Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Hırvatistan'dan tekne nasıl satın alınır. Ne kaç para ?

  • *
  • İleti: 99
Son günlerde bilindiği gibi oldukça popüler bir konu bu.  Bende niyeti olan arkadaşlara dilim döndüğünce yol göstermek istedim.

Hırvatistan bu işin gerçekten başkenti, onlarca firma, yüzlerce broker var. İlk önce yapılması gereken çalışılacak, size düzgün bilgi verecek firmayı ya da brokeri bulmak. Bu konu önem arz ediyor, çünkü beğendiğiniz tekne, yanlış ya da eksik bilgilendirme sonucunda tamamen zaman kaybı ya da zarar ve sinir harbine dönebilir.
Şimdi düzgün kişi ya da firmadan teknemizi bulduk ne yapmalıyız?

Firma ya da broker size bir sözleşme gönderecek, bunu çok dikkatlice incelemelisiniz, ödemeler, marina tarihleri, survey raporu sonrasında kusurlu bulunan kısımların tamiratları, ya da vazgeçme durumunda ki oluşan ekonomik ya da hukuki sorunlar hakkındaki bilgilendirmeler dikkatlice incelenmeli. Yeterli İngilizceniz yoksa muhakkak bir tercüme bürosuna bunları tercüme ettirip iyice anlamalısınız. Size 100 liraya mâl olur.

Sözleşmeyi gönderdiler, güzelce okuduk anladık. (Bu aralar sözleşmelere ek olarak pandemi ve devlet sınırlamaları hakkında madde koydurmak kesinlikle gerekiyor.) Şartlarını kabul ettik. Bütün evraklarda mutlaka noter tasdiki istemelisiniz. Şimdi ne yapmalıyız ?

Tekne alım şartları genelde şöyle işler , tekne bedelinin %10 unu kaparo olarak göndermeden tekneye survey yaptırmazlar(Çok istisnai durumlar olabilir). Ciddi alıcı olup olmadığınızı görmek isterler. 100K Euro luk tekneye 10K Euro kaparo verdikten sonra tekne size opsiyonlanır, sözleşmede belirtilen zaman sürecinde survey yaptırıp, görüşünüzün olumlu olması durumunda paranın geri kalanını yatırmalısınız. Kaporayı gönderdik şimdi ne yapmalıyız ?

Sıra geldi survey seçimine. Bu konuda oldukça önem arz ediyor. Her broker ya da firmanın kendi çalıştığı surveyi mevcut. Ben genelde bunlarla çalışmıyorum. Onlarca da survey var, bir çoğu ile çalıştık ya da çalışan arkadaşlardan fikir aldık. Eğer 200 300 euroya survey yaptırırsanız ancak teknenin güncel resimleri için para ödemiş olursunuz. Bu adamlar tekneye girip 150 ye yakın resim çeker sizinle paylaşırlar. Eğer ben resimlerden anlarım bu işi derseniz ne ala, yok ben gerçekten profesyonel bir görüş istiyorum derseniz 600-1000 Euro arasında bir bedeli gözden çıkartmalısınız. Bunun yanında tekneyi karaya çektirmeliyim, alt kondisyonu, osmosis, salma hakkında fikir sahibi olmalıyım derseniz gene 1000-1500 euro yu daha gözden çıkartmalısınız. Şimdi survey de yaptırdık teknemize, ufak tefek kusurları mevcut ama genel durumu iyi, sırada ne var ?

Eger survey raporu düzgün çıkıp, (salma osmosis, majör bir kusur yok) satın almaktan vazgeçersek, kaporamızı yakıyoruz. Büyük bir kusur bulunursa kaporanız iade ediliyor, sözleşmeye madde koydurduysak survey paramızı da alıyoruz. Majör bir kusur bulunmadı diyelim sırada ne var ?
Eğer tekneyi broker firmasından alıyorsak, bulunan küçük kusurların tamiratı, değişimi hakkında kesinlikle yazılı olarak anlaşıyoruz.(Mail watsapp vs.) Eğer charter firmasından direk aldıysanız zaten firma bu kusurları gidermeden size tekneyi teslim etmiyor.

