Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: TEKNE YAŞAMI- BAKIM ONARIM ve İŞ GÜVENLİĞİ

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Hepinizin malumu olduğu üzere dün Göcek'te direk devrilmesi sonucu bir emekçi hayatını yitirmiş. Gencecik adam.
Whatsapp gruplarında bu hususta uzun tartışmalar, söyleşiler yapıldı. Sahiden de, bu hususta her birimizde genel bir rahatlık olduğu kanısındayım.
Oysa direk tepesinde, elektrik onarımında, alet edavat kullanımda hem kişisel hem de çalıştırdığımız insanlar karada iş yapan kişilerden sanki biraz daha fazla risk altında.
Özellikle sigortasız işçi çalıştırmanın çok yoğun bu alanda dikkatleri çekmek ve teknede bakım sırasında güvenlik önlemleri hususunda sohbet etsek derim.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 20 Kasım 2019, 11:16:55 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Bu cidden önemli bir konu , özellikle direkte çalışmalar iniş ve çıkışlar farklı farklı riskler içeriyor. Diğer çıkışlarda nelere dikkat edilmeli , nasıl bir traka kullanılmalı yada başka hangi ekipmanlar kullanılmalı .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
İonia'nın ahşap direği kabaca 50 Kg civarında.
En azından direğin kontrolü için, karada bir kere tekneye dikilmesi gerekiyor.
Çevremdeki hemen herkes direğin insan gücü ile dikilebileceğini söyledi. Onlarca zihni sinir proceleri önerdiler.  :o

Ben de inatla, bedelini ödeyip, bir vinç marifeti ile direği takıp söktüm. Bu işlemde bile ufak tefek arazlar çıktı.

İnsanlar, meslekleri olsa da kendi güvenliklerini ya hiç düşünmüyor ya da önemsemiyorlar. Bence konuya tam buradan başlamak gerekiyor.

Veya bir başka örnekle çuvaldızı önce kendimize batıralım; kaçımız seyir sırasında can yeleği takıyor/taktırıyoruz?
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 558
kaçımız seyir sırasında can yeleği takıyor/taktırıyoruz?

Bu gece işyerinde arkadaşlar ile balığa çıkacağız. Hava sakin olmasına rağmen herkese can yeleği taktıracağım. Sabah sis vardı. Meteroloji de gece de olacak dedi . Sis de gece adam bulmak zor olur.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Gezginkorsan teknik whatsapp grubunda konusu geçiyordu, orada yazdıklarımı buraya da yazayım;

Direğe tırmanmak ve orada iş yapmak ÇOK CİDDİ bir iştir. (Bu ölüm de onun kanıtı işte..)
Bu sebeple bu ciddi iş " yaparım ne olacak ya, oturuyorum trakaya basıyorlar vince zırt diye çıkıyorum" diye düşünmek ÇOK TEHLİKELİ.

Mutlaka çevrenizde bir dağcı arkadaşınız, ulaşabileceğiniz bir yerel dağcılık kulübü vb. vardır, buralardan MUTLAKA aşağıdaki temel konularda EĞİTİM alın;

- Emniyet kemeri (harness) giyinme ve karşılıklı kontrol (budycheck)
- Pursik bağı ve çift pursik bağı ile ip üzerinde yükselme ve alçalma
- Herşeyin yedekli olarak kullanılması
- Çifte sekizli (kropi) ile halatı emniyet kemerine bağlama (veya emniyet düğümlü izbarço kullanma)
- Jumar ve ip iniş/çıkış aletlerini tanıma/kullanma
- İp üstünde yük (kendi ağırlığınızı) aktarma
- Çevre güvenliği (alet edevat taşıma, aşağı bişey düşürme durumları)
- Emniyet alan kişinin (aşağıdan vinç başında size yardım eden kişi) dikkat etmesi gereken şeyler

Eğitim almadığınız sürece bunlar size basit ve risksiz görünecektir ama bu basit şeyler basit püf noktaları içerir ve bunların HAYATİ önemi vardır.

Eğitim size bu püf noktalarını ve riskleri öğretecek İKİNCİ şeydir.
Birincisi DENEME-YANILMA ile öğrenmektir.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 2553
Benim direkte basamaklar olduğu halde kılı kırk yarıyorum kim çıkarsa çıksın. İnsan düşerse oradan güverteye vurmadan ölür zaten teller ,gurcatalar vs. yüzünden. :-\
  • IP logged

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/1703253/teknede-patlama-yaralilar-var.html


Yanıcı ve patlayıcı ürünlerle çalışırken de dikkat etmek gerekiyor.

  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/1703253/teknede-patlama-yaralilar-var.html
Yanıcı ve patlayıcı ürünlerle çalışırken de dikkat etmek gerekiyor.
"Makine dairesinde gaz sıkışması" ve "vucutlarında ufak çaplı yanıklar olan 3 kişi..."diyor haber ama fotolarda yangın izi yok
lpg sızıntısı ve sintine birikimi olsa hem yangın olurdu hem ufak çaplı yanıktan fazlası..
Muhtemelen boiler patladı.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Dün gerçekleşen kaza ile ilgili anahatlarıyla bilgi aktarayım. Yorum yapmak yanlış olur, adli süreç devam ediyor.

