Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Karbonmonoksit Dedektörü

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1177
Karbonmonoksit Dedektörü
OP: 24 Nisan 2023, 10:28:07
Bu forumda yıllar önce Özgür Ökten reis karbonmonoksit zehirlenmesiye ilgili çok talihsiz bir konudan bahsetmişti ve karbonmonoksit alarmının önemlini belirtmişti . O zamanlar teknem yoktu yalnız konu o kadar beni etkilemişti ki tekneyi aldıktan sonra ve webastoyu taktırmaya kara verdiğimde  ilk işim gidip alarmı almak olmuştu . Alarmı aldıktan sonra sancak kamarada lumbozun önüne koymuştum yıllardır orada duruyordu , ta ki cumartesi akşamına kadar saat 22:00 sularında film izlerken acı acı bir alarm sesi gelmeye başladı ne oluyoruz diye ayaklandık, sesten yer yerinden onuyor . Dedim webasto gaz kaçırıyor bu alet ötmeye başladı hemen webastoyu kapadık lumbozları açtık  kapıyı açtık iki saate yakın tekneyi havalandırdık , webastoya ne oldu nereden kaçak oldu diye konuşurken alarm tekrar çalmaya başladı . Dedik webasto kapalı ne oluyor aklımıza başka bir şey gelmiyor , bende dedim ki lumbozun yanında duruyor ne zamandır herhalde nemde bozuldu ondan alarm çalıyor. Bu arada normal şartlarda arka kapağı sökünce alarmın durması gerek durmuyor çalıyor , aldım su dolu kovanın içine attım nitekim alet sustu 😊 . Sabah kalktık kahvaltı falan derken tekenin içinde çürük yumurta kokusu bu koku hiç yabancı değil daha öncede başımıza gelmişti aküler kaynamıştı aynı koku .Hemen akü bölümünü açtık ve tespitimizin doğru olduğunu anladık ve sonradan anladık ki alet bozulmamış havadaki asitli gazı algılıyormuş . Boşu boşuna aleti de attık , tabi hemen yerine siparişi verdik marka olarak yazacağım çünkü gerçekten çalışıyor ve kendisini kanıtladı 😊 Honeywell XC70 modeli , böyle bir tecrübemiz oldu ve bana kalırsa her teknede muhakkak olması gereken bir parça bir kez çalışır hayat kurtarır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5808
    • Son Denk Kayıkçısı
Karbonmonoksit Dedektörü
#1: 24 Nisan 2023, 16:34:30
Geçmiş olsun Serkan Reis, hakikaten çok önemli. ayrıca akü kaynamasıda ciddi bir sorun. Bir  çok teknede servis aküleri kabinlerde koltukların altında .
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1164
Karbonmonoksit Dedektörü
#2: 25 Nisan 2023, 18:21:37
Serkan Reisim

Geçmiş olsun. Dedektör sayesinde ciddi bir tehlikeyi sorunsuz atlatmanıza sevindik. Bizde de aynı dedektörden vardı. İki sene önce teknede zımpara vernik işi varken dedektörü korumaya almadığımız için zarar görmüştü. Yenisini de  almamıştık. Ben de derhal sipariş vereyim. 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Karbonmonoksit Dedektörü
#3: 26 Nisan 2023, 09:44:58
Yanlış bilmiyorsam sınırlı ömürleri var (5 yıl galiba); mevcut kullanımda da bunu kontrol etmeyi ihmal etmeyin.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1177
Karbonmonoksit Dedektörü
#4: 26 Nisan 2023, 17:20:32
Serkan Reisim

Geçmiş olsun. Dedektör sayesinde ciddi bir tehlikeyi sorunsuz atlatmanıza sevindik. Bizde de aynı dedektörden vardı. İki sene önce teknede zımpara vernik işi varken dedektörü korumaya almadığımız için zarar görmüştü. Yenisini de  almamıştık. Ben de derhal sipariş vereyim.

