Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: KARE YELKENDEN KANAT YELKENE: Yelkenli Teknelerin Fiziği

  • *
  • İleti: 2553
KARE YELKENDEN KANAT YELKENE:
YELKENLİ TEKNELERİN FİZİĞİ
Bölüm 8
 
TEKNELERLE OYNAMAK
 
Defalarca tekrarladığımız gibi yatçılık (yelkencilik), rüzgardan enerji elde etme denemeleri ve bu enerjiyi tekneleri suyun üzerinde bir yerden başka bir yere götürmek için kullanma çabasıdır. Otomobil ve bisiklet gibi kara araçlarında üretilen güç motorun ya da aracı kullanan kişinin gücüyle sınırlıdır. Yolun eğiminden (ya da rüzgardan) kaynaklanan değişken yük, vites kutusundaki dişliler yardımıyla üretilen güçle uyum halinde tutulur. Böylece güç kaynağı en verimli olduğu devirde çalışırken aracın hızı da üretilen gücü tüketecek şekilde ayarlanır.
 
Yelkenli teknelerde ise üretilen güç rüzgara gösterilen yüzeyin (yelken yüzeyinin) alanıyla ve görünür (rölatif) rüzgar hızının üçüncü kuvvetiyle (kübüyle) doğru orantılıdır. Bilindiği gibi, denizde karşılaşılabilecek rüzgar hızları on kat değişiklik gösterebilir. Dolayısıyla rüzgar hızındaki değişiklikleri bu sayıyla sınırlı tutsak bile iyi ve kötü rüzgar güçleri arasında bin kat gibi inanılmaz bir fark oluşur. Bu farkla uğraşırken bir de karşımıza sınırlı gövde hızı hastalığı çıkar ve işi daha da karmaşık hale getirir. Böylece, daha önce de söylediğimiz gibi yelken alanlarında yapılması gereken değişiklikler çok büyük değerlere ulaşır. Bu da yelkenleri gerektiğinde daha büyük veya daha küçük boyutlu yelkenlerle değiştirmek anlamına gelir.
 
Bu yazıyı hazırlayabilecek ruh durumunda olmak için Markermeer'de bir gün boyunca yelken yaptım. Su üzerinde olmak ve rüzgarın gücüyle su üzerinde kaymak harika duygulardı. Bu duyguları paylaşan diğer insanlara karşı derin bir kardeşlik duygusu hissettim. Bu duyguları zedelemek istememekle birlikte şöyle bir benzetme yapmaktan da kendimi alıkoyamıyorum: yelkenlerin birini indirip diğerini basmak, otomobille giderken her yokuşun dibinde tekerlekleri çapı değişik olan tekerleklerle değiştirmek, tepe üzerine varıldığında da yeniden değiştirmeye benzetilebilir. Rüzgar şiddeti arttığında ana yelkene camadan vurma işi çoğu teknede son derecede acıklı bir iştir ve yalnızca cenoa sarma sistemi manuel (düz) vitesli otomobiller ya da bisikletlerdeki vites değiştirme hızıyla kıyaslanabilir.
 
Yelkenlerin çekildiği direkler, direkleri tutan çarmık ve gurcatalar, yelkenleri basmaya, rüzgara göre açılarını ayarlamaya ve indirmeye yarayan yüzlerce metre sentetik ve çelik halat, makaralar, kilitler, traveler düzenekleri, gönderler ve güverte üzerindeki her şey yalnızca iki parametreyi ayarlamak içindir, yelken alanı ve yelkenin rüzgarla yaptığı açı. Ve yelkenlerin dönme eksenleri rüzgar etki merkezinden mümkün olduğunca uzağa yerleştirilir, bu nedenle yelkenleri ayarlamak için pahalı vinçlere ve bir vücut geliştirme sporcusunun kaslarına gereksinme duyarsınız. Buna bir de öğrenmeniz gereken yüzlerce yelken terimini ve atmanız beklenen onlarca gemici düğümünü ekleyin; sonuçta yalnızca su üzerinde bulunmak ve rüzgar tarafından itilmek için ödemeniz gereken bedelin hayli büyük olduğu ortaya çıkar.
 
 
 
 
Birden birinin çıkıp yelken basma, indirme, camadana vurma gibi sözcüklere lugatında yer olmayan, güvertesinde hareketinize çapariz veren tek bir halat bulunmayan, rüzgar kuvvetini kullanarak kendini ayarlayan, tekneyi boyuna göre sahip olması gereken gövde hızının iki katı hızla götüren, dahası içkiniz dökülmesin diye tekneyi yatay tutan, bir motor gibi kolayca alınıp satılan bir itici güce sahip olan, üstelik okyanus geçebilecek bir tekne satmak istediğini düşünün. Tekne işine büyük yatırım yapan üreticilere ne büyük bir darbe olur değil mi? Yachting World adlı etkili İngiliz dergisinin performansını ispatlamış olan Walker Wingsail adlı trimarana böylesine büyük bir düşmanlıkla saldırması pek de şaşırtıcı değil. İngiliz Yüksek Mahkemesi de hakkın kuvvete galip gelmesinin ender örneklerinde birini vererek dergiyi bir buçuk milyon pound tazminat ödemeye mahkum etti.
 