Charter firması ve Brokerdan tekne almanın farkları nelerdir ?
Eğer teknenizi direk charter firmasından bulduysanız bir kere Hırvatistan’da olan %10 luk broker komisyonundan kurtuluyorsunuz. Ancak bazı Charter firmaları kendi teknelerini brokerlara sunmadan kendileri pazarlar ve broker komisyonunu da kendilerine alırlar. Bazı firmalarda sadece anlaşmalı brokerlar ile teknelerini pazarlarlar, bu firmalardan direk tekne satın alamazsınız. Charter firmasından tekne aldığınız zaman sorunlarda direk teknik servis ile muhattap olacağınız için işleriniz daha hızlı yürür. Diğer türlü siz brokera iletirsiniz, broker firmaya zaman kaybı ya da eksik yanlış anlaşılmalar olabilir.

Şimdi teknemizi beğendik, kaporasını gönderdik, surveyini yaptırdık ve tekneyi almaya karar verdik. Kalan parayı göndermemiz gerekiyor, bu konuda dikkat edilmesi gereken şey mutlaka kaparo ve kalan parayı gönderirken muhabir banka ücretlerinin tarafımızdan ödenmesine özen göstermeliyiz. Kesilen 20-30 euro problem olarak karşımıza çıkabiliyor.(Sözleşmede yazan miktarlardan farklı paralar hesaba geçinde muhasebesel olarak problem oluyormuş!)

Bizim bu arada yapmamız gereken U.S şirket kuruluşu. Bunu üç farklı şekilde yapabiliriz;

Birincisi bu işi yapan arkadaşlar var, all in fiyat olarak anlaşıp bütün işleri onlara yaptırabiliriz. Bu konuda 800Usd ile 1500Usd arası fiyatlar var.

İkinci seçenek internetten şirketi kendimiz kurdurup (350-500Usd) daha sonra bayrak kaydı için bir arkadaş ile anlaşabiliriz. (40Ft tekneye kadar yıllık 200usd)

Üçüncü ve son seçenekte bütün işlemleri kendimiz yapabiliriz. Total 550Usd gibi yıllık olarak yapabilirsiniz.

Ben 2. Seçeneği tercih ediyorum, bayrak kaydında nazı gecen bir firma ile çalışırsanız işlemleriniz daha hızlı halloluyor. Şirket kurulum evraklarını teslim almanız maksimum 2-3 gün sürüyor. Bayrak kaydının size gelmesi aşağı yukarı 2 hafta kadar sürüyor.

Ödeme ve şirket kurulum işlemleri bitince, kurduğumuz şirket evraklarını firmaya gönderiyoruz, bunun karşılığında da artık teknenin bizim olduğunu gösteren Bill of sale evrakımızı alıyoruz.(Tekrar söylüyorum , aldığınız bütün evraklar noter kayıtlı olmalıdır.) Bu arada satın aldığımız şirket bayrak düşümü işlemine başlıyor. Eğer aldığımız tekne VAT PAID ise (genelde özel kullanım tekneler bu şekildedir) bayrak düşümü 3-5 gün sürüyor. Diğer türlü işlem pandemi sürecince 15-30 gün kadar sürebiliyor. Önceleri sadece 1 haftada halloluyordu.

Zaman geçti, noter onaylı bayrak düşüm belgemizi de aldık, Bu evraklar ile U.S bayrağına başvuruyoruz , yaklaşık 2 hafta içinde kayıt belgemizde elimize ulaşıyor. Artık teknemizi Türkiye’ye getirmeye hazırız. Şimdi karar vermemiz gereken şey tekneyi kendimiz mi getireceğiz yoksa bir kaptan mı tutacağız ?