Tekne 40-44 feet gibi bir boyutta. Denizde ve kıçtan kara bağlı. Direk üzerinde çalışılırken baş ıstralya bağlı değil ve halatla yedeklenmiş durumdaymış ve halatın boşlaması/açılması/kopması sonucu direk kıyıya devriliyor. En büyük şanssızlık, sadece düştüğü o küçücük alanda yakın zamanda yığılmış bir öbek kaya var ve ne yazık ki adamcağız direkt üzerine düşüyor.

Büyük olasılıkla fazlaca sonuçları olacak bu olayın. Olmalı da. Ardında iki çocuk bırakıp, 41 yaşında göçtü gitti adam.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Yalnızca bu mu?
Alternatör tamiri için bay/an X'in işletttiği dükkana iş verdiğimiz zaman güvende miyiz?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Dur akşam uzunca yazayım. Bu ülkede güvende olmak bir kuruntu olabilir ancak.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Bilen bilir, iki yıldır kışlarımı çekek alanında bir atölyede tekne onarım işçisi olarak geçiriyorum. Dolayısıyla tam da merkezindeyim olan biten hemen herşeyin. Ülkenin genel sorunları doğal olarak bu sektörde de geçerli. İyi eğitimli, kalifiye eleman hangi sektörde bulabiliyorsunuz ki bu alemde, hele ki kurumsallaşması mümkün olamayan küçük şahıs işletmelerinde bulasınız.

Bizim atölye diğerleri gibi, sektörün küçük bir turnusol kağıdı. Boyacılarımız doğal olarak oto kökenli, çünkü en iyi işi onlar çıkartıyorlar. Diğer elemanlarımız da ya inşaat ya da oto sanayi kökenli. Sonuçta memlekette tekne bakım onarımına yönelik mesleki eğitim varsa bile ihtiyacı karşılama noktasında durum ortada. Sanırım Marmaris'ten sonra bu işlerin en yoğun yapıldığı yerdeyiz ve durum bu.

Tabi benim pozisyonum daha da eğlenceli. Eğitim meslek elektronik, metalurji mühendisliği ve işletme. Fakat en önemli fark mesleki eğitimden ziyade genel eğitim ve analitik düşünce ile şekilleniyor. Evet, boya ustası gibi cillop gibi boya atamıyorum ya da motor ustası gibi sesini dinleyip teşhis koyamıyorum. Fakat belki de en önemli fark şurada başlıyor, bir sorunla karşılaştığımda sorunu çözmek kadar sorunun kaynağına odaklanıyorum. Aldığım mesleki eğitimin en önemli katkısı bu olsa gerek.

Atölyenin sahibi çok eski bir arkadaşım. Tüm ailesi çekek işinde, öncesi balıkçılık. Dolayısıyla mühendislik okumasının ötesinde tüm hayatı bu işlerin içinde geçmiş. Ama hepimiz gibi o da "alaylı" diyebileceğimiz bir pozisyonda. İyi bir armacıdır. İyi bir yelkencidir. Ama geçen sene dikeceğimiz devasa bir direği dikmek için Fransa'dan gelen arma uzmanı, kartında aynen öyle yazıyordu, teorik bilgi olarak belki dipsiz kuyuydu ama pratik uygulamalarda fiyaskoydu. Fakat eğitimi ve statüsü gereği "ustamız" oydu. Tüm süreç "Türkün Fransızla imtihanı" tadında geçti. En küçük detaylara bile gösterdiği hastalıklı ilgi beni kasmadı ama bizim ustalar cinnetin tüm evrelerinden geçti.

Bir diğer önemli konu da hizmet aldığınız bir çok firmanın sahibi ya da çalışanlarının tekne sahibi olmamaları. İtina gösterebiliyorlar ama empati kuramıyorlar. Motoryat segmenti ayrı bir dünya, kaptanlarla dansediyorsunuz. Ama yelkenli segmentinde müşteri ilişkileri en başta bu empati eksikliğinden sorunlu. Atölyede tekne sahibi olarak en önemli avantajım bu noktada başlıyor. Sonuçta ben ne istiyorsam, karşımdakinin de benzer beklenti içinde olduğunu biliyorum. Sayısız örnek verebilirim. Usta için anlamsız olabilecek bir çok şey müşteri için önemli, hatta olmazsa olmaz şeyler olabiliyor.

Bir diğer örneği de yazları çalıştığım önemli bir zincirin büyük bir otelinden verebilirim. Benzer sorunlar söz konusu. Kalifiye işgücü, altmışbin nüfuslu ve geçmişinde SEKA, MOPAK ve Etibank dışında bir istihdam kaynağı olmayan Dalaman için büyük sorun. Otelinizde kilit pozisyonlar için istihdam etmek istediğiniz kaynak ne yazık ki buralarda yok. Buralarda eldeki kaynak asgari ücretle, nitelik istemeyen işlerde çalıştırabileceğiniz, hizmet sektörü için son derece sıkıntılı bir kaynak.

