Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Asimetrik Balon Yelken Kullanımıyla İlgili Birkaç Soru

  • *
  • İleti: 1062
İyi Tecritler Dileğiyle Merhaba,

Rastladığım görsellerin bir çoğunda asimetrik balon yelkenin ana yelkenle birlikte kullanıldığını gördüm. Nedenini merak ettim. Bir başka şekilde sorarsam asimetrik balon yelken tek başına kullanılırsa sakıncası, dezavantajı var mıdır?

  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1343
Asimetrik balon ,yelken  alanını artırmak için kullanılan çok büyük cenova gibi düşünülebilir.Bu sebeple anayelkenle beraber kullanılması normalde olması gereken uygulama diye  biliyorum.
Belki kullanan yarışçı reislerimiz bizi bilgilendirirler.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

B

Burak Doneray

Yarışmıyorsan sakıncası sadece asimetriği basarken ve indirirken anayelkenin gölgelemesinden faydalanamaman olacaktır . Düşük havada kullanırsan problem yaşamazsın sert havada indirmede ciddi sıkıntı yaşarsın .

Asıl sakıncası Yelken Kuvvet merkezi öne kayacağından Teknen rüzgar altına kaymaya  çalışacaktır pupada zaten bunu istiyoruz fakat anayelken olmadığında bu kayma fazlalaşacaktır sert havada sadece asimetrik ile tek gövdelil tekne daha kolay broş yer katamaranlar ise nose dive burnun suya saplanması riski yaşar .

Hafif havada sorun yok umarım anlatabilmişimdir Yarışmıyorsandan kastım hafif havada mümkün olan tüm yelkenlerimizin alanını kullanmak isteriz daha hızlı gidebilmek için hızdan vazgeçersen hafif havada Kullanabilirsin sadece cenova kullanmak gibi düşünebilirsin hava sertlerse o zaman anayelkeni basmadığın için sorun yaşarsın.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Nisan 2020, 18:37:16 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1062
Yarışmıyorsan sakıncası sadece asimetriği basarken ve indirirken anayelkenin gölgelemesinden faydalanamaman olacaktır . Düşük havada kullanırsan problem yaşamazsın sert havada indirmede ciddi sıkıntı yaşarsın .

Asıl sakıncası Yelken Kuvvet merkezi öne kayacağından Teknen rüzgar altına kaymaya  çalışacaktır pupada zaten bunu istiyoruz fakat anayelken olmadığında bu kayma fazlalaşacaktır sert havada sadece asimetrik ile tek gövdelil tekne daha kolay broş yer katamaranlar ise nose dive burnun suya saplanması riski yaşar .

Hafif havada sorun yok umarım anlatabilmişimdir Yarışmıyorsandan kastım hafif havada mümkün olan tüm yelkenlerimizin alanını kullanmak isteriz daha hızlı gidebilmek için hızdan vazgeçersen hafif havada Kullanabilirsin sadece cenova kullanmak gibi düşünebilirsin hava sertlerse o zaman anayelkeni basmadığın için sorun yaşarsın.

Gayet iyi anlaşıldı, teşekkür ederim. Amacım hafif havalarda 5 knot civarı bir hızı korumak. Eğer ana yelken tek başına yeterli olmazsa bu tip bir yelkene bir gereksinim olabilir. O zaman da Hobie Adventure Island'daki gibi yerimden ayrılmadan balonu indirip depolayacak ve direğe basacak bir sistem kurmak gerekecek.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

B

Burak Doneray

Bir çok alternatif var tek başına nasıl 15 saniyenin altında basıp indirebileceğin Bu arada tekneni pupada nasıl depower edeceğini biliyor  olman lazım camadan vurmadan  önce .Kurslar falan açılıyor umarım öğretiyorladır.barber hauler nedir Cunningham nedir pupa palangası nasıl nerde kullanılır falan filan
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1062
Hobie'de sistem şöyle işliyor. Aşağıdaki videoda 12 dakika 38'inci saniyeden başlayıp izlenebilir.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Nisan 2020, 19:13:39 Gönderen: Enes Save »
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1062
Bir çok alternatif var tek başına nasıl 15 saniyenin altında basıp indirebileceğin Bu arada tekneni pupada nasıl depower edeceğini biliyor  olman lazım camadan vurmadan  önce .Kurslar falan açılıyor umarım öğretiyorladır.barber hauler nedir Cunningham nedir pupa palangası nasıl nerde kullanılır falan filan

Kullanmak istediğim yelken tiplerine kolay basılıp  depolanacak ve seyir esnasında işlevsel olacak şekilde karar vermeye çalışıyorum.