Geleneksel yelkenliler eski Hollanda yeldeğirmenleri kadar pitoresktir. Ama yeldeğirmenlerinden nasıl modern rüzgar jeneratörlerine geçildiyse, benzer bir değişiklik yelken teknelerinde de yapılmak zorundadır. Bir çocuk klasiği olan Wind in the Willows'da Mr. Mole (Bay Köstebek) teknelerle oynamak kadar zevkli bir şey olmadığını söyler. Buna yürekten katılıyorum ama çoğunun tasarımının oynamaktan öte bol miktarda konu verdiğini de hissediyorum.
 
SON
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631


Bu nedenle hız yelkenciliği, tekne hızını arttırmak için görünür rüzgarı arttırmayı gerektirir. Ama görünür rüzgar arttıkça yönü de teknenin pruvasına doğru döner. Burada limit nedir? Cevap: teknenin rüzgarüstüne seyir yapabileceği en küçük açı olan ß açısı limit değerdir. Bu sonucu, yani görünür rüzgar en çok pruvaya döndüğünde teknenin en yüksek hıza ulaştığı sonucunu izleyen başka bazı sürprizler de var!
 



Dün zelloda rüzagar açısı ile maksimum hız ilişkisinden konuştuk. Ersin reis maksimum hıza orsa seyrinde değil apaz seyrinde ulaşabileceğini söyledi. Uçak kanadı gibi düşünürsek mekaniği verilen bilgide anlatıldığı gibi ancak Ersin reisin tecrübesi farklı bir sonuç ortaya koyuyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Dün gece,tekneleri düşününce,uykular kaçınca.

Foça'da bir zamanlar gördüğüm,direk önde ve bumbası sörf bumbası gibi olan tek direkli yelkenliyi düşündüm  :)

La la la la dersek, rahmetli Kayahanın'dı galiba şarkı sı gibi oldu  ;)

Adamlar durmuyor habire gelişiyor Dede.
Bu arada o bazı yeni teknelerde gördüğümüz kule gibi kanat yelkenleri de açıklamış olduk. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553


Bu nedenle hız yelkenciliği, tekne hızını arttırmak için görünür rüzgarı arttırmayı gerektirir. Ama görünür rüzgar arttıkça yönü de teknenin pruvasına doğru döner. Burada limit nedir? Cevap: teknenin rüzgarüstüne seyir yapabileceği en küçük açı olan ß açısı limit değerdir. Bu sonucu, yani görünür rüzgar en çok pruvaya döndüğünde teknenin en yüksek hıza ulaştığı sonucunu izleyen başka bazı sürprizler de var!


 



Dün zelloda rüzagar açısı ile maksimum hız ilişkisinden konuştuk. Ersin reis maksimum hıza orsa seyrinde değil apaz seyrinde ulaşabileceğini söyledi. Uçak kanadı gibi düşünürsek mekaniği verilen bilgide anlatıldığı gibi ancak Ersin reisin tecrübesi farklı bir sonuç ortaya koyuyor.

Ersin reis o. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Bilgiler için teşekkürler Öcal reis.  :)xx
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Bilgiler için teşekkürler Öcal reis.  :)xx

Rica ederim. Beğendiyseniz ne mutlu bana. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1343
Öcal Reis biz de kütüphane oluştursak mı?Çok teşekkür ederim.Çok yararlandım.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 2553
Öcal Reis biz de kütüphane oluştursak mı?Çok teşekkür ederim.Çok yararlandım.

Memnuniyetle Mustafa Ertör reisim. Sevindim beğendiğine. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Arşivledim bile , Sağol Öcal Abi.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 2553
Arşivledim bile , Sağol Öcal Abi.

Bir şey değil , sen de sağol Ahmet cim.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Teşekkürler Öcal abi,

Dileyen olursa, arşiv kolaylığı için bende pdf'i mevcut, gönderebilirim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Oğuzhan, uçak kanadı mantığından kurtul.. O üstteki hava daha hızlı gidiyor filan.. Çok başka dinamikler var, önemli bir kaç döküman var özellikle vortex ile ilgili. Kanat ile yelken şekli aynı değil. O yüzden yanılıyorsun muhtemelen.

Teknik detaya girmeden özetleyeyim. Oluşan vortex etkisi ile basınç düşüyor.  apaz seyrinde , tüm yelken yüzeyinde bir emilme gücü oluşurken, orsa seyrinde bu kuvvetin bir bölümü teknenin bayılmasına neden oluyor. O yüzden , orsa giderken ana yelken iskotası boşlanıp, tekne doğrultuluyor ve emilme gücü tekrar yelkeni ileri doğru ittiriyor.


  • IP logged


  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
www.youtube.com/watch?v=g_2L3k4CSnc&t=143s

Mustafa Abi, bu videoları çekenler gölde mi yelken yapıyorlar? Bizde niye hiç böyle olmuyo? Biz yanlış havalarda mı denize çıkıyoruz? :) :) :)
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Bir laser ile Galwey Hooker'ın sanırım biraz da müsamahalı kapışması.Ersin reisin hoşuna gider demiştim.

Ayrıca biz pek normal olmadığımız için normal olmayan havalarda yelken yapıyoruz.Aslında bir haftasonumuz var.Hava ne eserse essin çıkıyoruz.Bence sorunun kaynağı bu.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

 
Yukarı git