Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Açmaz, Pürmeçe , Koltuk , Palamar , Çapraz nedir?

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Açmaz, Pürmeçe, Koltuk, Çapraz, palamar nedir? Farkları nelerdir? Ne şekilde kullanılırlar?
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1049
Abim eve açmaz aldı.
Annem çok güzel pürmeçe pişirir.
Evde babam koltuğa oturdu mu kalkmak bilmez.
Arkadaşlarla ne zaman rakı balık yemeğe gitsek, muhakkak midye-palamar söyleriz.
Bizim santrforun çapraz bağları kopmasa, sizi acaip yenerdik.

Olmuş mu hocam. Hepsini cümlede kullandım..

Bir müddet sonra silin bu mesajı ki konuyu kirletmesin.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
 :) :) :)
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Blog hayırlı uğurlu olsun. :)xx

"Son Denk Kayıkçısı"nı bir gün kitapçı raflarında görebilmeyi çok isterim. 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Blog hayırlı uğurlu olsun. :)xx

"Son Denk Kayıkçısı"nı bir gün kitapçı raflarında görebilmeyi çok isterim.

Sağol Mücahit, herkesin var senin niye yok dediler, ben de yaptım bir tane. Aslında kulakları çınlasın Can Hoca yıllar önce bana demişti bir blog yap diye ama. işte ancak yaptım ama daha ilgilenemedim.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Wikiderya'nın "Aborda Olmak" bölümündeki şu resim anlatıyor sanırım;




ve şunları da soruyu tamamlamak için ekleyebiliriz sanırım;

Pürmeçe = Çapraz = Spring

Palamar = Limandaki bağlama işlerinde kullanılan, "halat" 'ın büyüğü (>1pus) halatların ismi.

Koltuk = Baştan veya kıçtan verilen halatların adı, ama uygulamada limanda değil koylarda daha uzun mesafelerde kullanılan bağlama halatları için kullanılıyor, limanda daha kısa mesafelerde kullanınca baş ve kıç halatı diyoruz.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 291
Özgür çok iyi bir paylaşım yapmış
Bu resim bana ait.
Orjnali Kapt Yücel Sügen, Kaptanın Kılavuzu'ndan alıntıdır.
Burada kafa karıştıran baş ve kıçta açmaz olan kısa halatlara koltuk diyor.
Orjinali Breast Line

Amatör Denizci El Kitabı'nda da bunlara açmaz deniyor.
Ancak tekne vasatından sahile alınan halatlar için çapraz diye bir tabir var.
Ancak benim araştırdığım bir başka kaynakta böyle bir tabir yok.

Bunlara spring  demek doğru olmamalı.
Çünkü fonksiyon olarak tamamen farklı işlevi var.
Springin kaşılığı bizde pürmeçe olarak geçiyor...

Baş ve kıç halatı tamam
Pürmeçe tamam...

Bu veya benzeri tabirlerin zorlayarak türkçeleştirilmesi veya daha kötüsü ingilizce tabirlerinin yaygınlaştırılmasına da fena halde karşıyım, belirteyim!

Bu aşamada çapraz tanımına itirazım var.
Bir kere çok genel bir tanım...
Şeklen çapraz olan her şeye çapraz dersek ciddi anlam eksiklikleri ortaya çıkartıyor.
Springlere çapraz demek kolaycılık olur bence

Konuyu tekneyi bağlı iken yerinde tutan halatlar, yanaşmada kullanılan halatlar ve ayrılmada kullanılan halatlar olarak 3 ana grupta sınıflamak lazım.

Kolaylık olsun diye baş-kıç halatı + pürmeçe harici tüm halatlara açmaz demiş çıkmış profesyoneller...
Peki ama biz ne diyelim...

Çünkü koskoca ticari bir şilep gibi 15 yerden bağlamıyoruz kayığı

 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Bu görseli wikiderya'da görmüştüm. Kendi aborda tecrübemden de C-D açmazların önemini biliyorum. Baş kıç halatları ileri geri hareketi önlerken açmazlar kafanın açıp kıçın yaklaşma hareketini önlüyor ve daha stabil hale getiriyor.