İhmal etmemek gerek , ayda bir test edin diyor ayrıca.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Karbonmonoksit Dedektörü
#5: 02 Mayıs 2023, 10:41:34
off çok geçmiş olsun Serkan..

anlattığımı hatırladığına sevindim, hatırlayınca tekrar üzüldüm..
karbonmonoksit yüzünden çok yakın bir dostumu, kardeşimi gencecikken kaybettim.. tarif edilemez..

o yüzden benim için çok önemlidir bu gaz alarmı işi..
akülerden çıkan gazları tespit etmiş olması ise ilginç ve büyük şans..
zira bu alarm cihazlarının içinde herşeyi ölçen sensörler yok, her gaz için ayrı alet alınması gerekiyor.
aküden çıkan kükürtdioksit ile karbonmonoksitin ortak bişeyleri (monoksit?) var demek ki..

süper de bilgi de oldu.. paylaştığın için teşekkürler..

bu arada bu aletler oldukça hassas.. ben açık lumbozdan dışarıdan gelen egzos dumanından öteni biliyorum..

teknelerde bir bundan bir de lpg alarmı olması şart derim..

geçmiş olsun..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 02 Mayıs 2023, 10:44:04 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

  • *
  • İleti: 5808
    • Son Denk Kayıkçısı
Karbonmonoksit Dedektörü
#6: 02 Mayıs 2023, 14:17:42
off çok geçmiş olsun Serkan..

anlattığımı hatırladığına sevindim, hatırlayınca tekrar üzüldüm..
karbonmonoksit yüzünden çok yakın bir dostumu, kardeşimi gencecikken kaybettim.. tarif edilemez..

o yüzden benim için çok önemlidir bu gaz alarmı işi..
akülerden çıkan gazları tespit etmiş olması ise ilginç ve büyük şans..
zira bu alarm cihazlarının içinde herşeyi ölçen sensörler yok, her gaz için ayrı alet alınması gerekiyor.
aküden çıkan kükürtdioksit ile karbonmonoksitin ortak bişeyleri (monoksit?) var demek ki..

süper de bilgi de oldu.. paylaştığın için teşekkürler..

bu arada bu aletler oldukça hassas.. ben açık lumbozdan dışarıdan gelen egzos dumanından öteni biliyorum..

teknelerde bir bundan bir de lpg alarmı olması şart derim..

geçmiş olsun..

Özgür bu konudaki bilgi ve deneyimini biliyor ve paylaşımlarını takdir ediyorum. Bu konudaki paylaşımını bende okumuştum. Lpg ve karbon monoksit dedektörlerinin montaj şekilleri ve yerlerinden de bahsedersen sevinirim. Tekne içi yükseklikler v.s. gibi. Benim kısıtlı bilgim var klavuzları okuyarak öğrendiğim ama, derli toplu senden duymak daha iyi olur. Birde herkes için de bir başvuru noktası olur. Bu tür başlıklar dışarıdan araştıranlar tarafından çokca okunuyor. Deneyimlenmiş bilgiyi almaları çok doğru olur.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Karbonmonoksit Dedektörü
#7: 02 Mayıs 2023, 22:32:40
Özgür bu konudaki bilgi ve deneyimini biliyor ve paylaşımlarını takdir ediyorum. Bu konudaki paylaşımını bende okumuştum. Lpg ve karbon monoksit dedektörlerinin montaj şekilleri ve yerlerinden de bahsedersen sevinirim. Tekne içi yükseklikler v.s. gibi. Benim kısıtlı bilgim var klavuzları okuyarak öğrendiğim ama, derli toplu senden duymak daha iyi olur. Birde herkes için de bir başvuru noktası olur. Bu tür başlıklar dışarıdan araştıranlar tarafından çokca okunuyor. Deneyimlenmiş bilgiyi almaları çok doğru olur.
Eyvallah ama daha yukarıda yanlış bilgi vermişim, benden iyi kaynak olmaz! :)

Akü bozulduğu zaman, kaynama (kısa devre, aşırı şarj vb. nedeni ile fokurdayıp ısınması) gibi durumlarda oluşan ÇÜRÜK YUMURTA kokusuna sahip gaz oldukça zehirleyici olan HİDROJEN SÜLFÜR (H2S) gazıdır. Kükürtdioksit diyerek ilk aklıma geleni sallamışım! :|

Bu tehlikeli gaz havadan biraz ağır, dolayısı ile tekne içinde sintineye yayılacaktır.
İnsan için zehirleyici olan bu gaz belirli konsantrasyonlarda yanıcı ve patlayıcı da oluyor, ama akülerimizden kaynaklı bu kadar miktar tekne içinde oluşur mu bilmiyorum.

