Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Bir Yelkenli Teknede Olmaması Gerekenler

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Bir Yelkenli Teknede Olmaması Gerekenler
OP: 18 Mart 2020, 12:51:29
Bence diye başlayayım,

Bence sınırlı parayla yelkenli tekne sahibi olanlar için, teknede iki şey olmamalı.
Birincisi : Sarma Ana Yelken
İkincisi  : Sail Drive  Aktarma sistemi

Şimdi bir sürü kişi itiraz edecek , bir sürü olumlu yanlarını anlatacak, itirazım yok, onlarca pozitif yönü var. Sadece tekne biraz yaşlanınca ortaya çıkan sorunların en büyükleri bu iki  noktadan çıkıyor.

Özellikle bence dedim ve sınırlı parayla bu işi yapma şartını ilave ettim. Parası çok olanlar konumuz dışında , çünkü orta ölçekli 10-25 yaş arası bir tekne aldığımızda genellikle bütçemizin tamamını kullanmış oluyoruz, hatta bütçemizin üst sınırının birazda üstündeki teknelere bakıyoruz. Bu sorunlar çıkmaya başladığında ise bütçemizi fazlasıyla yoruyor.

  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 2553
7 m. Gibi bir boydan sonra , skeg olmayan dümen palası da teknenin aşil topuğu bence. C:-)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
7 m. Gibi bir boydan sonra , skeg olmayan dümen palası da teknenin aşil topuğu bence. C:-)

Buna  önemli bir nokta ,  fakat ben kazadan ziyade arızalanma penceresinden bakmıştım, bu yüzden  uzun yolcular haricinde çok tercih edilmiyor, netice de 5-10 yılda bir pala sökülüp yeni fiber yatak çakarak oluşabilecek boşluk sorununu çözüyorlar. Maliyeti de çok düşük değil aslında
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 128


Benzinli motor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Bu bakış açısıyla (arıza ihtimali ve düşük bütçe)

Hidrofor
Buzdolabı
Elektrikli ırgat/vinç
Dolap dümen
Sarma cenova
WC (manual/elektrik)
Webasto

gibi donanımlar da listeye girer. Sadun Boro dönemine dönmemiz gerekir.

Henüz doğru şekilde kullanılan sarma yelken veya saildrive şanzımanın sorun çıkarttığına rastlamadım.

DRA-LX2 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 18 Mart 2020, 21:59:13 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye

                 "Ne kadar sade, basit, manuel o kadar kontrol ve tamir edilebilir."
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Aslında ifade etmeye çalıştığım şey  alternatifi olan  sorun çıkaran ekipmanlardı.
Burada bu tespiti yaparken bir istatistikten yola çıkarak  yapmıştım.  Elimde ortalama deneyimde yelkenli tekne kullanıcılarına ait bir veri grafiği var. On yaşından sonra sail drive aktarma sistemine sahip tekneler ortalama iki yılda bir çeşitli sorunlarla uğraşıyorlar.  Alternatifi olan direkt drive aktarma sistemine göre en sık karşılaşılan pervaneye bir şey dolanması sonucunda çıkan maliyeti baz aldım. Bu durumda direkt aktarma sistemleri  bu sebebe bağlı 3 vakadan birinde sorun yaşıyorsa sail drive da neredeyse her seferinde sorun yaşanıyor. Hiç bir şey olmazsa çırpıntı körüğü denen alet sorun çıkartıyor.

Yine aynı şekilde Sarma ana yelkenlerdeki direk içindeki sarma sistemini tahrik eden sarma sistemi, biraz yaşlanınca güç altında kanallarının uçları çatır çutur kırılıyor. Tabiki yaşlanma dışında kullanım hataları ve zamanında camadan vurulmaması gibi sebepler geliyor olabilir. Bazı modellerde bu onarım için direğin sökülmesi gerekiyor.


Özgür Kaptanın dediği manada bakarsak bir çok ekipman vazgeçilmez olmuş durumda, bunu kabul etmemek hakikaten teknolojiye direnmek olurdu.

Bu arada yeri gelmiş ve ismi anılmışken Webasto için görüşümü belirteyim. Tanıdığım tüm dostların teknesinde Webasto var ve neredeyse hiç kimse marina dışında sağlıklı bir biçimde kullanamıyor. Çünkü kışın yüksek elektrik tüketimi ve yetersiz güneş enerjisi takviyesinden dolayı korka korka çalıştırılıyor.   
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

B

Burak Doneray

Dizel ısıtıcıyı ilk çalıştırmada devreye girene kadar Tekne motorunu çalışır tutarsak tüketimi buzdolabı kadar .

Sarma ana yelkenlerin asıl problemi kullanılırsa klasik sistemden daha çabuk deforme olması. Bu deformasyon roach yani güngörmez yalasında oluyor  Bir çok teknede 12 yaşında sıfır gibi sarma ana yelkenler var artısı klasik ana yelkendem yenisi daha ucuz. Performans farkı ise yarışmıyorsanız önemli değil cidden sadece düşük havada klasik yelken gibi hızlandırmaz tekneyi.