Bu ülkenin henüz çözemediği ve yakın gelecekte de çözebileceğine inanmadığım sorunu mesleki eğitim. Hala birinin yanında üç ay çalışıp, sonra tam karşısında bir dükkan açabiliyorsunuz. Ya da tam da benim gibi, tekne onarım işçisi olarak çalışabiliyorsunuz. Çünkü önünde engel yok. Kısır ve etkisiz düzenlemeler var sadece. İş güvenliği gibi. Denetimin yetersiz olması mevcut iş güvenliği mevzuatını neredeyse geçersiz, daha da önemlisi sadece uyulması gereken formalite haline getiriyor.

Yaşanan tatsız örnek, tam da yukarıda bahsettiklerimin bir harmanı. İşverenle işgören arasında bir sözleşme yok. İşi yapan da, işi yaptıran da gerekli güvenlik önlemlerini almamış. İşin yapıldığı yerde iş güvenliğine yönelik varsa belki bir kenarda bir "maşallah" vardır. Ha, sanmayın ki marinalarda daha fazlası var. Ama en azından marinalar olası tazminat endişelerinden dolayı işi sıkı tutuyor ya da tutmaya çalışıyorlar. Yine de her sezon iskeleden düşme başta olmak üzere mutlaka iş kazaları yaşanıyor. Burası kurtlar sofrası gibi. İş çok ama iş yapan adam da çok. Bir iş bulduğunda kaçırmak istemiyor insanlar.

Bu işin iki tarafında da yer alan birisi olarak, basit işlerde tabi ki bende teknemde birilerini yevmiyeli çalıştırdım. Ama direğime benden başkası çıkmadı. Elektrik işleri başta olmak üzere, riskli olabilecek tüm işleri kendim yaptım. Önümüzdeki günlerde yine Yengeç'te birilerinin çalışması gerekecek. İlk yapacağım şey işe başlamadan hemen sigortasını yapmak ve basit de olsa bir iş akdi yapmak olacak.

Burada tekne sahiplerine daha büyük sorumluluk düşüyor. Bu yaşanan acı ve ibretlik bir örnek. Dilerim tekrarı olmaz ama tekne sahiplerinin en azından benim tanıdığım büyükçe bölümü koşulları analiz etme noktasında çalıştıracakları işçilerden daha donanımlılar. Fazlaca uzadı ve biraz dağıttım sanırım. Ama kısa özeti hep aynı; eğitim şart.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Çok üzücü
Yalnız benim anladığım, ciddi ihmal var gibi geliyor. Anladığım baş ıstralya boşlanarak, muhtemel genoa mandarı ile yedeklenmiş. Bu halde bile, eğer dikkat edilseydi bu durum yaşanmazdı diye düşünürüm. Allah rahmet eylesin kardeşimize. Büyük ihtimalle hayatını kaybettiği ile kalacak. Ailesine kolaylıklar diliyorum. Tekne sahipleri içinde çok ciddi bir durum olabilir. Bu gibi bakımlarda sigortaya ilave kloz koymak, en azından bu şanssız kardeşlerimizin ailelerini korur. Tekrar allah rahmet eylesin diyorum


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Çok üzücü
Yalnız benim anladığım, ciddi ihmal var gibi geliyor. Anladığım baş ıstralya boşlanarak, muhtemel genoa mandarı ile yedeklenmiş. Bu halde bile, eğer dikkat edilseydi bu durum yaşanmazdı diye düşünürüm. Allah rahmet eylesin kardeşimize. Büyük ihtimalle hayatını kaybettiği ile kalacak. Ailesine kolaylıklar diliyorum. Tekne sahipleri içinde çok ciddi bir durum olabilir. Bu gibi bakımlarda sigortaya ilave kloz koymak, en azından bu şanssız kardeşlerimizin ailelerini korur. Tekrar allah rahmet eylesin diyorum


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Böyle bir üçüncü şahıs mali mesuliyet sigortası olamaz, daha doğrusu olsa bile bu koşullarda ödeme yapmaz. İşi yapanın yeterliğini belgeleyemediği, işverenin sözleşme ile verdiği işi ve koşullarını tanımlamadığı, işin görüldüğü yerin belgeli olmadığı bir olayda sigorta beş kuruş ödeme yapmaz ne yazık ki. Sigortanın ana fikri "kaza", yani beklenmedik, öngörülemez olaylara karşı güvencedir. Ne yazık ki bu olay iş kazası olarak geçse de ciddi bir ihmaller silsilesi söz konusu. Büyük ihtimal tekne sahibi ciddi bir tazminat ödemek zorunda kalacaktır ama 41 yaşında üç çocuğunu ardında bırakıp giden Ünal ustayı geri getirmeyecek ne yazık ki.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Evet
Tekne sahibine her halikarda rücu edecekler. Ama o kardeş hiçbir şekilde geri gelmeyecek. Bu ders alınarak, sigorta şartları revize edilebilir bence


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

 
Yukarı git