Akülerden kaynaklı diğer bir gaz ise şarj sırasında oluşan HİDROJEN 'in kendisidir.
Hidrojen'in kendisi oldukça yanıcı-parlayıcı tehlikeli bir gaz olmasına rağmen normal şartlarda akülerden çok fazla çıkmaz, ki çıkması da istenmez zaten, çünkü aküden dışarı çıkan her hidrojen akünün su kaybı demektir.. Evet, H2O'daki H 'dır kaybolan.. Bu nedenle kapak teknolojileri sayesinde dışarı çıkması engellenmeye çalışılır. Bakımsız akü diye bildiğimiz de bu su-hidrojen kaybını en az yaşayan akülerdir.. Akü için bakım denilen şey eksilen suyun geri konulmasıdır sadece.
Ancak aküleri çok hızlı şarj etmek istersek o zaman istenmeyen miktarda H aküden dışarı çıkar, ama Hidrojen bilinen en hafif element olduğu için kolayca tekne dışına çıkar gider.. Bu nedenle tehlikesi için değil ama akülerin su kaybetmemesi için Kurşun Asit aküleri en çok kapasitesinin 1/10 'una denk bir akım ile şarj etmek gerekir.
Tabi yine de aküler şarj olurken çakmak ile yaklaşmasak iyi olur! :D

Diğer teknedeki tehlikeli gazlardan biri de LPG 'dir. Yani Sıvılaştırılmış Petrol Gazı.
Normal şartlarda renksiz, kokusuz (satılırken tüplere koku eklenir) ve ZEHİRSİZ olan bu gazın derdi de kolay patlaması elbette!
Ne yazık ki havadan ağır olduğu için tekneden uzaklaşmaz, sintinede birikir ve likit halinden gaz hale geçtiğinde 1:250 gibi çılgın bir oranda genleştiği için basit küçük 2lt'lik tüp bile yarım m3 alanı doldurur ve ilk elektrik kıvılcımında BUM! diye patlayabilir. Patlama olmasa da ortamdaki oksijeni dışarı-uzağa ittiği için aynı zamanda BOĞUCU gaz olarak da kabul edilir.

Bu açıdan tüplerin tekne dışında, tekne içi ile hiçbir bağlantısı olmayan, havalandırmalı yerlerde bulunması ve kullanılmadığı zaman otomatik olarak kapanan selenoid vanalardan kullanılması (veya tüpü kapatma alışkanlığı edinilmesi) ve tekne içinde de sızıntı olasılığı yakın (kuzine) yerlerde ve ZEMİNE YAKIN POZİSYONDA alarm cihazı kullanılması en iyi fikir gibi görünüyor.

Genelde tamirat tadilat dışında sabit LPG hatlarında çok sorun olmuyor. Çoğu fabrikasyon teknede kıç havuzlukta bulunan tüpten esnek hortum ile çıkan gaz kuzineye kadar sabit bakır boru ile geliyor, fırının arkasında kısa bir esnek boru ile ocağa-fırına bağlanıyor. Eh teknelerdeki fırınların salıncaklı olduğu düşünürlürse sürekli hareket halindeki bir esnek lastik hortumun bir süre sonra eskiyeceği, çatlayacağı, bağlantı yerlerinden kaçırma ihtimali olacağı düşünmek mantıklı olur.
Dışarıdaki tüpten ilk çıkan esnek boru da eskiyecektir ama fırının arkasındakine göre çok daha az hareket ettiğini düşünebiliriz.
Çoğu orijinal hortumlarda ömür olarak süreleri yazar, onlara uymak, nasıl motor filtre kayış vb. değişimi yapıyorsak tüp hortumlarını da periyodik olarak değiştirmek doğru olur.

