Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Liman , Barınak ve Marinalarda Teknelerimizi Nasıl Bağlamalıyız?

  • *
  • İleti: 5838
    • Son Denk Kayıkçısı
Başka bir başlıkta yazışırken , oluşan paylaşımların üzerine, konuyu topralamak adına bu konu başlığı açılmıştır.

hep kafamda sorudur. Tekneyi bağlarken tonoz ve koltuk halatları çok gergin mi olmalı ya da bir miktar esnek mi bırakmalı ?

Bence çok gergin olursa tekne üzerine gereksiz yük bindiriyoruz. Çok gevşek olursa da " vurma etkisi " olarak oluşan kuvvet oluşuyor.  Ben bu vura kuvvetini oluşmayacak ancak yeteri kadar da esnek bırakıyorum halatları. Tekne hafif hafif salınsa daha iyi olur gibime geliyor.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5838
    • Son Denk Kayıkçısı
hep kafamda sorudur. Tekneyi bağlarken tonoz ve koltuk halatları çok gergin mi olmalı ya da bir miktar esnek mi bırakmalı ?

Bence çok gergin olursa tekne üzerine gereksiz yük bindiriyoruz. Çok gevşek olursa da " vurma etkisi " olarak oluşan kuvvet oluşuyor.  Ben bu vura kuvvetini oluşmayacak ancak yeteri kadar da esnek bırakıyorum halatları. Tekne hafif hafif salınsa daha iyi olur gibime geliyor.



Ersin Reis; sorduğun sorunun cevabı aslında marinanın bağlama sistemi ile ilgili.

Bazı marinalarda tonoz halatı, 4-5 metre yeterli kalınlıkta zincir, devamında halat ve sonunda el incesinden oluşur. Bu sistemde tonoz zincirinin boşunu alıp, bir miktar da havaya kaldıracak kadar tonozu doldurmak yeterli olur. Havaya kalkan bu zincirin ağırlığı teknenin ileri geri hareketlerini emniyetli bir şekilde (karaman vurmadan) sönümleyecektir.

Ancak bazen ya zincir 1-2 metredir, yada tonoz halatı direk tonozdan gelmektedir; bu durumda da tonoz halatının boşunu olabildiğince almak ve teknenin ileri-geri hareketini engelleyecek kadar kasmak gerekir. Bu durumda kıç halatlarda yay veya esnetici kullanmak çok fyadalı olur.

Uzun süre tekneye gelmeyeceğiniz yada kötü hava koşullarının beklendiği durumlarda tekneyi pontondan 2 metre açık bağlamak, tonoz halatlarını yedeklemek, tonoz halatının teknede bağlandığı koçboynuzu vb elemanları yedeklemek ve yükü dağıtmak faydalı olacaktır.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 558
Bugün Eyüp Ogan kaptanım aradı. Omerta teknesinin tonoz halatını çok gergin , karadan 2m den fazla açarak bırakıp gittiğini söyledi.

 Hortum da tonoz halatı kopmuş.

Sağındaki ve solundaki teknelerin direkleri kırılmış. Kendi teknesinde bir lumboz kapağı kırılmış, sağda solda sadece çizikler var. Geçmiş olsun Eyüp kaptanım

Telegramda direklerin tornoda etkisinden kırılmış olabileceğini yazmıştım. Hayır direklerin birbirine çarpmasından kırılmıştır yorumu gelmişti.

Nasıl oluyor ortadaki direk sağlam?


Eyüp kaptanım sık sık yarışlara katıldığı için arma ayarlarını en geç 6 ayda bir yaptığını söyledi.


Demek ki arma ayarı sağlamsa direk her türlü yüke dayanabiliyor.


  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ben ayrıca , uzun süre tekneyi bırakacak isem , koltukta esnek halat kullanıyorum. Daha kalın bir halatı da ayrıca emniyet koltuk halatı olarak az daha uzun bırakıyorum. Yani esas halat kopar ise diğeri az biraz açılma ile devreye girebilecek şekilde ayarlıyorum.

Tayo Mar da havuzlukta kocaman iki tane ahşap baba var . Bunlara voltalıyorum koltuk halatlarını. Çoğunlukla yalnız seyir yaptığımdan kara bağlantıları doblin şeklinde. Böylece kimseden yardım almadan ayrılabiliyorum. 

Ancak Deniz 'in verdiği bilgiler çok faydalı oldu. sonuçta bu yıl 6 Marina da konakladım. her birinin de tonoz sistemi farklı idi.   
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Yengeç'in standart kış donanımı, esnetici olarak scooter lastiği ile donatılmış ve kopma riskine karşı halatla yedeklenmiş iki 22'lik tonoz, kıçta iki yay esneticili, iki de scooter lastiği ile donatılmış ve yine kopma riskine karşı halatla yedeklenmiş minimum 22'lik koltuk. Kaş'ta bu donanımla çok ciddi havaları sıfır sorunla atlattım. Bir de, hiç bir zaman kayığı fazla kasmayıp, bir miktar gezinmesine izin verdim. Kıyıyla mesafemi 4-5 metrenin altına düşürmemek için pasarellamı değiştirdim. Yeri geldi yan teknelerden bindim ama kafam hep rahat oldu.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Z