Gönül ister ki Yunanistan açık olsun, geze göre, acele etmeden tatil planlayalım, yeterli tecrübemiz olduğunu da kabul ederek muhteşem olurdu. Geze geze, sindire sindire gelinir o yollar. Ancak şartlar bu aralar maalesef sıkıntılı. Direk gelmemiz gerekecek, hatta hiç durmadan , mazot ikmaline bile izin alamadan. Bu konuda kaptan ile anlaşmak ya da kendiniz getirmeniz kararını almak oldukça zor.

Kaptan ile tekneyi getirmeye karar verirseniz Türk kaptanlarımızın fiyatları Split-Ege arası 2000-3000 Euro, şartlar, tekne boyu, mevsim fiyatlarda farklılık gösteriyor. Hırvat ya da Sloven bir kaptan ise bu mevsimde 40Ft bir tekneyi 2000 Euro ya getiriyor, tabi bu kaptan fiyatlarına hep + masrafları eklemelisiniz. Yabancı kaptanlar genelde parayı bölmemek için tek başına geliyor ki ben kesinlikle buna karşıyım. Başınıza her şey gelebilir, en son bir seyirde maalesef benim omzum çıkmıştı.
 
Kaptan seçimi gerçekten çok önemli, bu aralar sosyal medyada dolaşan bir kaptan ile pandemi öncesi bir transferde karşılaşmıştık denizde, daha doğrusu 1 2 gün önümüzdeydi bizim. Yunanistan Corfu’da bir tekneyi tam bir hafta yatırdı sadece impeller lastiğinin ne olduğunu, nasıl değiştirileceğini bilmediği için. Düşünsenize en az 1500-2000 euro ek masraf demek bu size. Ya da 20-25 Kn rüzgar esiyor diye, marinaya girip günlerce beklemişilikleri de var. Kesinlikle çok dikkatli olun bu konuda.

Peki tekneyi kendimiz getirmeye karar verdik, ama şu anda pandemi dolayısıyla vize alınmıyor. Kaç kişi gidebiliriz, vize nasıl alınır, ne kadar harcarız ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 99
Konuda karışıklık olmasın diye belirtmek istiyorum, kimseye para ile bu işi yapmıyorum. Transferde yapmıyorum, sadece kendime alıp getirdiğim ya da eşe dosta aldığım teknelerden edindiğim tecrübe bu.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Enes şimdi bu yazını okuyanlar için fiyat listesi oluştu .Haydi amatörler Hırvatistana gibi bir yazı olmuş .2000-3000 Euro 1 haftada koş vatandaş koş .Bu ülkede mühendis maaşı kaç para En yüksek devlet memuru maaşı kaç para haberiniz yokmu  ?

Ben baya uzağım bu camiaya haberim olmaması normal.


Özgür şimdi anladım ben neden bulaşmadığını bu paraları kazanıyorlarsa seni ham yapar bunlar .

Enes bir soru Amatörler kaça getiriyor piyasayı bilelim ? 😀
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Mayıs 2021, 17:27:12 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 99
Enes şimdi bu yazını okuyanlar için fiyat listesi oluştu .Haydi amatörler Hırvatistana gibi bir yazı olmuş .2000-3000 Euro 1 haftada koş vatandaş koş .Bu ülkede mühendis maaşı kaç para En yüksek devlet memuru maaşı kaç para haberiniz yokmu  ?

Ben baya uzağım bu camiaya haberim olmaması normal.


Özgür şimdi anladım ben neden bulaşmadığını bu paraları kazanıyorlarsa seni ham yapar bunlar .

