Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tonoz Maceram

  • *
  • İleti: 939
Tonoz Maceram
OP: 02 Şubat 2019, 22:07:35
Tekne 2 ayı aşkın süredir çapadaydı, ben de diken üstünde. Nihayet daha fazla bekletmeden Cuma günü işe koyuldum. Amcam 50 kiloluk bir dört tırnaklı buldum sana demişti, onu almaya gittim. 16'lık 15 metre de zincir; yaklaşık 83-85 kilo gibi birşey o da. (Zincirin kütlesi "kaçlık" olduğunun karesi ile değişiyor bu arada, yani 8'lık zincirin aynı uzunluğu 16'lığın dörtte biri ağırlığında...)

Toplamda 135 kiloluk yükle Tuzlaya döndüm. 16'lık 3 kollu batar halat arıyorum bulunmaz hint kumaşı mübarek, nereye sorsam bitti veya daha gelmedi. En sonunda İçmeler'de buldum. 30 metre de ondan. Bunlar haricinde bir adet radansa iki de zincir kilidi. Bunlar "minimum" elbette. Ahmet Reis gibi ustaların prosedüründe sadece bağlantı elemanlarını değil zincirin tüm baklalarına da yedek alma mantığı ile zinciri örme var. Forumda detaylı paylaşmıştı. Geçen telefonla konuşurken anladım bunun mantığını, bağlantı elemanlarına hırsız almayı tavsiye etti de harala gürele arasında kaynadı.

Neyse efendim, dün gece radansalı kasamı ördüm bir şekilde, sabah koydum arabaya düştüm yola. Şansıma belediye barınağın girişindeki kayayı kaldırmış araba ile tam teknenin arkasına gittim. Hava süper, ayrıca komşular da mâaile orada, mangal hazırlığı var. Ortalıkta bir sürü denizci var yani. Ama "mastermind" Enes! Sağolsun onun tekniği ile zahmetsiz ve mükkemel oldu iş...
 
Enes'le arabadan indirdik hemen teknenin kıçına kadar getirdik koca zebellah gibi çapayı. Zinciri yere attıktan sonra çok zorlamadı, sürükleyerek serdik. Kilit mapaya biraz zor girdi çekiçle oturttuk, zinciri taktık, pense ile sıktık, plastik kelepçe ile emniyete aldık. Radansaya da zor girdi aksi gibi ben halatı düşünerek almıştım kilidi; neyse onu da Yavuz abi halletti çekiçle. Teşkilât kuruldu. Şimdi en büyük problem, nasıl atılacak?

Ilk başta aklımızda kayık vardı ama çok daha pratik bir yol buldu Enes. Ne çapa ne zincir tekneme değmedi! Önce çıkıp kendi çapamı topladım Enes'le, sonra tornistanla yerimize girdik, tuttular tekneyi karadakiler. Ince bir halatı kıç sancaktaki koç boynuzuna volta ettik, çapanın tırnaklı tarafında ortada bir halka vardı ortadan geçirdik ve uzunluğu ayarlayarak iskele tarafındaki koç boynuzuna volta. Böylece tekneye almadan ama dibe de değdirmeden tırnaklar yukarıda vaziyette apiko olarak çekecektik. Zincir halat filan bizi takip edecekti. Sandalla olacak iş değil zaten.

Tek risk atarken dümen palasına değebilir dedim ama öyle zebellah gibi ağır ki dümdüz aşağı gitti, halatlarım tuttu. O şekilde askıda kaldı. Ileri yol verdik ve zinciri arkamızdan sürükleyerek dümdüz çıktık. Karadakiler de kontrollü şekilde akmasına yardım ettiler. Zincir bitti, halatın da sonuna yaklaştık diye bağırdılar karadan. Enesle ikimizin de mutabık kaldığı bir noktada hafif lodos yönüne dönük istikamette tamam dedik, Enes iskele tarafını çözdü ve halattan kolayca kurtulan çapa dibe indi. Sancak tarafından halatımı çekerek onu da kurtarmış oldum.

Erkek tuhaf bir varlık kızınca da küfür ediyor, sevinip tatmin olunca da. Yapılan iş o kadar iyi oldu ki ikimiz de ağzımızı bozduk ve birbirimizi tebrik ettik.  :) Ben üstüne şiir gibi attın lan, daha nasıl mükemmel olurdu bilmiyorum dedim. Bilen varsa da duymak isteriz.

- Ver yavrum tornistanı dedi Enes keyifle ve yavaşça yerimize süzülüp tonozumu alıp bağlandık. Ben baştan voltaladım Enes de tornistanda asıldı. Zımba gibi kaldı tekne marinadaki gibi. Bağlandıktan sonra tonozun en uç noktasına 1 metre pay bırakarak iki durdurucu düğüm arasına mantar şamandıra koydum düşerse batmasın diye ve hep kalacağı karaya sabit yerine bağladık.

