçgenden oksijeni kaldırmaya çalışacağız. Bunun için köpüklü alev basarları, CO2 içeren alev basarları, yangın battaniyelerini kullanabiliriz. Asla su kullanmayalım, çünkü su petrol ürünlerinden ağır olup yanan maddelerin altına girer ve yangının daha çok yayılmasına sebep olur.

3)   Metal Yangınları: Bu tür yangınlarda yükleri titanyum – potasyum ve alaşımları alüminyum magnezyum – kömür gibi olan kuru yük gemilerinin korkulu rüyasıdır. Çünkü aynı yağlı üstüpüde olduğu gibi bu yüklerde de geminin titreşimlerinden bu maddelerin birbirlerine sürtmesi ile yükselen ısı yük yangınlarına neden olur. Gemi için oldukça tehlikelidir, mücadelesi uzun sürer, çünkü yanıcı maddeler binlerce ton olabilir. Özel kimyasal kuru tuz – kum ya da nozullar yardımı ile su sisi yapılıp soğutma yapılabilir.

4)   Elektrik Yangınları: Nerede ve nasıl çıkacağı belli olmaz ancak elektrik donanımı devamlı kontrol altında tutulur ise, ince kablolara yüksek amper yüklenmez ise, oksitlenmiş akü başları temizlenir ise, yapılan kablo ekleri lehimlenip ark yapması önlenir ise, vidalar ile montaj yapılmış kablo uçlarının nem yalıtımı iyi yapılır ve gevşememesi için önlem alınır ise büyük ölçüde önlenir.

5)   
Mücadelesi: Derhal yangın bölgesinin şalterleri kapatılır. Devre kesileceğinden yalnızca var olan yangınla mücadele yapılır ve CO2 ihtiva eden alev basan, kuru toz kum gibi maddeler ile mücadele edilir. Asla su kullanmayınız. Ancak; jeneratör devre dışı bırakılır ise o zaman su kullanılabilir.


Bu konu ile ilgili ayrıca aşağıdaki kitabı bulmayı ve tamamını okumayı tavsiye ediyorum.



  • IP logged

 
Yukarı git