Saildrive konusu bence tartışmaya açık sarma sistem gibi benzer güvenli temiz sularda problemsiz güvenilir bir sistem. Yarış teknesinde saildrive tercih ederdim.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 18 Mart 2020, 23:56:17 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Arkadaşım Tolga Işık söylemişti burada yazayım Bir teknede her şey tam olmaz fazla olur. Onada bir büyüğü söylemiş.Benim de uyguladığım sistem bu her şey yedekli bazı şeyler 3 tane .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ben de Trumatic 4000 gazlı ısıtıcı var .
Pompa , motorlu yanma vs. Olmadığı için kıyaslanamaz derecede sessiz , komşunun usturmaçalarını yakacak egzos yok :) ve elektrik sarfiyatı da çok düşük.
Tek negatif noktası sürekli kullanırsanız saatte 120 gr. Gibi  gaz harcıyorsunuz ve bir büyük tüp yenilemeniz gerekiyor  en geç haftada bir.
Yani daha maliyetli ısınıyorsunuz.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Elbette teknede kullanılan her sistemi alternatifleri ile karşılaştırabiliriz ama sadece olumsuz yönleriyle yaparsak eksik bir değerlendirme yapmış oluruz.

Daha sorunlu/kırılgan/pahalı görülen bir donanımın tercih edilmesine sebep bir avantajı da vardır mutlaka. Yoksa piyasadan yok olurdu.

Teknesine tek tuşla elini halata değmeden tremola eden sistemi kuran da var her defasında flokunu çuvaldan çıkartıp baş ıstralyaya klipsleyen de. Bu ikisini karşılaştırmak bence doğru olmaz.

En teknolojiliğinden en iptidaisine kadar her donanımın artı ve eksisi vardır. Bunları doğru bilip ihtiyaç ve yeteneklerimize uygun olanı seçmek sağlıklı olur.

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı

En teknolojiliğinden en iptidaisine kadar her donanımın artı ve eksisi vardır. Bunları doğru bilip ihtiyaç ve yeteneklerimize uygun olanı seçmek sağlıklı olur.

öZgür (mobil)

Tam da değinmek istediğim bu aslında. Yenilik karşıtı falan değilim aksine bir çoğunuzun bildiği üzere ciddi anlamda takipçi ve taraftarım. Şimdi benim bahsettiğim iki sistemin artılarıda saymakla bitmez, yaşlanıp hala denizde olursam ve teknem olursa tercih sebeplerimden bile olabilecek donanımlardır bunlar.

Sarma ana yelkenin , ucuz olması , yük altında cayır cayır camadan vurulması , kolaylıkla açılıp kapanması, kirlenip yıpranmaması gibi bir bir sürü avantajı mevcuttur. Hatta bana göre ana yelken kılıfı denen şeyin olmaması bir çok önemli bir tercih sebebi.

Sail drive ın manevra kabiliyeti, güç aktarmada minimum kayıp olması, yakıt ekonomisi, çürük su yaratmaması  gibi bir sürü artıları var. Daha bir çoğunu sayarız.

Bu artı yönlerini zaten defalarca çeşitli ortamlarda yazdık çizdik konuştuk. Daha bir sürü de sayılabilir. Belki uzun vade de maliyetleri de alternatifleriyle yarışabilir. Ama söylemek istediğim şu, şu anda  elimde 10-25 yaş arası teknelere ait kendi vakalarımdan oluşan  ciddi bir kıyaslama var , ve bu kıyaslama bana bu yaş grubu teknelerin en büyük maliyet çıkaran sorunlarını bu iki başlık oluşturuyor diyor.
Yani çözülemeyecek şeyler değil hatta çokta basit çözülüyor , ama iki ana maliyet kalemidir.

Bir başka tespitimi daha paylaşayım, mesela bu tekne motorları aslında kolay kolay bozulmuyor. Hatta sağını solunu kurcalamazsak hiç bozulmayacaklar da. Bu motorları yarım iş yapan ustalarla, yarım yamalak bilgiyle kurcalayan kullanıcılar bozuyorlar. eğer kendi haline bıraksak sadece zamanında bakım ve değişimleri yapsak zaten  bu makineler sahiplerini gömerler. Benim vakalarımda sorun çıkaran makinelerin tamamı ya yeni rektifiye olmuş, yada ağır bakım adı altında tüm ayarları kurcalanmış makinalar. Burada işin layığıyla yapıldığı örnekleri istisna tutuyorum. Ama bir kez daha söyleyeyim teknelerin bence en sorunsuz yeri makinaları.

Bütün bunları tartışma yaratmak , ustaları,markaları ve sistemleri kötülemek için yazmıyorum. Bir farkındalık yaratmak ve kıyaslama yapabilmek için yazıyorum. Karşı fikirlerin gelmesi seviyeyi bilgiyi ve deneyim paylaşımını beraberinde getiriyor.

Şu sıkıntılı günler de belki korona dışında kısa bir sürede olsa hobimize odaklanırız.


  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

B

Burak Doneray

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Burak koparttın beni... ;D ;D ;D
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

B

Burak Doneray

😁
  • IP logged

 
Yukarı git