Ayrıca her tüp değişiminde köpük ile kaçak kontrolü yapılma alışkanlığı da çok faydalı bir alışkanlık.
Köpükle kontrol de hiç zor bişey değil, kolay ve hızlı. hem de bu fırsatla tüp dolabını da köpükle temizlemiş olursunuz, bir taş iki kuş! :)

vee gelelim en BELALISINA.. Karbonmonoksit. (CO)
Bir karbon ve bir oksijenden oluşuyor, renk, koku, tat hiçbirşeye sahip değil, bu yüzden SESSİZ KATİL olarak adlandırılıyor.

Problem ise şu;
Solunduğunda kolayca kana geçer ve oksijen taşımakla görevli HEMOGLOBİN 'e oksijenden daha hızlı bağlanır ve kanımızın dokulara, beyne vb. oksijen taşınmasını engeller. Bir ortamda CO varsa insan kanı oksijen taşıyamaz hale gelir ve bunun sonu genelde iyi olmaz.

Tüm fosil yakıtların iyi-tam yanmaması sonucu CO oluşur.
Teknemizde de benzin, mazot, lpg gibi fosil yakıtları yaygın olarak kullandığımız için bizler için risk büyüktür.

Bu tehlikeli gazın belki de tek iyi tarafı veya bizim şansımız HAVADAN HAFİF olmasıdır.
Yani kapalı mekanlarda tavana yakın yerlerde birikir (yaygın olan bir mekanda bu yüzden yerde sürünerek çıkmaya çalışırız.), açık havada uçar gider.
Bu nedenle alarm takılacak yer sızıntı olabilecek bölmeler için TAVANA YAKIN, YUKARIDA olması doğru olur.

Fark ettiyseniz tekne motoru, dıştan takma motor ve webasto gibi fosil yakıt yakan tüm aletlerin normal şartlarda egzosları dışarı gider, kötü yanma da olsa bu gazlardan etkilenmeyiz, ama LPG yaktığımız ocak tekne içinde, yaşam alanımızda ve EGZOSU YOK!
Bu durum bir tehlike yaratmıyor mu, eğer ocağımız düzgün yanıyor ve ortamda yeterli oksijen varsa sorun yok diyebiliriz.
Yine de her durumda LPG ile çalışan ocak fırın çalıştığında ortamın havalandırılması önemlidir.

Fosil yakıtlar doğru-tam şekilde yanınca KARBONDİOKSİT (CO2) ve SU BUHARI çıkar, ama eğer ortamda yeterli OKSİJEN YOKSA yanma sırasında tehlikeli Karbonmonoksit de oluşmaya başlar. Bu nedenle sağlık açısından kapalı mekanlarda fosil yakıt yakıldığında havalandırma önemlidir.

ve son olarak KARBONDİOKSİT (CO2)
Yangın söndürme konusunda veya kuru buz (dondurulmuş CO2) gibi eğlenceli işlerden tanıdığımız bu gaz hafif koku ve ekşi tada sahipken renksiz ve ZEHİRSİZ bir gazdır.
Tüm canlılar soluk alıp verirken CO2 çıkartır, bu nedenle bu gaza normal miktarlarda alışığız, bizim için pek sorun yaratmıyor.
Havadan ağır olup zeminde biriken bu gazın tek sorunu çok miktarda olursa BOĞUCU özellikte olması.
ve diğer meşhur kötü özelliği ise SERA GAZI (ısıyı hapseden ve yayan) olması tabi.

Tekneler için çok ciddi bir riski yok, iç mekanları havalandırma yeterli gibi.
ama LPG alarmı alırken CO2 özelliği de olan alınırsa güzel olur sanırım.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Mayıs 2023, 09:26:34 Gönderen: Hasan Toparlak »
><(((º>

  • *
  • İleti: 271
Karbonmonoksit Dedektörü
#8: 03 Mayıs 2023, 16:08:35
Özgür, ne güzel derlemişsin yine çok teşekkür ederim 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5808
    • Son Denk Kayıkçısı
Karbonmonoksit Dedektörü
#9: 03 Mayıs 2023, 17:38:38
Özgür, ne güzel derlemişsin yine çok teşekkür ederim