Sonra da hava kararana kadar mangal, çay, muhabbet...
  • IP logged
« Son Düzenleme: 02 Şubat 2019, 22:09:51 Gönderen: Doğan Erbahar »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Tonoz Maceram
#1: 02 Şubat 2019, 23:35:36
Marinadan ayrıldın mı Doğan reis? Yeni yeri hayırlı olsun Nazlıbahar’ ın


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1345
Ynt: Tonoz Maceram
#2: 03 Şubat 2019, 00:46:44
Hiç aklıma gelmeyen yöntem .Yeni ve çok yararlı oldu benim için.Teşekkür ederim.
Size de hayırlı olsun diyorum Doğan hocam.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4268
Ynt: Tonoz Maceram
#3: 03 Şubat 2019, 08:42:14
Sayılmaz ki iki küfür etmezsen. Olmaz o iş, yarım kalır, bozulur, nazar değer.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 5838
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Tonoz Maceram
#4: 03 Şubat 2019, 09:53:50
Tebrikler, hayırlı olsun yeni tonoz. Hepinizin eline sağlık.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Tonoz Maceram
#5: 03 Şubat 2019, 11:09:12
Hayırlısı ise ben de evin önüne şöyle bir ağır küfretsem.Pardon tonoz atsam diyorum.  ;D
Serkan biladerim Urla'da 4 tırnaklı tonoz yapan yeri tarif ettiğinde  gittim baktım ve aklım durdu 60
kg. dedikleri devasa bir şey.  ?0-?
Atmadan önce nasıl ne ile götürelecek?
Platinadan yapılacak tonoz procesin bu neden ile oluştu.

Uçuk bir tonoz demiri procesi
« : 23 Kasım 2018, 12:31:38 »

Yetiş Enes bilader diye bağırasım geldi. ;)
Darısı başıma. :)

  • IP logged
« Son Düzenleme: 03 Şubat 2019, 11:20:01 Gönderen: O.Utku Uçkan »
DeDe

  • *
  • İleti: 293
Ynt: Tonoz Maceram
#6: 04 Şubat 2019, 10:54:58
Elinize sağlık.
Doğru anladıysam barınak içerisinde kıçtankara olmak için atınız tonozu.
4 kollu olanlar genel olarak en çok tercih edilen metal çapa formu tonoz için
Dezavantajlı tarafı eğer barınak derinliği uygun değilse, kuma saplanmayan kollar sorun çıkartabiliyor.
Eğer kıçtankara olunacaksa fırdöndü düzeneğine ihtiyaç yok. Bu avantajlı birşey.
Eğer çırpıntı veya solugan olmuyorsa şamandıraya ihtiyaç yok, tonoz halatını bir ince ile sahile getirmek (aynı marinalardaki gibi) uygun olur.
Küçük bir mantar tonoz halatını su üstünde tutmak giriş çıkış manevralarında sorun yaratabilir.

Ben olsam sancak iskele birer halat alırdım.
Bir de tonoz çapasını dibe yatırmak için zincirin 10 metresine bir ağırlık daha bağlardım.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Tonoz Maceram
#7: 04 Şubat 2019, 11:25:22
Bizim çalışırken düsturumuz şöyle:
'Yeteri kadar küfürle yapılmayacak iş yoktur.' :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 939
Ynt: Tonoz Maceram
#8: 04 Şubat 2019, 11:26:07
Elinize sağlık.
Doğru anladıysam barınak içerisinde kıçtankara olmak için atınız tonozu.
4 kollu olanlar genel olarak en çok tercih edilen metal çapa formu tonoz için
Dezavantajlı tarafı eğer barınak derinliği uygun değilse, kuma saplanmayan kollar sorun çıkartabiliyor.
Eğer kıçtankara olunacaksa fırdöndü düzeneğine ihtiyaç yok. Bu avantajlı birşey.
Eğer çırpıntı veya solugan olmuyorsa şamandıraya ihtiyaç yok, tonoz halatını bir ince ile sahile getirmek (aynı marinalardaki gibi) uygun olur.
Küçük bir mantar tonoz halatını su üstünde tutmak giriş çıkış manevralarında sorun yaratabilir.

Ben olsam sancak iskele birer halat alırdım.
Bir de tonoz çapasını dibe yatırmak için zincirin 10 metresine bir ağırlık daha bağlardım.

Evet Mehmet Reisim, barınakta kıçtankara için yaptık. Barınak derinliği 2,5 - 3,5 metre arası değişiyor attığımız mıntıkada. Solugan alan bir yer değil genel olarak, sadece Doğu'lu havalarda bir miktar çırpıntı giriyor güney tarafına ama biz kuzeye kıçtan karayız. Bir tek kuvvetli lodoslarda, güneyli havalarda genel tedirginlik yaşanıyor işte.  :)

Mantarı tonoz halatının en ucuna karaya bağladığım yere taktım, zaten kullanılmıyor o çıma da olur da çözülür düşer diye. Yani o olmasa da halat aynı yerden suya giriyor normalde.