Bu paraları iş bilmez adamlara vereceklerine düzgün insanlara versinler, Özgür yapsın mesela Ömer yapsın, sen yap .. En azından tekneyi alan adam ilk zorlukta kacmak yerine o tekneyi güvenle getirmek için mücadele edecek adam olsun. Motora 3000 devir verip banane demeyecek adamlar yapsınlar bu işi.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Çok güldüm Ben ve tekne transferi . Yazık tekneye 😀
  • IP logged

B

Burak Doneray

Yok öyle değil Enes kanunlar çerçevesinde eğitimli belgeli işi bu olan adamlar yapsın yapanlarda var zaten yapmak isteyende doğru şekilde yapsın okadar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 99
Yok öyle değil Enes kanunlar çerçevesinde eğitimli belgeli işi bu olan adamlar yapsın yapanlarda var zaten yapmak isteyende doğru şekilde yapsın okadar.

Ben resmi olarak yapandan da fiyat aldım, gayri resmi olanla aynı fiyat. Tercih meselesi, aklı olan ne yapacağını bilir bence.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Pendik’te fuarda 10 seneden fazla olmuştur.Slovenyalı bir kaptanla tanışmıştım Bavaria 40 bir tekneyi fuar için getirmişti .Fuarın ilk günü adam sabah varabilmiş. Yenimi geldin tekneyi görebilirmiyim ama çok yorgun gözüküyorsun demiştim. Adam gülümsedi eliyle git git yaptı uzak dur. Çok zor bir şey transfer kabul ediyorum hele bu yeni nesil teknelerle keyif değil ızdırap .

Sen bunları boşver Enes sen bize kendi görüşlerini anlat teknelerle ilgili anladığım bir kaç arkadaşa tekne getirmişsiniz nasıldır denizcilikleri eksik gördüklerini yazarsan çok güzel olur güzel deneyimler bunlar.


Tabu ama arkadaşının teknesine yada bir tekneye boktan demek kan davasına döner .Yaz ama usturublu yaz göte göt demeden.Kızarlar sonra.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Mayıs 2021, 18:13:16 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 99
Pendik’te fuarda 10 seneden fazla olmuştur.Slovenyalı bir kaptanla tanışmıştım Bavaria 40 bir tekneyi fuar için getirmişti .Fuarın ilk günü adam sabah varabilmiş. Yenimi geldin tekneyi görebilirmiyim ama çok yorgun gözüküyorsun demiştim. Adam gülümsedi eliyle git git yaptı uzak dur. Çok zor bir şey transfer kabul ediyorum hele bu yeni nesil teknelerle keyif değil ızdırap .

Sen bunları boşver Enes sen bize kendi görüşlerini anlat teknelerle ilgili anladığım bir kaç arkadaşa tekne getirmişsiniz nasıldır denizcilikleri eksik gördüklerini yazarsan çok güzel olur güzel deneyimler bunlar.

Sana zaten yeni nesil tekne beğendirmek zor olur :) Aslında tercih sebebinin tek nedeni fiyat, oradan aldığın 50k lık bir tekne Türkiye'de 80K, bildigimiz Algomar tekneler 40bin eurolara alıcı bulur olmuş. O paraya cok daha güzel tekneler alınabilir. Hele sahibinden tekne bulursanız hem dolu hem tertemiz oluyor. Charter tekneleri genelde çok bakımlı, her şeyi çalışır durumda. Bavaria 44 46 49 lara bulasmamak gerekiyor, cok fazla ucuz segmentte kiralama iin tercih edilmiş ve gercek anlamda çok kullanışmış tekneler. Imkanınız varsa 6 yaşına kadar tekne alınmalı.

Denizcilik konusu çok göreceli bir kavram bence. Süper bir HR alsam, tuzladan adalara yapacağım seyirde ne anlamı var ki ? Çok iyi bir yelkenci olmadıgım için, çok yelken yorumu da yapamam, ama getirdiğim bir Bavaria38 ile çok zor bir seyir yapmıştım, ege kıpkırmızı gösterirken biz ufacık yelkenlerle gelmiştik. 10 gün sürmüştü, ilk gün otopilot bozulmuştu, çıkış yaptığım için geride dönememiştim. Bir tane 40 GL ile gelmiştik yeni model, mesela o teknede gördügüm en saçma şey dümene geçtiğin zaman tutunacak hiç bir yer yapmamışlar, ayağa kalkıp tekrar havuzluğa dönmek sert hava ciddi sıkıntıydı.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 99



Tabu ama arkadaşının teknesine yada bir tekneye boktan demek kan davasına döner .Yaz ama usturublu yaz göte göt demeden.Kızarlar sonra.

