En teknolojiliğinden en iptidaisine kadar her donanımın artı ve eksisi vardır. Bunları doğru bilip ihtiyaç ve yeteneklerimize uygun olanı seçmek sağlıklı olur.
öZgür (mobil)
Tam da değinmek istediğim bu aslında. Yenilik karşıtı falan değilim aksine bir çoğunuzun bildiği üzere ciddi anlamda takipçi ve taraftarım. Şimdi benim bahsettiğim iki sistemin artılarıda saymakla bitmez, yaşlanıp hala denizde olursam ve teknem olursa tercih sebeplerimden bile olabilecek donanımlardır bunlar.
Sarma ana yelkenin , ucuz olması , yük altında cayır cayır camadan vurulması , kolaylıkla açılıp kapanması, kirlenip yıpranmaması gibi bir bir sürü avantajı mevcuttur. Hatta bana göre ana yelken kılıfı denen şeyin olmaması bir çok önemli bir tercih sebebi.
Sail drive ın manevra kabiliyeti, güç aktarmada minimum kayıp olması, yakıt ekonomisi, çürük su yaratmaması gibi bir sürü artıları var. Daha bir çoğunu sayarız.
Bu artı yönlerini zaten defalarca çeşitli ortamlarda yazdık çizdik konuştuk. Daha bir sürü de sayılabilir. Belki uzun vade de maliyetleri de alternatifleriyle yarışabilir. Ama söylemek istediğim şu, şu anda elimde 10-25 yaş arası teknelere ait kendi vakalarımdan oluşan ciddi bir kıyaslama var , ve bu kıyaslama bana bu yaş grubu teknelerin en büyük maliyet çıkaran sorunlarını bu iki başlık oluşturuyor diyor.
Yani çözülemeyecek şeyler değil hatta çokta basit çözülüyor , ama iki ana maliyet kalemidir.
Bir başka tespitimi daha paylaşayım, mesela bu tekne motorları aslında kolay kolay bozulmuyor. Hatta sağını solunu kurcalamazsak hiç bozulmayacaklar da. Bu motorları yarım iş yapan ustalarla, yarım yamalak bilgiyle kurcalayan kullanıcılar bozuyorlar. eğer kendi haline bıraksak sadece zamanında bakım ve değişimleri yapsak zaten bu makineler sahiplerini gömerler. Benim vakalarımda sorun çıkaran makinelerin tamamı ya yeni rektifiye olmuş, yada ağır bakım adı altında tüm ayarları kurcalanmış makinalar. Burada işin layığıyla yapıldığı örnekleri istisna tutuyorum. Ama bir kez daha söyleyeyim teknelerin bence en sorunsuz yeri makinaları.
Bütün bunları tartışma yaratmak , ustaları,markaları ve sistemleri kötülemek için yazmıyorum. Bir farkındalık yaratmak ve kıyaslama yapabilmek için yazıyorum. Karşı fikirlerin gelmesi seviyeyi bilgiyi ve deneyim paylaşımını beraberinde getiriyor.
Şu sıkıntılı günler de belki korona dışında kısa bir sürede olsa hobimize odaklanırız.