Fatih Aksu'nun bir videosu nedeniyle bir de bu balon yelken işi çıktı.

Dar alanda kısa paslaşmalarla sonuca gitmeye çalışıyorum :)
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

B

Burak Doneray

Balonu olsa 2 gün önce varırdı Bence okyanus geçişinde yavaş kalmanın okyanusta daha uzun vakit geçirmek gibi bir artısı var yaşanan can sıkıntısı ve tekdüzelik hissi Hedefe çabuk  varma isteğinden kaynaklanıyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 316
İşinize yarayacak boyutlarda bir simetriğim olacaktı. Şu virüs işleri hafiflesin, bir bakayım, adresinize gönderirim.
  • IP logged
Yaşayıp gidiyoruz.

  • *
  • İleti: 1062
İşinize yarayacak boyutlarda bir simetriğim olacaktı. Şu virüs işleri hafiflesin, bir bakayım, adresinize gönderirim.

Teşekkür ederim.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1343
Burak Reis, bize simetrik ve asimetrik balonun kullanımı hakkında teorik bilgi verebilir misiniz?Hangi açılarda hangisi?Barber hauler hangi durumlarda salınmalı ya da kasılmalı?Alt ve üst baskı kullanılmak zorunda mı?Balon bumbası ıskota üzerinde
serbestçe hareket etmeli mi?Iskotayı yıpratır mı?Bende soru çok?Eğer sıkılmazsan.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

B

Burak Doneray

Mustafa abi Kısaca cevap vereyim ironi yapyorum Öncelikle ilk bilmemiz gereken hangi teknede hangi yelkeni kullanmamiz gerektiği konusu .Klişe sözcüklerle yarışmıyorsak hangisi yarışıyorsak hangisi sonrasında yarışmıyoruz ama deplasman teknemiz varsa hangisi ?  Yarışmıyoruz veya yarışıyoruz ama surfe kalkabilen  bir teknemiz varsa hangisi sonuncusu ise yarışıyoruz ama deplasman teknemiz  varsa hangisi ? Bunlardan brini seçtik sonrasında hangi havada  balon kullanmak istiyoruz hafif havamı orta havamı buna karar vermeliyiz Sonrasında reacher mı runnermı yani hangi açıda kullanmak istiyoruz  tüm bu soruların cevapları yelken seçimini ve donanımını belirler. aslında bu sadece balon yelkenler için değil ana yelken ve cenova seçimimizdede geçerli bu sorular.

Teknemizi tanıyalım: Yapabileceklerini bilelim deplasman teknemiz varsa yarışıyorsak asimetrik almamalıyız sebebi hedefinize yolu uzatarak varabilirisiniz ve gövde hızınızı veya rüzgar hızını hiç bir zaman geçemezsiniz böyle bir tekne ile sadece simetrik bir balon her ihtiyacımızı görür hedefimize optimum hızla en kısa yoldan gitmemize açısal olarak olanak tanır.

Deplasman teknemiz var yarışmıyoruz ekip yeterliyse teknede gene simetrik kullanmalıyız ekip az teknemiz 35 feet üstü asimetrik düşünebiliriz yolu uzatırız ama hızlıymış yada gidiyor zannederiz kendimizi vmg gene çok değişmez ama hafif havada en azından çakılı kalmayız .

Hafif  bir teknemiz var sörfe de  kalkabiliyor yolu kısaltmaya gerek yok asimetrik ile son hız hedefe gideriz yarışorsak yarışmıyorsakta kullanım kolaylığı açısından gene asimetrik kullanırız bu tip bir teknede.