Merak ettiğim husus E-F çapraz halatları çok elzem mi? Tam olarak fonksiyonları nedir? İleri geri hareketi zaten A-B baş-kıç halatları durdurmuyor mu? Fazladan bir tedbir amaçlı olarak mı kullanılıyor bu uygulama?
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1049
Merem'in ifade ettiği üzere bağlı halatlar, bağlanmalık, bazıları ayrılmalık.
Ben E ve F'yi ayrılmalık diye düşünüyorum.

İstisnai durumda, A ve B'nin bağlanacağı yerde mapa/baba yoksa ya da aşırı sert bir havada riski azaltmak için de kullanılabilir.

  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 291
Aynen öyle
Hem Matay'a hem de Doğan Hoca konuyu gayet güzel tespit etmiş
Bir kere başa dönelim bu tarz bir resim çizince sanki buradaki halatların hepsi aynı anda kullanılıyor zannediliyor
Bu yanlış...

Tekneyi sahile çeken halat grubu var: Başta CD ama kısmen AB ve EF bu grupta

Tekneyi ileri/geri gitmesine engel olan halat grubu var: CD kısmen etkili. Sadece bu ikisi kullanılıyorsa ileri ve/veya geri gitmesine engel olmak için EF kullanılabilir. Daha iyisi vasattaki oç boynuzundan alınan halat kullanılabilir. (bu mesela kitapta anlatılmamış)

Teknenin bir kısmını ve/veya hepsini sahilden uzaklaştıran halat grubu var. Bunlara pürmeçe diyoruz EF bunlardır.

Vasattan alınan koç boynuzuna bağlı halat yanaşmada çok yararlı
Özellikle manevrada az kişi varken,

Şimdi bu halata ne diyeceğiz?
Spring diyor geçiyor

Bu çapraz mı şimdi?
 


  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Kasım 2019, 11:16:28 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Merem tarafından gönderilen , yükleme de sorun yaşanan fotoğraflar ektedir. Fotoğraflara isimleri kaydetmek için ben yazdım kafa karıştırmasın lütfen.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 291
Teşekkürler Ahmet,
Şimdi buradan devam edebiliriz.

Başta ve kıçtaki halatlara baş ve kıç halatı deniyor (IA ve IB)
Bu kadar uzak noktaya bağlandığında aslında pürmeçelere yanaşmada ihtiyaç yok (IIA ve IIB)
Ayrılırken kullanılabilir tabii


Ancak soldaki tekne gibi yanaşmak pek mümkün değil bizim sistemlerde, çok dar.
Dip dibe tekneler var. O yüzden sağdaki tekne gibi koç boynuzunun hemen karşısına halat veriliyor. (3A ve 3B)
Aynı boydaki bir başka tekneye aborda olurken de  aynı prensip uygulanıyor.
Baş ve kıçtaki koç boynuzları neredeyse karşı karşıya...

Dolayısıyla teknenin ileri geri gitmesine engel olmak için özellikle de yanaşırken pürmeçeler değil teknenin kemeresi yani şişkin karnı rıhtıma yaslansın diye vasattaki koç boynuzu kullanılıyor.
Buradaki halatlar sağdaki teknede 4A ve 4B olarak gösterilmiş.

Soru bu...
Bu halatlara çapraz mı diyelim, açmaz mı? spring mi? ne diyelim
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Dolayısıyla teknenin ileri geri gitmesine engel olmak için özellikle de yanaşırken pürmeçeler değil teknenin kemeresi yani şişkin karnı rıhtıma yaslansın diye vasattaki koç boynuzu kullanılıyor.
Buradaki halatlar sağdaki teknede 4A ve 4B olarak gösterilmiş.

Soru bu...
Bu halatlara çapraz mı diyelim, açmaz mı? spring mi? ne diyelim

Teknenin açılmasını önlüyor madem AÇMAZ diyelim.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Açmaz diyelim Baştan açmaz, kıçtan açmaz, vasattan açmaz.. olmaz mı?

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

 
Yukarı git