Ziya Gunes

Bir ay kadar önce "kasırga" geliyor diye, Teos Marinadaki teknemizin koltuk halatlarını çiftledim. 2. koltuk halatları ilkinden bir karış daha gevşek bıraktım. Tekneyi pontondan 1.5 metre kadar açtım.
Kasırga gelmedi hatırladığınız üzere, ama sancak kıçtaki koltuk halatlarından birini, sancağıma yanaşan bir tekne yerinden sökerek almış ve kendine ikinci olarak bağlamış.
Marina hala benim halatımı geri alamadı o tekneden. Ben de alamıyorum çünkü almak için o tekneye çıkmak istemiyorum. Haklıyken haksız duruma düşmek var işin ucunda.
Sözün özü, çift koltuk halatı iyidir ama sorunsuz komşu daha iyidir
  • IP logged

  • *
  • İleti: 293
Eğer dalga kaldırmayan bir yerde bağlı ise, ki marinaların çoğu böyle, esneticiler genelde ihmal ediliyor.
Yaylar eğer standart üretim yaylarsa sert dalgada kopabiliyorlar. Bu yüzden daha büyük yay alındığında esnemesi az oluyor.
Ucuz paslanmaz yaylar gerçekten çok çabuk harap oluyorlar.
Bu iş için kaliteli paslanmaz olan yaylar var ama ben hiç kullanmadım.
Kalıcı kışlık rıhtıma kıçtankara olduğumuz durumda yay kullanıyorum.
Yayın patlamasına engel olmak için ön-arka bağlantılarına bir zincir veya kalın halat ile emniyet alıyorum.
Bu halatın uzunluğunu yayın maksimum sıkışma noktasından daha kısa tutuyorum. Bu sayede yayın patlama uzunluğuna erişmesine engel oluyorum.
Boğazdaki standart bağlanma yöntemi budur.

Scooter lastikleri gerçekten çok dayanıklı. Kopan scooter lastiği hiç görmedim.
Ama bağlantı kısmı önemli, koltuk halatından daha kalın bir halat veya zincir ile düzgün bağlamak lazım.
İzbarço kesinlikle kullanmamak lazım.

Biz üstünde çoklu delik olan dikdörtgen kauçukları kullanıyoruz.
Bunları kalıcı bağlantılarda değil ama kısa süreli bağlandığımız iskele ve rıhtımlarda eğer solugan varsa kullanıyoruz.
Bu esneticili halatların sahile doblin yapılmadan verilmesi çok önemli.
Birçok yerde esnetici olmasına rağmen sahile doblin olarak verilmiş halatın, sahil bağlantı noktasından çok kısa süre içerisinde aşınıp koptuğuna şahit olduk.

Eğer solugan varsa sahil tarafını esnetmek gerektiği gibi tonoz bağlantısını da esnetmek gerekiyor.
Bunun için standart yöntem ağır şamandıra.
Şamandıra suyun içine en az yarısı gömülecek gibi boşu alındığında tonoz halatını süspanse etmiş oluyor.

İster tonoz ister sahil bağlantı halatlarında bir diğer önemli husus bağlantıya halatın nasıl iştiraklendiği.
Bunun için de standart olması gereken yöntem kasa dikişi ve radansa.
Eğer bu yapılamıyorsa aşınmaya engel olması için biz yangın hortumu kullanıyoruz.
Zaten yerde sürüklenmek için dizayn edilmiş polyester dış kılıfı sayeseinde şimdiye kadar kullandığımız en dayanıklı malzeme olduğunu gözlemledik.

Aşınacak yerlerde tel veya zincir bazen de polyester perlon halatların korunması açısından çok anlamlı.

Tekneyi sahilden açmak kadar önemli teknelerin arasını da açmak gerekiyor.
Birbirine yapışık düzende Marmaris'te yaşanan gibi bir olay ya da solugan durumunda vardavela, teller ve gövde hasarları çok sık karşılaştığımız durumlar.
Solugan ve svellerde sallantıya engel olmak için biz meksika şapkası tabir ettiğimiz Davis-Rocker deniz demirlerini kullanıyoruz.
Bunların benzer fonksiyonda olanlarını ahşaptan imal etmek de mümkün.
Yeterli sayıda bordadan hele de özellikle bumba ve gönderi kemere hizasında açıp daha geniş bir noktadan sallandırdığımızda çok efektif olduklarını gözlemledik.
Halatları çabuk aşınıyor, uygun halat seçimi önemli.







  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4268
Solugan ve svellerde sallantıya engel olmak için biz meksika şapkası tabir ettiğimiz Davis-Rocker deniz demirlerini kullanıyoruz.
Bunların benzer fonksiyonda olanlarını ahşaptan imal etmek de mümkün.


Bunlar nasıl şeyler Merem?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1469
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Bunlar nasıl şeyler Merem?
Şöyle şeyler;

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4268
Şirin de şeyler.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1631
Bunlar nasıl şeyler Merem?
Şöyle şeyler;


Tanımlanamayan yüzen cisim de denebilirmiş


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

K

Kemal Gündüz

Marintek’te bulabilirsiniz, çok ucuz değiller, performans almak için tekne boyuna göre tavsiye edilen adetlerde kıllanmak gerek


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 293
Aynı işlevi olan kolay çözümler de mümkün
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5838
    • Son Denk Kayıkçısı
Aynı işlevi olan kolay çözümler de mümkün

Benim tekne komşum Faruk Amca paslanmazdan kapaklı olanını yapmış. Yukarı kalkarken kapanıyor aşağı inerken açılıyor. Aynı uçak kanadında olduğu gibi . Bir ara fotoğrafını çeker paylaşırım.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1469
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Aynı işlevi olan kolay çözümler de mümkün
gugıla "diy flopper stopper" yazınca bir sürü çıkıyor örnek..

benim en sevdiğim şu;


Şu kauçuk/lastik kapaklı da fena değil gibi;

  • IP logged
><(((º>

 
Yukarı git