Hafif hava orta hava bu ikisi arasındaki seçimimiz kumaş kalınlığı ve m2 olarak farklar gösterir orta hava için yapılmış bir balon yelken hafif havada çok bir şey vaadetmez. Tersinde ise balonunuz yırtılır.

Runner yada reacher seçiminize göre bir yelken belirlersiniz yarışıyorsanız yarış kuralları gereği design sınırlamalarına takılır en az 2 yelken taşımak zorunda kalırsınız Yarışmıyorsanız tek bir yelkenle doğru seçilmiş yarış kuralları dışında lkalan midgirth ölçüsünde alt yaka uzunluğunda bir yelkenle işi çözebilirsiniz multi purpose spinnaker diye değişik isimleri vardır.

Barber hauler simetrikte farklı asimetrikte farklı görevi vardır. Genel amacı cenova arabasının görevini balon yelkende yada cenovada ana yelken cenova aralığını kontrol etmenize yarar.

Cenovada kullanımı konu dışı Asimetrkteki görevi ıskota açısını araba gibi düşünürsek öne yada arkaya almamızı sağlar aşağı çektiğinizde arabayı geriye almış gibi sert hava trimi için . Bıraktığınızda ise arabayı öne almış gibi hafif hava trimi için kullanılır.

Simetrik yelkende ise iki farklı kulanım nedeni vardır balon simetrikte orsa yakası tack köşesi yoktur sabit değildir çift ıskota ile gönder yardımıyla bir köşesini rüzgara taşırız gönder yüksekliğimiz rüzgr üstü ıskotasının yüksekliğini belirler  Diğer tarafta ana yelken bumbamız daha alçak olduğundan rüzgar altı ıskotamız bumbanın altında kalır ve iki farklı açı oluşur .

Barber haulerın burdaki birinci görevi iki köşenin aynı yükseklikte ve açıda olmasını sağlamaktır ikinci görevi sert havada depower etme görevi görür rüzgar üstü ıskotasını barber hauler ile aşağı aldığınızda yelken daha az güç üretiir.

Son olarak spinnaker gönderinde alt ve üst baskı olmak zorundadır bu yelkenin stabilitesini sağlar bir nevi tack köşesi .Gönderin  bağlantı  uçları low friction az sürtünme yaratacak şekilde yapılmıştır ıskota içinden zedelenmeden hareket eder.Gönder hiç bir zaman spinnakera sabitlenmez  iskotaya geçirilir.
Sebebi kavança atacağınız zaman kolayca çıkabilmesi tehlike arzetmemesi içindir.

Sevgiler.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Nisan 2020, 23:45:11 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1343
Burak'cım bilgiler ve emeğin için çok teşekkür ederim..Benimle birlikte birçok reis faydalandı sanırım.
Not:Gargantua'nın alt ve üst baskı donanımı yoktu!Acaba onlarda her iki ıskotada birer kişi mi vardı??Gerek var mı?
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

B

Burak Doneray

Mutlaka vardır Mustafa abi .
  • IP logged

B

Burak Doneray

Gönderin yüksekliği balonun şekli ve trimi üzerinde çok önemlidir Yanlış bir yükseklik balonun erken kapanmasına tam güç üretmemesine neden olur .Direk üstünde yüksekliği ayarlacak ray yoksa gönderin açısıyla doğru havaya göre dogru trim yapılır alt yada üst baskı yoksa sağanaklarda spinnaker stall olur yada yeterli güç üretemeden kapanır .

Örnek gönder yüksekte rüzgar altı iskota ile trim yapıyoruz spinnaker tepeye yakın bir noktadan kapanır. Gönder çok aşağıda balon alt taraftan kapanır  doğru açıda rüzgar altı iskotayı boşladığınızda balon mid girth dediğimiz noktadan kapanmalıdır iskotayı tekrar aldığımızda tam güç üretir.

Aynı mantık asimetrik içinde geçerlidir  tack yüksekliğini doğru bulmak gerekir yanlış yükseklikte  tepkiler simetrik gönder yüksekliğiyle aynıdır
  • IP logged
« Son Düzenleme: 15 Nisan 2020, 00:30:53 Gönderen: Burak Doneray »

 
Yukarı git