Bence de;
 Eline sağlık Özgür , hatta dayanamadım bir tekno sohbet grubunda senin imzanla paylaştım.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Karbonmonoksit Dedektörü
#10: 03 Mayıs 2023, 20:39:25
Çok değerli bilgiler bunlar. Varolun


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Karbonmonoksit Dedektörü
#11: 03 Mayıs 2023, 22:00:57
Eline sağlık Özgür , hatta dayanamadım bir tekno sohbet grubunda senin imzanla paylaştım.
haha! Sağolasın!..
ama imzaya gerek yoktu, telif hakkım yok, yazıp çizdiğim herşey herkese açık..
iyilik yapıp denizleri dolduruyoruz kendimizce.. :)
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 5808
    • Son Denk Kayıkçısı
Karbonmonoksit Dedektörü
#12: 04 Mayıs 2023, 00:07:13
haha! Sağolasın!..
ama imzaya gerek yoktu, telif hakkım yok, yazıp çizdiğim herşey herkese açık..
iyilik yapıp denizleri dolduruyoruz kendimizce.. :)

Bence önemli;  gönülden paylaşım yapanlardan birisin, kıymetli bilgiler paylaşıyorsun, ciddi emek sarfediyorsun.  Bu vaka deneyimleri ve bilgiler paylaşıldıkça önem kazanıyor. Emin olun bir çok kişi ciddi faydalanıyor. Geçenlerde tekne komşularımdan biri geldi, mazot filtresi ile ilgili bir detay araştırıyormuş, geko da yıllar önce benim yazdığım bir iletiyi bulmuş oradan faydalanmış bana onu anlattı. Çok mutlu oldum.
Yine bizde bir gece Mürefte'ye girmek zorunda kaldık. Baba Tunca'da Mustafa Abimle birlikteydik. Hava sertti ve teknemizde makine ile ilgili sorunumuz vardı. O güzergahta her limana girmemize, defalarca oradan geçmemize rağmen Mürefte'ye daha önce hiç girmemişiz. Telefondan bakarken Sevgili İsmail Oruç Abimin bloğuna denk geldim. Mürefte'yi öyle bir yazmış ki, inanılmaz. Derinliğinden tutunda yanaşılacak yere kadar. Sanki pilot kitap. Biz ay karanlığında, ışık bile olmayan o limana, gecenin üçünde  resmen el yordamıyla girdik, sorunsuz bağlandık. Sonra İsmail Abime telefonla arayıp durumu anlattım. O da mutlu oldu , bizden önce de bir kaç kişi faydalanıp kendisine mesaj atmışmış. Güzel hareketler bunlar, herkesin eline emeğine sağlık.
Bir not daha bu konu başlıkları açılmasa altına bilgiler ve vaka deneyimleri de paylaşılamıyor. Bir çok kişi özellikle  olumsuz deneyimlerini paylaşmaktan kaçınıyor. Oysa çok önemli ,paylaşım için bir teşekkürde Serkan'a .
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1177
Karbonmonoksit Dedektörü
#13: 04 Mayıs 2023, 09:04:16
Özgür, ne güzel derlemişsin yine çok teşekkür ederim

Gerçekten çok derli toplu olmuş çok teşekkürler , LPG için marka önerisi var mıdır  :D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Karbonmonoksit Dedektörü
#14: 04 Mayıs 2023, 12:54:04
Bu arada yanlış bilgi yayılmasın, Karbonmonoksit (CO) için ZEHİRLİ DEĞİL demiştim, ama bu biraz yanlış anlaşılacak bir YORUM olmuş.

Çalışma mekanizması olarak bizzat zehirlemiyor ama oksijensiz kalmamıza sebep olduğu için tehlikeli olduğu için öyle yorumladım, ama şimdi arkadaşlardan gelen uyarı ile farkettim ki bu YANLIŞ anlaşılabilir. SOLUNUM İLE ZEHİRLENME denilen şey öyle bişey zaten..
Ayrıca pek çok kaynakta da ZEHİRLİ BİR GAZDIR yazarken benim yorumum yanlış olmuş.

Özür dileyerek düzeltiyorum.
  • IP logged
><(((º>

 
Yukarı git