Ben çok açıkça söylerim aslında teknede hissettiğim şeyleri, ama insanların ilk ilgilendikleri şey, motor saati, saplamalar ve armanın durumu. Bunlarda problem yoksa gerisi sıkıntı değil.
  • IP logged

B

Burak Doneray




Tabu ama arkadaşının teknesine yada bir tekneye boktan demek kan davasına döner .Yaz ama usturublu yaz göte göt demeden.Kızarlar sonra.

Ben çok açıkça söylerim aslında teknede hissettiğim şeyleri, ama insanların ilk ilgilendikleri şey, motor saati, saplamalar ve armanın durumu. Bunlarda problem yoksa gerisi sıkıntı değil.

Sana ne hissetirdiğini yaz korkuttumu korkutmadımı güven hissettinmi yoksa vardığında bir an önce inmekmi istedin Tekne ne kadar esnedi kapılar kasıldımı kırılan dökülen arızalar bunlar işte anlatmanı istediklerim toparlayınca yazarsın çok değerli bence Teşekkürler.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Mayıs 2021, 18:52:57 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 99



Tabu ama arkadaşının teknesine yada bir tekneye boktan demek kan davasına döner .Yaz ama usturublu yaz göte göt demeden.Kızarlar sonra.

Ben çok açıkça söylerim aslında teknede hissettiğim şeyleri, ama insanların ilk ilgilendikleri şey, motor saati, saplamalar ve armanın durumu. Bunlarda problem yoksa gerisi sıkıntı değil.

Sana ne hissetirdiğini yaz korkuttumu korkutmadımı güven hissettinmi yoksa vardığında bir an önce inmekmi istedin Tekne ne kadar esnedi kapılar kasıldımı kırılan dökülen arızalar bunlar işte anlatmanı istediklerim toparlayınca yazarsın çok değerli bence Teşekkürler.

Anlatırım elbet, videolar, resimlerde var onlarıda paylaşırım.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Sevgili Enes ve Doğan ikinizide Amiga ile yelkene davet ediyorum bence aranızda ciddi bir yanlış anlama var .Tarih belirleyin gelin Sevgiler.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Değerli kaptanlar,

Burak Reis yukarıda zaten kibarca ifade etmiş ama ben daha  net ifade edeyim. Amatör denizcilik camiamız maalesef profesyonellik ile amatörlüğün birbirine karıştığı aradaki hatların çok belirgin olmadığı bir camiadır. Dolayısı ile ticari konularda forumlarda orada burada size "yol gösteren" mesajları ve konuları muhakkak akl-ı selim ile birkaç bağımsız kaynağa danışarak iki hatta üç-dört-beş defa filan değerlendirin.
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

B

Burak Doneray

Enes beni bir kere uyarmıştı İkinci el bir şey alırken  dinlemedim kazık yedim. Bence aynı düşüncedeyiz hepimiz .Enes’in yazısından aslında uyarmak istediğini anlıyorum Doğan zaten sende her zaman aynı düşüncede olduğunu yazıyorsun . Benim en kızdığım konu amatörün amatörden para kazanmaya çalışması sizlerinde aynı düşündüğünü biliyorum . Profesyonel olursa resmi bir şekilde çalışırsa  kişi zaten sorun yok işini layığıyla yapıyorsa hizmet alan kişi memnun ise sorun yok .

Birde benim kendi kuralım var para ödediğim kişiyi arkadaş olarak görmem ilişkim iş ile sınırlıdır o kadar.Benim düşüncem bu.
  • IP logged

 
Yukarı git