Çapa karadan 40 metre açıkta kabaca hesabıma göre, bayağı yatay geliyor yani halatım, (iyi birşey değil mi??  :) )
İskele sancak halatı derken tonoz halatının bedeninden kaymaz alarak mı kast ediyorsunuz? Marinada benzer bir sistemim vardı. Bölüştürmek içinse iyi fikir, yapacağım ilk gittiğimde.

  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 86
Ynt: Tonoz Maceram
#9: 04 Şubat 2019, 12:24:12
Konuyla ucundan ilgili bir not:
Bizim limanda bir arkadaşım zincire paslanmaz kilit kullanmıştı, bir yıl içinde elektrolizden tonozu koptu.

Eğer radansa ve kilidiniz paslanmazdan ise bir kaç hafta içinde değiştirmenizi öneririm.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 939
Ynt: Tonoz Maceram
#10: 04 Şubat 2019, 14:59:25
Konuyla ucundan ilgili bir not:
Bizim limanda bir arkadaşım zincire paslanmaz kilit kullanmıştı, bir yıl içinde elektrolizden tonozu koptu.

Eğer radansa ve kilidiniz paslanmazdan ise bir kaç hafta içinde değiştirmenizi öneririm.

Teşekkürler Erkan Reisim.
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: Tonoz Maceram
#11: 04 Şubat 2019, 16:56:19
Konuyla ucundan ilgili bir not:
Bizim limanda bir arkadaşım zincire paslanmaz kilit kullanmıştı, bir yıl içinde elektrolizden tonozu koptu.

Eğer radansa ve kilidiniz paslanmazdan ise bir kaç hafta içinde değiştirmenizi öneririm.

Radanza ve kilitleri değiştirmektense, çıplak tel ile tutya bağlamak daha ucuz ve kolay olur diye düşünüyorum.

Bizler marinalarda paslanmaz malzeme kullanıp, tutya ile koruyoruz.

Hayırlı olsun Doğan Reis, güle güle kullanın.

  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 939
Ynt: Tonoz Maceram
#12: 04 Şubat 2019, 18:15:32
Konuyla ucundan ilgili bir not:
Bizim limanda bir arkadaşım zincire paslanmaz kilit kullanmıştı, bir yıl içinde elektrolizden tonozu koptu.

Eğer radansa ve kilidiniz paslanmazdan ise bir kaç hafta içinde değiştirmenizi öneririm.

Radanza ve kilitleri değiştirmektense, çıplak tel ile tutya bağlamak daha ucuz ve kolay olur diye düşünüyorum.

Bizler marinalarda paslanmaz malzeme kullanıp, tutya ile koruyoruz.

Hayırlı olsun Doğan Reis, güle güle kullanın.

Sağolun Deniz Reis, böyle basit şeyleri bile yazmak iyi oluyor işte birsürü şey öğreniyor insan. Nasıl bir malzemeyi nasıl bir teknikle nereye bağlıyorsunuz? Detay paylaşabilirseniz çok sevinirim. Çok teşekkürler...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: Tonoz Maceram
#13: 04 Şubat 2019, 18:37:15
Konuyla ucundan ilgili bir not:
Bizim limanda bir arkadaşım zincire paslanmaz kilit kullanmıştı, bir yıl içinde elektrolizden tonozu koptu.

Eğer radansa ve kilidiniz paslanmazdan ise bir kaç hafta içinde değiştirmenizi öneririm.

Radanza ve kilitleri değiştirmektense, çıplak tel ile tutya bağlamak daha ucuz ve kolay olur diye düşünüyorum.

Bizler marinalarda paslanmaz malzeme kullanıp, tutya ile koruyoruz.

Hayırlı olsun Doğan Reis, güle güle kullanın.

Sağolun Deniz Reis, böyle basit şeyleri bile yazmak iyi oluyor işte birsürü şey öğreniyor insan. Nasıl bir malzemeyi nasıl bir teknikle nereye bağlıyorsunuz? Detay paylaşabilirseniz çok sevinirim. Çok teşekkürler...

Doğan Hocam,

Konunun esası, elektrolize uğramasından endişe ettiğiniz metal aksamı tutya ile bir iletken vasıtası ile ilişkilendirmek.

Fotoğrafını bulamadım ancak biz marina sistemlerinde aşağıdaki lintekine benzer metal aparatı olan, ancak bu aparatı çengel şeklinde olan tutyaları, zincir ve mapalara asıyoruz.

https://www.tekneyataksesuarlari.com/urun/demirli-tutya-1-620gr

Siz herhangi bir tutyayı (ufo tutya örneğin) iletken bir tel ile bir çok noktasından paslanmaz elemanlara bağlayabilirsiniz.

  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 939
Ynt: Tonoz Maceram
#14: 04 Şubat 2019, 19:28:34
Tekrar teşekkürler, dalmak gerekecek her halükarda tabii bu durumda.... :-\
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

 
Yukarı git